Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olenko ainut joka ei tiennyt ettei ladulla saa kävellä?

Vierailija
17.03.2018 |

Jotain multa on nyt mennyt ohi. Siis missä se yleensä lukee, ettei niillä kävellä? Oon aina ollut siinä uskossa, että ladut tulee siitä kun moni hiihtäjä vaan hiihtää samasta kohdasta mutta ne ilmeisesti tehdään jotenkin? Asun niin Etelä-Suomessa ettei täällä ole kuin muutama päivä vuodessa jolloin olis hiihtokelit, joteb hiihtänyt olen viimeksi n. 15 vuotta sitten

Kommentit (79)

Vierailija
41/79 |
17.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap on vissiin uusi tällä palstalla, koska tästä aiheesta on puhuttu ennenkin.

Vierailija
42/79 |
17.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täkäläinen mamma antoi kolmen lapsensa laskea ladun yli poikittain pulkalla. Yhteentörmäys oli pienestä kiinni. Ihmeen kaupalla hiihtäjä onnistui tekemään äkkijarrutuksen. Siinä ei paljon painanut hiihtäjien eikä edes omien lasten turvallisuus. Pulkkailu jatkui, kun hiihtäjä meni menojaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/79 |
17.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan ihmeellinen keskustelu :D monella on selvästikin jotain piiloaggressioita/ traumoja kävelijöistä kun herneenpalko vedettiin heti aloituksesta nenään. Kyllä minäkin olen hiihtoladun reunassa kävellyt eikä niin hiihtäjillä kuin minulla ole mitään vaikeuksia väistää toisiaan tarvittaessa. Toisaalta sillä reitillä jossa minä kävelin ei edes ole ruuhkaa koska pieni kunta.

Kertokaapa miksi tätä on miinustettu :D vi*tuttaako että kenenkään elämä ei ole mennyt pilalle vaikka olen käyttänyt omaa järkeäni noilla kävelyteillä. 

Vierailija
44/79 |
17.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järjestyslaissa on latuja koskeva pykälä.

Vierailija
45/79 |
17.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se tasainenkin osa kahden uran vieressä on monesti laduksi ajettu. Luisteluhiihtoladuksi. Siinä kävely on ihan yhtä paha. 

Eikä ole, ellei alue ole pelkästään hiihtoladuksi tarkoitettu. Asun Helsingissä ja täällä on lähimetsän kävelyteille tehty ladut, mutta todellakaan kävelijöitä ei ole kielletty käyttämästä aluetta talviaikaan. Jos olisi, siellä olisi kävelykieltokyltit. Latu-urien välissä saa kulkea ihan normaalisti.

Et taida tietää hiihtämisestä yhtään mitään?

Tiedän ihan tarpeeksi ja pidän itsekin hiihtämisestä, mutta tavallista kävelytietä (johon on talvella tehty latu) saa kävellä, jos sitä ei ole kielletty. Se tie kun johtaa mm. lasten leikkipaikalle.  

Tätä kommenttia alapeukuttavat voivat ihan itse käydä lukemassa Helsingin kaupungin ohjeet:

http://ulkoilunmaailma.fi/ulkoilma/latu-kuuluu-kaikille-mutta-vain-torp…

Tietysti, jos itse ette näitä ohjeita noudata, vaan jotain itsekeksimiänne, niin sitten teidän kanssa on turha väitellä.

Vierailija
46/79 |
17.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä meen kans aina keskelle motaria kävelylle,kun missään ei sanota ettei sais. Vähän tulee tööttiä perään, mutta koska ei kielletä, sen täytyy olla sallittua.

Kyllä se on lainsäädännössä kielletty.

Vierailija
47/79 |
17.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hiihtäjät ovat hulluja. Kannattaa pysyä kaukana. Ne pahoinpitelevät lapset, raskaana olevat naiset ja lemmikkieläimet. Ladut voisi tulevaisuudessa olla maksullisia näille sekopäille.

Jes. Ja hiihtäjät myös em. lisäksi panevat kaikki nätit naiset.

Pätee norskeihin. Ainakin instan perusteella on melkoisen kauniita tyttöystäviä maastohiihdon menestyjämaan urheilijoilla. Kauniita ja kaikin puolin terveennäköisiä jotka ymmärtää että latu on hiihtämistä varten. 

Häkellyttävän hyvinvoivan näköisiä ovat kyllä, niin miehet kuin naisetkin. Toisaalta onko ihmekään kun suurin osa näyttää viettävän vapaa-aikansa luonnon helmassa ulkoilemassa ja liikkumassa? Siellä kaiketi arvostetaan monipuolista vapaa-ajan liikkumista joten ei ihmekään että menestyjiäkin löytyy etenkin talvilajeissa. Täällä sen sijaan kiusallaan potkitaan ja tallotaan hiihtoladutkin solmuun, jotta kenelläkään ei olisi kivaa.

Vierailija
48/79 |
17.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei se latuvouhotus ja laturaivoilu lopu niin minä käyn tärvelemässä joka helvetin ladun minkä löydän.

Vierailija
49/79 |
17.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On myös sydämen sivistystä, nuorena 60-luvulla oli päivän selvää ettei kenenkään edes itsetehdylle ladulle menty kävelemään.

Oli tuo täysin selvää vielä kasarillakin.

Vierailija
50/79 |
17.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On myös sydämen sivistystä, nuorena 60-luvulla oli päivän selvää ettei kenenkään edes itsetehdylle ladulle menty kävelemään.

Nykyajan itsekäs minäminä-ihminen ei ole kuullutkaan sydämen sivistyksestä tai muiden huomioimisesta. 

Vierailija
51/79 |
17.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä. Täällä vähälumisessa lounais-suomessa joku innokas tekee aina itselleen ladun meidän lähellä olevalle pellolle missä myös koiria ulkoilutetaan. On todella hauska nähdä jäljistä miten 90 % koiranulkoiluttajista kunnioittaa sitä itsetehtyäkin latua eikä mene pilaamaan sitä. Sama kuin eräs mäki missä lapset laskee pulkalla: kukaan ei kuseta koiraansa siinä silloin kun on lunta, muuten kyllä.

Minusta on hienoa että ihmiset vielä osaa ottaa toisiaan huomioon ilman erillistä kieltoa tai käskyä.

Vierailija
52/79 |
17.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ladun reunassa saa kävellä ja ladun saa ylittää, mutta ainoastaan siinä latu-urassa on kiellettyä kävelemästä eikä sen päälle saa astua.. Näin Jyväskylässä.

Jos teillä siellä on joku yhdistetty latu/kevyenliikenteenväylä, niin siinä tapauksessa voinee ladun reunassa kävellä, muuten virallisille laduille ei ole mitään asiaa käppäilemään. Tosin ihmettelen suuresti, että jos tuollainen viritelmä olisi, ettei latua ja kevyenliikenteenväylää olisi eriytetty havutuksella, tai kevyellä aidalla. Se on molemminpuolinen turvallisuuskysymys, ettei sinne ladulle mennä kävelemään, sillä vauhtiero on sen verran huomattava, etenkin alamäissä. 

Vierailija
53/79 |
17.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se tasainenkin osa kahden uran vieressä on monesti laduksi ajettu. Luisteluhiihtoladuksi. Siinä kävely on ihan yhtä paha. 

Eikä ole, ellei alue ole pelkästään hiihtoladuksi tarkoitettu. Asun Helsingissä ja täällä on lähimetsän kävelyteille tehty ladut, mutta todellakaan kävelijöitä ei ole kielletty käyttämästä aluetta talviaikaan. Jos olisi, siellä olisi kävelykieltokyltit. Latu-urien välissä saa kulkea ihan normaalisti.

Et taida tietää hiihtämisestä yhtään mitään? Hiihtoa on perinteinen- ja luistelutyyli, myös erähiihto. Molempiin on omanlaisensa monot ja sukset. Minulla on pelkät luistelusukset koska pidän siitä tyylistä enemmän. Ja niillä luistellaan pääsääntöisesti siinä tampatulla leveällä kaistalla latujen välissä tai toisessa reunassa. Alamäet mennään urasssa.

Onko tullut mieleen paljon hiihtoladun ylläpito maksaa? Se pururata on ladun pohja, latua eli sitä luistelukaistaa tampataan ja latu-uraa pidetään auki jotta ne ketkä haluaa harrastaa hiihtoa, heillä on siihen oikein hyvät pohjat missä mennä. Hiihto ei ole välttämättä halpa harrastus, eikä monella ole latukonetta jolla tehdä omia latuja, kaupunki/kunta tarjoaa siis asukkailleen tämän lajin toteuttamisen. Kuten kävelijöille on metsäpolkuja ja kävelyteitä.

On järkyttävää välinpitämyyttä pilata ladut hokemalla minulla on oikeus. Jos latu tallataan pahasti, koirat kusee ja paskoo sen pilalle, ei latukonekkaan sitä pysty enää korjaamaan.

Minusta nämä asiat kuuluu tietää ihan yleissivistyksenä. Ei sen paikan nimi ole turhaan HIIHTOlatu. Ei kukaan mene luistelujäällekkään kävelemään hokemalla minulla on oikeus, tai pilaamaan jäätä tietentahtoen ja luistelijat sitten kärsii vaurioista. Sitten jääkin korjataan taas kunnan piikkiin.

Mutta täällä Etelä-Suomessa monin paikoin ladut tehdään yleisille kävely-/pyöräteille. Eivät ole siis aina pururatoja. Tällöin ei mielestäni voi kieltää kävelyä talvisinksaan.

En ole missään nähnyt latua, jolla vallattaisiin kävely/pyörätie. Peltoja pitkin on tullut hiihdettyä ja pururadoilla. Joskus on kävelijöille tarkoitetun polun viereen laitettu latu, jolloin molemmille kulkijoille ollut sopivasti tilaa.

Vierailija
54/79 |
17.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei saa. Liikuntaviraston työntekijät ovat aina niin ilossaan ihmisten ajattelemattomuudesta. Ja meillä vakuutusyhtiö pyysi selvittämään kuka oli palannut ladun. Käytännössä sitä.ei voinut selvittää. Mutta kysyivät kuitenkin kenen syy ladun kuopat eli jalanjäljet oli.

Vierailija
55/79 |
17.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olkaa kilttejä ja älkää kävelkö latu-uralla tai siinä välissä missä harrastetaan luisteluhiihtoa. Talvi kestää ainakin täällä etelässä parhaimmillaan sen 2-3 kuukautta, jos sitäkään. Omasta puolestani ladun saa ylittää jos on tarve, mutta silloinkaan latu-uraa ei ole sopivaa rikkoa.

PS. Jos ylität ladun alamäen vierestä, ole varovainen. Hiihtäjän voi olla todella vaikea väistää jos hän laskee alas ladulla.

Vierailija
56/79 |
17.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monesti ulkoilureitit tehdään alunperin latuja ajatellen. Pelkälle kävelylle ne voisi olla polkuja tai puiden reunustamia kapeita teitä. Latukoneem takia reiteistä.tehdään leveämpiä ja myös.hiihtäjien turvallisuus huomioidaan jo pohjaa tehdessä. Moni kävelijä.vain kuvittelee, että se ulkoilureitti on tehty van kävelijöille ja ilkeät hiihtäjät valtaavat sen talvella. Talvella siinä ei olisi kunnossapitoa.eli latukone ei ajaisi pohjaa kävelijöille. Moni ei kahlaisi umpilumessa tai edes kapealla polulla jonka joku sitkeä.sissi sinne kävelisi.

Vierailija
57/79 |
17.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkoilureittejä (kartoissa nimellä pururata) ei ole alunperin tehty koirankusetusta tai lasten kanssa laahustamista varten, vaan kuntoilun harrastajia varten. Eli juoksijoita, hölkkääjiä, hiihtäjiä ja kävelijöitä varten. Aiemmin niitä reittejä jopa kutsuttiin kuntoilureiteiksi. Siksi niissä on pehmeä purupäällys, ettei jalat rasitu juostessa. Purut ei ole tarkoitettu imemään koirien kusia.

Suomessa on ihan riittävästi kevyen liikenteen reittejä, joita pitkin voi laahustaa ja kusettaa koiria.

Vierailija
58/79 |
17.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan yleistietoa on ettei ladulla kävellä. Vähän niinkuin ei kaupungin kukkaistutuksiinkaan mennä kävelemään vaikkei erikseen ole kylttiä.

Vierailija
59/79 |
17.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en osaa hiihtää, mutta haluan silti kulkea luonnossa talvellakin. Sen sijaan hiihtäjät omivat kaikki metsäreitit itselleen ja työntävät meidät kävelijät tien varteen autojen sekaan. En ymmärrä miksi siinä ladun reunassa ei voisi edes kävellä vaan sekin on niin hirveän väärin.

Vierailija
60/79 |
17.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en osaa hiihtää, mutta haluan silti kulkea luonnossa talvellakin. Sen sijaan hiihtäjät omivat kaikki metsäreitit itselleen ja työntävät meidät kävelijät tien varteen autojen sekaan. En ymmärrä miksi siinä ladun reunassa ei voisi edes kävellä vaan sekin on niin hirveän väärin.

No yritä ymmärtää. Jotkin paikat ovat jotain tiettyä tarkoitusta varten, se että sinä et sitä ymmärrä ei riitä syyksi jopa ilkivaltaan.

Mä olen ihan järkyttynyt tuollaisten ajatuksenjuoksusta. Ihan kuin kaikkea vastustaisiin ihan sillä ettei kellään vaan olisi kivaa. Meillä on täällä ihan mukavat oltavat jos edes suurin osa noudattaa ohjeita, sääntöjä ja lakeja. Kaupassa on säännöt, liikenteessä on säännöt.... kaikki me tiedetään miten yleensä käy jos ei noudata ohjeita/sääntöjä/lakia.

Aina löytyy joku mätämuna joka itsekkyydellään pilaa toisten ilon. Jospa sinäkin joskus laittaisit sukset jalkaan ja kokeilisit tätä suomalaisten rakastamaa lajia. Saat paremman kunnon, raitista ilmaa ja on muutakin tekemistä kuin miettiä miten pilata toisten ilo.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän kolme