Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko muka väärin antaa lapselle halvempaa ruokaa kuin itse syön miehen kanssa?

Vierailija
19.04.2006 |

Joskus laitamme itsellemme sisäfilepihviä ja annamme lapsille nakkeja tai lihapullia. Viikonloppuna laitoimme itsellemme puna-ahvenfilettä ja lapsille kalapuikkoja. Mitä pahaa siinä on, vai onko?

Naapurin emäntä nosti kamalan metakan pihalla, kun kerroin että teemme näin. Ei meidän lapset mistään fileistä edes tykkää. Nyt se eukko mätkättää asiasta, mikä tässä nyt on ongelma?

Kommentit (50)

Vierailija
21/50 |
19.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jauheliha, jauheliha, jauheliha, jauheliha, nakit, uunimakkara, jauheliha, jauheliha, jauheliha, kalapuikot, pizza, jauheliha, jauheliha...

Kuka aikuinen jaksaisi syödä jatkuvasti lasten suosikkiruokia? Meillä on jokaisella oikeus saada ruokaa josta pitää, sekä aikuisilla että lapsilla. Siksi laitan usein aikuisilleja lapsille eri ruokaa. On totta, että lasten ruoka on usein halvempaa - he pitävät jopa maksalaatikosta! Mutta hinnasta ei ole kyse vaan makumieltymyksistä.

Onhan se tutkimuksin todettu, että lasten makuaisti on hiukan erilainen kuin aikuisten, heille maistuu miedompi ruoka. Mikä pakko heitä on rääkätä aikuisten sapuskalla?

Vierailija
22/50 |
19.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen yrittänyt tarjota edes jotain, mutta ei syödä. Eikä hedelmätkään maistu, paitsi banaani.

En kyllä itsekkään kamalasti syö rehuja, mutta joskus aina laitetaan. Pitäisi varmaan opetella tavaksi itse ja sitten lapset myös siinä sivussa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/50 |
19.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika ankea ruokavalio jos aina on jauhelihaa muodossa tai toisessa.

Kasvatatte lapsistanne tyypillisiä suomalaisia, jotka eivät aikuisenakaan osaa syödä muuta kuin jauhelihaa, nakkeja ja ranskalaisia.

Vierailija:

Jauheliha, jauheliha, jauheliha, jauheliha, nakit, uunimakkara, jauheliha, jauheliha, jauheliha, kalapuikot, pizza, jauheliha, jauheliha...

Kuka aikuinen jaksaisi syödä jatkuvasti lasten suosikkiruokia? Meillä on jokaisella oikeus saada ruokaa josta pitää, sekä aikuisilla että lapsilla. Siksi laitan usein aikuisilleja lapsille eri ruokaa. On totta, että lasten ruoka on usein halvempaa - he pitävät jopa maksalaatikosta! Mutta hinnasta ei ole kyse vaan makumieltymyksistä.

Onhan se tutkimuksin todettu, että lasten makuaisti on hiukan erilainen kuin aikuisten, heille maistuu miedompi ruoka. Mikä pakko heitä on rääkätä aikuisten sapuskalla?

Vierailija
24/50 |
20.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

avauksesi paljasti sen ettei sinua fiksuksi voi kutsua

Vierailija
25/50 |
19.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

miten itsekäs äiti ja isä

tällaista harrasti minunkin naapuri olin tyrmistynyt ja sitten kahdessa perheessä tällainen käytäntö että kun muksut laitetaan nukkumaan alkaa pariskunta herkutella

itse en pystyisi toimimaan noin

Vierailija
26/50 |
19.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liha/kala/kana on tietysti vain yksi osa monipuolista ruokavaliota. Mutta jos lapset tykkää jauhelihasta ja äiti pihvistä niin mitä vikaa siinä on että molemmat saa mitä tahtoo. Paistijauheliha ei ole edes rasvaista.

Vierailija
27/50 |
19.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

sisäfileitä siitä asti, kun alkoi yksivuotiaana syödä samaa ruokaa minun ja mieheni kanssa. Samoin kaikki muutkin ruokalajit ovat tulleet tutuiksi, meillä ei syödä mitään jauhomössö-nakkeja tai lenkkimakkaroita.

Lapsi syö myös kasviksia, hedelmiä ja salaatteja suurella halulla, koska on saanut siihen mallin vanhemmiltaan ja oppinut niistä pitämään.

Meillä lapsi saa ainakin ravintoarvoiltaan (ja myös hinnaltaan, mikä nyt ei olennaista) laadukasta ruokaa.

Jos tulee tilanne, että pitää ostaa " huonompaa" ruokaa, pidämme huolen, että me vanhemmat syömme sen " huonomman" ruuan, sillä lapsen ruuista ei meillä tingitä!!

Vierailija
28/50 |
19.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsilla on karkkipäivä, meillä ei ole.

Vierailija
29/50 |
19.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

syö todennäköisesti parhaiten kotieläimet. kissojen lihoihin menee jo pari sataa kuussa, koiran (eläinlääkäristä ostettu kuivamuona) 70ekk

me ja 2 lasta eletään noin 200e /kk ja syödään yhdessä niitä nakkeja ja ranskalaisia:)

Vierailija
30/50 |
19.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai ylipäätään? Kyllä me ostetaan lasten vaatteet Henkasta ja Maukasta ja itselle kalliimpia. Lapset kasvaa niin nopeasti ja sotkee. Pidän myös hyvästä kosmetiikasta ja ostan sitä niin usein kun on varaa. Miksi en saisi ajatella itseäni?

Vierailija
31/50 |
19.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ulkosuomalaisena sattuneesta syystä seurannut Suomesta tulevien nuorten ruokailutottumuksia (au pairimme) ja ihmetellyt, miten epäterveellisesti ja yksipuolisesti suomalainen nuori syö. Nyt tajuan: lapsille syötetään sitä, mikä helpoimmin kurkusta menee, eli kalapuikkoja ja nakkeja. Ihanko totta täällä on näin monta äitiä, jolla ei ole mitään käsitystä terveellisestä ja hyvän makuisesta ruuasta??? Ettekö te osaa laittaa ruokaa? Vai ettekö te vaan viitsi ruokkia lapsianne kunnolla?

Itse olen saanut lapseni Ranskassa ja kuten tiedetään, täällä arvostetaan hyvää ruokaa. Helposti ne lapsetkin tottuvat monipuoliseen ja maukkaaseen, kun heille tarjoilee pienestä pitäen kaikenlaista - ja nimenomaan ne parhaat palat! Pehmeintä ja puhtainta lihafilettä (meillä syödään vaikka mitä eläimiä vaihtelevasti), rapeimmat ja nuorimmat salaatinlehdet jne. (Lasten salaatit aluksi sekoittamatta, jotta tottelevat eri kasviksiin erikseen, sujuu helpommin.) Hyvin maistuu ja lapsi oppii maistelemaan monenlaista ja arvostamaan hyvin laitettua ruokaa. Tietysti lapset on luonnostaan ennakkoluuloisia ja uusia makuja ei pidä väkisin tuputtaa (paitsi hitunen on maistettava aina), mutta enpä ole kuullut kulttuurista, jossa lapset eivät tottuisi perheen yhteisiin ruokiin.

Vierailija
32/50 |
19.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annatko lapsellesi kalapuikkoja vai kuhafilettä, eikö tulisi edullisemmaksi jos kaikki söisi samaa ruokaa? Meillä ainakin opetetaan poika syömään hirven sisäfilettä, kun sellaista tarjotaan.

Vierailija
33/50 |
19.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapsille on aina tarjottu samaa ruokaa, pitivät he siitä tai ei.

Vastikään koin erävoiton, kun 2-vuotias oppi syömään paprikaa.

Olen tarjonnut sitä jo yli vuoden ja nyt vasta lapsi oppi sen makuun ja pyytää sitä jopa lisää :)

Vierailija
34/50 |
19.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä lapset syö aivan samaa ruokaa kuin aikuiset

graavilohi ja muikunmäti on ollut suosikkeja jo 3 vuotiaasta alkaen samoin fetasalaatti kuin myös pihvit eri lihalaaduista, valkosipuliperunat jne.

pointti on se että ruoka pilkotaan pieneksi opettelun alkuvaiheessa ja isommat osaa leikata pihvinsä itse

monipuolisuus ruokatarjonnassa ja eikä pidetä ennakkoasenteita aikuisilla niin ne ei siirry lapsiin

monipuolinen kotiruoka laadukkaista raaka-aineista ja juhlaruoat juhlien teeman sekä sesonkituotteet kunkin vuodenajan mukaan erikoisuuksiakaan vieroksumattan on mottoni

terveisn äiti joka on myös keittiömestari

Vierailija
35/50 |
19.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapset syövät reilu 1-vuotiaasta asti samaa ruokaa aikuisten kanssa. Jos aikuiset haluaa mausteisempaa, niin sitten ne lisätään, kun ruoka on kypsää. Ja lapsetkin on kyllä tottuneet syömään melko maustettua ruokaa. Lapset syövät myös mm. hedelmiä, salaatteja, eri kaloja eri muodoissa, samoin lihaa on se sitten paistia tai filettä (meillä ei kyllä käytetä muuta kuin riistaa).

Ravintoloissa lapset syövät myös " listalta" eli mukautetaan joku ruokalaji lapselle sopivaksi. Koskaan ei ole tarvinnut mukana kuljetella mitään purkkiruokia. Minusta, jos koko perhe menee ulos syömään, pitää myös lasten huomata, että siinä on jotain extraa :)

Vierailija
36/50 |
19.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

omalla tavallani parasta, mitä voin. Se tarkoittaa mm. sitä etten syö mitään " parempaa" mitä lapset, tarjoan ainakin maistiaisen. Tietenkään en tarjoa 1-vuotiaalle jotain vuosikertaviiniä, mutta en linnoittaudu mieheni kanssa syömään herkkuja ja tarjoa samanaikaisesti " kakaroille kaalia, perunaa, jauhelihaa ja maitoa" .

Vierailija
37/50 |
19.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Esim minä lapsena inhosin pizzaa, kalapuikkoja ja makkaraa. Tykkäsin uunilohesta, silakoista, lihakeitosta, siskonmakkarakeitosta, pinaattiletuista, veriletuista, currykanasta, kanakeitosta, munuaisista, karjalanpaistista, lohikeitosta, ratatouillesta, bouillabaissesta, risotosta, paellasta, vasikanaivoista, maksalaatikosta, katkaravuista, simpukoista, mustekalasta, tonnikalasta...

...em lisäksi pidin kyllä jauhelihakastikkeesta sekä makaronilaatikosta!

Mielestäni olen ollut aivan normaali lapsi ja meillä oli aivan normaalia ruokaa. Tosin hemmetin hyvää ja hyvin laitettua. Ei mun vanhempien ainakaan tarvinnut mihinkään uunimakkaraan tyytyä, ei meillä sellaista ruokaa ollut kuin ehkä kerran vuodessa...

Vierailija
38/50 |
19.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on myös aina tarjolla hedelmiä ja vihanneksia. Lapset tykkäävät ihan samoista ruoista kuin mekin. Valkosipuliakin saa laittaa ihan reilusti ruokaan eivätkä lapset ole moksiskaan.

Teen lapsille heti alusta lähtien soseet itse ja pakasteesta löytyy parsakaali-, kukkakaali-, porkkana-, liha- ym. kuutioita, joita sitten sekoittelen ja sulattelen. Myös oikeita hedelmiä olen maistatellut ihan pienestä pitäen lusikalla raaputtaen, että lapset oppivat aitoihin makuihin.

Tällä hetkellä lapseni eivät ole päiväkodissa, kun on taas pieni vauva hoidettavana, mutta tuntui oikein mukavalta, kun hoitaja sanoi, että on hienoa, että lapsenne ovat niin kaikkiruokaisia ja tunnistavat harvinaisemmatkin vihannekset.

Ihmeellista muuten, että ravintoloissa on usein lasten ruokana nakkeja. Nehän ovat erittäin epäterveellisiä ja pienille lapsille ei edes suositella niiden antamista kuin rajoitetusti.

Vierailija
39/50 |
19.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli jos niitä nakkeja ei osteta ja lapsi on kotihoidossa, niin kyllä se syö jotain muuta eikä nakkeja kaipaa. Jos vanhempien asenne on aina " noo ei tää oo oikein lasten, varo tää on sitten tosi tulista, ei kuule ei tää oo yleensä lasten ruokaa, no maista nyt sitten mut älä nyt kun ei tää oo lasten" niin eivät lapset opikaan syömään mitään.

Tietysti toiset lapset ovat toivottoman nirsoja, mutta eivät ne vielä alle 3v ymmärrä että " sinun pitäisi ostaa nakkia, jauhelihaa ja pitsaa" ellei niitä ole himassa syötetty.

Vierailija
40/50 |
19.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

saisi jauhelihapitsaa, kalapuikkoja ja perunaa...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi yhdeksän