45 minuuttia ja saksalaislapset riehuvat kouluissa. Ohjelmassa sanottiin selkeästi että ongelmia on erityisesti
Ausvitsi takaisin toimintaan ja kaikki oppimattomat uuniin!!!
Kommentit (68)
Kyllä maahanmuuttajan on kunnioitettava uuden kotipaikkansa kulttuuria. Omassa kodissaan voi vaalia omaa kulttuuriaan, mutta että pyytäisi muita muuttamaan käytöstänsä? On toki kohteliasta ottaa huomioon maahanmuuttajan kulttuuri, mutta ei sitä voi/saa edellyttää. Ei kaikki voi olla selvillä kaikkien kulttuureista, mutta uuden kotipaikan kulttuurista pitäisi kyllä ottaa selvää ja sopeutua.
Hei, missäs ovat ne Halmeen vastustajat? Tonyhan peräänkuulutti sitä ettei otetaisi pakolaisia vaan heitä on autettava omassa maassaan. Minustakin se olisi järkevintä, miksei apua voi viedä sinne missä sitä tarvitaan vaan pitää riistää ihmisiä kodeistaan tänne kylmään pohjolaan.
että lykätään pakolaisperheet jakomäkeen! se, mitä ranskassa tästä ghettoutumisesta on seurannut on se, ettei niihin pahimpiin lähiöihin kehtaa mennä edes poliisit. ghetoissa toimii omat laita ja väkivalta kukoistaa.
Asialle kun vielä voisi tehdä paljonkin kulttuurintuntemuksen, erilaisuuden hyväksyminen ja maahan sopeutumisen vuoksi.
Miten aina suomalaisista sanotaan, että ovat maailman väkivaltaisinta kansaa? Minusta tuntuu että kyllä sitä ei-toivottua kuumaverisyyttä on muissa vähintään saman verran. Täällä sentään jurotetaan ja mökötetään siinä vaiheessa, kun jossain muussa katsotaan oikeaksi tirvasta jotain suunsoittajaa turpaan. Näin kävi kerran kaupungilla, pidipä oikein läksytyksen suomalaisille hyvästä kielenkäytöstä ja somaleille rikoslain parista pykälästä.
kuvitella edelleen olevansa Somaliassa sen maan sääntöineen ja tapoineen. Heti kun mamuille saadaan edes puolet ystäväpiiristä muuhun kuin omaan viiteryhmäänsä kuuluvista, ollaan jo paljon paremmalla tiellä.
taa #13 - te muut olette järkyttäviä, naiiveja ja typeriä rasisteja kaikki. Ikävää, että kaltaisianne ihmisiä on olemassa.
en jaksanut lukee ketjua loppuun, onhan täällä näköjään muutama muukin fiksu henkilö.
Onneksi nuo keski-Eurooppalaset maat ovat näyttäneet mallia, miten voi käydä, kun maahan otetaan liikaa pakolaisia/siirtolaisia. Ihan kauheeta menoo. Vielä kauheempaa on, jos Suomi ei ota opikseen Saksan/Ranskan tapahtumista, vaan sama kohtalo odottaa Suomea.
Tanska on mielestäni onnistunut maahanmuuttopolitiikassaan aika hyvin ( siellä lakia muutettiin about pari vuotta sitten).
-kaikki pakolaiset joutuu kielikouluun. Jos ei ole koulussa ja/tai ei opi siellä mitään = ei saa rahaa kunnalta/valtiolta.
- kaikki pakolaiset sijoitetaan johonkin yritykseen/laitokseen/virastoon yms. työharjoitteluun, että pääsevät tutustumaan tanskalaiseen työelämään.
-pakolaisille järjestetään tutustumisia asuinpaikkakunnan museoihin, kulttuuritapahtumiin, yrityksiin, oppilaitoksiin jne. jotta asuinympäristön kulttuuri, historia jne. tulee tutuksi.
-kunnan ja kaupungin tanskalaisille työntekijöille järjestetään säännöllisesti " pakolais" koulutusta. Työntekijät laitetaan juttelemaan pakolaisten kanssa tanskaksi (pakolainen joutuu käyttämään tanskaa ja tanskalainen joutuu ymmärtämää " hoono tanska" )
- tietyn ajan kuluessa jos pakolainen ei ole onnistunut integroitumaan Tanskaan, hän saa lähtöpassit Tanskasta.
Mä en ainakaan ole kuullut, että Suomessa olisi vastaavia juttuja tehty.
Kuulin, että Tanskasta somalit ovat muuttaneet sankoin joukoin pois, koska sieltä ei enää saa ilmaista rahaa. Rahan eteen joutuu nyt tekemään töitä (opiskella kieli jne. yllä olevat jutut).
Suomen kandeis todellakin ryhtyä samantyylisiin toimiin, kuin Tanskassa on tehty.
Siellä kunnioitin paikallisia tapoja, en nimitellyt paikallisia ihmisiä, käyttäydyin heitä kohtaan kohteliaasti ja kunnioittavasti olinhan minä heidän maassansa.
Aina en niin ruusuista vastaanottoa saanut, kyllä minua joskus nimiteltiin ym. paikallisten toimesta. Mutta siltikään en kokenut sitä niin että jos minua haukutaan on minulla oikeus haukkua muita.
En ymmärrä miksi tällainen on niin vaikeaa ulkomaalaisille asuivat he sitten Suomessa tai Saksassa tai muualla.
Jos ei se ulkomaa kelpaa niin muuttakoot takaisin kotiinsa. Esim. Somalian pohjoisosa Somalimaa on ihan turvallista aluetta.
Eka polvi tulee töihin ja muista tulee sitten lusmuja. Kamalaa ja totta. Tämä on niitä hys hys asioita. Näistä ei uskalleta puhua. Minusta ei siirtolaisia pitäisi ottaa. En laittaisi lastani kouluun, jossa on ulkomaalaisia yli 5 prosenttia. Uskomatonta, että siellä saksassa jotkut olivat laittaneet saksalaiset lapsensa kouluun, jossa yli 80 prosenttia oli ulkomaalaisia.
kahdenkin suuren asuinalueen kouluissa on puolet ulkomaalaisia. Suomi on menossa kovaa vauhtia yhtä pilalle kuin Saksa. Ongelmat vain pahenevat ajanmittaan. Itse siirtyneet aikuiset yrittävät sopeutua, mutta näiden lapset eivät.
Perheet asutetaan samoihin taloihin ja samoille alueille, eivätkä vanhemmat tosiaan osaa suomea, ja täällä syntyneet lapsetkin erittäin huonosti. Olen asunut kahdessa kaupunginosassa, jossa paljon somaliperheitä.
-Somalilapset leikkivät ja oleskelevat VAIN keskenään, eivät koskaan
muunmaalaisten tai suomalaisten lasten kanssa. Huutelevat ja kiroilevat muille kuin somalilapsille. Myös esim. muille afrikkalaislapsille, venäläisille, kurdeille. Nämä em. kansallisuudet sensijaan leikkivät keskenään ja ovat myös suomalaislasten kavereita, somalit eivät ikinä.
-Vanhemmat eivät ole missään puhe-tai muussakaan kontaktissa muihin kuin somalilasten vanhempiin. Lapset eivätkä aikuiset tervehdi esim. rapussa (eivät vastaa kun sanoo hei), äidit eivät puhu esim. leikkipuistoissa ja pihoilla kuin somaliaa muille somaleille. Jos heille yrittää sanoa jotakin (kiva mekko sun tytöllä), saa osakseen hiljaisuuden ja halveksivan tuijotuksen.
-Somalinaiset liikkuvat aina ryhmissä, toisten somalinaisten kanssa, eikä heidän arvolleen sovi esim. tervehtiä kaupan kassaa.
-Pihalla sattuneita kahnauksia (somalilapsi lyö kepillä ohi kävellessään muun maalaista lasta) ei selvitetä, kun mennään ovelle juttelemaan asiasta, ovea ei avata tai se vedetään kiinni, kun on sanottu että en ummarra. Heitä ei kiinnosta pätkän vertaa, mitä pihalla tapahtuu ja mitä asiaa sillä suomalaisella äidillä olisi ollut, koska se on vaan suomalainen.
-Nämä äidit eivät koskaan tee töitä, eivät edes harkitse sitä, vaikka nuorin lapsi olisi jo koulussa. Useimmat tuntemani muualta Afrikasta kotoisin olevat, iranilaiset jne. käyvät töissä, osaavat suomea, opiskelevat, ja elävät ihan normaalisti.
Kaikkiin muihin äiteihin tutustuu väkisinkin, niin gambialaisiin kuin kurdeihinkin, lapset leikkivät yhdessä ja asiat selvitetään asiallisesti, ainoat, jotka eivät halua olla missään tekemisissä kenenkään kanssa ja opettavat lapsensakin halveksimaan suomalaisia ja muun maalaisia, ovat somalit.
Tässä maassa on mahdollisuuksia vaikka mihin! Tuossa tilanteessa ei ainakaan pidä odottaa enempää yhteiskunnalta.
Kyllä minulle kunnon työ kelpaisi jos siitä maksettaisiin edes 800 euroa kuussa! Ilomielin sen ottaisin mutta eipä täällä työtä ole. Ja Suomessa on pilvin pimein alle 25-vuotiaita aikuisia ilman ammattia.
Vierailija:
Tässä maassa on mahdollisuuksia vaikka mihin! Tuossa tilanteessa ei ainakaan pidä odottaa enempää yhteiskunnalta.
Vierailija:
Ja kyllä se enmmän kuin 350 on! Nimittäin käteen tulee 600-670 riippuen päivien lukumäärästä. Sillä maksetaan asuntolaina ja minun tuloillani eletään (onneksi minulla on hyvät tulot ja koulutus kestää enää vuoden).
Sori vaan, mutta ei ole ihme, ettei Suomen maahanmuuttopolitiikka onnistu, jos " korkeatasoisen" koulutuksemme tulos on tämä.
Haluaako jäädä työttömäksi vaiko hankkii työn. Haluaako asua " maahanmuuttaja-alueilla" vai muuttaako lapsineen jonnekin missä muitakin kuin maahanmuuttajia. Tutustuuko kulttuuriin vai elääkö niin ettei edes vuosien asumisen jälkeen tiedä juuri mitään maasta jossa asuu. Ei tässä ole kyse kuin omista valinnoista.
Osa on jopa vaihtanut nimensä paikallista vastaavaksi että sopeutuminen ja heihin suhtautuminen olisi helpompaa.
jokaisen on ansaittava oma paikkansa ja toiset joutuvat tässä elämässä kovemmille kuin toiset. Tämän näkee jo paljon pienemmän mittakaavassa. Itse muutin pienelle ruotsinkieliselle paikkakunnalla lähes ummikkoruotsalaiseen mieheni sukuun. Työtä ei löytynyt, ihmiset eivät aluksi olleet erityisen helppoja lähestyä, kieltä en oppinut, koska kukaan ei halunnut sitä minulle puhua jne. Eipä kyllä silloin ollut mielessä muuta kun että minun on itse yritettävä vain kovemmin murtaa ennakkoluuloja ja saada omallekin persoonalleni tilaisuus näkyä niiden keskellä, eikä suinkaan että tämän taantuneen kylän omintakeinen kulttuuri oli nyt ryhtynyt suomenkielistymään ja kaupungistumaan. Samaa sanoisin mamuille.