Paljonko saan rahaa, jos nyt jättäydyn työttömäksi?
Ilmeisesti karenssin jälkeen työmarkkinatuki n. 500e/kk? Asuminen velkaisessa omistusasunnossa vie n. 700e/kk, saako tähän asumistukea vai pitääkö myydä asunto ja muuttaa vuokralle kalliimpaan? Asumistukeen ei liene karenssia?
Ps. En mene töihin enää IKINÄ!
Kommentit (44)
Työmarkkinatuki yksin asuvalla on nettona 518/4vko jos ei ole alaikäisiä lapsia jossain maailmalla.
Toimeentulotuen perusosa on yksin asuvalle 491e/kk.
Asumistuessa ja toimeentulotuessa huomioidaan menona asuntolainan korot, ei lyhennystä. Toimeentulotuessa toki patistetaan olemaan aktiivinen työkkärin suuntaan, eikä ryppyillä sovi, tai perusosaa alennetaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ne ikävästi käskevät töihin ja myymään omistusasunnon, kun haet Kelalta ja sossusta ns. ilmaista rahaa. Kunnollinen elintaso tukiluukuilta terveelle ihmiselle on urbaanilegenda. Ihan minimin, n. 500-700e/kk voit saada tuista ja päivärahoista, jos ihan vetämättömäksi heittäydyt, mutta onko se sen arvoista?
Ja höpö höpö, omassa asuinkäytössä olevaa asuntoa ei tarvitse myydä. Ja tuo myymistilanne ainoastaan jos hakee toimeentulotukea ja on siis esim. Vuokrattu sijoitusasunto, tai joku perintötila ym. Asumistuki omistusasuntoon riippuu lainan koroista jotka huomioidaan samoin kuin hoitovastike. Itse lainaa ei huomioida eli toivottavasti ei oo iso laina.
Työmarkkinatuki on n. 550 e kk + asumistuki. Tämän lisäksi toimeentulotuki joka on perusmenojen jälkeen eli asumiskulut (ei laina) + kotivakuutus+ puhelinlasku yksin asuvalla 485 e kk. Tuolla pitäisi maksaa sitten ne kaikki loput menot.
Särähtää pahasti tuo "n. 550 e kk". Avaisitko tuota summaa hieman? Eihän se ole mikään noin -summa, vaan täsmällinen summa, joka siis on 518,40 € kuukaudessa verojen jälkeen. Miksi tästä summasta tuntuu aina olevan jotain epämääräisiä tulkintoja?
No ihan ensiksi työmarkkinatuki on kuukaudessa 696,60e kk brutto tarkalleen eli 21,5 pv x 32,40 e pvä. Koko kuukaudelta sitä ei kuitenkaan makseta vaan jostain kumman syystä aina tasan neljältä viikolta eli 20 pv. Tällöin siis summa on 20 x 32,40 eli 648 e.
Työmarkkinatuesta myös veroa maksetaan aina 20 % jolloin nettosumma olisi koko kuukaudelta 557,28 e mutta käytännössä aina sen 20 pv eli 648,00-129,60=518,00 e. Selviskö?
Miksi haluat jäädä yhteiskunnan tukien varaan? Niistä rahoista ei koskaan tiedä, koska ne tulee tilille, tuleeko ollenkaan. Tiedän henkilöitä jotka ovat kuolleet sosiaalityöntekijöiden virheiden takia asunnottomina. Kannattaako jäädä töistä pois? Se on aivan mielivaltaista, sos toimi ja Kelakin.
Vierailija kirjoitti:
No ihan ensiksi työmarkkinatuki on kuukaudessa 696,60e kk brutto tarkalleen eli 21,5 pv x 32,40 e pvä. Koko kuukaudelta sitä ei kuitenkaan makseta vaan jostain kumman syystä aina tasan neljältä viikolta eli 20 pv. Tällöin siis summa on 20 x 32,40 eli 648 e.
Työmarkkinatuesta myös veroa maksetaan aina 20 % jolloin nettosumma olisi koko kuukaudelta 557,28 e mutta käytännössä aina sen 20 pv eli 648,00-129,60=518,00 e. Selviskö?
Kyllä työmarkkinatuki maksetaan koko kuukaudelta, jos sitä hakee koko kuukaudelta. Sitä on mahdollista hakea myös neljän viikon jaksoissa ja monet tekevät näin. Saman rahan saa kummalla systeemillä vain.
Ja veroa ei makseta aina 20% vaan sinne Kelaan voi toimittaa verokortin. Kun minä olen saanut työmarkkinatukea, niin en ole joutunut siitä veroja maksamaan koska minulla on ollut paljon vähennyksiä verotettavista tuloista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä työmarkkinatuki maksetaan koko kuukaudelta, jos sitä hakee koko kuukaudelta. Sitä on mahdollista hakea myös neljän viikon jaksoissa ja monet tekevät näin. Saman rahan saa kummalla systeemillä vain.
Ja veroa ei makseta aina 20% vaan sinne Kelaan voi toimittaa verokortin. Kun minä olen saanut työmarkkinatukea, niin en ole joutunut siitä veroja maksamaan koska minulla on ollut paljon vähennyksiä verotettavista tuloista.
Oletko siis itse hakenut ja saanut työmarkkinatukea koko kuukaudelta. Nimittäin kun se järjestelmä ei anna muuta kuin sen neljän viikon jakson täytettäväksi. Eli miten olet ilmoittanut ja saanut haettua koko kuukaudelta?
Racine ei mene alle 2600€ töihin ja se yksi perhe valitti iltalehdessä, kuinka vuokran jälkeen jää vain 2800€ käyttörahaa
Eikös se mene nykyään niin, että kela ei myönnä täysimääräistä toimeentulotukea, jos ei ole työtön työnhakija te-toimiston listoilla? Jos kela katsoo, että luikuroit, toimeentulotukea pudotetaan tietyn prosentin verran. Työttömänä työnhakijana antaudut kuitenkin jatkuvasti siihen "vaaraan", että joudut johonkin töihin, joten nämä seikat kannattaa huomioida. Sekä tietysti ihana aktiivimalli. Jos siis työttömyysetuuksien varaan lasket pärjäämisesi.
Kunnalta voi toki koittaa erikseen hakea harkinnanvaraista toimeentulotukea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko siis itse hakenut ja saanut työmarkkinatukea koko kuukaudelta. Nimittäin kun se järjestelmä ei anna muuta kuin sen neljän viikon jakson täytettäväksi. Eli miten olet ilmoittanut ja saanut haettua koko kuukaudelta?
Edelleen odotan vastausta mut taisipa olla väärää tietoa tuo koko kuukaudelta haku.
Vierailija kirjoitti:
Racine ei mene alle 2600€ töihin ja se yksi perhe valitti iltalehdessä, kuinka vuokran jälkeen jää vain 2800€ käyttörahaa
Tässä taas tätä ns. mututietoa. Racine ei voi hakea ulosottovelkojen takia muuta kuin tuon summan ylittävää palkkatyötä syystä, että enin osa palkasta menee velkojen maksuun eikä elämiseen jää mitään. Ulosottolain pitäis muuttaa niin että siitä palkasta ei lähes kaikkea viedä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ne ikävästi käskevät töihin ja myymään omistusasunnon, kun haet Kelalta ja sossusta ns. ilmaista rahaa. Kunnollinen elintaso tukiluukuilta terveelle ihmiselle on urbaanilegenda. Ihan minimin, n. 500-700e/kk voit saada tuista ja päivärahoista, jos ihan vetämättömäksi heittäydyt, mutta onko se sen arvoista?
Ja höpö höpö, omassa asuinkäytössä olevaa asuntoa ei tarvitse myydä. Ja tuo myymistilanne ainoastaan jos hakee toimeentulotukea ja on siis esim. Vuokrattu sijoitusasunto, tai joku perintötila ym. Asumistuki omistusasuntoon riippuu lainan koroista jotka huomioidaan samoin kuin hoitovastike. Itse lainaa ei huomioida eli toivottavasti ei oo iso laina.
Työmarkkinatuki on n. 550 e kk + asumistuki. Tämän lisäksi toimeentulotuki joka on perusmenojen jälkeen eli asumiskulut (ei laina) + kotivakuutus+ puhelinlasku yksin asuvalla 485 e kk. Tuolla pitäisi maksaa sitten ne kaikki loput menot.
Särähtää pahasti tuo "n. 550 e kk". Avaisitko tuota summaa hieman? Eihän se ole mikään noin -summa, vaan täsmällinen summa, joka siis on 518,40 € kuukaudessa verojen jälkeen. Miksi tästä summasta tuntuu aina olevan jotain epämääräisiä tulkintoja?
Eri ihmisillä on erilaisia veroprosentteja, myös työttömillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan niitä olemassa kaikenlaisia hinnastoja työmarkkinatuelle ja asumistuelle kuten yllä on jo kerrottu, mutta kun sinä olet heittäytymässä loppuiäksesi tukien varaan, niin oleellista on se mitä jää käteen. Totuus on se että jokaiselle Suomessa asuvalle maksetaan eri tukina ilman ylärajaa de facto kansalaispalkkana niin paljon että käteen jää kaikkien pakollisten menojen jälkeen viitsensataa euroa kuukaudessa. Lisäksi maksetaan yllättävät menot, eli ostetaan uusi kodinkone rikkoutuneen tilalle, jne.
Juu ei. Miksi pitää suoltaa tuollaista vaikka asia ei mitenkään itseä kosketa?
Mikä tuossa ei sitten ollut totta? Elämiseenhän pitää tuista jäädä tuo reilu 500e/kk, viis pankkitilin saldosta tai omistuksista. Toki kodinkoneita varten pitää hakea erikseen toimeentulotukea, jonka saamiseen omaisuus vaikuttaa.
Pankkitilisaldot tarkistetaan ensimmäiseksi eikä siellä todellakaan saa olka ylimääräisiä tuloja jos toimeentulotukea meinaa saada. Tuo 485 e ei ole mikään automaatti minkä saa. Lue aiempi viesti siitä miten se lasketaan. T. Etuuskäsittelijä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan niitä olemassa kaikenlaisia hinnastoja työmarkkinatuelle ja asumistuelle kuten yllä on jo kerrottu, mutta kun sinä olet heittäytymässä loppuiäksesi tukien varaan, niin oleellista on se mitä jää käteen. Totuus on se että jokaiselle Suomessa asuvalle maksetaan eri tukina ilman ylärajaa de facto kansalaispalkkana niin paljon että käteen jää kaikkien pakollisten menojen jälkeen viitsensataa euroa kuukaudessa. Lisäksi maksetaan yllättävät menot, eli ostetaan uusi kodinkone rikkoutuneen tilalle, jne.
Juu ei. Miksi pitää suoltaa tuollaista vaikka asia ei mitenkään itseä kosketa?
Mikä tuossa ei sitten ollut totta? Elämiseenhän pitää tuista jäädä tuo reilu 500e/kk, viis pankkitilin saldosta tai omistuksista. Toki kodinkoneita varten pitää hakea erikseen toimeentulotukea, jonka saamiseen omaisuus vaikuttaa.
Mistä sinä niin päättelet että saa omistaa tai olla pankkitilillä rahaa ja silti saa toimeentulotukea? Työttömyyskorvausta kyllä saa, mutta ei toimeentulotukea. Toimeentulotuessa vielä laskevat useamman kuukauden menneitäkin ja laskevat että paljonku sulla pitäisi olla tässä kuussa entisien kuukausien tuloja jäljellä. Eikä niitä kodinkoneitakaan niin vaan myönnetä.
Vierailija kirjoitti:
Työmarkkinatuki yksin asuvalla on nettona 518/4vko jos ei ole alaikäisiä lapsia jossain maailmalla.
Toimeentulotuen perusosa on yksin asuvalle 491e/kk.
Asumistuessa ja toimeentulotuessa huomioidaan menona asuntolainan korot, ei lyhennystä. Toimeentulotuessa toki patistetaan olemaan aktiivinen työkkärin suuntaan, eikä ryppyillä sovi, tai perusosaa alennetaan.
Paitsi jos veroprosentti on jotain muuta kuin 20, voi olla yli tai ali, mm. asuinpaikkakunta vaikuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Veroprosentti ei ole aina 20. Aina työttömänä pitää hakea verokortti etuutta varten, mulla on vaihdellut työttömänä ollessa prosentti 8,5-26 vähän aikaa oli jopa 0 kun jäin marraskuun alusta työttömäksi. Se 20% otetaan jos ei ole toimittanut uutta verokorttia, ansiosidonnaisesta otetaan 25 nykyään.
Häh? Ei saa toimeentulotukea jos saat työttömyystukea. Toimeentulotuki on viimesijainen etuus jos henkilö ei ole oikeutettu mihinkään muuhun tukeen (opinto, työmarkkina tms.)
Helsingissä asuva saisi vuokra asuntoon asumistukea 406 e kk, työttömyystukea 500-600 e.
Eli jos vuokra vaikka 750e, jää elämiseen 344 euroa. Eikä tuohon enää saa mitään toimeentulotukia päälle! Pitäisi sitten muuttaa halvempaan asuntoon.
Itse kitkuttelen noilla tuloilla ja menoilla, töitä ei ole löytynyt. Menisin kyllä. Halvempaa asuntoa en saa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Edelleen odotan vastausta mut taisipa olla väärää tietoa tuo koko kuukaudelta haku.
Periaatteessa monen työttömyyskassan sivuilla lukee että neljän viikon tai kuukauden jaksoissa, en usko että kelalta saa kuin neljän viikon jaksoissa. Minä kuulun pamiin, ja meinasin että haen kuukauden jaksoissa, mutta siellä olikin joku sellainen sääntö että sitten voi hakea kuukauden jaksoissa jos on vaikka osa-aikatöissä, eli hakee soviteltua päivärahaa, sittenhän se menee ehkä tasaisemmin sen työn palkanmaksukausien kanssa yhteen.
Tiia16 kirjoitti:
Miksi haluat jäädä yhteiskunnan tukien varaan? Niistä rahoista ei koskaan tiedä, koska ne tulee tilille, tuleeko ollenkaan. Tiedän henkilöitä jotka ovat kuolleet sosiaalityöntekijöiden virheiden takia asunnottomina. Kannattaako jäädä töistä pois? Se on aivan mielivaltaista, sos toimi ja Kelakin.
LOL
Paskapuhetta ja liioittelua much? Vai että oikein sosiaalityöntekijöiden virheiden takia kuolivat. Astuivatko he ulos, ja sinä päivänä satoi, ja he olivat tehty sokerista, ja sulivat veden mukana?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Periaatteessa monen työttömyyskassan sivuilla lukee että neljän viikon tai kuukauden jaksoissa, en usko että kelalta saa kuin neljän viikon jaksoissa. Minä kuulun pamiin, ja meinasin että haen kuukauden jaksoissa, mutta siellä olikin joku sellainen sääntö että sitten voi hakea kuukauden jaksoissa jos on vaikka osa-aikatöissä, eli hakee soviteltua päivärahaa, sittenhän se menee ehkä tasaisemmin sen työn palkanmaksukausien kanssa yhteen.
Nyt puhuttiin vaan työmarkkinatuesta. Sehän nyt on selvää, että työttömyyskassasta voi hakea myös kuukauden ajalta. Ja siinä työmarkkinatuessa on se 20 % vero. Etuusverokorteilla et tee yhtään mitään.
Tuohan on ihan hirveää kusetusta Kelan puolelta. Kukahan sairas byrokraatti on keksinyt tuollaiset laskukaavat jotka eivät vastaa todellisuutta?