PAPA-koe
Pitääkö PAPAssa käydä omakustanteisesti parin vuoden välein? Miksi julkisen puolen seulonnat 5 vuoden välein eivät riitä? Asun Helsingissä ja kävin ekaa kertaa julkisen puolen PAPA-seulonnassa 25-vuotiaana (puhdas tulos) ja ajattelin seuraavan kerran käydä 30-vuotiaana seuraavassa seulonnassa. Jos tämä ei ole riittävä väli, niin luulisi, että julkisella puolella niitä seulontoja tehtäisiin sitten useammin?
N28
Kommentit (53)
Kukaan ei pakota pitämään omasta terveydestä huolta.
Se on oma asiasi.
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei pakota pitämään omasta terveydestä huolta.
Se on oma asiasi.
Niin mutta mitkä mahikset on saada kuolemantuomio jos ei käy parin vuoden välein PAPAssa? Jos eka tulos on ollut puhdas ja mä harrastan seksiä vain pitkäaikaisessa suhteessa (ollaan miehen kanssa oltu yhdessä jo 6 vuotta) niin mitä mä siitä PAPAsta hyödyn käymällä parin vuoden välein hysteerisesti kokeissa? Miksei 5 vuotta riitä? Tuntuu että tätä hysterisoidaan ihan liikaa ja että naisen alapää on kuin mikäkin ongelmalaitos. Mulla ei ole ikinä ollut edes hiivaa tai muitakaan "tavallisia naisten ongelmia".
ap
Ihan hyvin riittää 5v jos ei ole sukurasitetta
Vierailija kirjoitti:
Ihan hyvin riittää 5v jos ei ole sukurasitetta
Kohdunkaulan syöpä johtuu Hp-viruksesta, sukurasitteella ei ole mitään merkitystä
En tiedä todennäköisyydestä, mutta minulla pomppasi kolmekymppisenä papa kolmessa vuodessa puhtaasta neloseen eli hyvin todennäköiseen syöpään. Voisin olla kuollut jos olisin odottanut 5 vuotta. Ei vaihtunut kumppani välissä eikä niitä muutenkaan ole elämässäni kovin montaa ollut.
Sen sijaan että valitetaan ettei seulontoja ole riittävästi, voisi arvostaa sitä, että niitä ylipäänsä on.
Otatan papan mieluiten omalla gynellä rutiinikäynnin yhteydessä. Se menee siinä samalla, ja lääkäri on taitava ja näytteenotto kivuton.
Papa on helppo ja halpa tapa suojautua yleiseltä syövältä.
Kiitos, lääketiede!
Itse olen ottanut 2-3 vuoden välein. Mutta kaikessa on riskinsä, joten yleensä 5 vuoden välikin riittää, tutkimusten mukaan. Jos siis puhdas tulos ollut. Yksittäisten ihmisten kohdalla tietty poikkeuksia on, mutta isoissa massoissa on harvinaista, että yhtäkkiä tulee papa-luokka 4.
Ei tarvitse käydä omakustanteisesti vaan voi käydä julkisella useammin kuin viiden vuoden välein. Olen käynyt vuoden-parin välein ja -09 löytyi lievä muutos. Tuon jälkeen oli useampi puhdas tulos, joten ei ollut enää tarvetta katsoa PAPA vuosittain. Viime vuonna tajusin, että edellisestä taisi olla reilu kolme vuotta ja vaikka tänä vuonna olisi 35-vuotisseulonta pyysin päästä kontrolliin. Samantyyppinen muutos löytyi kuin silloin aiemmin, joten vuoden päähän varattiin seuraava kontrolli.
Vierailija kirjoitti:
Sen sijaan että valitetaan ettei seulontoja ole riittävästi, voisi arvostaa sitä, että niitä ylipäänsä on.
Otatan papan mieluiten omalla gynellä rutiinikäynnin yhteydessä. Se menee siinä samalla, ja lääkäri on taitava ja näytteenotto kivuton.
Kiitos, lääketiede!
Ei papa ole tapa suojautua syövältä. Itse kävin usein papassa ja lyhyessä ajassa lievä muutos vaihtui pahanlaatuiseen kohdunkaulan syöpään.
Sekin on harhaluulo että kohdunkaulan syöpä johtuu aina papilloomaviruksesta. 5-10% on niitä muita ja loppujen lopuksi 5-10% tarkoittaa joka kymmenettä-joka kahdettakymmenettä, ei se vaarallisempikaan muoto mikään todella harvinainen ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos, lääketiede!Ei papa ole tapa suojautua syövältä. Itse kävin usein papassa ja lyhyessä ajassa lievä muutos vaihtui pahanlaatuiseen kohdunkaulan syöpään.
Sekin on harhaluulo että kohdunkaulan syöpä johtuu aina papilloomaviruksesta. 5-10% on niitä muita ja loppujen lopuksi 5-10% tarkoittaa joka kymmenettä-joka kahdettakymmenettä, ei se vaarallisempikaan muoto mikään todella harvinainen ole.
Kyllä papa nimenomaan tehokkaasti suojaa syövältä. Toki yksittäisiä poikkeuksia voi olla mutta se ehkäisee valtavasti syöpiä väestötasolla.
Kävin juuri gynekologilla ajatuksenani, että tehtäisiin rutiinitarkastus ja otetaan papa, koska edellisestä pari vuotta. Gynekologi (yksityinen) selitti, että nykyään uusimman tiedon valossa papa-koetta suositellaan vain 5 vuoden välein. Olisin halunnut, että otetaan varmuuden vuoksi (aina ollut puhdas, mutta olen aika huolestuvainen luonne), mutta gynekologi sanoi, ettei siihen ole mitään syytä näin usein ja että suositus 1-2 vuoden välistä on vanhaa tietoa.
Vierailija kirjoitti:
Kävin juuri gynekologilla ajatuksenani, että tehtäisiin rutiinitarkastus ja otetaan papa, koska edellisestä pari vuotta. Gynekologi (yksityinen) selitti, että nykyään uusimman tiedon valossa papa-koetta suositellaan vain 5 vuoden välein. Olisin halunnut, että otetaan varmuuden vuoksi (aina ollut puhdas, mutta olen aika huolestuvainen luonne), mutta gynekologi sanoi, ettei siihen ole mitään syytä näin usein ja että suositus 1-2 vuoden välistä on vanhaa tietoa.
Näin mäkin olen käsittänyt, että se entisaikojen vuoden välein tapahtuva hysteerinen tarkastusväli on turha.
ap
Vierailija kirjoitti:
Joo, kuulin aivan saman sepustuksen gyneltä nyt 3 viikkoa sitten. Jos aina ollut puhdas näyte, niin 5 vuoden välein riittää. Tosin hän painotti sitä, että nyt tänään kaikki on kunnossa ja kahdessa-kolmessakin vuodessa voi tapahtua muutosta ikävään suuntaan jos on tapahtuakseen. Eli asiakas (potilas) itse päättää jos haluaa hieman tiheämmin näytteen otettavaksi.
N42
Kyllä papakoe viiden vuoden välein riittää. Näin mulle sanoi gyne. Toki siellä voi rampata vaikka joka viikko, mutta viiden vuoden välein on suositus. Huom. Aina näillä palstoilla jollekin on tullut muutos vuodessa tai kahdessa ja melkein syöpää ja plaaplaa, mutta säännöllisten seulontojen ansiosta kohdunkaulansyöpä on Suomessa nykyisin hyvin harvinainen .
Vierailija kirjoitti:
En tiedä todennäköisyydestä, mutta minulla pomppasi kolmekymppisenä papa kolmessa vuodessa puhtaasta neloseen eli hyvin todennäköiseen syöpään. Voisin olla kuollut jos olisin odottanut 5 vuotta. Ei vaihtunut kumppani välissä eikä niitä muutenkaan ole elämässäni kovin montaa ollut.
Yksikin kumppani on tarpeeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos, lääketiede!Ei papa ole tapa suojautua syövältä. Itse kävin usein papassa ja lyhyessä ajassa lievä muutos vaihtui pahanlaatuiseen kohdunkaulan syöpään.
Sekin on harhaluulo että kohdunkaulan syöpä johtuu aina papilloomaviruksesta. 5-10% on niitä muita ja loppujen lopuksi 5-10% tarkoittaa joka kymmenettä-joka kahdettakymmenettä, ei se vaarallisempikaan muoto mikään todella harvinainen ole.Kyllä papa nimenomaan tehokkaasti suojaa syövältä. Toki yksittäisiä poikkeuksia voi olla mutta se ehkäisee valtavasti syöpiä väestötasolla.
Tapa suojautua syövältä on ottaa papilloomavirusrokote tai suojata ihoa auringolta. Papa-kokeessa käyminen ei suojaa syövältä vaan auttaa sen varhaisessa diagnosoinnissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sekin on harhaluulo että kohdunkaulan syöpä johtuu aina papilloomaviruksesta. 5-10% on niitä muita ja loppujen lopuksi 5-10% tarkoittaa joka kymmenettä-joka kahdettakymmenettä, ei se vaarallisempikaan muoto mikään todella harvinainen ole.Kyllä papa nimenomaan tehokkaasti suojaa syövältä. Toki yksittäisiä poikkeuksia voi olla mutta se ehkäisee valtavasti syöpiä väestötasolla.
Tapa suojautua syövältä on ottaa papilloomavirusrokote tai suojata ihoa auringolta. Papa-kokeessa käyminen ei suojaa syövältä vaan auttaa sen varhaisessa diagnosoinnissa.
Ei pidä paikkaansa. Papakokeella löydetään solumuutokset ennenkuin ne kehittyvät syöväksi, jolloin ne ehditään poistaa ajoissa. Papakoe nimenomaan _ehkäisee_ syöpää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pidä paikkaansa. Papakokeella löydetään solumuutokset ennenkuin ne kehittyvät syöväksi, jolloin ne ehditään poistaa ajoissa. Papakoe nimenomaan _ehkäisee_ syöpää.
No esimerkiksi minun tapauksessa papa-koe nimenomaan ei ehkäissyt syöpää, koska solumuutokset kehittyivät nopeasti ja niitä EI ehditty poistaa ajoissa. Vastustan asian ilmaisua tuolla tavalla ja kulmien oikomista, koska se saa sen kuulostamaan siltä, että kohdunkaulan syöpäänhän ei sairastuttaisi, jos vaan papa-kokeissa muistettaisiin käydä ajallaan. Todellisuudessa niitä voi joutua julkisella puolella ihan kerjäämään, vaikka olisi vuotohäiriöitä ja oireitakin epäillä jotain häikkää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja jos jossain kohdunkaulan syöpä -esitteessä lukee, että suositusväli on ihan riittävä, niin ei se sitä välttämättä tarkoita, että luultavasti vältyt syövältä jos käyt suositusvälin mukaisesti seulonnassa. Tuleeko kustannustehokkaammaksi poistaa aina välillä muutama syöpäiseksi ehtinyt kohtu, vai lyhentää papa-kokeiden seulontaväliä? Ei terveydenhuolto halua julkisella puolella tarjota ilmaisia palveluja yhtään enempää kuin on pakko.
Ei niillä ole rahaa kahden vuoden välein tarjota sitä. Jos tulos on puhdas, eikä seksikumppanit vaihdu tiheään, en menisi kahden vuoden välein.
P.S. Aina voi toki myös valittaa alavatsakipuja ja ohivuotoja tk:ssa.