Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Asuntoilainalliset kertokaahan...

Vierailija
12.03.2018 |

Heräsin huomaamaan, että mikäli haluan olla mahdollisimman nuorena velaton, pitäisi nykyiselle asuntolainalle tehdä kiireesti jotain eli maksaa nopeammin pois. Kiinnostaisi tietää vertailun vuoksi:

Miten paljon sinulla/perheelläsi on asuntolainaa tällä hetkellä jäljellä?
Kuinka paljon lainaa on alun perin otettu ja milloin?
Mikä on kuukausittainen lainanlyhennyksen määrä?
Kuinka monen vuoden päästä oletat lainan olevan maksettu?

Itselläni ja miehelläni asuntolainaa on tällä hetkellä jäljellä vielä n. 100 000€, lainasumma 180 000€ otettu v. 2011. Lainanlyhennys on tällä hetkellä 800€/kk, mutta aikomuksenani on nyt tuplata tuo määrä (koska rahatilanne sen tällä hetkellä sallii) ja lisäksi säästää joka vuosi ylimääräisiä lainanlyhennyksiä varten. Tavoitteena on, että laina saataisiin maksettua pois n. 5-6 vuodessa.

Kommentit (361)

Vierailija
201/361 |
20.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

missä saa asuntoja 180 000..?

asuuko kaikki vauvapalstalaiset muuttotappiokunnissa?

Millaisen koirankopin saa 180 ooo?

Vierailija
202/361 |
20.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännän isoja osinkoja tässä ketjussa. En ole pörssissä törmännyt tuollaiseen. Liekö kyse yksityisen sukuyhtiön osingoista sitten? Onko niitä järkevää verrata asuntolainan lyhennyksiin?

Meillä vakuusarvot riittäisivät isoonkin määrään sijoitus(asunto)lainaa, mutta ollaan niin tylsän turvallisuushakuisia, että ostetaan uutta vain vähitellen sitä mukaa kun entiset lainat pienenevät. Ehkä tyhmää, ehkä ei, se selviää vasta jälkikäteen.

Omaan kotiin kohdistuva laina taas on riesa, se on kulu, joka on kumminkin ennemmin tai myöhemmin maksettava. Ei huvita roikuttaa sitä mukana ikuisia aikoja, siksi yritetään saada suht nopeasti pois.

On siinä sekin, että ihmisen elämä on rajallinen, ja hyvien tulojen aika erityisesti rajallinen. Nuo kulutyyppiset lainat on parempi saadakin pois silloin, kun työelämässä menee hyvin. Sjoituspuoli rahoittaa osittain itse itseään ja sen kulut ovat verovähennettäviä, niin riski on siellä oman elämänkaaren kannalta pienempi. Ennen kaikkea tuotto ei riipu omasta terveydestä tai vastaavista asioista, mikä hajauttaa riskiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/361 |
20.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jännän isoja osinkoja tässä ketjussa. En ole pörssissä törmännyt tuollaiseen. Liekö kyse yksityisen sukuyhtiön osingoista sitten? Onko niitä järkevää verrata asuntolainan lyhennyksiin?

Meillä vakuusarvot riittäisivät isoonkin määrään sijoitus(asunto)lainaa, mutta ollaan niin tylsän turvallisuushakuisia, että ostetaan uutta vain vähitellen sitä mukaa kun entiset lainat pienenevät. Ehkä tyhmää, ehkä ei, se selviää vasta jälkikäteen.

Omaan kotiin kohdistuva laina taas on riesa, se on kulu, joka on kumminkin ennemmin tai myöhemmin maksettava. Ei huvita roikuttaa sitä mukana ikuisia aikoja, siksi yritetään saada suht nopeasti pois.

On siinä sekin, että ihmisen elämä on rajallinen, ja hyvien tulojen aika erityisesti rajallinen. Nuo kulutyyppiset lainat on parempi saadakin pois silloin, kun työelämässä menee hyvin. Sjoituspuoli rahoittaa osittain itse itseään ja sen kulut ovat verovähennettäviä, niin riski on siellä oman elämänkaaren kannalta pienempi. Ennen kaikkea tuotto ei riipu omasta terveydestä tai vastaavista asioista, mikä hajauttaa riskiä.

Mitä jännän isoja osinkoja tässä ketjussa on ollut?

https://www.nordnet.fi/kampanjat/kaupankaynti/parhaat-osingonmaksajat.h…

tuossa esim helsingin pörssin osingonmaksajia. Minulla salkussani yhdeksä suomalaista yhtiötä ja niistä

kahdeksan on tuolla listalla. Lisäksi minulla on vielä parempia maksajia ulkomailta. Paras tuotto on 18% paikkeilla, mutta sitä minulla onkin todella pieni positio, koska tuollaista osinkoa ei aivan pienellä riskillä saakaan.

Vierailija
204/361 |
20.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

tuossa esim helsingin pörssin osingonmaksajia. Minulla salkussani yhdeksä suomalaista yhtiötä ja niistä

kahdeksan on tuolla listalla. Lisäksi minulla on vielä parempia maksajia ulkomailta. Paras tuotto on 18% paikkeilla, mutta sitä minulla onkin todella pieni positio, koska tuollaista osinkoa ei aivan pienellä riskillä saakaan.

No tuohonpa nähden juuri jännän isoja. Eihän tuon listan osingoista millään jää verojen jälkeen 6,85%, tai edes 5% käteen, jos yhtään on hajauttanut.

Vierailija
205/361 |
20.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No tuohonpa nähden juuri jännän isoja. Eihän tuon listan osingoista millään jää verojen jälkeen 6,85%, tai edes 5% käteen, jos yhtään on hajauttanut.

Nuo ovat tuottoja Nykykurssiin verrattuna olevia tuottoja. Mitä veikkaat paljonko on sijoitetun pääoman tuottoprosentti jos osinkotuotto on nykykurssilla esim 5%, ja osake on 29% noussut? Saati ihan itse laskea. no minulla on se vajaa 7% nettotuotto salkussani, mutta Suomessa salkusta on vain 25%, loput ovat ulkomailla. Minulla on useampikin yhtiö joiden osinkotuotto lähentelee 10%. Uskoisin että minulla keskivertosuomalaista hajautetumpi salkku, Osakkeita on yhdeksästä eri maasta.

Vierailija
206/361 |
21.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on parissa vuokra-asunnossa kiinni 270t. ja tuottoa tulee tonni kuussa käteen. Ei Suomessa tosin. Rahaa on kertynyt tilille muutenkin ja pankki houkuttelee ostamaan pankin osakkeita, osingot on ollut 10%. Täytyy miettiä, olen vähän ajatellut ostaa kryptovaluuttaakin.

Vierailija
207/361 |
21.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuo ovat tuottoja Nykykurssiin verrattuna olevia tuottoja. Mitä veikkaat paljonko on sijoitetun pääoman tuottoprosentti jos osinkotuotto on nykykurssilla esim 5%, ja osake on 29% noussut? Saati ihan itse laskea. no minulla on se vajaa 7% nettotuotto salkussani, mutta Suomessa salkusta on vain 25%, loput ovat ulkomailla. Minulla on useampikin yhtiö joiden osinkotuotto lähentelee 10%. Uskoisin että minulla keskivertosuomalaista hajautetumpi salkku, Osakkeita on yhdeksästä eri maasta.

No eikä olleet tuottoja, osingoista tuossa puhuttiin.

Osakkeiden "tuotto" merkityksessä arvonnousu on muutnekin ihan fiktiivinen juttu, kunnes realisoi ne osakkeet. Kurssihan voi laskea vaikka heti huomennna, ja silloin on turha kitistä, että viime viikolla olisi voinut myydä voitolla.

En myöskään usko, että osingot aina ja alati vain nousevat. Aika moni tuntuu ajattelevan niin tässäkin ketjussa.

Vierailija
208/361 |
21.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asunto maksoi v 2008 185t

Lainaa otimme 130t, se 55t oli säästetty

Nyt lainaa jäljellä 85t jonka voisimme kuitata pois mutta se ei kannata korkojen ollessa näin matalat. Osakkeissa on järkevämpi pitää varat, tuottavat enemmän mutta jos korot nousevat niin kuitataan laina siinä vaiheessa pois.

209/361 |
21.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä on varakasta porukkaa tän ketjun perusteella palsta täynnä.

Vierailija
210/361 |
21.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on lainaa jäljellä 78 te, ikää 41 ja 43 v. Laina otettu vuonna 2007, silloin muistaakseni 200 000. Emme lyhennä lainaa juurikaan nyt, meillä on nollakorko joten se ei tunnu kannattavalta. Sijoituksia on enemmän kuin tuo 78 tonnia, joten voisimme maksaa halutessamme koko lainan pois.

Vierailija
211/361 |
23.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

M35 kirjoitti:

Kyllä on varakasta porukkaa tän ketjun perusteella palsta täynnä.

Njaa. Sä olet vain pelannut korttisi väärin.

Vierailija
212/361 |
23.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyisellä korkotasolla ei lisälyhennykset paljon kannata. Sijoita summat mieluummin esim. indeksirahastoon. Euriborit alkavat nousta aikaisintaan vuoden päästä.

Meillä lainaa reilu 100 000 e jäljellä. Laina otettu 2011. Olisikohan remonttilainoineen jotain alle 150 000 e ollut lainaa alun perin.

Vierailija
213/361 |
23.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tällä hetkellä lainattomuus on vaurastumisen näkökulmasta huono ratkaisu.

Asuntolaina on halpaa ja jos teille jää ylimääräistä rahaa, niin se kannattaa sijoittaa jonnekin muualle. Ette ole nopeasti lainattomia, mutta mikäli sijoitukset tuottavat (tässä on aina oma riskinsä), niin teillä on muutaman vuoden päästä enemmän varallisuutta ja vähän lainaa. Vaihtoehto, että teillä ei ole lainaa, mutta ei muutakaan varallisuutta.

Päin vastoin: asunnot ovat tällä hetkellä riippakivi kaikille, joilla on lainaa.

Asunnot eivät mene enää kaupaksi, nääs. Eivät ole menneet moneen vuoteen.

Kaupunki ja vakuutusyhtiöt niitä ostavat asukkailleen - ei muut.

Asuntojen hintaromahdus on estetty valtavilla tukitoimilla jo vuodesta 2009 alkaen - kauaa sitä ei enää voida jatkaa.

On mielenkiintoista nähtävää ensi talvi..

Vierailija
214/361 |
23.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on lainaa vielä jäljellä vähän yli 90 tuhatta. Laina otettu aikanaan exän kanssa. Mutta kun meni miten meni, niin nyt maksan itse pois. Alun perin lainaa oli vähän yli 130 000. Nyt yksin kun makselee tietää ainakin mihin rahat menee.  Exä muutti kerrostaloon vuokralle kun ei opiskeluilta jaksanut töitäkään etsiä. Nyt on valmistumassa ja tuskailee kun pitäsi töihin mennä. Kuulemma tuet lähtee. Minä en ole saanut asumiseeni minkäänlaisia tukia.  T. Mies 39 v

Vierailija
215/361 |
23.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on lainaa vielä jäljellä vähän yli 90 tuhatta. Laina otettu aikanaan exän kanssa. Mutta kun meni miten meni, niin nyt maksan itse pois. Alun perin lainaa oli vähän yli 130 000. Nyt yksin kun makselee tietää ainakin mihin rahat menee.  Exä muutti kerrostaloon vuokralle kun ei opiskeluilta jaksanut töitäkään etsiä. Nyt on valmistumassa ja tuskailee kun pitäsi töihin mennä. Kuulemma tuet lähtee. Minä en ole saanut asumiseeni minkäänlaisia tukia.  T. Mies 39 v

Makselet tuot velkaasi 12-15 vuotta.

Pitkä aika.

Vierailija
216/361 |
23.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan höpöhöpöä koko ketju. Asuntoa ei kannata koskaan maksaa omakseen, koska silloin makuutat järjetöntä määrää pääomaa seinissä. Ei mitään järkeä.

Halpa kaupungin vuokra-asunto ja rahat kiinni tuottavampiin kohteisiin. Asunto on nukkumista varten, muut paikat elämistä varten.

Vierailija
217/361 |
23.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Thihiihihihii.. kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tällä hetkellä lainattomuus on vaurastumisen näkökulmasta huono ratkaisu.

Asuntolaina on halpaa ja jos teille jää ylimääräistä rahaa, niin se kannattaa sijoittaa jonnekin muualle. Ette ole nopeasti lainattomia, mutta mikäli sijoitukset tuottavat (tässä on aina oma riskinsä), niin teillä on muutaman vuoden päästä enemmän varallisuutta ja vähän lainaa. Vaihtoehto, että teillä ei ole lainaa, mutta ei muutakaan varallisuutta.

Päin vastoin: asunnot ovat tällä hetkellä riippakivi kaikille, joilla on lainaa.

Asunnot eivät mene enää kaupaksi, nääs. Eivät ole menneet moneen vuoteen.

Kaupunki ja vakuutusyhtiöt niitä ostavat asukkailleen - ei muut.

Asuntojen hintaromahdus on estetty valtavilla tukitoimilla jo vuodesta 2009 alkaen - kauaa sitä ei enää voida jatkaa.

On mielenkiintoista nähtävää ensi talvi..

Ei ainakaan PK-seudulla pidä paikkaansa, jossa asuntojen keskimääräiset hinnat ovat nousseet taantumasta huolimatta joka vuosi. Nyt suunta on vielä jyrkemmin ylös, kun talous on hieman piristynyt. Myös kysyntä kasvaa voimakkaan muuttoliikkeen ansiosta.

Vanhaa asuntoa voi olla toki vaikea saada myydyksi, jos pyrkii tekemään myyntivoittoa.

Vierailija
218/361 |
23.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Thihiihihihii.. kirjoitti:

Jaa. Itse vertaan omistusasumista vuokralla asumiseen, en muihin sijoituskohteisiin. Ja kohta kymmenen vuotta ollaan maksettu huomattavasti pienempiä kk-lyhennyksiä, kuin mitä vuokralla asumiseen olisi mennyt - ja se kaikki olisi mennyt vieläpä kankkulan kaivoon.

Vierailija
219/361 |
23.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan höpöhöpöä koko ketju. Asuntoa ei kannata koskaan maksaa omakseen, koska silloin makuutat järjetöntä määrää pääomaa seinissä. Ei mitään järkeä.

Halpa kaupungin vuokra-asunto ja rahat kiinni tuottavampiin kohteisiin. Asunto on nukkumista varten, muut paikat elämistä varten.

Ihan höpöhöpö kommentti. Halpoja vuokra-asuntoja ei kaikille riitä, ja siellä seinissä se pääoma säilyy seuraavalle sukupolvelle perintönä.

Vierailija
220/361 |
23.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole tuossa nopeutetussa lainanmaksussa mitään järkeä sillä oma kotihan on vain välttämätön paha joka ei tuota mitään, sitä kannattaa tässä korkotilanteessa maksaa mahdollisimman vähän takaisin, koska laina on ilmaista. 

Sen sijaan rahavirtaa tulee nyt suunnata sijoituksiin eli vaikka osakkeisiin tai indeksirahastoihin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme yksi