Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Asuntoilainalliset kertokaahan...

Vierailija
12.03.2018 |

Heräsin huomaamaan, että mikäli haluan olla mahdollisimman nuorena velaton, pitäisi nykyiselle asuntolainalle tehdä kiireesti jotain eli maksaa nopeammin pois. Kiinnostaisi tietää vertailun vuoksi:

Miten paljon sinulla/perheelläsi on asuntolainaa tällä hetkellä jäljellä?
Kuinka paljon lainaa on alun perin otettu ja milloin?
Mikä on kuukausittainen lainanlyhennyksen määrä?
Kuinka monen vuoden päästä oletat lainan olevan maksettu?

Itselläni ja miehelläni asuntolainaa on tällä hetkellä jäljellä vielä n. 100 000€, lainasumma 180 000€ otettu v. 2011. Lainanlyhennys on tällä hetkellä 800€/kk, mutta aikomuksenani on nyt tuplata tuo määrä (koska rahatilanne sen tällä hetkellä sallii) ja lisäksi säästää joka vuosi ylimääräisiä lainanlyhennyksiä varten. Tavoitteena on, että laina saataisiin maksettua pois n. 5-6 vuodessa.

Kommentit (361)

Vierailija
221/361 |
23.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lainaa jäljellä noin 36 kEur, maksuaikaa 9 vuotta. Tavoitteena maksaa 7 vuodessa pois, 50 v lahja itselle :D

Vierailija
222/361 |
23.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten tästä ketjusta tuli "sijoitusgurujen" brassailukenttä? Aloittaja ei ole puhunut sijoittamisesta mitään, eikä kysynyt neuvoja siihen. Onko se vaikea käsittää, että kaikki eivät ole kiinnostuneita sijoittamaan, vaan haluavat yksinkertaisesti maksaa asuntolainansa pois nopeasti?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/361 |
23.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Heräsin huomaamaan, että mikäli haluan olla mahdollisimman nuorena velaton, pitäisi nykyiselle asuntolainalle tehdä kiireesti jotain eli maksaa nopeammin pois. Kiinnostaisi tietää vertailun vuoksi:

Itselläni ja miehelläni asuntolainaa on tällä hetkellä jäljellä vielä n. 100 000€, lainasumma 180 000€ otettu v. 2011. Lainanlyhennys on tällä hetkellä 800€/kk, mutta aikomuksenani on nyt tuplata tuo määrä (koska rahatilanne sen tällä hetkellä sallii) ja lisäksi säästää joka vuosi ylimääräisiä lainanlyhennyksiä varten. Tavoitteena on, että laina saataisiin maksettua pois n. 5-6 vuodessa.

Meillä on 30 tuhatta. Lainaa oli alunperin 105 tuhatta, mutta onni potkaisi ja saimme kerralla lyhennettyä todella paljon. Lyhennys tuolle loppusummalle on nyt 190 euroa kuussa, tuolla logiikka maksaisimme vielä tuota yli 10 vuotta, mutta tarkoitus on toki maksaa laina pois viimeistään parin vuoden päästä. 

Vierailija
224/361 |
23.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten tästä ketjusta tuli "sijoitusgurujen" brassailukenttä? Aloittaja ei ole puhunut sijoittamisesta mitään, eikä kysynyt neuvoja siihen. Onko se vaikea käsittää, että kaikki eivät ole kiinnostuneita sijoittamaan, vaan haluavat yksinkertaisesti maksaa asuntolainansa pois nopeasti?

Fiksut eivät laita koko omaisuuttaan yhteen koriin. Siksi kannattaisi kerryttää muutakin kuin asuntovarallisuutta.Muuten kaikki on kiinni seinissä ja vaikeammin rahaksi muutettavissa jos iskee akuutti rahantarve.Eli ei mitään rakettitiedettä.

Vierailija
225/361 |
23.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Velkavivulla tietysti saa itselle jäämään enemmän jos kaikki menee suunnitelmien mukaan. Jos taas asiat menee pieleen niin sitten ollaankin gusessa.

Minä olen ottanut asuntoihin kohtuu lyhytaikaisia lainoja jotka olen maksanut pois max 8 vuodessa. Velattoman asunnon erinomaisen hyvä puoli on, että sen kanssa saa menot minimoitua. Se on hyvä keino saada itselle jäämään enemmän koska tuloja ei niin vaan saa kasvatettua. Sitten alkaa tilille jäämään rahaa.

Olen huomannut, että aika harvalla loppujen lopuksi on oikeata rahaa. Yleensä ihmiset pelaa lainoilla. Jos jonkun on pakko myydä äkkiä, niin ostajia ei niin vaan löydykään ja silloin ne, joilla on rahaa, saa halvalla.

Vierailija
226/361 |
23.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otin yksin lainaa 240 000 euroa vuonna 2008.

Vielä olisi jäljellä jotain 140 000 euroa.

Yksin hiljokseen makselen. Käytän muuten paljon rahaa matkustamiseen ja elämiseen. Haluan nauttia tästä päivästä vaikka varaa olisi maksaa paljon enemmän tuota lainaa pois. 

Toistaiseksi mennään näin. 

Vierailija
227/361 |
23.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

150000 yksin otettuna pari vuotta sitten ja lyhennän tasalyhenteistä 7500 per vuosi eli 20v. Ylimääräistäkin olisi varaa lyhentää, mutta en ole toistaiseksi nähnyt tarpeelliseksi.

Vierailija
228/361 |
23.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lainaa otettiin 2017 189t, nyt jäljellä 185t eli vuodessa ei kovin paljoa olla lyhennetty.

24v vielä velkaisuutta jäljellä.

Sijoituksiin muutama tonni laitettu tänä aikana.

Kk lyhennys ilman korkoja yms. n. 500€.

Minä 25, mies 26 ja 3 pientä lasta.

Ehkäpä vihdoin töihin palatessa jää enemmän rahaa nopeampaan lyhentämiseen :)

mitään perintöjä ei ole kummallekkaan tulossa..

Vierailija
229/361 |
23.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lainaa 59000 ja mökkilainaa 17000 maksetaan lainoja 400e ja 350e kuussa pois sitten tehdään ylimääräisiä lyhennyksiä tarkoitus maksaa pois viidessä vuodessa

Vierailija
230/361 |
23.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muut ovat jo kommentoineet ansiokkaasti sitä, kuinka tyhmää on maksaa asuntolaina liian nopeasti pois. Suomalaisen kunnia-asia: syödä kymmenen vuotta hernesoppaa että saa lainan maksettua pois. Lisään siihen vain sen, että eihän se asunto edes ole mikään ikuinen investointi. Jostakin syystä suomalaiset eivät tajua, että asunto on kulutustavara siinä missä tahansa muukin! Asunto hyvin tehdyssä vanhassa kivitalossa voi kestääkin melkein ikuisesti, mutta ei tavallinen suomalainen neukkukuutio mitään kestä. Ovat jopa myöntäneet sen itsekin: suuren maaltamuuton aikana 60-70-luvuilla ajateltiin, että rakennetaan nyt halvalla huonoja asuntoja ja puretaan ne sitten kun ei enää kestä. Hyvin allokoitu sijoitusportofolio on kestävämpi kuin ylihintainen elementtitalo.

Vierailija
231/361 |
23.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lainojen korot on olleet viimeisen kymmenen vuotta sen verran alhaalla että fiksumpaa on sijoittaa kaikki ylimääräinen raha osakkeisiin. Maksaa sitten kerralla pois isomman paukun sitä lainaa.

Vierailija
232/361 |
23.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon pitää säästää minimissää että saa asuntolainaa? Saamaton kumppanini ei saa millään tehtyä säästötiliä, rahat menee taivaantuuliin ja omat tulot ovat liian pieniä tällä hetkellä, kun opiskelen. Vituttaa asua vuokraluukuissa, rumia kämppiä..

Vierailija
233/361 |
23.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lirppa

Vierailija
234/361 |
23.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paljon pitää säästää minimissää että saa asuntolainaa? Saamaton kumppanini ei saa millään tehtyä säästötiliä, rahat menee taivaantuuliin ja omat tulot ovat liian pieniä tällä hetkellä, kun opiskelen. Vituttaa asua vuokraluukuissa, rumia kämppiä..

Ensiasunnon ostajana 5 % asunnon/lainan määrästä, muuten 15 %. Eli jos ostatte ensimmäistä asuntoa, joka maksaa vaikkapa 200 000, tulisi säästössä olla 10 000 e.

Vierailija
235/361 |
23.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laina kannattaa maksaa pois mahdollisimman nopeasti. Itse lyhensin n. 200 000 euron lainaa 2000 - 2500 e/kk. Olin 26 kun ostin uudehkon talon ensiasunnoksi. Laina oli maksettu n. 33 vuotiaana. Nyt 36 vuotiaana alan olla taloudellisesti riippumaton. Tähän on auttanut ennakkoperintö ja hyvät tulot :)

Vierailija
236/361 |
23.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vuonna 2007 sain lainan ilman säästöjä. Seuraavana vuonna kaveri ei enää saanut lainaa ilmana säästöjä. Nykyään pitänee olla jo mukavasti säästöjä asuntolainaan. Ei kyllä aavistustakaan mistään prosenteista.

Mutta kuitenkin olin todella onnekas aikoinaan, koska asuntoni arvo on kaksinkertaistunut 11 vuoden aikana. Ja todella paljon on kysyntää. Välittäjät pommittavat kirjeillään säännöllisesti, jos olisin kiinnostunut myymään. Otin ison riskin, joka todellakin kannatti. Vuonna 2007 ne korotkin oli yli 5 %, nyt ihan nollissa. 

Vierailija
237/361 |
23.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on lainaa vielä jäljellä vähän yli 90 tuhatta. Laina otettu aikanaan exän kanssa. Mutta kun meni miten meni, niin nyt maksan itse pois. Alun perin lainaa oli vähän yli 130 000. Nyt yksin kun makselee tietää ainakin mihin rahat menee.  Exä muutti kerrostaloon vuokralle kun ei opiskeluilta jaksanut töitäkään etsiä. Nyt on valmistumassa ja tuskailee kun pitäsi töihin mennä. Kuulemma tuet lähtee. Minä en ole saanut asumiseeni minkäänlaisia tukia.  T. Mies 39 v

Makselet tuot velkaasi 12-15 vuotta.

Pitkä aika.

Miten niin pitkä aika? Minä taas otin juuri uuden 20 vuoden lainan asuuntooni jonka olen omistanut jo 5 vuotta. Edellinenkin laina tähän oli 20 vuotta, Ja niin oli sitäkin edellinen. Otin samalla asuntoa vastaan myös toisen lainan, se tosin vain 5 vuoden laina.  Näin saa kuluja pienemmäksi ja samalla kassavirtaa myöskin, kun lyhennyskin pienenee. Ylijäämät pystyy sitten näppärästi sijoittamaan. Halpaa velkavipua.

Vierailija
238/361 |
23.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Velkavivulla tietysti saa itselle jäämään enemmän jos kaikki menee suunnitelmien mukaan. Jos taas asiat menee pieleen niin sitten ollaankin gusessa.

Minä olen ottanut asuntoihin kohtuu lyhytaikaisia lainoja jotka olen maksanut pois max 8 vuodessa. Velattoman asunnon erinomaisen hyvä puoli on, että sen kanssa saa menot minimoitua. Se on hyvä keino saada itselle jäämään enemmän koska tuloja ei niin vaan saa kasvatettua. Sitten alkaa tilille jäämään rahaa.

Olen huomannut, että aika harvalla loppujen lopuksi on oikeata rahaa. Yleensä ihmiset pelaa lainoilla. Jos jonkun on pakko myydä äkkiä, niin ostajia ei niin vaan löydykään ja silloin ne, joilla on rahaa, saa halvalla.

No meillä nettovarallisuus ja rahoitusvarallisuus molemmat ovat reilusti ylädesiilissä. Eli kuulumme rikkaimpaan 10% suomalaisista. Ja kaikki raha on tehty itse. Ja tämä ei tosiaankaan kerro siitä että meidän perhe olisi "rikas" vaan siitä että suomalaiset ylipäätään ovat köyhiä kuin kirkonrotat.

Vierailija
239/361 |
23.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No meillä nettovarallisuus ja rahoitusvarallisuus molemmat ovat reilusti ylädesiilissä. Eli kuulumme rikkaimpaan 10% suomalaisista. Ja kaikki raha on tehty itse. Ja tämä ei tosiaankaan kerro siitä että meidän perhe olisi "rikas" vaan siitä että suomalaiset ylipäätään ovat köyhiä kuin kirkonrotat.

Jatketaan vielä että, jos meidän perheen tuloilla (nettotulot eivät ole paljoakaan mediaanin yli) pääsee itse sijoittamalla top 10% rikkaimpiin niin kyllä se vaurastuminen on ihan kaikkien käsien ulottavilla.

Vierailija
240/361 |
24.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on otettu 2002 200.000€. Alussa lyhennettin 1500€/kk, mutta sitten on pidetty lyhennysvaapaata opiskelun ja lomautuksen vuoksi ja laskettu kuukausierää, nyt se on ollut 1000€/kk. Jossain vaiheessa lainaa otettiin myös vähän lisää remontteja varten. Taitaa olla vielä 100.000€ jäljellä ja viimeisen lyhennyssuunnitelman mukaan maksuja taisi riittää vuotaan 2017 asti. En ole pitänyt asuntolainan poismaksamista minkäänlaisena tavoitteena. Velattomuus ei paranna elämänlaatua, mutta se parantaa että saa nyt käyttöönsä muutaman satasen enemmän kuussa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi kahdeksan