Olenko ainut joka ei tiennyt ettei ladulla saa kävellä?
Jotain multa on nyt mennyt ohi. Siis missä se yleensä lukee, ettei niillä kävellä? Oon aina ollut siinä uskossa, että ladut tulee siitä kun moni hiihtäjä vaan hiihtää samasta kohdasta mutta ne ilmeisesti tehdään jotenkin? Asun niin Etelä-Suomessa ettei täällä ole kuin muutama päivä vuodessa jolloin olis hiihtokelit, joteb hiihtänyt olen viimeksi n. 15 vuotta sitten
Kommentit (79)
Miksi kävelijöille ei pidetä auki pururataa? Olisi kiva kävellä koiran kanssa, ja pulkassa lapsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hiihtäjät ovat hulluja. Kannattaa pysyä kaukana. Ne pahoinpitelevät lapset, raskaana olevat naiset ja lemmikkieläimet. Ladut voisi tulevaisuudessa olla maksullisia näille sekopäille.
Jes. Ja hiihtäjät myös em. lisäksi panevat kaikki nätit naiset.
Pätee norskeihin. Ainakin instan perusteella on melkoisen kauniita tyttöystäviä maastohiihdon menestyjämaan urheilijoilla. Kauniita ja kaikin puolin terveennäköisiä jotka ymmärtää että latu on hiihtämistä varten.
Vierailija kirjoitti:
Mä meen kans aina keskelle motaria kävelylle,kun missään ei sanota ettei sais. Vähän tulee tööttiä perään, mutta koska ei kielletä, sen täytyy olla sallittua.
Et taida tuntea liikennemerkkejä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se tasainenkin osa kahden uran vieressä on monesti laduksi ajettu. Luisteluhiihtoladuksi. Siinä kävely on ihan yhtä paha.
Eikä ole, ellei alue ole pelkästään hiihtoladuksi tarkoitettu. Asun Helsingissä ja täällä on lähimetsän kävelyteille tehty ladut, mutta todellakaan kävelijöitä ei ole kielletty käyttämästä aluetta talviaikaan. Jos olisi, siellä olisi kävelykieltokyltit. Latu-urien välissä saa kulkea ihan normaalisti.
Et taida tietää hiihtämisestä yhtään mitään?
Tiedän ihan tarpeeksi ja pidän itsekin hiihtämisestä, mutta tavallista kävelytietä (johon on talvella tehty latu) saa kävellä, jos sitä ei ole kielletty. Se tie kun johtaa mm. lasten leikkipaikalle.
Mentiin viime kesänä jalkapallokentälle piknikille. Jotain ihme porukkaa tuli siihen valittamaan että ollaan mukamas tiellä! Ihan siinä keskellä oltiin, hyvin mahtuivat potkimaan palloaan maaleihin molemmilla puolilla.
On myös sydämen sivistystä, nuorena 60-luvulla oli päivän selvää ettei kenenkään edes itsetehdylle ladulle menty kävelemään.
Vierailija kirjoitti:
Miksi kävelijöille ei pidetä auki pururataa? Olisi kiva kävellä koiran kanssa, ja pulkassa lapsi.
Voisit infota omaa kotikuntaasi että sellaiselle olisi käyttöä. Meillä on kiva pururata joka jatkuu polkuina monina kilometreinä metsään. Se on suosittu rata kävelijöille keväästä syksy, siellä on paljon sienestäjiä ja vaikka mitä. Talvisin ymmärrettävästi vain hiihtäjien käytössä.
Kävelyreitit on talvisin siitä hankalia jos niihin sitoutuu, on ne saatava pidettyä lumesta puhtaana, joka tarkoittaa sitä että reitin on oltava lingon ja traktorin levyinen. Moniko ymmärtää ettei esim moottorikelkalla saa ainakaan alkutalvesta kovaa pohjaa vaan se upottaa. Hiitoladut on kovassa käytössä ja latuhöylä tamppaa, siksi se on melko uppoamaton.
Meilläpäin on hiihtolatuja suht vähän, yksi keskustassa ja toinen 25 km päässä. Ei ole ollenkaan liikaa vaadittu että ne saisi olla rauhassa hiihtäjien käytössä. Kävellä voi kuitenkin missä vain ja polun saa kun on ahkerasti käyttäjiä. Lumettoman maan aikaan kävelyreitit on rajattomat, hiihtoladut olemattomat.
Surullisinta ainakin Helsingissä on se, että kesällä nämä pururadat ja latupohjat on tyhjinä kävelijöistä. Ainoastaan talvisin kävelijöiden tekee mieli liikkua metsässä hiihtäjiä kiusaamassa. Menkääpä esimerkiksi Paloheinään jonain kesäpäivänä. Tuskin tapaatte yhtäkään kävelijää saatika lapsia metsäretkellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä meen kans aina keskelle motaria kävelylle,kun missään ei sanota ettei sais. Vähän tulee tööttiä perään, mutta koska ei kielletä, sen täytyy olla sallittua.
Et taida tuntea liikennemerkkejä?
Moottoritiet on tehty yhteisillä verovaroilla. Kyllä niillä pitäisi saada kulkea merkeistä huolimatta. Mukava kulkea tasaisella pannalla. Minä kuljen ainakin. Autoilijat on niin sikoja, että tappavat moottoriteillä kulkevat lapset, raskaana olevat naiset ja lemmikkieläimet. Mulle, jos tulee joku rekkakuski urputtajan, laitan auton solmuun ja pätkin nurin pieniksi paloiksi ja tukin ne sille p...seesteinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se tasainenkin osa kahden uran vieressä on monesti laduksi ajettu. Luisteluhiihtoladuksi. Siinä kävely on ihan yhtä paha.
Eikä ole, ellei alue ole pelkästään hiihtoladuksi tarkoitettu. Asun Helsingissä ja täällä on lähimetsän kävelyteille tehty ladut, mutta todellakaan kävelijöitä ei ole kielletty käyttämästä aluetta talviaikaan. Jos olisi, siellä olisi kävelykieltokyltit. Latu-urien välissä saa kulkea ihan normaalisti.
Et taida tietää hiihtämisestä yhtään mitään? Hiihtoa on perinteinen- ja luistelutyyli, myös erähiihto. Molempiin on omanlaisensa monot ja sukset. Minulla on pelkät luistelusukset koska pidän siitä tyylistä enemmän. Ja niillä luistellaan pääsääntöisesti siinä tampatulla leveällä kaistalla latujen välissä tai toisessa reunassa. Alamäet mennään urasssa.
Onko tullut mieleen paljon hiihtoladun ylläpito maksaa? Se pururata on ladun pohja, latua eli sitä luistelukaistaa tampataan ja latu-uraa pidetään auki jotta ne ketkä haluaa harrastaa hiihtoa, heillä on siihen oikein hyvät pohjat missä mennä. Hiihto ei ole välttämättä halpa harrastus, eikä monella ole latukonetta jolla tehdä omia latuja, kaupunki/kunta tarjoaa siis asukkailleen tämän lajin toteuttamisen. Kuten kävelijöille on metsäpolkuja ja kävelyteitä.
On järkyttävää välinpitämyyttä pilata ladut hokemalla minulla on oikeus. Jos latu tallataan pahasti, koirat kusee ja paskoo sen pilalle, ei latukonekkaan sitä pysty enää korjaamaan.
Minusta nämä asiat kuuluu tietää ihan yleissivistyksenä. Ei sen paikan nimi ole turhaan HIIHTOlatu. Ei kukaan mene luistelujäällekkään kävelemään hokemalla minulla on oikeus, tai pilaamaan jäätä tietentahtoen ja luistelijat sitten kärsii vaurioista. Sitten jääkin korjataan taas kunnan piikkiin.
Niinpä. Yhdellä ja samalla urheilukentällä pelataan keväällä/kesällä/syksyllä jalkapalloa ja talvella sitten luistellaan mutta samanlainen jako ei sitten onnistukaan pururadalla. Eihän tuo ole kuin kävellen liikkuvien itsekkyyttä, koska kävellä ja juosta voi ihan missä tahansa muuallakin ja etenkin sen muutaman viikon/kuukauden vuodesta. Tai sitten pistää itsekin ne sukset jalkaan ja sivakoi, jos sinne pururadalle on ihan pakko päästä.
Vierailija kirjoitti:
Jotain multa on nyt mennyt ohi. Siis missä se yleensä lukee, ettei niillä kävellä? Oon aina ollut siinä uskossa, että ladut tulee siitä kun moni hiihtäjä vaan hiihtää samasta kohdasta mutta ne ilmeisesti tehdään jotenkin? Asun niin Etelä-Suomessa ettei täällä ole kuin muutama päivä vuodessa jolloin olis hiihtokelit, joteb hiihtänyt olen viimeksi n. 15 vuotta sitten
Ei kai ne kävelijät tiedäkään. Eivät kyllä uskokaan, vaikka sanotaan.
Itse asiassa, jos latu ei ole virallisessa latukartastossa (ja yllättävän moni ei ole), siinä saa kävellä.
Mennään aina koirien kanssa jonnekin jyrkän mäen alle kakkimaan, siinä on hyvä samalla katsella hiihtäjiä kun väistelevät haha..
Ap:lle ja muillekin tiedoksi, joitten mukaan pääkaupunkiseudulla ei pääse kuin muutamana talven hassuna viikkona hiihtämään. Tämä on väärä luulo. Pääkaupunkiseudulla on päästy hiihtämään ja marraskuun lopusta ja hiihtokausi jatkunee pitkälle huhtikuuhun. Monena vuotena on myös vappuna voinut hiihtää.
Ihan ihmeellinen keskustelu :D monella on selvästikin jotain piiloaggressioita/ traumoja kävelijöistä kun herneenpalko vedettiin heti aloituksesta nenään. Kyllä minäkin olen hiihtoladun reunassa kävellyt eikä niin hiihtäjillä kuin minulla ole mitään vaikeuksia väistää toisiaan tarvittaessa. Toisaalta sillä reitillä jossa minä kävelin ei edes ole ruuhkaa koska pieni kunta.
Luistelubaanaakaan ei saa rikkoa. http://www.hiihtoladut.fi/site?node_id=13&action=show_data&p_id=134&row…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ladun reunassa saa kävellä ja ladun saa ylittää, mutta ainoastaan siinä latu-urassa on kiellettyä kävelemästä eikä sen päälle saa astua.. Näin Jyväskylässä.
Kiitos asiallisesta vastauksesta! Mistä sait tuon tiedon? Onko teillä jossain joku kyltti missä lukee että siinä on latu vai koskeeko se ihan itse tehtyjäkin latuja?
Isäni on töissä kunnan liikuntapalvelussa.
4
joo mutta älä väitä, että kaikkia kaupunkeja koskee. Kuopiossa ei saa kävellä, mutta täällä pääjehu onkin Iivon suksihuoltaja.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä päätös! :D
Ikävä kyllä käveleminen kielletään ikävästi liikennemerkeillä, mutta eihän niitä välttämättä huomaa, kun selaa kännykkää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et taida tietää hiihtämisestä yhtään mitään? Hiihtoa on perinteinen- ja luistelutyyli, myös erähiihto. Molempiin on omanlaisensa monot ja sukset. Minulla on pelkät luistelusukset koska pidän siitä tyylistä enemmän. Ja niillä luistellaan pääsääntöisesti siinä tampatulla leveällä kaistalla latujen välissä tai toisessa reunassa. Alamäet mennään urasssa.
Onko tullut mieleen paljon hiihtoladun ylläpito maksaa? Se pururata on ladun pohja, latua eli sitä luistelukaistaa tampataan ja latu-uraa pidetään auki jotta ne ketkä haluaa harrastaa hiihtoa, heillä on siihen oikein hyvät pohjat missä mennä. Hiihto ei ole välttämättä halpa harrastus, eikä monella ole latukonetta jolla tehdä omia latuja, kaupunki/kunta tarjoaa siis asukkailleen tämän lajin toteuttamisen. Kuten kävelijöille on metsäpolkuja ja kävelyteitä.
On järkyttävää välinpitämyyttä pilata ladut hokemalla minulla on oikeus. Jos latu tallataan pahasti, koirat kusee ja paskoo sen pilalle, ei latukonekkaan sitä pysty enää korjaamaan.
Minusta nämä asiat kuuluu tietää ihan yleissivistyksenä. Ei sen paikan nimi ole turhaan HIIHTOlatu. Ei kukaan mene luistelujäällekkään kävelemään hokemalla minulla on oikeus, tai pilaamaan jäätä tietentahtoen ja luistelijat sitten kärsii vaurioista. Sitten jääkin korjataan taas kunnan piikkiin.
Mutta täällä Etelä-Suomessa monin paikoin ladut tehdään yleisille kävely-/pyöräteille. Eivät ole siis aina pururatoja. Tällöin ei mielestäni voi kieltää kävelyä talvisinksaan.