Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä olet tehnyt pölyttäjien hyväksi tänä vuonna?

Vierailija
07.07.2025 |

Pölyttäjien määrä jatkaa vähenemistään, sen huomaa jokainen, myös maaseudeulla asuvat.

Oletko istuttanut pihallesi paljon kukkia, jättänyt nurmikon leikkaamatta osasta pihaa tai jättänyt luontoa tuhoavan pikamuodin kauppaan?

Ovat tärkeitä olentoja. Ilman heitä ei ole meitä. 

Kommentit (57)

Vierailija
1/57 |
07.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
2/57 |
07.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/57 |
07.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ollaan tänä keväänä & kesänä 3-vuotiaan poikani kanssa rakenneltu risuaidanteita metsään ja meidän pihan reunalle. Myös kivikasoja löytyy pihasta, siellähän kans jotkut pölyttäjät voi pesiä. Jos on kaadettu puita, niin kannot on jätetty ötököiden kodiksi.

Pihasta löytyy myös runsaasti pölyttäjille mieluisia kukkia, marjapensaita, yms. On tärkeää opettaa jo pienestä pitäen siitä miten tärkeitä pölyttäjät ovat. 3-vuotias lapseni tietää jo hyvin että jos ei pölyttäjiä olisi, emme saisi herkutella tontin reunalta löytyviä mustikoita tai marjapensaidemme satoa.

Vierailija
4/57 |
07.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, puolet murmikosta on kukkaniittynä, samoin vajaan hehtaarin kokoinen tonttiin kuuluva pelto. Olen tuhonnut kaikki 100m läheisyydessä pihastani olevat lupiinit. Myös omasta pihasta.

Vierailija
5/57 |
07.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukkia on istutettu paljon ja niissä näkyy käyvänkin kimalaisia. Nurmikolla annetaan kukkien kukkia. 

Vierailija
6/57 |
07.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ryteikköä hyönteishotellina. Annan rikkojen rehottaa siellä missä eivät ole haitaksi, eli en pyri niittämään kaikkea mataliksi, nypin vain kasvilavoista pois. Laitoin ruukkuistutuksia tasaisin välein nurmikon yli, että pölyttäjät löytää myös kasvihuoneelle. Kukissa käy ahkera kuhina koko tontin alueella. 

Naapureiden pihat on tylsän näköisiä, kun ei ole mitään luonnonkukkia vaan vihreä lyhyeksi leikattu nurmikko ja kuistilla amppeleita. Kaikki rikat tuhottu jollain roundupilla.

Vierailija
7/57 |
07.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupungissa rivitalon pihapläntilläni saa rehottaa rikkaruohot. Pensasaita suojaa eikä naapurit häiriinny näystä. Maalla asuessa annoin ruohon kasvaa ja naapurit valitti että piha ei ole siisti. Itse tykkään kaikesta mikä maasta kasvaa. Nokkonen parhaita hyönteiskasveja. 

Vierailija
8/57 |
07.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Boikotoin kotimaisia mansikoita. Niitä myrkytetään enemmän kuin mitään mitään muuta. 

Vierailija
9/57 |
07.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen muutaman eukon pölyttänyt raskaaksi.

Vierailija
10/57 |
07.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen jättänyt pihan laitamille noin 1000m2 leikkaamatonta nurmea ja kunttaa. Siellä pörreillä on tilaa.

Vierailija
11/57 |
07.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Istutan lisää pensasmustikkaa kimalaisille.

Vierailija
12/57 |
07.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidensin kalsareiden vaihtovälin viikkoon.

Vierailija
13/57 |
07.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asutaan kerrostalossa kaupungissa, joten nyhdetään lähimaastosta lapsen kanssa lupiinia aina, kun mahdollista. Nelivuotiaskin tunnistaa jo lupiinit ja tietää, että ne pitää kitkeä.

Vierailija
14/57 |
07.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä saa pihassa kaikki kukat kukkia. Olen laiska hoitamaan puutarhaa. Nyt kun vielä keksin, mitä kaikkea yrttitee aineksia kotipiha tarjoaakaan, niin en ole viitsinyt senkään vertaa niittää mitä ennen. Olen vaan hakenut yrttiteeaineksia sen mitä olen kulloinkin juonut.

Vierailija
15/57 |
07.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pihanurmikolla on alueita joissa kukkia ja ne jätän rauhaan ruohonleikkurilta. Perennapenkeissä on myös pörriäisiä kiinnostavia kukkia ja kohta kukkii todella suurikokoinen pensas joka oikea ötökkähotelli. Siellä on kaikki 🦋🐝🐞...

Naapurin pellot on jätetty niittämättä jo useana vuonna, mutta eihän siellä kasva kuin koiranputki ja niittyleinikki, ei muita niittykasveja. Ei muuten komealupiinejakaan, vaikka tienvarsi on niitä täynnä. Jostain syystä eivät leviä pellolle. 

Vierailija
16/57 |
07.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jättänyt nurmikkoa kynimättä muutaman sata neliötä. Apilankukissa ollut vilskettä.

M54

Vierailija
17/57 |
07.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hankkinut parvekekukkia.

Vierailija
18/57 |
07.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylvin 15 hehtaaria hernettä enkä aja apiloita ruohonleikkurilla.

ajan paljon polttomoottorilla että suomen ilmasto lämpenisi

Vierailija
19/57 |
07.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annoin voikukkien kukkia. 

Vierailija
20/57 |
07.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kitken rikkaruohot käsin, en käytä rounduppeja, kun pihassa on myös syötäviä kasveja. Ryteikköjä annan olla parissa kohtaa tontin reunaa, muuten toki ajettua nurmea suomityyliin. Ostan kaupasta kesäkukkia, ihan näyttävät tykkäävän niistäkin. Tontilla paljon hedelmäpuita ja marjapensaita. Mutta myös pikkulintuja on paljon, syövät niitä ötököitä ja itikoita. Meillä on joka kesä halkoliiterissä lintuvauvat, annan pesän olla rauhassa, vaikka kakkivatkin paikkoja. Häädän oravat pois, mutta tänä kesänä näin kun yksi orava oli linnunpesän lähellä kytiksellä. Joo, oon aikas hippi... Yhdellä naapurilla on pihassa niitty, ei oo pelkkä heinäpelto, on selvästi laittanut siihen kukkia. Se vasta onkin hippi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän neljä