Mistä tunnistat suomalaiset ulkomailla?
Jostain syystä useimmiten tunnistamme toinen toisemme kuulematta puhettakaan. Mikä sinulle on se tekijä jolla erotat maanmiehen/-naisen?
Kommentit (283)
Vierailija kirjoitti:
Tuosta koneeseen jonottamaan rynnimisestä en ole yhtään samaa mieltä. Lennän paljon ympäri maailman ja sama ilmiö on kaikkialla. Sitäpaitsi, en ymmärrä mitä pahaa siinä on! Jollainhan sinne pitää sisään mennä, pitäisikö henkilökunnan käydä yksitellen jokaista pyytämässä? Itse menen ensimmäisten joukossa, jotta saisin käsimatkatavarat hyllylle. On ärsyttävää, kun ne täyttyvät.
Paljon matkustavana pitää myöntää, että tämä on totta. Ihmisillä on liikaa käsimatkatavaraa. Ja kovasti ihmiset jonottavat vaikka jossain Usan sisäisillä lennoilla, ei ole suomalaisten ominaisuus.
Vierailija kirjoitti:
Hih, minulle sattui takavuosina Suomessa käydessäni hassu juttu. Olin kaupan tiskiä tutkimassa, kun takaani kuuluin kaino ääni: Anteeksi, puhutteko suomea? Käännyin ja totesin toisen suomalaisnaisen katselevan minua tarkasti. Toki olin pukeutunut silloisen asuinmaani naistenmuodin mukaisesti eli hiukset nutturalla, pitka takki, jonka alla hame, korkokengat ja suht paljon koruja.
Olen ollut poissa Suomesta liki 15 vuotta. Minua luullaan useimmiten saksalaiseksi, hollantilaiseksi tai venäläiseksi. Luultavasti en ole prototyyppinen suominainen.
Täh?? Mistä hyvästä tuo alapeukkukasa?! Kertokaa nyt ihmeessä, toivoo kirjoittaja.
Kaverini Jounin (nimi muutettu) tunsi monen sadan metrin päästä.
Jouni ( nimi muutettu) tunkee T-paidan alushousujen sisään. Sitten, kun farkut valuvat hiukan alaspäin niin tämä T-paita-slogikombo näkyy pahemmassakin ruuhkassa ja se on 100% varmuudella ystäväni Jouni (nimi muutettu)
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset matkustavat ehkä eniten maailmassa siellä ja täällä. Suomen kieltä ei ole voinut pitää turvallisena salakielenä missään maailman nurkassa aikoihin. Aina sieltä löytyy toinen, joka osaa ja ymmärtää. Tulevaisuuden live-käännösohjelmista puhumattakaan.
Jaa. Kaveri oli vuoden verran toisella puolella maailmaa, eikä kohdannut koko sinä aikana ainuttakaan suomalaista, poislukien vain yksi hänen oma kaverinsa, jonka kerran kutsui sen vuoden aikana sinne vierailulle käymään.
Kauhisteli joku tuossa yhdessä aikaisemmassa kommentissa sukkien käyttämistä sandaalien kanssa tyyliin "viimein on opittu". Olisi hänenkin hyvä tietää, että diabetesta, sen kakkostyyppiä on paljon hieman varttuneemmilla ihmisillä. Itsellänikin on kakkonen. Diabetes on jaloille viheliäinen tauti, ja jalkojen kanssa rasvauksineen pitää olla tosi tarkka pienempienkin hankaumien ja haavaumien välttämiseksi. Tulehdukset, pahimmassa tapauksessa amputaatiot uhkaavat. Kesällä sandaalituuletus tekee jaloille tosi hyvää pitkän umpikenkäkauden jälkeen, sukkien kanssa. Pari kertaa on ulkomaan lomakohteessa joku nuorempi suomalainen tästä minulle terassilla tahdittomasti huomauttanut ja vitsaillut. Pukeudun paljon matkailleena (myös työn puolesta) aina huolitellusti, enkä ole ylipainoinen. Rantabulevardeilla minulla on aina sukat ja sandaalit erikoistukipohjallisineen. Iltamenot erikseen. En taatusti ole ainut maailmassa "diabetessandaaleissani", eikä tapani ole erityisen suomalainen. Lenitamaiset huomautukset voi jättää tässä iässä omaan arvoonsa. Arvostelua ei ole kuitenkaan syytä ulottaa kaikenikäisiin ihmisiin tietämättä taustoja. Muodin vaatimukset eivät kulje kaiken edellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hih, minulle sattui takavuosina Suomessa käydessäni hassu juttu. Olin kaupan tiskiä tutkimassa, kun takaani kuuluin kaino ääni: Anteeksi, puhutteko suomea? Käännyin ja totesin toisen suomalaisnaisen katselevan minua tarkasti. Toki olin pukeutunut silloisen asuinmaani naistenmuodin mukaisesti eli hiukset nutturalla, pitka takki, jonka alla hame, korkokengat ja suht paljon koruja.
Olen ollut poissa Suomesta liki 15 vuotta. Minua luullaan useimmiten saksalaiseksi, hollantilaiseksi tai venäläiseksi. Luultavasti en ole prototyyppinen suominainen.
Täh?? Mistä hyvästä tuo alapeukkukasa?! Kertokaa nyt ihmeessä, toivoo kirjoittaja.
En tuota ole alapeukuttanut, mutta minua stereotyyppistä suomalaista on luultu lukemattomat kerrat juuri noiksi. Ovat isoja kansoja suurinpiirtein samanvärisiä ihmisiä. Suomalaisia on maailmalla aika vähän.
Vierailija kirjoitti:
Meitä on luultu ulkomailla venäläisiksi, puolalaisiksi (en ole näistä imarreltu),
En tajua miksi pitäisi hävetä sitä, että luullaan mainittujen historiallisten suurmaiden kansalaiseksi. Naiset myös pukeutuvat noissa maissa naisellisesti ja tyylikkäästi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meitä on luultu ulkomailla venäläisiksi, puolalaisiksi (en ole näistä imarreltu),
En tajua miksi pitäisi hävetä sitä, että luullaan mainittujen historiallisten suurmaiden kansalaiseksi. Naiset myös pukeutuvat noissa maissa naisellisesti ja tyylikkäästi.
En tajua minäkään! Puolalaiset naiset ovat tyylikkäitä, pitkiä ja kauniita, venakot usein kauniskasvoisia. Itse olen kyllä lyhyt, mutta niin vain kävi Puolassakin asuessa, että paikallinen mies tuli kai iskemään (en koskaan oppinut puolaa tarpeeksi) ja erehdyin vastaamaan sen ainoan osaamani puolankielisen lauseen eli en puhu puolaa. Ilmeisesti liian sujuvasti, sillä mies suuttui ja huusi jotain "osaat, varmasti osaat!" ja lähti paikalta mersun renkaat sutien.
Imarreltu pitää olla, jos luullaan venäläiseksi tai puolattareksi!
Suomalaiset käyttäytyvät hillitysti mutta venäläiset eivät osaa käyttäytyä ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jopa kaukaisimmissa maailman kolkissa tiedetään korkeatasoisesta suomalaisesta koulutuksesta ja puhtaasta luonnosta.
Millään tavalla väheksymättä näitä asioita, mutta yleensähän ulkomaalaiset tietävät nämä asiat koska suomalaiset turistit ovat nämä heille kertoneet. Suomalainen small talk ulkkikselle on valitettavan monesti sitä että aletaan kertoa suomalaisesta luonnosta tai koululaitoksesta, tai pahimmillaan talvisodasta, kun tarkoitus olisi vain jauhaa niitä näitä. Yleensähän näitä keskusteluja saatetaan käydä tarjoilijan, kauppiaan ja sisäänheittäjän kanssa koska muuta paikalliskontaktia harvemmin tuppisuuna saa. Nämä on fiksuja ja muistavat asioita ja osaavat niitä hyödyntää.
Hyvä että kertovat positiivisia asioita ja mainostavat Suomea! Muutama päivä sitten al Arabiya uutiset näyttivät jostain suomalaisesta saaresta mikä on uusi turisti kohde ja koulutuksesta on puhuttu monta kertaan esim mbc:lla. Ihan hyvin tietoa muutaman viikon sisällä pienestä maasta.
Se alapeukkuihmettelijä kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tajua minäkään! Puolalaiset naiset ovat tyylikkäitä, pitkiä ja kauniita, venakot usein kauniskasvoisia. Itse olen kyllä lyhyt, mutta niin vain kävi Puolassakin asuessa, että paikallinen mies tuli kai iskemään (en koskaan oppinut puolaa tarpeeksi) ja erehdyin vastaamaan sen ainoan osaamani puolankielisen lauseen eli en puhu puolaa. Ilmeisesti liian sujuvasti, sillä mies suuttui ja huusi jotain "osaat, varmasti osaat!" ja lähti paikalta mersun renkaat sutien.
Imarreltu pitää olla, jos luullaan venäläiseksi tai puolattareksi!
Jaa, en ois imarreltu jos näihin verrataan. Kalvakoita epäkohteliaita mulkosilmiä, jos meikataan niin överisti, rasvaiset lättänähiukset. Pidetään vaikkapa briteissä ö-luokan sosiaaliturvan pyrkyreinä, vaikkei sitä suoraan sanota, mutta tutustuminen pinnan alla kertoo kaiken. Ehkä ne menestyvät ja kauniit puolattaret sitten pärjäävät kotimaassaan ja hyvä niin, mutta eipä noista Trumpin sanoin Shithole-maista mitään laatuyksilöitä maailmalle lähde-:D
Jostain syystä iso osa suomalaisista naisista näyttää tältä:
http://www.baptisti.fi/wp-content/uploads/2011/02/SAM_2152.jpg
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tunnistan aina suomalaiset lapset, koska ne on ainoita, jotka on niin huonosti kasvatettuja, että istuvat jopa vieressä ja tuijottavat pitkiä aikoja muita ihmisiä suu auki todella epäkohteliaasti. Kontrasti muun maalaisiin lapsiin on ihan järkyttävä. Omassa lapsuudessani oli täysin normaalia kieltää lapsia tuijottamasta vieraita ihmisiä, koska se on epäkohteliasta.
Suomalaisia lapsia kuvaa ennemmin ilmaisu kurittomat ihmishirviöt, kuin heidän sanominen lapsiksi. Jos muuhun maailmaan vertaa, niin korkeintaan Briteistä ja Jenkeistä löytyy yhtä huonokäytöksisiä lapsia, mutta en tiedä, löytyykö noistakaan kummastakaan samassa määrin.
Tunnen useita ulkomaalaisia opettajia, jotka ovat käyneet Suomessa ja Suomen kouluhin tutustumassa ja opettajat olivat suorastaan järkyttyneitä siitä, millaista lasten käytös Suomessa on. Ulkomaalaisilta opettajilta olen myös kuullut, että kun suomalaisperheiden lapset ovat olleet ulkomailla koulussa, niin suomalaislapsille joutunut antamaan huomattavasti enemmän jälki-istuntoja, eristyskoppia ja jopa koulusta erottamisia, kuin muiden maiden lapsille. Verrattuna nyt vaikka toisiin eurooppalaisiin lapsiin. Saattaa tulla melko monelle suomalaiselle yllätyksenä, että monessa maassa ei kouluissa suvaita ollenkaan samalla tavalla häiriökäyttäytymistä, kuin mitä Suomessa suvaitaan.
Asumme perheemme kanssa Etelä-Saksassa ja tämä on kyllä osittain valitettavan totta. Saksalaislapset ovat hyväkäytöksisiä, koska heille opetetaan käytöstapoja ja vanhempien kunnioitusta. Suomalaislapset eivät ehkä ole pahimpia, mutta valitettavasti ollaan Kategorie huonoiten käyttäytyvät länsimaalaiset. Tässä olisi petrattavaa Suomessa. Jossain 80-luvulta eteenpäin käytöstapojen opetus on vanhemmilta unohtunut kotimaassamme.
Eräs sukulaismies oli tässä taannoin ulkomailla perheensä kanssa ja tämän päivittämiä kuvia katsellessani tajusin, että vaikka kyseessä olisi ollut tuikituntematon jannu, niin olisin veikannut suomalaiseksi. Ko. mies on kolmenkympin paremmalla puolella, ruumiinrakenteeltaan hintelä ja noin 170cm, kiiltävä kalju, mutta epäsiisti risuparta. On joka kuvassa pukeutunut mustaan huppariin ja mustiin/maastokuvioisiin reisitaskuhousuihin, hupparin hihat kääritty ylös niin, että käsivarren tatskat loistaa. Taustan turkoosinsinistä Välimerta, kukkia ja palmupuita vasten kontrasti on kieltämättä erikoinen - etenkin, kun ilme on joka kuvassa... noh, ilmeetön.
Miehen vaimolla on lyhyt, kerrostetusti leikattu musta tukka, jossa on muutama violetti raita. Päällä löysähkö pääkallotoppi, tribaalikuvioidut fiorellafarkut ja strassein koristeltu musta, pussimallinen olkalaukku. Vanhempien pukeutumistyyliin nähden epäloogisen värikkäästi puettu lapsi yrittää parissa kuvassa näyttää jotain käsimerkkiä, crocsit jalassa, lippalakki vinossa ja punaiset lasten aurinkolasit silmillä.
Vierailija kirjoitti:
Eräs sukulaismies oli tässä taannoin ulkomailla perheensä kanssa ja tämän päivittämiä kuvia katsellessani tajusin, että vaikka kyseessä olisi ollut tuikituntematon jannu, niin olisin veikannut suomalaiseksi. Ko. mies on kolmenkympin paremmalla puolella, ruumiinrakenteeltaan hintelä ja noin 170cm, kiiltävä kalju, mutta epäsiisti risuparta. On joka kuvassa pukeutunut mustaan huppariin ja mustiin/maastokuvioisiin reisitaskuhousuihin, hupparin hihat kääritty ylös niin, että käsivarren tatskat loistaa. Taustan turkoosinsinistä Välimerta, kukkia ja palmupuita vasten kontrasti on kieltämättä erikoinen - etenkin, kun ilme on joka kuvassa... noh, ilmeetön.
Miehen vaimolla on lyhyt, kerrostetusti leikattu musta tukka, jossa on muutama violetti raita. Päällä löysähkö pääkallotoppi, tribaalikuvioidut fiorellafarkut ja strassein koristeltu musta, pussimallinen olkalaukku. Vanhempien pukeutumistyyliin nähden epäloogisen värikkäästi puettu lapsi yrittää parissa kuvassa näyttää jotain käsimerkkiä, crocsit jalassa, lippalakki vinossa ja punaiset lasten aurinkolasit silmillä.
Osuva kuvaus ja bongattu kaikki pukeutumisen ja taustan yksityiskohdat pilkuntarkasti. Kysynkin vaan, koska pääset itse lomalle? Voisi tehdä hyvää, just saying
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, häpeän olla suomalainen monestakin syystä ja tilanteesta riippuen.
Naamioidun Tallinannasta lautalla tullessa vironkielisen lehden taakse, ettei vaan kukaan luule, että olen suomalainen!!!
Miksi häpeät?
itse sitä tajuamatta näpelöimme naamaamme koko ajan, koskettelemme naamaa, suun ja nenän pyyhkimisestä käsillä, sellaista
Siitä, että hän puhuu suomea tai joskus englanninkielensä aksentista.
Nuo mitä te kuvailette tässä jutussa ovat stereotypioita. Mikään ei ole niin lapsellista ja typerää kuin leimata joku ryhmä niiden perusteella. Saati napata netistä tavallisen ihmisen kuva ja käyttää sitä pilkkansa esimerkkinä (way to go, ex-koulukiusaaja) tai kuvailla hyvin tarkkaan oma tuttavapariskuntansa ja hykerrellä omassa ilkeydessään.
Minä tunnen nuoria suomalaisnaisia, jotka ovat hyvinkin eksoottisen näköisiä (suomalaisista juurista huolimatta). Sellaisia tavis-Meerejä. Tunnen vanhempia naisia, jotka ovat timmejä, hoikkia ja sporttisia. Nuoria naisia, jotka sulautuvat Tukholman kaduilla massaan. Miehiä, joista työmatkalla ei tiedä ovatko minkä maan edustajia ennen kuin he puhuvat.
Täällä missä asun käy paljon turisteja. En leimaa kaikkia saksalaisia urheilullisiin ja tylsiin vaatteisiin pukeutuviksi eläkeläisiksi, en kaikkia aasialaisia omituisesti muumituotteille kiljahteleviksi hörhöiksi, en kaikkia italialaisia vilkkusilmähurmureiksi. Koska heistäkin löytyy variaatioita, ihan kuten suomalaisista.
Itse olen hyvin perinteisen suomalaisen keski-ikäisen naisen näköinen. Työ- ja vapaamatkoilla minulta on kysytty neuvoa paikallisella kielellä siellä täällä ja Suomessa minua on puhuteltu englanniksi. Kummallista eikö totta? Tai sitten hyvin tavallista.
Tuosta koneeseen jonottamaan rynnimisestä en ole yhtään samaa mieltä. Lennän paljon ympäri maailman ja sama ilmiö on kaikkialla. Sitäpaitsi, en ymmärrä mitä pahaa siinä on! Jollainhan sinne pitää sisään mennä, pitäisikö henkilökunnan käydä yksitellen jokaista pyytämässä? Itse menen ensimmäisten joukossa, jotta saisin käsimatkatavarat hyllylle. On ärsyttävää, kun ne täyttyvät.