Yksi tätä palstaa tutkinut ammattilainen kertoi,
Että palstalla toistuu seuraavanlainen ilmiö: joku tekee asiallisen avauksen ja saa asiallisia ja myötätuntoisia vastauksia. Sitten tulee joku, joka pilkkaa, haukkuu, pyytää " katsomaan peiliin" ja on tosi ilkeä ja veemäinen. Olen nyt lueskellut näitä keskusteluja ja todennut, että näinhän se juuri menee, sama toistuu lähes joka keskustelussa, jos aloitus on fiksu ja "normaali". Mt-potilaat , pers.häiriöiset ja päänaukojat pääsevät mellastamaan palstalla.
Kommentit (92)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsekin olen mt-potilas (keskivaikea depressio) enkä jaksa triggeröityä tuon mt-potilas-sanan käytöstä. En oleta että sillä viitataan meihin, vaan nimenomaan niin että haukkujat ovat diagnosoimattomia mielenterveysongelmaisia. Kenties ilman sairaudentuntoa.
Nimenomaan näin. Itse en edes ajattele nasentuneita mt-potilaina, vaan tässä yhteydessä tarkoitan juuri niin kuin kirjoitit, t. Ap
Älä silti käytä mt-ongelmaista haukkumasanana puhuessasi pahantahtoisista ja häiriintyneistä ihmisistä. Levität tehokkaasti leimaa ja häpeää, joka liittyy mt-ongelmiin. Juuri tuollaisten puheiden takia, missä mt-ongelmat liitetään johonkin todella häiriintyneeseen ja muita ihmisiä satuttavaan käyttäytymiseen, monet mielenterveysongelmista kärsivät eivät uskalla hakea apua eivätkä pysty kertomaan edes läheisille sairaudestaan.
Päinvastoin.
Olisitte kiitollisia niistä jotka yrittävät teitä herätellä vastakkaisilla näkemyksillä.
Eilenkin tällä joku kyseli läheisen skitsofrenian perään. Pyysi neuvoa avauksessa. Niitä näitä siinä päästeli ja sitten odotti kovasti diagnoosia annettavan. Jotain tolkkua sentään.
Kun teette avauksen niin:
1) Mikä palaa
2) missä palaa
3)Kuka ilmoitti
Tämä on se ensimmäinen edellytys että keskustelu lähtee asiallisille raiteille, eikä että "läheinen katsoi alta kulmien, onko skitsofrenia" 1) Luulen että on, 2) Soita ambulanssi 3) Paha psykoosi jne.. eihän kukaan täysipäinen tämmöistä keskustelua voi vaeten seurata:(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsekin olen mt-potilas (keskivaikea depressio) enkä jaksa triggeröityä tuon mt-potilas-sanan käytöstä. En oleta että sillä viitataan meihin, vaan nimenomaan niin että haukkujat ovat diagnosoimattomia mielenterveysongelmaisia. Kenties ilman sairaudentuntoa.
En minäkään triggeröidy, mutta olen alkanut lähiaikoina kiinnittää huomiota tuon sanan yleisen käyttöön näissä yhteyksissä ja kyllähän se väkisin vähän leimaavaa on, oli tarkoitus mikä oli.
Minä triggeröidyn, koska itselle on ollut todella vaikeaa myöntää, että itsekin sairastuin ja kyllä se satuttaa, kun kaikki paha aina yleistetään mt-ongelmaisten viaksi ja tehdään yleistyksiä, joissa vahvistetaan jatkuvasti negatiivisia ennakkoluuloja. Kaikesta saa syyttää mt-ongelmaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanamo kirjoitti:
Valitettavan totta. Mulla on laskenut käsitys kanssaihmisten moraalista, tunneälystä ja empatiakyvystä.
Sama. Luottamus ihmiskunnan tulevaisuuteen laskee sitä mukaa, kun lukee näitä juttuja.
Mä taas en olisi kovinkaan huolissani. Vaikka joku mellastaa täällä palstoilla miten haluaa, niin kun ollaan tekemisissä toisen ihmisen kanssa, käytös on luullakseni aika "normaalia". Täällä on vaan niin helppo heitellä kaikkee skeidaa, tai ainakin loukata toista jollei ole mitään muuta sanottavaa toisen avaukseen.!
Skeidan heittelyn takana voi olla ihan asiaa ja hyviä neuvoja, mutta mielensä pahoittajat eivät niitä luonnollisesti osaa sellaisena ottaa, vaan ovat karvat pystyssä kaikkea kohtaan. Tiedän, että minullakin on joskus hieman kärkäs kirjoitustapa, mutta alle vyön en iske, vaan yritän saada kirjoittajaa tajuamaan asioiden toisen puolen ja pääsemään pois oman päänsä pikkuriikkisistä koloista. Teen sen ajatuksia herättääkseni ja joskus aloittaja onkin kirjoittanut, että ongelma on selkeytynyt. Ystävät eivät ehkä viitsi ja halua olla tiukkoja ja hymistelevät loputtomiin, vaikka samalla tapaa ajattelisivatkin, mutta me muut uskallamme sanoa totuuden.
Sinulla on väärä asenne. Voit sanoa mielipiteesi mutta älä väitä sanovasi totuutta. Mielipiteen voi myös sanoa ilman "skeida" osuutta.
Mikä asiantuntija mahtaa olla kysymyksessä, vai kuvitteletko saavasi vain enemmän uskottavuutta aloitukselle, kun vetäisit "asiantuntijan" kortin?
Olen pitkälti samaa mieltä, paitsi mt-potilaista, sillä se on sairaus siinä missä muutkin, eikä se vähennä henkilön empatiakykyä, hienotunteisuutta tai hyviä käytöstapoja, jos ne hänellä on ollut hallussa jo ennen sairautta.
Pikemminkin väittäisin, keskustelun tulevat sotkemaan empatiakyvyttömät ja huonosti käyttäytyvät ja niitä löytyy kaikista ihmisryhmistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanamo kirjoitti:
Valitettavan totta. Mulla on laskenut käsitys kanssaihmisten moraalista, tunneälystä ja empatiakyvystä.
Sama. Luottamus ihmiskunnan tulevaisuuteen laskee sitä mukaa, kun lukee näitä juttuja.
Mä taas en olisi kovinkaan huolissani. Vaikka joku mellastaa täällä palstoilla miten haluaa, niin kun ollaan tekemisissä toisen ihmisen kanssa, käytös on luullakseni aika "normaalia". Täällä on vaan niin helppo heitellä kaikkee skeidaa, tai ainakin loukata toista jollei ole mitään muuta sanottavaa toisen avaukseen.!
Skeidan heittelyn takana voi olla ihan asiaa ja hyviä neuvoja, mutta mielensä pahoittajat eivät niitä luonnollisesti osaa sellaisena ottaa, vaan ovat karvat pystyssä kaikkea kohtaan. Tiedän, että minullakin on joskus hieman kärkäs kirjoitustapa, mutta alle vyön en iske, vaan yritän saada kirjoittajaa tajuamaan asioiden toisen puolen ja pääsemään pois oman päänsä pikkuriikkisistä koloista. Teen sen ajatuksia herättääkseni ja joskus aloittaja onkin kirjoittanut, että ongelma on selkeytynyt. Ystävät eivät ehkä viitsi ja halua olla tiukkoja ja hymistelevät loputtomiin, vaikka samalla tapaa ajattelisivatkin, mutta me muut uskallamme sanoa totuuden.
Sinulla on väärä asenne. Voit sanoa mielipiteesi mutta älä väitä sanovasi totuutta. Mielipiteen voi myös sanoa ilman "skeida" osuutta.
Käytin sanaa skeidaa sen takia, että sitä sanaa oli käytetty edellisessä vastauksessa. En väitä sanovani ehdotonta totuutta, vaan juuri sen mitä minä ajattelen. Joo, joku voisi sanoa sinua pilkun nus*ijaksi, minä olen samaa mieltä sen sanojan kanssa ja se onkin totuus! :)
Vierailija kirjoitti:
Näin se menee. Siitä en ole samaa mieltä, että mt-potilaat ovat aina aukomassa päätään. Olen itse sairastanut depression enkä silloin haukkunut ketään vaan käperryin omaan kolooni ja vihasin itseäni.
Mielenterveyspotilaita on monenlaisia. Tuskin vakavasti masentunut jaksaa täällä palstalla kirjoitella ja vittuilla, mutta on paljon näitä tarmoa täynnä olevia mielisairaita kusipäitä, jotka kyllä jaksavat kirjoitella.
Kuka "asiantuntija" haluaa leimata mt-potilaat häiriintyneeksi, ilman, että heillä olisi empatiakykyä ja käytöstapoja.
Oisko sinulla ap. ja tällä asiantuntijalla peiliin katsomisen paikka, kun näin ulkopuolisena tuntuu, teidän syyllistyvän samaan.
Häiriökäyttäytymisestä olen samaa mieltä, mutta siihen ei todella kuulu mt-potilaat.
Vierailija kirjoitti:
Ammattilainen? :D Osaa tuon ymmärtää jo tälläinen tavan avohoitopotilas ensi silmäyksellä.
Kyllä tuosta nyt vähintään Nobel-palkinto pitää antaa ;´´´´´D
Oikeasti on ilkimyksiä ja on niitä jotka ovat eri mieltä ja siksi aukovat päätään ja sitten on myös niitä "mikä tuota vaivaa" -hulluja, joista aina miettii että onko ne vaan tyhmiä, kyllästyneitä vai humalassa. Tai kaikkia. Ja avohoidossa.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä tuota mt-ongelmaisten syyttämistä kaikesta voitaisiin hieman vähentää. Suurin osa meistä mt-ongelmaisista on esimerkiksi masentuneita, eikä se mukavaa ihmistä ilkeäksi muuta.
Ei niin, mutta jotkut muuttaa ja jo muutama sekopää saa aikaan kunnon infernon tällä palstalla.
On tullut huomattua - ilkeys ja kateellisuus pyörittävät tätä palstaa, ihan hirveitä kommentteja välillä. Eri mieltä voi ja saa olla, mutta senkin voi ilmaista niin monella tapaa. Täällä anonyymiys mahdollistaa sen, että moni voi päästää sisäisen hirviönsä mellastamaan mielin määrin. Ja juu - 17 vuotta palstalla pyörinyt äiti - poistua toki voi, jos ei menoa kestä. Eikä tosiaan toisia voi muuttaa, mutta kuinka tämä ei tule näille törkymöykyille mieleen - ainako sen ystävällisemmän, hyväkäytöksisen ja rakentavan ihmisen pitää väistyä ja lähteä?
Vierailija kirjoitti:
Minä en enää muista mistä minä luin, mutta vaikka tämä ei trolleihin liitykään, että joku trolli myönsi että oli rentouttavaa aiheuttaa stressiä ja kärhämää toisissa noin kärjistetystä. Tuo ajatusmalli on todella erikoinen enkä kertakaikkiaan osaa samaistua. Mutta oletan että nämä muutkin pahanolonlähettiläät "rentoutuvat" tai rauhoittuvat sillä aiheuttamallaan pahalla ololla mikä on sangen kieroitunutta.
Kyllähän ton huomaa monissa Ilta-Sanomien toimittajissakin kuinka he kusevat kultaa kun ovat saaneet tehtailtua mahdollisimman provokatiivisen, puolueellisen uutisen framille. Vastuutontahan se on, mutta minkäs sairas ihminen itselleen mahtaa.
Suomalaisessa sosiaalisessa kulttuurissa itsekäs negatiivisuus ja valittaminen on hyväksyttävämpää kuin optimismi ja positiivisuus. Eihän tästä tule mitään -asenne on vallitseva. Kuitenkin kaikki tietävät että positiivisuus luo hyvää henkeä, aikaansaavuutta ja menestystä.
Ammattilainen ei taida ymmärtää, että kun kyseessä on anonyymipalsta niin siellä liikkuu trolleja.
Ja täällä jälleen jeesuksen inkarnaatioina ylennehään itsensä muita alentamalla. Höpöhöpö - te fariseukset! Pikkarit märkinä luette taitavampienne avautumisia, ette te muuten lukisi! Libidopohjainen vietti teitä vie, kateelliset!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä tuota mt-ongelmaisten syyttämistä kaikesta voitaisiin hieman vähentää. Suurin osa meistä mt-ongelmaisista on esimerkiksi masentuneita, eikä se mukavaa ihmistä ilkeäksi muuta.
Ei niin, mutta jotkut muuttaa ja jo muutama sekopää saa aikaan kunnon infernon tällä palstalla.
Mihin sinä perustat tuon, että nimenomaan masentuneet ja muut mt-ongelmaiset ovat näitä muiden kimppuun hyökkääviä palstalaisia? Mikä saa sinut päättelemään, että trollaus johtuu masennuksesta eikä yksinkertaisesti siitä, että kyseinen tyyppi vain on ahdasmielinen, muiden kiusaamisesta nauttiva henkilö? Kiinnostaisi tietää, miten tuollainen johtopäätös vedetään, että jokin sairaus aiheuttaa palstatrollailua. Minusta nimenomaan mt-ongelmaiset ovat usein näiden hyökkäysten kohteina palstalla. Joku kysyy vertaistukea ja ketjuun ryntää ihmisiä haukkumaan laiskaksi, teeskentelijäksi, sosiaalipummiksi jne.
Vierailija kirjoitti:
Minä en enää muista mistä minä luin, mutta vaikka tämä ei trolleihin liitykään, että joku trolli myönsi että oli rentouttavaa aiheuttaa stressiä ja kärhämää toisissa noin kärjistetystä. Tuo ajatusmalli on todella erikoinen enkä kertakaikkiaan osaa samaistua. Mutta oletan että nämä muutkin pahanolonlähettiläät "rentoutuvat" tai rauhoittuvat sillä aiheuttamallaan pahalla ololla mikä on sangen kieroitunutta.
Mä olen päätellyt samaa, että he purkavat jotain levottomuutta ja ahdistustaan tuollaiseen toimintaan. Vähän kuin luokassa yksi jonka täytyy hypellä levottomasti ja käydä nyppimässä toisia. Heillä ei ole varsinaista kohdettakaan, he tökkivät ihan kaikkia jotka vain sattuvat kohdalle.
Ei se varmaan edes rentouta, mutta olen arvellut että heidän on vaan pakko purkaa jotenkin sitä energiaa. En tiedä mitä heille tapahtuisi ilman sitä, räjähtäisikö se väkivallaksi vai itsensä vahingoittamiseksi, ehkä molempia.
Ihmisiä jotka eivät ilmeisesti pysty käsittelemään omia tuntemuksiaan.
Vierailija kirjoitti:
Ammattilainen ei taida ymmärtää, että kun kyseessä on anonyymipalsta niin siellä liikkuu trolleja.
Tarve trollata ja se että saa siitä tyydytystä, kertoo ihmisestä aika paljon, eikä mitään imartelevaa.
On todella loukkaavaa, lokeroida kaikki mt-potilaat häiriköksi, enkä voi kovin korkealle arvostaa sinun "asiantuntijasi" arvostelukykyä.
Monet suuret taiteilijat ja nerot kokevat mt-ongelmia, koska luovana henkilönä heillä on erilainen aivotoiminta ja se on luovuuden lähde, mutta se ei tee heistä häiriköitä, vaikka heillä on usein mt-ongelmia. Vai väitätkö ap. esim. Sibelius olisi ollut oman aikansa häirikkö.
Mt-potilaita ei todella pidä sotkea häiriökäyttäytymiseen, sillä niitä löytyy kaikista ihmisistä.
Eli tässäkin huomasimme, että ap teki juuri sitä mistä itse aloituksessaan itki. Hän leimasi kaikki "mt-ongelmaiset" sairaiksi ja pahoiksi tyypeiksi. Näin...