Jos haen toimeentulotukea helmikuun alusta nyt, toimitanko tiliotteet joulu-tammikuulta, vaiko tammikuusta tähän päivään?
Kysymys on otsakkeessa. Joudun alentumaan toimeentulotukeen helmi- ja maaliskuun ajaksi, mutta hakeminen on viivästynyt.
Tiliotteet tulee toimittaa kahdelta edeltävältä kuukaudelta. Tarkoittaako tuo nyt sitten kahta edeltävää kuukautta siitä, kun hakemusaika (1.2.->) alkaa? Vaiko kaksi kuukautta hakemusajankohdasta?
Vai pitääkö toimittaa tiliote joulukuun alusta tähän päivään saakka? Toisaalta taas Kelan foorumilla joku kelalainen oli jollekin antanut sellaisen ohjeen, että jos esim. 13.3. hakee 1.4. alkavaksi toimeentulotukea, tulee toimittaa tiliote 1.1.-28.2. Onko näin?
Ota tästä nyt sitten selvää.
Kommentit (32)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toimita tiliote tammi-helmikuulta. Voit hakea maaliskuun alusta. Helmikuu on jo myöhässä eikä sitä käsitellä. Perusosaa voidaan laskea 20%, mikäli karenssi itse aiheutettu laiminlyönnillä.
Karenssi ei vaikuta toimeentulotukeen. Näin lukee kelan sivuilla.
Perusosaa voidaan alentaa 20%, mikäli hakija on itse aiheuttanut sen, että työtä tai julkista työvoimapalvelua ei ole voitu tarjota tai hakija on kieltäytynyt tarjotusta työstä tai toimeenpiteestä. Käsittelen työkseni toimeentulotukihakemuksia, joten tiedän asian. AP:n perusosaa voidaan laskea.
Helmikuun hakemus on jo myöhässä. Tiliote tulee toimittaa tammikuulta ja helmikuulta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toimita tiliote tammi-helmikuulta. Voit hakea maaliskuun alusta. Helmikuu on jo myöhässä eikä sitä käsitellä. Perusosaa voidaan laskea 20%, mikäli karenssi itse aiheutettu laiminlyönnillä.
Perusosaa voidaan alentaa 20%, mikäli hakija on itse aiheuttanut sen, että työtä tai julkista työvoimapalvelua ei ole voitu tarjota tai hakija on kieltäytynyt tarjotusta työstä tai toimeenpiteestä. Käsittelen työkseni toimeentulotukihakemuksia, joten tiedän asian. AP:n perusosaa voidaan laskea.
Helmikuun hakemus on jo myöhässä. Tiliote tulee toimittaa tammikuulta ja helmikuulta.
Ei voida kyllä saman tien mun mielestä. Jos jatkuvasti laiminlöisi niin sitten ehkä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistähän sivuilta olet lukenut? Kelan sivuilla kyllä kerrotaan, että karenssi voi aiheuttaa toimeentulotuen leikkauksen. Mikä järki siinä olisi, että aina kun napsahtaa karenssi, tämä korvataan totuna? Eihän se sitten mikään karenssi olisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei voida kyllä saman tien mun mielestä. Jos jatkuvasti laiminlöisi niin sitten ehkä...
Voidaan samantien laskea sinä kuuna, kun laiminlyönti on tapahtunut. Asiakasta tulee kuulla tästä ensin.
Kiitos vielä kerran vastauksista, huomasinhan minä sen nyt tässä nettipalvelussa, ettei tosiaan voi laittaa kuluvan kuun edeltävää aikaa hakemukseen.
Mutta nyt tuli toinen pulma... olen siis työttömänä, mutta asun tällä hetkellä vielä toistaiseksi erään opiskeluasuntosäätiön asunnossa. Olen joskus ennen hakenut toimeentulotukea silloin, kun opinnot ovat kesän ajalta olleet katkolla eikä ole ollut kesätöitä. Tällöin vuokranantajaani ei ole vielä ollut Kelan hakemuspalvelussa olevassa valmiissa listauksessa, mutta näköjään nykyään se siellä on (siis lista vuokranantajista, joilta Kela saa tiedot sähköisesti).
Kysymykseni koskee siis lähinnä sitä, että jos valitsen tämän vuokranantajani tästä listasta, niin saako vuokranantaja myös tietää, että haen tätä tukea? Eli toisin sanoen, paljastanko samalla vuokranantajalleni, etten ole enää täysipäiväinen opiskelija? Jos näin on, taidan jättää hakematta koko tttuen, sillä en pysty tässä elämäntilanteessa ihan heti tekemään muuttoa.
ap
Tulevat kysymään sinulta todennäköisesti tilitapahtumat joulukuu-tammikuu-helmikuu-maaliskuu ajalta jos edes miettivät, että saatko takautuvasti helmikuuta.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos vielä kerran vastauksista, huomasinhan minä sen nyt tässä nettipalvelussa, ettei tosiaan voi laittaa kuluvan kuun edeltävää aikaa hakemukseen.
Mutta nyt tuli toinen pulma... olen siis työttömänä, mutta asun tällä hetkellä vielä toistaiseksi erään opiskeluasuntosäätiön asunnossa. Olen joskus ennen hakenut toimeentulotukea silloin, kun opinnot ovat kesän ajalta olleet katkolla eikä ole ollut kesätöitä. Tällöin vuokranantajaani ei ole vielä ollut Kelan hakemuspalvelussa olevassa valmiissa listauksessa, mutta näköjään nykyään se siellä on (siis lista vuokranantajista, joilta Kela saa tiedot sähköisesti).
Kysymykseni koskee siis lähinnä sitä, että jos valitsen tämän vuokranantajani tästä listasta, niin saako vuokranantaja myös tietää, että haen tätä tukea? Eli toisin sanoen, paljastanko samalla vuokranantajalleni, etten ole enää täysipäiväinen opiskelija? Jos näin on, taidan jättää hakematta koko tttuen, sillä en pysty tässä elämäntilanteessa ihan heti tekemään muuttoa.
ap
Ei tietenkään saa. Kelan asiakkuus on salassapidettävää tietoa.
Eivät he ilmoita kenellekkään, saatko toimeentulotukea.
Mutta luulisi, että kyllä opintolaitokset ilmoittaa näille opiskelijoille tarkoitetuille asuntoloille, jos et enää ole opiskelijana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voidaan samantien laskea sinä kuuna, kun laiminlyönti on tapahtunut. Asiakasta tulee kuulla tästä ensin.
Maallikkokin pääsee täältä lukemaan:
http://www.kela.fi/documents/10192/3464829/Toimeentulotuki.pdf
Sieltä sivu 58 alkaen.
"Asiakasta tulee informoida alentamisen uhkasta ja tarvittavista
toimenpiteistä, jotta alentamista ei tehtäisi, joko päätöksen yhteydessä, erillisellä kirjeellä (PCS09)
tai puhelimitse. Olennaista on, että asiakas saa tiedon Kelan mahdollisuudesta tehdä perusosan
alentamisharkinta, jos asiakas ei korjaa laiminlyöntiään."
Et voi suoraan lähteä alentamaan ekassa päätöksessä. Tuolla on myös kuvattu miten ensin varoitetaan jne...
Karenssi ottaa kyllä osansa, tämä on fakta.
Vierailija kirjoitti:
Eivät he ilmoita kenellekkään, saatko toimeentulotukea.
Mutta luulisi, että kyllä opintolaitokset ilmoittaa näille opiskelijoille tarkoitetuille asuntoloille, jos et enää ole opiskelijana.
Varmasti näin onkin, jos kyseessä olisi oppilaitokseen jotenkin kytköksissä oleva asuntosäätiö. Edellinen kämppis asui tässä asunnossa kaksi vuotta ilman, että olisi opiskellut...
Eli vuokranantaja ei tätä tietoa saa, mutta voiko Kela sitten ihmetellä, miksi työtön asuu opiskelija-asuntosäätiössä? Voiko innokas Kelan virkailija silti kuitenkin ilmoittaa vuokranantajalle, vai ajattelenko liikoja?
ap
Mutta voidaan alentaa jos ei ole voimassa.