Kartokaapas teijän hirvein menkka kokemus :D
Tein nyt tälläsen ku on tylsää xd laitelkaapas ;D
Kommentit (50)
Menkat alkoi päivää ennen lomamatkaa. Jäätävä ripuli lentokoneessa, kävin aina tunnin välein vessassa. Kiva jonotella. Onneksi aina ehdin ajoissa. Vetää kyllä voimat pois.
Kummitytön rippijuhlissa. Oltiin kirkossa, oli se oikein kunnon vuotopäivä. Tunsin siinä istuessa, että nyt holisee. Olin laittanut tamponin ja siteen vielä varmistamaan. Pakko oli lähteä sinne vessaan, joita oli yksi. Siellä oven takana seisoessa sitten tunsi, että sitä tulee ja tulee. Vessassa joku on ja on. Ei tiedä onko jo läpi housujen vai ei. Lopulta koputin vessan oveen, että koskas vapautuu. Yksi mies sieltä sitten vihdoin tuli ulos. En tiedä miksi niin kauan oli ollut, ei ainakaan isolla hädällä. Ihme kyllä housut säästyi, mutta muuten oli kuin teurastamolla.
Riparileirillä kauan sitten en ollut älynnyt varustautua yllärimenkkoihin mitenkään.
Äiti oli - onneksi - tajunnut pakata tasan yhden terveyssiteen matkaan.
Vuoto alkoi, ujona en uskaltanut keneltäkään vaihtosidettä kysellä (paitsi isoselta, joka punastui kysymyksestä niin, ettei tiennyt, miten päin olisi ollut eikä osannut asiaa auttaa ?!)
Sama side kastui ja haisi housuissa viisi päivä putkeen... Siihen aikaan vuoto oli onneksi niukkaa myöhempien vuosien tsunameihin verrattuna :D
Egyptissä lomamatkalla. Aamuvarhaisella lähdettiin retkelle aavikolle ja palattiin illalla. Lämpöä 46 jossain kuolemanlaaksossa. Ei vessoja.
Olin laittanut yhden siteen varuilta ja sitten sen kanssa muhin koko helteisen päivän. Vessapaperilla yritin paikkailla niissä kahdessa vessassa missä pääsin koko reissun aikana. Eihän ne paljon auttaneet...
Haisin aivan hirveälle kun pääsin takaisin hotelliin yöllä. Onneksi oli pitkä hame päällä mutta olipahan aika hirveä reissu
Nuorempana oli järkyttäviä kipukohtauksia ja kouristuksia. Verta ja ripulia. Taju meinasi mennä. Jossain vaiheessa minulla diagnosoitiin pco. Ilmeisesti se selitti kovat kivut. Sain lapsen. Sen jälkeen on ollut muutaman kerran pahoja kipua ja melkein pyörtymisuä. Nyt ei enää, ilmeisesti munasarjanikin parantuvat. Ei niissä enää ollut juurikaan niitä rakkuloita. Huh, mutta pitää koputtaa puuta.
Juhlissa olin, siinä oli puheita ja ohjelmaa enkä kehdannut löhteä heti vessaan kun tunsin että nyt tamponi petti, tunsin lämpimän läikähdyksen pöksyssä ja toivoin että pikkuhousunsuoja suojaa edes vähän.
Heti kun tuli mahdollisuus menin vessaan ja kun istahdin pöntölle koko tamponi ja isoja klönttejä verta hulahti suoraan vessanpönttöön ja ripaskat päälle. Hetken siinä mietin mitä teen mutta en kyllä halunnut ripaskan ja veren keskeltä alkaa tamponia kaivamaan, sitä ei näkynyt missään. Siivosin itteni ja vedin vessan ja toivoin ettei mene putki tukkoon :/
Menin ekaa kertaa tyttiksen luo yökylään ja asui vielä vanhemmillaan. Molemmat oltiin huppelissa eikä tiedetty että tyttiksellä oli menkat alkaneet yöllä. Tuli sitten nuoltua pimppiä ja aamulla suoraan kahvipöytään kun tyttiksen äiti huuteli, mutta ihmettelin miksi äityli katsoi minua kummissaan. No, oli suun ympärys kuivuneessa veressä.
Nuorempana oli todella pahat kivut. Oksensin ja näkö meni, yleensä vielä pyörryin.
Kipu oli siis sitä luokkaa, että sillä hetkellä olisi ollut valmis vaikka tappamaan itsensä, kunhan vaan kipu loppuisi.
Edelleen pelkään menkkojen ekaa päivää jokaikinen kuukausi.
Jatkoilla kerran olin sen verran ottanut ettei tuntenut menkkojen alkamista ja ylös noustessa jäi kauhea veriläntti kaverin vaaleaan sohvaan! Onneksi lähti tuoreeltaan heti helposti pois mutta mielessä laskeskeli jo että paljonhan tollanen iso kulmasohva syö kuukauden budjetista.
Ihmetyttää, että jos oikeasti pyörtyilee ja oksentaa kun niin kovasti koskee ja samalla ripuloi päiviä putkeen, miksei mene lääkäriin. Ei ole normaalia menkoissa tuollainen. Voi olla endometrioosia tai lääkäri voi määrätä joka tapauksessa jotain tehokkaampia lääkkeitä, e-pillereitäkin voisi harkita jos menkat pilaa elämän muutamaksi päiväksi joka kuukausi. Itsellänikin on kipuja ja huono olo, mutta useimmiten selviän oksentamatta ja tavalliset särkylääkkeet auttaa jonkin ajan päästä.
Oma hirvein kokemus on varmaan joku niistä kerroista kun olen ollut koulussa, menkat on alkaneet ja kivut siinä samalla ja särkylääkkeet jääneet kotiin. Sitten hirveissä mahakivuissa itkua vääntäen pyöräilin kotiin monta kilometriä. Tai ehkä se kun koski kamalasti ja särkylääkkeet oli loppu, enkä ala-asteelaisena kehdannut pyytää isää tai veljeä ostamaan särkylääkettä kun äiti ei ollut kotona ja itse en kivuilta päässyt lähtemään. :'D