Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Down-sikiön abortointi

Väsynyt234
14.03.2018 |

Niskapoimututkimuksen ja ultraäänen mukaan odotan down-lasta. Järkytyin kuullessani tästä, ja nopeasti on vahvistunut halu tehdä abortti. En usko että jaksaisin erityislapsen kanssa.

Ongelma on kuitenkin mieheni, joka haluaisi silti pitää lapsen. Olemme riidelleet tästä todella paljon, ja tuntuu etten mitenkään saan miehelleni järkeä päähän. Keskustelut menevät saman jankkaamiseksi ja huutamiseksi.

Eikö tämä yleensä mene toisin päin? Luulisi että mies hyväksyisi asian...mitä oikein voin tehdä?

Kommentit (484)

Vierailija
361/484 |
15.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäisenä pääsee töihin tunto. Jo kahdeksannella viikolla tuntosolut toimivat sikiön suun ympärillä niin, että sikiö reagoisi jopa hiuksen kosketukseen poskellaan.

https://www.tiede.fi/artikkeli/jutut/artikkelit/ihminen_on_taituri_jo_s…

Jo aivan aikaisessa sikiövaiheessa vauvalle on kehittynyt tuntoaisti ja hän on pystynyt reagoimaan kosketukseen vastakosketuksella

https://yle.fi/aihe/artikkeli/2015/05/13/mita-kohdussa-oppiisikion-kuul…

Ensimmäisenä kehittyy tuntoaisti jo 8. raskausviikolta alkaen. Sikiön kehon eri osien tunto aktivoituu vähitellen raskauden edetessä. Ensimmäisenä reagoivat poskien, kämmenien, genitaalialueen ja jalkapohjien ihoalueet. 

https://vaestoliitonblogi.com/2014/03/27/odottajan-tiedekysymys-1/

Vierailija
362/484 |
15.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Downlapset rikastuttavat maailmaa ja perhettä  ainutlaatuisella  tavalla, jolle nyky-yhteiskunta ei anna mitään arvoa. He ovat usein perheen ilopillereitä, joilla on uskomattoman positiivinen elämän asenne. He avartavat ihmisten näkökentää. Missä tässä elämässä on oikein kyse? pitääkö kaiken olla täydellistä saadaaksen oikeutuksen olemassaoloon? Uskon, että asenne ratkaisee kaikessa. Anna lapsellesi mahdollisuus, laita kämmenesi vatsallesi, tunnustele, sinun käsissäsi on tämän pienen ihmisen elämä joka varmasti haluaisi saada mahdollisuuden elämään, ja joka rikastuttaisi sinun eläämäsi valtavalla määrällä rakkautta. En usko että katuisit. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
363/484 |
15.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä10420 kirjoitti:

Minä raakuin olin 24 kun tyttäreni syntyi tytön isä olisi halunnut abortin tehdä jos tytön rakenneultrass ei olisi kaikki ollut. Sanoin suoraan että hulluko olet minä rakastan lastani vaikka hän olisi kehitysvammainen ja aborttia en tee. Jään mielummin vaikka yksin. Meille tällä hetkellä on sama kuhan vain tulisi raskaaksi ja luonto hoitaa kyllä epäonnistuneet yksilöt kohdusta ulos keskenmenona. Niin on aina ollut mutta en ikinä laittaisi aborttiin käsiäni. Olen mielummin lapseni äiti ja hoidan niin hyvin kuin mahdollista ja haen apua jos on tarvis.

Kuulostat kovin naiivilta ja kirjoitustyylisi perusteella yksinkertaiselta, anteeksi vain. Sinä saat tehdä elämälläsi mitä haluat, mutta älä painosta toisia pilaamaan elämäänsä vammaisen lapsen kanssa.

Vierailija
364/484 |
15.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyttäjä10420 kirjoitti:

Minä raakuin olin 24 kun tyttäreni syntyi tytön isä olisi halunnut abortin tehdä jos tytön rakenneultrass ei olisi kaikki ollut. Sanoin suoraan että hulluko olet minä rakastan lastani vaikka hän olisi kehitysvammainen ja aborttia en tee. Jään mielummin vaikka yksin. Meille tällä hetkellä on sama kuhan vain tulisi raskaaksi ja luonto hoitaa kyllä epäonnistuneet yksilöt kohdusta ulos keskenmenona. Niin on aina ollut mutta en ikinä laittaisi aborttiin käsiäni. Olen mielummin lapseni äiti ja hoidan niin hyvin kuin mahdollista ja haen apua jos on tarvis.

Kuulostat kovin naiivilta ja kirjoitustyylisi perusteella yksinkertaiselta, anteeksi vain. Sinä saat tehdä elämälläsi mitä haluat, mutta älä painosta toisia pilaamaan elämäänsä vammaisen lapsen kanssa.

Älä sinäkään oleta, että down lapsi pilaa vanhempansa elämän.

Vierailija
365/484 |
15.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin lievästi kehitysvammainen kuin down henkilö ei pilaa kenenkään elämää. Se ,joka niin ajattelee, on jo pilalla.

Vierailija
366/484 |
15.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietoa taas täällä. Kromosomien määrä ilmoittaa lopputuloksen.

Se on tai ei ole, ei vaihtoehtoja.

Itse olen abortoinnin, kun vauvalla ei ollut edes toivoakaan . 2 lääkäri

Kertoivat diagnoosin, päätös oli helppo.

Meillä on erityislapsi ja elämä ei ole helppoa, elämä voi olla joskus helpompaa.

Jokainen äiti rakastaa lastaan, tai valtaosa ja en voisi kuvitellakaan elämääni ilman erityislastani. Mutta hänenkin kannalta toivon hänen olevan terve.

Jos tulisi5 nopeasti raskaaksi, harkitse mihin olet itsesi laittamassa. Erot ovat perheissä hyvin yleisiä.

Vierailija
367/484 |
16.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äskettäin kerrottiin uutisissa tai jossain dokkarissa, että jossain Pohjoismaassa (olikohan Tanskassa, en nyt jaksa googlalta) aiotaan kieltää abortti downin perusteella, koska se katsotaan rodunjalostukseksi, ja sitä ei hyväksytä.

Vierailija
368/484 |
16.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
369/484 |
16.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ensimmäisenä pääsee töihin tunto. Jo kahdeksannella viikolla tuntosolut toimivat sikiön suun ympärillä niin, että sikiö reagoisi jopa hiuksen kosketukseen poskellaan.

https://www.tiede.fi/artikkeli/jutut/artikkelit/ihminen_on_taituri_jo_s…

Jo aivan aikaisessa sikiövaiheessa vauvalle on kehittynyt tuntoaisti ja hän on pystynyt reagoimaan kosketukseen vastakosketuksella

https://yle.fi/aihe/artikkeli/2015/05/13/mita-kohdussa-oppiisikion-kuul…

Ensimmäisenä kehittyy tuntoaisti jo 8. raskausviikolta alkaen. Sikiön kehon eri osien tunto aktivoituu vähitellen raskauden edetessä. Ensimmäisenä reagoivat poskien, kämmenien, genitaalialueen ja jalkapohjien ihoalueet. 

https://vaestoliitonblogi.com/2014/03/27/odottajan-tiedekysymys-1/

Tuntohermo kehittyy viikolla 24. Tuntea voi mutta ei kipua.

Vierailija
370/484 |
16.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

www.seurakuntalainen.fi/uutiset/bioeetikko-kutsuu-abortteja-moderniksi-…

Usassa on jo osavaltio joka kieltää downien abortoinnin

Vierailija
371/484 |
16.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

omaa epätäydellisyyttäänhän nämä abortoijat yrittää salata, muilta ihmisltä, joille ovat todennäköisesti vtt*uil*eet koko ikänsä, esim. , "vam*ainen, keh**ari , ja se*pari" nimitelleet muita. He kokevat vam'maisen lapsen karman kostona itselleen ,koska muiden silmissä joutuisivat itse kantamaan omat sanansa. Nyt onkin oma jälkeläinen se mitä pilkkasi muissa! Tätä ei narsisti kestä, joten ainoa keino on eliminodia "rangaistus" muiden silmistä.

Muusta tässä ei ole kyse. ELä edes yritä.

Vierailija
372/484 |
16.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

olisi kai liian iso pala jollekkin ex-teinikoulukiusaajalle kun se mitä muissa pilkkasi, onkin omien geenien tulos nyt. Kun on koko ikänsä kulkenut nenä pystyssä, ja sitten joutuisikin kasvattamaan omaa vamm**ista lastaan, se olisi heille kolaus, näiden kiusaajiensa edessä...

Vierailija
373/484 |
16.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meil oli koulussa EHA-luokka, jossa siis kehitysvammaisia vain. Ei näitä kukaan kiusannut millään tavalla, enkä usko että muitakaan vammaisia.

Toki omassa porukassamme saatoimme puhua niistä tyyliin "Jani joutuu kohta EHA-luokalle hahaha"

tämä siis viesteille 383 ja 384

Vierailija
374/484 |
16.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

385 jatkaa....

Ja siis tosiaan, nämä jutut olivat joskus ala-asteella

Vierailija
375/484 |
16.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

www.seurakuntalainen.fi/uutiset/bioeetikko-kutsuu-abortteja-moderniksi-…

Usassa on jo osavaltio joka kieltää downien abortoinnin

Onneksi USA:ssa on 50 osavaltiota ja Yhdysvaltojen kansalainen voi käydä yksityisellä missä vain osavaltiossa ottamassa sen aborttinsa? USA:ssa on niin huonot sosiaaliset tuet muutenkin, että ne vanhemmat jäävät downinsa maksajiksi. Ei siellä ole niin kuin täällä Suomessa, että hoitoa ja kuntoutusta saa ja lopulta laitospaikan, josta vanhemmat maksavat vain murto-osan. 

Vierailija
376/484 |
16.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

olisi kai liian iso pala jollekkin ex-teinikoulukiusaajalle kun se mitä muissa pilkkasi, onkin omien geenien tulos nyt. Kun on koko ikänsä kulkenut nenä pystyssä, ja sitten joutuisikin kasvattamaan omaa vamm**ista lastaan, se olisi heille kolaus, näiden kiusaajiensa edessä...

Okei, eli down-lapsi on mielestäsi rangaistus, eikä lahja? Ei taida olla asiat hyvin sinunkaan pääkopassa. 

Vierailija
377/484 |
16.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Okei, eli down-lapsi on mielestäsi rangaistus, eikä lahja? Ei taida olla asiat hyvin sinunkaan pääkopassa. 

Kumpi on suurempi lahja: terve, normaaliin elämään kykenevä lapsi vai down, jolla todennäköisesti on vaikea elämä edessä?

Eli jos saisit päättää, synnyttäisitkö terveen vai down-lapsen?

Vierailija
378/484 |
16.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kumpi on suurempi lahja: terve, normaaliin elämään kykenevä lapsi vai down, jolla todennäköisesti on vaikea elämä edessä?

Eli jos saisit päättää, synnyttäisitkö terveen vai down-lapsen?

Sinulla meni nyt pointti ohi niin että heilahti. Vastasin mielenvikaiseen kommenttiin, jonka esittäjällä on sellainen näkemys, että down-lapsen saaminen olisi hauska karman kosto ihmisille, jotka ovat joskus kiusanneet toista erilaisuuden vuoksi. Down-lapsi on ihminen, eikä mikään rangaistus. Kukaan ei "ansaitse" vammaista lasta, eikä kukaan "ansaitse" olla vammainen itse. Nämä ovat vakavia asioita. 

Ja tietenkin terveen, älä kysy typeriä. 

Vierailija
379/484 |
16.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei.

Minä odotin 3v.sitten vauva ja rakenneultrassa sanottiin et 3marker löytyi pitää lähteä sikiötutkimikseen koska on tod.näk.lapsi on down.oli päässä kystat ja ohjukaissuolisto tai mikä.No hoitaja kättärissä sanoi että down tulee.Aloin itkeä etten halua tätä lasta mä en pysty huolehtimaan hänestä.Soitin miehelle haluan abortti.Mies pyysi yön ja viiknloppun yli miettimään asiaa.Kävin viikonloppun jälkeen sikiötutkimuksessa mikä on tarkempi kuin tavallinen rak.ultra ja siinä kaikki mitat oli kohdallaan.Päätättiin pitämään ja luottaa ihmeisiin että kaikki hyvin.Poikani syntyi laskettu ajan jälkeen tasan 2viikkoa ja terve iso vauva tuli maailmalla.4400g52cm.Nyt 2,5v.ihana touhukas ja todella fiksu älykäs poika 2kieltä puhuu jo jonkin verran.Neuvoksi käy vielä tarkistuttamassa et kuinka todennäköinen,pitää olla 100varma et down riski on tosiaan suuri .Aborttin päätös sun kädessä koska mä äidit hoidetaan lapsia loppu lopuksi ja jos et pysty siihen ei voi mitään.Miehen pitää sua tukea.Jos ei tue hänkään ei ole sen arvoista.Heti kun tulee vastoinkäyminen jättää sut.Tsemppiä ja voimia todella paljon päätät sit mitä päätät .

Vierailija
380/484 |
16.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

4lapsen äiti kirjoitti:

Hei.

Minä odotin 3v.sitten vauva ja rakenneultrassa sanottiin et 3marker löytyi pitää lähteä sikiötutkimikseen koska on tod.näk.lapsi on down.oli päässä kystat ja ohjukaissuolisto tai mikä.No hoitaja kättärissä sanoi että down tulee.Aloin itkeä etten halua tätä lasta mä en pysty huolehtimaan hänestä.Soitin miehelle haluan abortti.Mies pyysi yön ja viiknloppun yli miettimään asiaa.Kävin viikonloppun jälkeen sikiötutkimuksessa mikä on tarkempi kuin tavallinen rak.ultra ja siinä kaikki mitat oli kohdallaan.Päätättiin pitämään ja luottaa ihmeisiin että kaikki hyvin.Poikani syntyi laskettu ajan jälkeen tasan 2viikkoa ja terve iso vauva tuli maailmalla.4400g52cm.Nyt 2,5v.ihana touhukas ja todella fiksu älykäs poika 2kieltä puhuu jo jonkin verran.Neuvoksi käy vielä tarkistuttamassa et kuinka todennäköinen,pitää olla 100varma et down riski on tosiaan suuri .Aborttin päätös sun kädessä koska mä äidit hoidetaan lapsia loppu lopuksi ja jos et pysty siihen ei voi mitään.Miehen pitää sua tukea.Jos ei tue hänkään ei ole sen arvoista.Heti kun tulee vastoinkäyminen jättää sut.Tsemppiä ja voimia todella paljon päätät sit mitä päätät .

Tuskin sanoivat että down on tulossa, jos punktio vielä tekemättä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi viisi