Mistä tunnistat suomalaiset ulkomailla?
Jostain syystä useimmiten tunnistamme toinen toisemme kuulematta puhettakaan. Mikä sinulle on se tekijä jolla erotat maanmiehen/-naisen?
Kommentit (283)
En tunnista briteista tai saksalaisista paitsi kielen perusteella. Usein valkoiset puolilegginsit asuna tai shortsit
Vierailija kirjoitti:
Viimeksi kävin Pariisissa ja siellä tunnistin suomalaiset jo kaukaa vaaleasta ihosta ja vaaleista hiuksista. Suomalaisten vaaleus oli paljon vaaleampaa kuin muiden maiden vaaleaihoisilla. Itsekin lukeudun tähän lumiukkojen ryhmään. Joidenkin kanssa oikein nyökättiin tervehdykseksi kadulla.
Ei muuten ole. Monet vaaleaihoiset britit ovat vielä vaaleampia.
Mies tosiaan kulkee reippaasti puolisonsa edellä, koskaan ei mennä yhtä matkaa saati käsi kädessä. Olemus on usein hiukan kalvakka, tämä nyt ei varsinaisesti ole siis mikään huono asia, minkäs suomalainen vaaleudelleen mahtaa. Vaatteet ovat hiukan tyylittömiä, en tarkoita mitään caprileggingsejä ja urheilusandaaeja, vaan vähän sellaista huonosti istuvaa. Huomaa, että merkkivaatteita ei juuri arvosteta. Kyllä suomalaiset erottaa usein hyvinkin helposti katukuvasta.
Rumasta ulkomuodosta, mauttomasta vaatetuksesta ja huonosta ryhdistä. Lisäksi suomalaisilla on usein tyytymätön ilme päällä.
En ehdi lukea koko ketjua, mutta kaksi asiaa on omasta mielestä tärkeimmät:
1) sellainen "resting bitch face" -ilme. Ehkä se on sitä, että naama on niin ylirento, että kaikki, silmäkulmat, suupielet jne, vähän roikkuu. Tähän varmaan liittyy myös monien mainitsema tuijotus.
2) ryhti on usein kumman lysähtänyt. Varsinkin istuessa ollaan kuin säkit, ja kaula näyttää lähtevän suoraan rinnasta.
Koska Suomi on nyt todettu maailman onnellisimmaksi maaksi, niin eikö jokainen halua tulla tunnistetuksi suomalaiseksi.
Virossa tunnistaa siitä, että suomalaiset ovat siellä yksi yleisimmistä, elleivät jopa kaikkein yleisimpiä järjestyshäiriöiden aiheuttajia. Itse olen usein huomannut suomalaisten konttaamista kaatokännissä ja housujen sekä ilmoille lemahtavan hajun perusteella on myös tullut kuset ja paskat useilla laskettua alleen. Vähän aikaa sitten oli myös uutisissa, kuinka suomalaiset olivat ahdistelleet virolaisia kylpylässä Virossa.
Virolaisilta on saanut kuulla ihan yleistä halveksuntaa suomalaisia kohtaan, jonka ymmärrän erittäin hyvin. Ei enää paljon huvita matkustaa Viroon, koska suomalaiset ovat pilanneet sen paikan ja siellä saa vain hävetä suomalaisuutta. Suomalaisten tulisi jäädä ihan vain Suomen puolelle Suomenlahtea, jos eivät osaa käyttäytyä.
Vierailija kirjoitti:
Virossa tunnistaa siitä, että suomalaiset ovat siellä yksi yleisimmistä, elleivät jopa kaikkein yleisimpiä järjestyshäiriöiden aiheuttajia. Itse olen usein huomannut suomalaisten konttaamista kaatokännissä ja housujen sekä ilmoille lemahtavan hajun perusteella on myös tullut kuset ja paskat useilla laskettua alleen. Vähän aikaa sitten oli myös uutisissa, kuinka suomalaiset olivat ahdistelleet virolaisia kylpylässä Virossa.
Virolaisilta on saanut kuulla ihan yleistä halveksuntaa suomalaisia kohtaan, jonka ymmärrän erittäin hyvin. Ei enää paljon huvita matkustaa Viroon, koska suomalaiset ovat pilanneet sen paikan ja siellä saa vain hävetä suomalaisuutta. Suomalaisten tulisi jäädä ihan vain Suomen puolelle Suomenlahtea, jos eivät osaa käyttäytyä.
Virolaiset voisivat alkaa myydä tuon seurauksena vaippoja suomalaisille. :D
Pitääpä virolaisille tuttaville vinkata tästä loistavasta mahdollisuudesta.
Vierailija kirjoitti:
Aiemmin tunnistin monesti siitä, että suomalaisilla naisilla oli punaiset tai mustat hiukset. Ihan punakkaihoisillakin naisilla oli heille sopimattomat, punaiset, usein lyhyet hiukset. Nykyisin "maalaiset" suomalaiset tunnistaa usein rajuista hiusväreistä (tyyliin huutokauppakeisarin Heli) ja mustista vaatteista. Suomalaisilla on myös usein runsaasti tatuointeja. Suomalaislapsilla taas on usein värikäskuvioisia trikoovaatteita.
Nythän suosittuja hiusvärejä ovat luonnollisen näköiset värit. Isolla osalla naisista onkin luonnollisen vaaleat tai vaaleanruskeat hiukset, näin ainakin kun ihan suomalaisessa kauppakeskuksessa tai bussissa näen eri-ikäisiä naisia. Myöskään mikään kananpersetukka ei ole enää muodissa, harvemmin näkee nykyisin.
Vierailija kirjoitti:
Virolaisilta on pikkasen paksua halveksua suomalaisia, kun kansallislaulukin on Maamme-laulukopio ja muutenkin identiteetti on hakusessa ja pahasti
Suomalaisille! Älä tule Ruotsiin! Emme halua sinua täällä. Olet likainen, redneck, humalassa.
Terveisin ruotsalainen henkilö
Kirjoitin tämän viestin Google-kääntäjällä.
Vierailija kirjoitti:
Naiset tunnistaa vaakaraidallisista vaatteista. Jostain syystä suomalaiset naiset tykkää niistä enemmän kuin muut. Tykkään itsekkin. Myös hiusten kotivärjäys paljastaa.
Luultavasti et useinkaan pysty erottamaan, onko hiukset värjätty itse vai kampaajalla. Itse lopetin kampaajalla värjäyttämisen, kun huomasin ettei lopputuloksessa ole ero kotivärjäykseen verrattuna.
No sanokaa nyt viimein, mistä sen suomalaisen tunnistaa! Antamanne tuntomerkit ovat niin ristiriitaisia, ettei niitten perusteella pysty tunnistamaan:
punakka naama - harmaa naama
riemunkirjavat vaatteet - värittömät vaatteet
isoon ääneen mölyävä - tuppisuu
tuijottaa - ei katso päin
vaalea tukka - monenkirjava tukka
Ei kuulkaa tule mitään, jos noitten perustella alkaa tunnistelemaan. Vai pitäisikö noista tuntomerkeistä koota kaikki mahdolliset kombinaatiot ja katsoa sopiiko tunnistettava johonkin niistä ja siitä päätellä onko suomalainen vai ei. Ja millainen se suomalainen matkalaukku on?
Minkäs näköisiä ne maailman kaikkien muiden maiden asukkaat ovat? Ja miten ne käyttäytyvät?
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisille! Älä tule Ruotsiin! Emme halua sinua täällä. Olet likainen, redneck, humalassa.
Terveisin ruotsalainen henkilö
Kirjoitin tämän viestin Google-kääntäjällä.
Haha... Miksi käytit kääntäjää, kun tunnut osaavat suomea aika hyvin.
Nyt mun on kyllä saatava tietää, että mikä on täällä niin moneen kertaan mainittu kananpersetukka! Ettei vaan itselläni olisi sellaista tai etten sellaista hankkisi, kun se tuntuu olevan niin vihattu. Kertokaa!
Tää on hyvä juttu
Olin läpikulkumatkalla hua hinissä market villagessa. Kun suomalaisperhe tuli ulos vessoista niin yksi perheenjäsen toitotti kovaan ääneen kuinka oli siisti ja hieno vessa!
Ymmärrän että se on hua hinissä varmasti loman kohokohta kun vessa on siisti, mutta kyllä hävetti olla suomalainen. Onneksi muut ihmiset eivät ymmärtäneet mitä tämä juntti höpötti
Ne siis me suomalaiset usein käymme, matkoilla kampaamoissa, kylpylöissä, kaupoissa.... no näistä ainaki voi tunnista....!
Ulkomailla työympyröissä suomalaisen tunnistaa täsmällisyydestä, luotettavuudesta ja rehellisestä ammattitaidosta. Ei esitetä osaavan enemmän kuin osataan. Sanotaan, jos joku menee oman ammattitaidon ulkopuolelle. Ennen ryppyiset vaatteet viittasi suomalaiseen. Nykyään sitä ei näe.
Siitä tunnistaa kun on monta kertaa niin laupias ilme jossain odotustilassa vaikka jollain lentokentällä.
Olen asunut Lontoossa 18 vuotta ja suomalaisen oppinut kyllä tunnistamaan. Joitakin kommentteja tässä ketjussa en oikein ymmärrä, kuten suomalaisten harmauden. Ainakin englantilaisten kohdalla on pikemminkin niin, että he sitä vasta pukeutuvatkin mustaan ja harmaaseen. Jo koulusta lähtien opitaan nämä kaksi väriä (koulupuvut). Suomalaiset erottuvat täällä katukuvassa sillä, että ovat usein sporttisemmissa vatteissa, tuulipukuja ei ehkä enää mutta ulkoiluvaatteissa, värejä on käytetty pukeutumisessa, joskus näkee räväköitäkin kuoseja. Persoonallinen tapa pukeutua täkäläiseen tasapaksuuteen verrattuna, mitäs pahaa siinä. Sitä Marimekkoa näkee kyllä edelleen tosi paljon, mikähän siinä jaksaa viehättää, ei aukea mulle.
Keski-ikäiset naiset erottaa tätimäisistä vaatteista, pitää olla "mukavat" ja esim italiatar ei koskaan pukeutuisi samoin. Tukka on kotona värjätty, yleensä musta tai punainen, ja mallia lyhyt kananpyrstö. Jokaisella on silmälasit ja suomalaiset tykkää vahvoista mustista laatikkomaisista kehyksistä, jotka sopii kalvakkaan ihonväriin mahdollisimman vähän. Tämän silmälasi-huomion teki kerran brittimieheni kun oltiin Helsingissä, ja sen jälkeen olen itsekin todennut, että totta on.
Nuoremmat naiset erottaa suomalaisiksi pitkistä vaaleista hiuksista, jotka on ohuet ja piikkisuorat. Iho on vaalea ja todella hyvä ja sileä, nätti. Silmät on siniset ja yleensä nuorilla on semmoinen jännän viaton ja umpirehellinen ilme ja olemus. Maalaistyttömäinen. Se on siis pelkästään positiivista.
En sanoisi että suomalaiset ovat äänekkäitä, ihan hillitysti he liikuskelevat ainakin minun kokemuksen mukaan.
Itse olen ylpeä suomalaisuudestani. Suomi on kunnollisten ihmisen maa. Ei mitään hävettävää. Juntteja nyt on ihan joka kansassa, se ei ole mitään uutta.