Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Asuntoilainalliset kertokaahan...

Vierailija
12.03.2018 |

Heräsin huomaamaan, että mikäli haluan olla mahdollisimman nuorena velaton, pitäisi nykyiselle asuntolainalle tehdä kiireesti jotain eli maksaa nopeammin pois. Kiinnostaisi tietää vertailun vuoksi:

Miten paljon sinulla/perheelläsi on asuntolainaa tällä hetkellä jäljellä?
Kuinka paljon lainaa on alun perin otettu ja milloin?
Mikä on kuukausittainen lainanlyhennyksen määrä?
Kuinka monen vuoden päästä oletat lainan olevan maksettu?

Itselläni ja miehelläni asuntolainaa on tällä hetkellä jäljellä vielä n. 100 000€, lainasumma 180 000€ otettu v. 2011. Lainanlyhennys on tällä hetkellä 800€/kk, mutta aikomuksenani on nyt tuplata tuo määrä (koska rahatilanne sen tällä hetkellä sallii) ja lisäksi säästää joka vuosi ylimääräisiä lainanlyhennyksiä varten. Tavoitteena on, että laina saataisiin maksettua pois n. 5-6 vuodessa.

Kommentit (361)

Vierailija
241/361 |
24.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Velkavivulla tietysti saa itselle jäämään enemmän jos kaikki menee suunnitelmien mukaan. Jos taas asiat menee pieleen niin sitten ollaankin gusessa.

Minä olen ottanut asuntoihin kohtuu lyhytaikaisia lainoja jotka olen maksanut pois max 8 vuodessa. Velattoman asunnon erinomaisen hyvä puoli on, että sen kanssa saa menot minimoitua. Se on hyvä keino saada itselle jäämään enemmän koska tuloja ei niin vaan saa kasvatettua. Sitten alkaa tilille jäämään rahaa.

Olen huomannut, että aika harvalla loppujen lopuksi on oikeata rahaa. Yleensä ihmiset pelaa lainoilla. Jos jonkun on pakko myydä äkkiä, niin ostajia ei niin vaan löydykään ja silloin ne, joilla on rahaa, saa halvalla.

No meillä nettovarallisuus ja rahoitusvarallisuus molemmat ovat reilusti ylädesiilissä. Eli kuulumme rikkaimpaan 10% suomalaisista. Ja kaikki raha on tehty itse. Ja tämä ei tosiaankaan kerro siitä että meidän perhe olisi "rikas" vaan siitä että suomalaiset ylipäätään ovat köyhiä kuin kirkonrotat.

Jatketaan vielä että, jos meidän perheen tuloilla (nettotulot eivät ole paljoakaan mediaanin yli) pääsee itse sijoittamalla top 10% rikkaimpiin niin kyllä se vaurastuminen on ihan kaikkien käsien ulottavilla.

Suomalaiset "rikkaat" eivät ole rikkaita. Valtaosalla ei ole merkittävää omaisuutta, joten ylin desili köyhissä ei ole mikään saavutus. Itse olen ollut tuloissakin eniten tienaavan 5% joukossa pahaina vuosina, mutta silti ei ole jäänyt mitään säästöön. Sitten kun alat olla varakkaimmssa yhdessä prosentissa, niin voit sanoa itseäsi varakkaaksi.

Vierailija
242/361 |
24.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä taas joku lukiosijoittamis-ykkösen lukenut pätee miten on tärkeää että säästöt on sijoituksissa eikä niitä käytetä lainan maksuun.

Ihan samaa lätinää kuin sekin että "en anna valtiolle ilmaista lainaa vaan säädän veroprosenttini aina mikrometrilleen oikein".

Ja vuodessa saadut hyödyt on kymppejä tai oikein peräti satasia. Hirveä analysointi ja burgerointi ja säätäminen muutaman latin takia.

Suoraan sanottuna typerää köyhien ihmisten puuhastelua. Jos vuodessa menettää tai säästää pari satasta on aivan yhdentekevä summa ja ihmiset jotka tavoittelee tuollaisia rahoja ei tule koskaan oikeasti rikastumaan. Koko elämä menee vain niitä mikrometrin ruuveja säädellessä ja vaimollekin kerrotaan että tänään ei voida mennä rannalle koska tuuli käy väärästä suunnasta ja liisattu audi kuluttaa 3.2% enemmän bensiiniä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/361 |
24.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paljon pitää säästää minimissää että saa asuntolainaa? Saamaton kumppanini ei saa millään tehtyä säästötiliä, rahat menee taivaantuuliin ja omat tulot ovat liian pieniä tällä hetkellä, kun opiskelen. Vituttaa asua vuokraluukuissa, rumia kämppiä..

Vuonna 2007 sain lainan ilman säästöjä. Seuraavana vuonna kaveri ei enää saanut lainaa ilmana säästöjä. Nykyään pitänee olla jo mukavasti säästöjä asuntolainaan. Ei kyllä aavistustakaan mistään prosenteista.

Mutta kuitenkin olin todella onnekas aikoinaan, koska asuntoni arvo on kaksinkertaistunut 11 vuoden aikana. Ja todella paljon on kysyntää. Välittäjät pommittavat kirjeillään säännöllisesti, jos olisin kiinnostunut myymään. Otin ison riskin, joka todellakin kannatti. Vuonna 2007 ne korotkin oli yli 5 %, nyt ihan nollissa. 

Niin ne on muutkin asunnot kallistuneet.. - vai luuletko, että myyt jossain vaiheessa omasi ja ostat sitten joltain toiselta halpana pysyneen kämpän...   :)    :)

Vierailija
244/361 |
24.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin sijoitusasiantuntijat ovat yleensä pankkien palkkalistoilla, jolloin he tietenkin puhuvat lainojen säilyttämisen puolesta. Odoteltaessa korkojen nousua (odotettu sitä muuten jo muutama vuosi). Joka tapauksessa, pelko persiissä on se että lainaa ei enää olekaan, kun pankki siitä taas enemmän hyötyisi. Me ollaan oltu tosi onnekkaassa asemassa, kun ollaan oltu asuntovelallisia vuodesta 2006. Ollaan saatu nauttia alhaisista koroista, samalla kun on luotu uraa ja päästy hyville palkoille.

Nyt lyhennetään joka kk 800€, lisäksi yhteensä 20k€ ylimääräistä joka vuosi. Ylimääräiset lyhennykset ollaan pystytty tekemään siitä lähtien, kun palasin perhevapailta töihin v. 2013. Lainaa ollaan otettu uuteen, isompaan asuntoon viimeksi 200k€ vuonna 2010. 40-vuotispäivään on kolme vuotta, tavoite on olla velaton siihen mennessä. En aio jäädä odottelemaan korkojen nousua. Muuten asumiskustannusten noususta selvitään kyllä.

Vierailija
245/361 |
24.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten tästä ketjusta tuli "sijoitusgurujen" brassailukenttä? Aloittaja ei ole puhunut sijoittamisesta mitään, eikä kysynyt neuvoja siihen. Onko se vaikea käsittää, että kaikki eivät ole kiinnostuneita sijoittamaan, vaan haluavat yksinkertaisesti maksaa asuntolainansa pois nopeasti?

Ei ole. Totta kai näin saa tehdä ja maksaa lainansa pois nopeasti tai jopa ennenaikaisesti.

Osa maksaa lainansa sitten sen mukaan, kun pankin kanssa on sovittu ja sijoittaa mahdollisen ylimääräisen rahan eikä laita sitä ylimääräiseen lainanmaksuun. Korkoa korolle-ilmiö huolehtii sitten siitä, että tämä sijoittaminen myös tuottaa vuosien varrella ihan mukavasti (tietysti sillä edellytyksellä, että on osannut sijoittaa tuottavasti ja sijoitusaika on riittävän pitkä). Osaltaan tämä on minusta myös riskienhallintaa, pelkkien seinien maksamisen sijasta on myös sijoitusvarallisuutta, jota voi realisoida hätätilanteessa.

Kaksi eri koulukuntaa, joista kumpikaan ei ole sen oikeampi tai parempi. Taloudellisessa mielessä on sitten eroa ja joskus runsaastikin.

Vierailija
246/361 |
24.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lainaa 105 000€ 2014 (asunnon hinta 420 000),

Lainaa nyt 30 000

Lyhennys 500+700(=ylimääräinen) + liki kaikki ylimääräinen laitettu lyhennyksiin.

Ylimääräisillä lyhennyksillä pienentää pääomaa eli säästää kymppejä koroista per kk.

Laina maksettu kenties 5 vuoden päästä.

Kaikki osakesijoitukset ovat reippaasti miinuksella sekä suomalaiset että ulkolaiset.

Laskusuhdanteessa tulevat olemaan vielä enemmän miinuksella.

Vierailija
247/361 |
24.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Otin yksin lainaa 240 000 euroa vuonna 2008.

Vielä olisi jäljellä jotain 140 000 euroa.

Yksin hiljokseen makselen. Käytän muuten paljon rahaa matkustamiseen ja elämiseen. Haluan nauttia tästä päivästä vaikka varaa olisi maksaa paljon enemmän tuota lainaa pois. 

Toistaiseksi mennään näin. 

---------------

Siis tuohan on kaikkein tyhmin tapa hoitaa raha-asioitansa. Ilmeisesti on kyseessä joku n 4-kympppinen eron partaalla oleva muija,joka ei ajattele päivää pidemmälle.

Kohta asuu ,jossakin kömmänässä ja venyttää euroja.Huh,huh.

Vierailija
248/361 |
24.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Velkavivulla tietysti saa itselle jäämään enemmän jos kaikki menee suunnitelmien mukaan. Jos taas asiat menee pieleen niin sitten ollaankin gusessa.

Minä olen ottanut asuntoihin kohtuu lyhytaikaisia lainoja jotka olen maksanut pois max 8 vuodessa. Velattoman asunnon erinomaisen hyvä puoli on, että sen kanssa saa menot minimoitua. Se on hyvä keino saada itselle jäämään enemmän koska tuloja ei niin vaan saa kasvatettua. Sitten alkaa tilille jäämään rahaa.

Olen huomannut, että aika harvalla loppujen lopuksi on oikeata rahaa. Yleensä ihmiset pelaa lainoilla. Jos jonkun on pakko myydä äkkiä, niin ostajia ei niin vaan löydykään ja silloin ne, joilla on rahaa, saa halvalla.

No meillä nettovarallisuus ja rahoitusvarallisuus molemmat ovat reilusti ylädesiilissä. Eli kuulumme rikkaimpaan 10% suomalaisista. Ja kaikki raha on tehty itse. Ja tämä ei tosiaankaan kerro siitä että meidän perhe olisi "rikas" vaan siitä että suomalaiset ylipäätään ovat köyhiä kuin kirkonrotat.

Jatketaan vielä että, jos meidän perheen tuloilla (nettotulot eivät ole paljoakaan mediaanin yli) pääsee itse sijoittamalla top 10% rikkaimpiin niin kyllä se vaurastuminen on ihan kaikkien käsien ulottavilla.

Suomalaiset "rikkaat" eivät ole rikkaita. Valtaosalla ei ole merkittävää omaisuutta, joten ylin desili köyhissä ei ole mikään saavutus. Itse olen ollut tuloissakin eniten tienaavan 5% joukossa pahaina vuosina, mutta silti ei ole jäänyt mitään säästöön. Sitten kun alat olla varakkaimmssa yhdessä prosentissa, niin voit sanoa itseäsi varakkaaksi.

No se on ihan oma syysi jos olet tuhlannut kaiken minkä tienaat, mikään pakko kun se ei ole. Yleensä säästöön jää rahaa kun menoja on vähemmän kuin tuloja, eikö totta?

Toiset osaavat ja ne jotka eivät osaa, kitisevät täällä.

Vierailija
249/361 |
24.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

EiNiinTalousGuru kirjoitti:

Lainaa nyt 30 000

Lyhennys 500+700(=ylimääräinen) + liki kaikki ylimääräinen laitettu lyhennyksiin.

Ylimääräisillä lyhennyksillä pienentää pääomaa eli säästää kymppejä koroista per kk.

Kaikki osakesijoitukset ovat reippaasti miinuksella sekä suomalaiset että ulkolaiset.

Otan osaa.Ilmeisesti satsasit vääriin yhtiöihin oikein urakalla. Meillä miinuksella vain pari firmaa.

Vierailija
250/361 |
24.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No se ilmeisesti jonkinlainen saavutus, kun sinä et sitä saavuttanut vaikka tulot merkittävästi suuremmat kuin ko henkilöllä.

Ohis.

Vierailija
251/361 |
24.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä taas joku lukiosijoittamis-ykkösen lukenut pätee miten on tärkeää että säästöt on sijoituksissa eikä niitä käytetä lainan maksuun.

Ihan samaa lätinää kuin sekin että "en anna valtiolle ilmaista lainaa vaan säädän veroprosenttini aina mikrometrilleen oikein".

Ja vuodessa saadut hyödyt on kymppejä tai oikein peräti satasia. Hirveä analysointi ja burgerointi ja säätäminen muutaman latin takia.

Suoraan sanottuna typerää köyhien ihmisten puuhastelua. Jos vuodessa menettää tai säästää pari satasta on aivan yhdentekevä summa ja ihmiset jotka tavoittelee tuollaisia rahoja ei tule koskaan oikeasti rikastumaan. Koko elämä menee vain niitä mikrometrin ruuveja säädellessä ja vaimollekin kerrotaan että tänään ei voida mennä rannalle koska tuuli käy väärästä suunnasta ja liisattu audi kuluttaa 3.2% enemmän bensiiniä.

No minä kyllä SÄÄSTÄN tuhansia euroja, ja sen lisäksi saan UUSIA tuloja pari tonnia vuodessa.  Ei nyt aivan merkityksetöntä.

Vierailija
252/361 |
24.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Katkeruus  haisee. Ne sataset muuttuvat tuhansiksi vuosien kuluessa eikä  mitään mikrometrejä tarvitse säädellä. Kyllä minä mieluummin pidän itselläni sen mikä mulle kuuluu kuin lainaan sen valtiolle vuodeksi.Se summa kun lisää korkoa korolle-vaikutusta ja nopeuttaa sitä.

Ei kukaan järkevä aja liisatulla audilla ellei se tule työn puolesta. Kallis auto itse ostettuna on turhake. Sulle tuntuu olevan täysin mahdotonta käsittää että voi sekä lyhentää lainaa toista tuhatta euroa kuussa ETTÄ sijoittaa samaan aikaan saman summan osakkeisiin. Mitä tulee korkoriskiin, omistan asuntolainapankkiani sen verran että  osingoilla kuittaa jo muutaman kuukauden korot kokonaan. En ole köyhä enkä  typerä vaan katson kauas tulevaisuuteen ja sijoitan tulevaisuus mielessä.

Vierailija
253/361 |
24.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

EiNiinTalousGuru kirjoitti:

Lainaa nyt 30 000

Helvetin kova korko sinulla.  Minulla 700 euron ylimääräinen lyhennys pienentäisi korkomenoja kuukaudessa 30 centtiä.  Vastaavasti sijoituksista saan 3,5 €/kk.

Vierailija
254/361 |
24.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksin asuva. Lainaa otettu 190 000 pari vuotta sitten. Maksan lyhennystä n. 1000€/kk. Maksettu n. 2034.

Vierailija
255/361 |
24.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä itse asiassa väitän, että keskivertoihmisen yleensä KANNATTAA maksaa se asuntolaina pois. Edes osakesijoittamiselle ei pääse niin hyvinn tuottoihin, että sillä muutamalla satasella kuukaudessa, minkä asuntolainaa hitaammin maksaessa ehkä voisi sijoittaa, olisi mitään väliä. Millään indeksirahastoilla ei missään tapauksessa pääse sellaisiin tuottoihin. Sekä osake- että indeksisijoituksissa rahansa voi myös menettää, osakkeissa toki helpommin ja nopeammin. Sieltä ei oikeasti ole tulossa mitään huomattavaa pesämunaa eläkepäiviä tai muuta tarvetta varten.

Keskimääräisen keskituloisen ihmisen kannattaa sijoittaa rahansa varmaan kohteeseen, eli siihen omaan asunoon, sen lainan maksuun ja remonttien ajantasalla pitämiseen, koska vaikka näin ei ole mahdollista saada mitään isoja pesämunia eläkepäiviä varten, on sitten on ainakin mahdollisuus asua halvalla, kun on pienituloinen eläkeläinen. Tai myydä se asunto ja vaihtaa pienemppään, jolloin välirahaakin voi jäädä.

Siinä olet oikeassa, että keskivertoihmisen (keskivertoa tyhmemmän) kannattaa lyhentää asuntolainaansa nopeasti sen vuoksi, että muuten ne säästyneet rahat tulisi tuhlattua johonkin typerään. Jos kuitenkin on keskivertoa fiksumpi (tai vaihtoehtoisesti ei niin fiksu, mutta sentään kurinalainen) kannattaa asuntolainan ohella sijoittaa muuallekin.

Sijoittamalla säännöllisesti riittävän laajaan indeksirahastoon ei rahojaan voi menettää, edellyttäen, että säästöaika on riittävän pitkä (ja tähän riittää 13 vuotta) Oikeastaan osakkeisiin sijoittamalla (joko indeksin kautta tai suoraan) on jokaisella mahdollisuus kerätä pesämuna eläkepäiviä varten. Sijoitusasunto vaatii joko melko suurta alkupääomaa tai sitten niin isoa velkavipua, että riskit ovat todella suuret (rahansa voi oikeasti menettää, toisin kuin osakkeissa) 

Vierailija
256/361 |
24.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on lainaa vielä jäljellä vähän yli 90 tuhatta. Laina otettu aikanaan exän kanssa. Mutta kun meni miten meni, niin nyt maksan itse pois. Alun perin lainaa oli vähän yli 130 000. Nyt yksin kun makselee tietää ainakin mihin rahat menee.  Exä muutti kerrostaloon vuokralle kun ei opiskeluilta jaksanut töitäkään etsiä. Nyt on valmistumassa ja tuskailee kun pitäsi töihin mennä. Kuulemma tuet lähtee. Minä en ole saanut asumiseeni minkäänlaisia tukia.  T. Mies 39 v

Makselet tuot velkaasi 12-15 vuotta.

Pitkä aika.

Mistä tuon ajan repäisit? Ja vaikka maksaisikin 15 vuotta, on se silti lyhyempi aika, mitä kuluu vuokranmaksuun.

Vierailija
257/361 |
24.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meitä on kaksi ns. duunaria, tosin minusta on sittemmin tullut se asiantuntija-tittelillä oleva, kun hankkiuduin ammattikorkeaan ja opiskelin lisää. Laina otettiin 1999 ja maksetuksi tuli, tosin välissä on vaihdettu vasta putkirempattuun 125 neliön rivarikämppään muutaman asunnon kautta ja asuttu tässä pari vuotta. Lyhennykset asunnosta ja mökistä oli kovimmillaan 1300 euroa vastikkeineen ja tarhamaksut päälle, ja mitä ylitöitä saatiin, niin ne laitettiin lainanlyhennykseen, parhaimmillaan useampi tonni. Ylimääräiset lainanlyhennykset kannattaa aina, koska siinä säästää koroissa, varsinkin kun korkojen verovähennysoikeus on poistumassa.

Tai miten sen lainan nyt ottaa. Että jos saat sen maksetuksi, niin muutto odottaa kuitenkin, kun vanhenevassa talossa eteen tulee putkiremppa...tai kattoremppa....Rivarista ei paljon maksettu, kun vanhan neliön myynnistä saatiin 170000 kouraan ja rivarin myyntihinta ilman velkaosuutta oli jokseenkin sama. Maksellaan nyt sitten putkiremppaa. Vastike 700 euroa yhteensä, emme pidä pahana kun vertaa mitä vuokra olisi, ja taloyhtiön lainassa on halvempi korko kuin pankin tarjoamassa olisi ollut...että vielä 20 vuotta olisi putkiremppavastiketta edessä....

mutta asunto on täysrempan jälkeen todella kiva, sijainti hyvä ja 100 neliön pihakin rivariksi ihan kivan kokoinen, ainakin jos vertaa mitä postimerkkejä on pääkaupunkiseudulla omakotitalojen tonttikoot nykyisin. Tuntui kuin olisi mennyt retkelle villiin luontoon (aika umpeenkasvanut se olikin :)

Vierailija
258/361 |
24.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meitä on kaksi ns. duunaria, tosin minusta on sittemmin tullut se asiantuntija-tittelillä oleva, kun hankkiuduin ammattikorkeaan ja opiskelin lisää. Laina otettiin 1999 ja maksetuksi tuli, tosin välissä on vaihdettu vasta putkirempattuun 125 neliön rivarikämppään muutaman asunnon kautta ja asuttu tässä pari vuotta. Lyhennykset asunnosta ja mökistä oli kovimmillaan 1300 euroa vastikkeineen ja tarhamaksut päälle, ja mitä ylitöitä saatiin, niin ne laitettiin lainanlyhennykseen, parhaimmillaan useampi tonni. Ylimääräiset lainanlyhennykset kannattaa aina, koska siinä säästää koroissa, varsinkin kun korkojen verovähennysoikeus on poistumassa.

Tai miten sen lainan nyt ottaa. Että jos saat sen maksetuksi, niin muutto odottaa kuitenkin, kun vanhenevassa talossa eteen tulee putkiremppa...tai kattoremppa....Rivarista ei paljon maksettu, kun vanhan neliön myynnistä saatiin 170000 kouraan ja rivarin myyntihinta ilman velkaosuutta oli jokseenkin sama. Maksellaan nyt sitten putkiremppaa. Vastike 700 euroa yhteensä, emme pidä pahana kun vertaa mitä vuokra olisi, ja taloyhtiön lainassa on halvempi korko kuin pankin tarjoamassa olisi ollut...että vielä 20 vuotta olisi putkiremppavastiketta edessä....

mutta asunto on täysrempan jälkeen todella kiva, sijainti hyvä ja 100 neliön pihakin rivariksi ihan kivan kokoinen, ainakin jos vertaa mitä postimerkkejä on pääkaupunkiseudulla omakotitalojen tonttikoot nykyisin. Tuntui kuin olisi mennyt retkelle villiin luontoon (aika umpeenkasvanut se olikin :)

EI kannata AINA. kannattaa ainoastaan siinä tapauksessa jos vaihtoehto on tuhlata ne rahat tai vaihtoehtoisten kohteiden tuotto on pienempi kuin korko.  Tällä hetkellä lainojen marginaalit ovat 0,4-1,2 uusissa lainoissa viitekoron ollessa käytännössä 0.  Norwegianilta saan 1.75 koron, osakkeista vielä enemmän.  Tällä hetkellä jos ottaa lainan, ennemmin kannattaa rahat tallettaa vaikka norwegianin tilille kuin lyhentää lainaa extraa.  (toki vain noin 100 000€ asti). Jos vähän riskiä haluaa niin osakkeisiin sijoittamalla saa jo huomattavasti paremmin rahaa kuin lainaa lyhentämällä. Lisäksi syntyy sitä puskuria yllättäviä tilanteita varten.

Vierailija
259/361 |
21.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap tässä moikka! Olipa kiva löytää vielä tämä vanha ketju :)  Halusin vain tulla kertomaan, miten meidän asuntolainan nopeamman lyhentämisen kanssa kävi.

Tarkoitus oli siis laittaa kuukausittain rahaa säästöön suurempi määrä, jotta asuntolaina saataisiin maksettua mahdollisimman nopeasti pois. Toiset pitää tyhmänä ideana, koska asuntolaina on niin halpaa ja rahat voisi sijoittaa jne. mutta meille tämä tapa sopii paremmin, emme halua roikottaa velkaa mukanamme yhtään kauempaa kuin on pakko.

Nyt sitten ollaan siinä tilanteessa, että asuntolainasumman verran on saatu kerättyä säästöön ja laina voidaan kuitata pois. Ja mikä parasta vielä paljon suunniteltua nopeammin! 

Loppujen lopuksi tuntuu, ettei mistään ole suuremmin tarvinnut edes pihistellä. Tyytyväinen olen, että meillä on ollut mahdollisuus laittaa säännöllisesti rahaa sivuun ja että tätä säästämissuunnitelmaa aikanaan lähdimme toteuttamaan. Nyt meillä on velaton koti ja voidaan rauhassa jatkaa säästämistä vähän pienemmällä summalla tai kokeilla vaikka sitä sijoittamista jos siitä innostutaan. 

Vierailija
260/361 |
21.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on miehen kanssa vielä velkaa 143 000, otettiin lainaa 153 000 v.2019. Vuodessa laina lyhenee 5000, eli vielä maksetaan yli 20 vuotta, eli ollaan päälle viisikymppisiä kun laina olisi maksettu tätä tahtia. En edes halua lyhentää nopeammin, nyt me saadaan elellä mukavan leveää elämää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä kolme