Mistä tunnistat suomalaiset ulkomailla?
Jostain syystä useimmiten tunnistamme toinen toisemme kuulematta puhettakaan. Mikä sinulle on se tekijä jolla erotat maanmiehen/-naisen?
Kommentit (283)
Vierailija kirjoitti:
Tunnistan aina suomalaiset lapset, koska ne on ainoita, jotka on niin huonosti kasvatettuja, että istuvat jopa vieressä ja tuijottavat pitkiä aikoja muita ihmisiä suu auki todella epäkohteliaasti. Kontrasti muun maalaisiin lapsiin on ihan järkyttävä. Omassa lapsuudessani oli täysin normaalia kieltää lapsia tuijottamasta vieraita ihmisiä, koska se on epäkohteliasta.
Jaa-a.
No, sitten et tunnistaisi lastani, joka on vauvasta asti kasvanut monikulttuurisuuteen.
Yllätykseksi voin sanoa, ettei hän ole ulkomaalaisen miehen lapsi, vaan monikulttuurisen, ihanan Helsingin kasvatti.
Ei ole pyörinyt silmät päässään eikä ole tuijotellut iholtaan erivärisiä eikä vaatetukseltaan erilaisia ihmisiä koskaan maailman kaduilla, lentokentillä...
Vierailija kirjoitti:
Nyt mun on kyllä saatava tietää, että mikä on täällä niin moneen kertaan mainittu kananpersetukka! Ettei vaan itselläni olisi sellaista tai etten sellaista hankkisi, kun se tuntuu olevan niin vihattu. Kertokaa!
Sellainen lyhyt malli, joka on takaa kerrostettu ja vahalla nostetaan sähäkästi ylös silleen kananpersemäisesti. Yleensä värjätty (tummaa + joku punainen/violetti raidoitus tai palkkiraita eessä).
Mielestäni ei paha malli hoikilla kaunispiirteisillä nuorilla naisilla, mutta kokenut inflaation koska viiskymppisillä ylipainoisilla joka toisella tää
Vierailija kirjoitti:
Virossa tunnistaa siitä, että suomalaiset ovat siellä yksi yleisimmistä, elleivät jopa kaikkein yleisimpiä järjestyshäiriöiden aiheuttajia. Itse olen usein huomannut suomalaisten konttaamista kaatokännissä ja housujen sekä ilmoille lemahtavan hajun perusteella on myös tullut kuset ja paskat useilla laskettua alleen. Vähän aikaa sitten oli myös uutisissa, kuinka suomalaiset olivat ahdistelleet virolaisia kylpylässä Virossa.
Virolaisilta on saanut kuulla ihan yleistä halveksuntaa suomalaisia kohtaan, jonka ymmärrän erittäin hyvin. Ei enää paljon huvita matkustaa Viroon, koska suomalaiset ovat pilanneet sen paikan ja siellä saa vain hävetä suomalaisuutta. Suomalaisten tulisi jäädä ihan vain Suomen puolelle Suomenlahtea, jos eivät osaa käyttäytyä.
Häh, kuka käskee pysähtyä Tallinnaan? Siellä muualla on paljon nähtävää, eikä kaikki vastaantulijat ole suomaalaisia.
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset matkustavat ehkä eniten maailmassa siellä ja täällä. Suomen kieltä ei ole voinut pitää turvallisena salakielenä missään maailman nurkassa aikoihin. Aina sieltä löytyy toinen, joka osaa ja ymmärtää. Tulevaisuuden live-käännösohjelmista puhumattakaan.
Ei pidä paikkaansa. Suomalaiset matkustavat vähän eurooppalaisiin verrattuna. Köyhä katajainen kansa.
https://www.reddit.com/r/europe/comments/85a6nb/percentage_of_populatio…
Toljottaminen, hidas haahuilu, lampsiva kävelytyyli, suomalaistyyppinen pukeutuminen, isokokoisuus, punoittava turpea iho
Amerikan englannin suomiaksentti. Hidasta ja monotonista. Tasapuolisuuden nimissä täytyy mainita että tää tv-sarjoista omittu pitkästyttävä amerikan englannin vääntö on kyllä muillakin eurooppalaisilla yhtä hirveää. Älykkäätkin ihmiset kuulostavat vajakeilta kun laahaavaa puhetta höystää ylettömät täytesanat "like, öö"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset matkustavat ehkä eniten maailmassa siellä ja täällä. Suomen kieltä ei ole voinut pitää turvallisena salakielenä missään maailman nurkassa aikoihin. Aina sieltä löytyy toinen, joka osaa ja ymmärtää. Tulevaisuuden live-käännösohjelmista puhumattakaan.
Ei pidä paikkaansa. Suomalaiset matkustavat vähän eurooppalaisiin verrattuna. Köyhä katajainen kansa.
https://www.reddit.com/r/europe/comments/85a6nb/percentage_of_populatio…
Suomalaisista 53% saa bruttona noin 2100€ kk niin ei tarvitse ihmetellä. Pienituloiset eivät suuremmin matkustele ja hyvätuloinen keskiluokka pienenee koko ajan.
Vierailija kirjoitti:
Tulin just etelänmatkalta ja kyllä siellä suomalaisten lisäksi ainakin norjalaisilla ja ruotsalaisilla oli sandaalit ja caprit. Miks täällä väitetään että suomalaiset tunnistaa niistä kun muutkin niitä käyttävät?
Suomalaismiehellä on tunnusmerkkinä lisäksi marketista ostettu huonosti istuva lyhythihainen ruudullinen kauluspaita, jossa ruudut vieläpä kolmella värillä.
Vierailija kirjoitti:
Ne rillit! Koko perheellä on rillit! Ei millään muulla kansalla ole näin paljoa nelisilmäisiä kuin täällä.
Totta, aivan totta! Laserleikkaukset on nykyään hyviä ja halpoja. Käyttäkää niitä.
Eilen Helsinki-Vantaan turvatarkastuksessa mua pidettiin ulkomaalaisena. :D
Juuri edelläni virkailija setvi pitkään yhden matkailijan nesteitä, suomeksi. Minun kohdallani vaihtoi englantiin. Vaikka suomalainen passini lojui ensimmäisessä muovilootassa. Minulla on epäsuomalainen "kellanvihreä" iho, pitkät hiukset vaikka olen keski-iässä, ja olin pukeutunut epätyypillisesti kynähameeseen ja tyköistuvaan lyhyeen bleiseriin.
Te kaikki kuvailette niitä peräkylän juntteja, jotka ovat elämänsä ensimmäisellä ja samalla viimeisellä ulkomaanmatkalla, jos Tallinnan ja Tukholman risteilyt jätetään pois laskuista. Pukeutuminen paljastaa ja kovaääninen puhe "kun eihän täällä kukaan kuitenkaan suomea ymmärrä", voidaan siis arvostella muita ihmisiä estottomasti, kiroilla ja örveltää humalassa tai krapulassa.
Fiksu suomalainen ei erotu millään tavalla muunmaalaisista, koska hän osaa pukeutua ja kyättäytyä asiallisesti, ei luuhaa pitkin seinänvieriä, ei mölise äänekkäästi jne.
Vierailija kirjoitti:
Tunnistan aina suomalaiset lapset, koska ne on ainoita, jotka on niin huonosti kasvatettuja, että istuvat jopa vieressä ja tuijottavat pitkiä aikoja muita ihmisiä suu auki todella epäkohteliaasti. Kontrasti muun maalaisiin lapsiin on ihan järkyttävä. Omassa lapsuudessani oli täysin normaalia kieltää lapsia tuijottamasta vieraita ihmisiä, koska se on epäkohteliasta.
Suomalaisia lapsia kuvaa ennemmin ilmaisu kurittomat ihmishirviöt, kuin heidän sanominen lapsiksi. Jos muuhun maailmaan vertaa, niin korkeintaan Briteistä ja Jenkeistä löytyy yhtä huonokäytöksisiä lapsia, mutta en tiedä, löytyykö noistakaan kummastakaan samassa määrin.
Tunnen useita ulkomaalaisia opettajia, jotka ovat käyneet Suomessa ja Suomen kouluhin tutustumassa ja opettajat olivat suorastaan järkyttyneitä siitä, millaista lasten käytös Suomessa on. Ulkomaalaisilta opettajilta olen myös kuullut, että kun suomalaisperheiden lapset ovat olleet ulkomailla koulussa, niin suomalaislapsille joutunut antamaan huomattavasti enemmän jälki-istuntoja, eristyskoppia ja jopa koulusta erottamisia, kuin muiden maiden lapsille. Verrattuna nyt vaikka toisiin eurooppalaisiin lapsiin. Saattaa tulla melko monelle suomalaiselle yllätyksenä, että monessa maassa ei kouluissa suvaita ollenkaan samalla tavalla häiriökäyttäytymistä, kuin mitä Suomessa suvaitaan.
Vierailija kirjoitti:
Amerikan englannin suomiaksentti. Hidasta ja monotonista. Tasapuolisuuden nimissä täytyy mainita että tää tv-sarjoista omittu pitkästyttävä amerikan englannin vääntö on kyllä muillakin eurooppalaisilla yhtä hirveää. Älykkäätkin ihmiset kuulostavat vajakeilta kun laahaavaa puhetta höystää ylettömät täytesanat "like, öö"
Oikeasti suomalaisten englanninkielen taito on tutkitusti maailman parhaimpia. Aksenttikin selkeä ja ymmärrettävä. Suomalaiset pesevät kielitaidollaan muutenkin lähes kaikki maailman maat.
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisista 53% saa bruttona noin 2100€ kk niin ei tarvitse ihmetellä. Pienituloiset eivät suuremmin matkustele ja hyvätuloinen keskiluokka pienenee koko ajan.
Ehkä tavallaan näinkin, Suomestahan on selvästi kalliimpaa lentää kuin monesta muusta maasta koska sijaitsee syrjemmässä.
Mökkikulttuurin huikea suosio keski- ja suurituloisilla on myös yksi syy. Missään muualla ei taida sitä esiintyä siinä laajuudessa kuin Suomessa.
Eli lopputulemana vähän tienaavilla ei ole varaa tai edes haluakaan matkustaa paljon ja hyvätuloisilla mökki voi monesti kiinnostaa enemmän kuin ulkomaat.
Vierailija kirjoitti:
Tää on hyvä juttu
Olin läpikulkumatkalla hua hinissä market villagessa. Kun suomalaisperhe tuli ulos vessoista niin yksi perheenjäsen toitotti kovaan ääneen kuinka oli siisti ja hieno vessa!
Ymmärrän että se on hua hinissä varmasti loman kohokohta kun vessa on siisti, mutta kyllä hävetti olla suomalainen. Onneksi muut ihmiset eivät ymmärtäneet mitä tämä juntti höpötti
Voi sinua. Me asumme Suomen ulkopuolella, eri mantereella, ja suomi on perheemme ’salakieli’ jolla lapset ovat keskenään tottuneet puhumaan julkisesti vähän rennomminkin, vessa-asioistakin.
Kun käymme Suomessa kesäisin, lapset varoittelevat toisiaan, että nyt pitää miettiä, mitä sanoo, koska muut ymmärtävät. Eli tuo juntti saattoi ihan hyvin olla paikalla vuosia asunut ihminen, joka iloitsi siististä vessasta, eikä osannut takakireästi hävetä suomalaisuuttaan. Emme me ulkosuomalaiset aina enää muista hävetä :)
Muutama vuosi sitten olin Irlannissa ja paluumatkalla Suomeen Dublinin lentokentällä istuin portin luona olevilla penkeillä boardingia. Boardingin alkuun oli aikaa noin kaksikymmentä minuuttia ja takana istuvat herrasmiehet pohtivat kovaan ääneen, saako tässä korkata oluen/viinapullon/minkä tahansa pullon. "Tuleeko tässä vielä jotakin tarkastuksia vai voiko tän jo avata ja ottaa pienet ryypyt ennen koneeseen nousua?????"
Toinen, klassinen episodi joka portilla tapahtui oli tämä kamala rynniminen jonoon kun portti avattiin. Minä, muutama irlantilainen/englantilainen ja pari japanilaista jäimme istumaan penkeille. Katselin jonottavia ihmisiä ja homman huippu oli se, kun mies sanoi vaimolleen "saadaan hyvät paikat, kun ollaan näin alkupäässä jonoa." Niin, niitähän paikkoja ei ole ennaltamäärätty.
Suomalaiset tuntuvat myös luopuvan ujoudestaan ja ihmispeloistaan ulkomailla. Jos kuullaan jossain suomen kieltä, PAKKO on päästä juttelemaan. Käynyt mulle ja mun äidille (reissataan usein yhdessä) monesti näin, joskus ollaan päädytty vain keskustelemaan englanniksi pahimmissa turistirysissä. "Ai tekin olette Suomesta, mistä paikkakunnalta?? Mitäs te täällä, onko ollut kivaa, mitä aiotte tehdä, hei mehän voitaisiin vaikka viettää aikaa täällä nyt kun suomea puhuvia tavattiin!!!:)))" Ei, ei voitas.
Vierailija kirjoitti:
Jopa kaukaisimmissa maailman kolkissa tiedetään korkeatasoisesta suomalaisesta koulutuksesta ja puhtaasta luonnosta.
Millään tavalla väheksymättä näitä asioita, mutta yleensähän ulkomaalaiset tietävät nämä asiat koska suomalaiset turistit ovat nämä heille kertoneet. Suomalainen small talk ulkkikselle on valitettavan monesti sitä että aletaan kertoa suomalaisesta luonnosta tai koululaitoksesta, tai pahimmillaan talvisodasta, kun tarkoitus olisi vain jauhaa niitä näitä. Yleensähän näitä keskusteluja saatetaan käydä tarjoilijan, kauppiaan ja sisäänheittäjän kanssa koska muuta paikalliskontaktia harvemmin tuppisuuna saa. Nämä on fiksuja ja muistavat asioita ja osaavat niitä hyödyntää.
Vierailija kirjoitti:
Muutama vuosi sitten olin Irlannissa ja paluumatkalla Suomeen Dublinin lentokentällä istuin portin luona olevilla penkeillä boardingia. Boardingin alkuun oli aikaa noin kaksikymmentä minuuttia ja takana istuvat herrasmiehet pohtivat kovaan ääneen, saako tässä korkata oluen/viinapullon/minkä tahansa pullon. "Tuleeko tässä vielä jotakin tarkastuksia vai voiko tän jo avata ja ottaa pienet ryypyt ennen koneeseen nousua?????"
Toinen, klassinen episodi joka portilla tapahtui oli tämä kamala rynniminen jonoon kun portti avattiin. Minä, muutama irlantilainen/englantilainen ja pari japanilaista jäimme istumaan penkeille. Katselin jonottavia ihmisiä ja homman huippu oli se, kun mies sanoi vaimolleen "saadaan hyvät paikat, kun ollaan näin alkupäässä jonoa." Niin, niitähän paikkoja ei ole ennaltamäärätty.
Suomalaiset tuntuvat myös luopuvan ujoudestaan ja ihmispeloistaan ulkomailla. Jos kuullaan jossain suomen kieltä, PAKKO on päästä juttelemaan. Käynyt mulle ja mun äidille (reissataan usein yhdessä) monesti näin, joskus ollaan päädytty vain keskustelemaan englanniksi pahimmissa turistirysissä. "Ai tekin olette Suomesta, mistä paikkakunnalta?? Mitäs te täällä, onko ollut kivaa, mitä aiotte tehdä, hei mehän voitaisiin vaikka viettää aikaa täällä nyt kun suomea puhuvia tavattiin!!!:)))" Ei, ei voitas.
Ulkosuomalaiset joskus innostuvat, kun kuulevat suomea puhuttavan. Minulle on tultu juttelemaan, ja minä olen mennyt juttelemaan. Ei sillä mitään pahaa kukaan tarkoita. Suomalaisilla on omia yhteisöjä ja verkostoja, joihin mielellään otetaan uusia mukaan, siksi suomenkielisille tulee puhuttua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jopa kaukaisimmissa maailman kolkissa tiedetään korkeatasoisesta suomalaisesta koulutuksesta ja puhtaasta luonnosta.
Millään tavalla väheksymättä näitä asioita, mutta yleensähän ulkomaalaiset tietävät nämä asiat koska suomalaiset turistit ovat nämä heille kertoneet. Suomalainen small talk ulkkikselle on valitettavan monesti sitä että aletaan kertoa suomalaisesta luonnosta tai koululaitoksesta, tai pahimmillaan talvisodasta, kun tarkoitus olisi vain jauhaa niitä näitä. Yleensähän näitä keskusteluja saatetaan käydä tarjoilijan, kauppiaan ja sisäänheittäjän kanssa koska muuta paikalliskontaktia harvemmin tuppisuuna saa. Nämä on fiksuja ja muistavat asioita ja osaavat niitä hyödyntää.
Ulkomaalaiset osaavat myös lukea lehtijuttuja, ja usko tai älä, Suomen kouluista niitä on tehty paljon. Suomalaisena ulkomailla asuvana niitä hehkutuksia joutuu lähinnä toppuuttelemaan.
Puhuvat suomea.