Legojen säilytys. 7-vuotias poika raivostuu, kun siivotessa legot siirretään laatikoihin. Mikä avuksi?
Poika haluaisi säilyttää legoja lattialla, jotta löytäisi kaikki paremmin. Minä sanon, että legot pitää laittaa välillä laatikoihin, että pystyy siivoamaan ja imuroimaan. Joka kerta tästä tulee kamala raivoaminen. MeIllä on isompia laatikoita ja sitten on sellaisia laatikoita, joihin voi lajitella legot. Lisäksi meillä on yksi kaappi, johon mahtuu paljon valmiiksi koottuja legojuttuja. Pitääkö meidän vaan jatkaa tätä samaa ja toivoa, että jossian vaiheessa poika tottuu siihen, että legot tosiaan täytyy välillä laittaa laatikoihin?
Kommentit (43)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Poika haluaisi säilyttää legoja lattialla, jotta löytäisi kaikki paremmin. Minä sanon, että legot pitää laittaa välillä laatikoihin, että pystyy siivoamaan ja imuroimaan. Joka kerta tästä tulee kamala raivoaminen. MeIllä on isompia laatikoita ja sitten on sellaisia laatikoita, joihin voi lajitella legot. Lisäksi meillä on yksi kaappi, johon mahtuu paljon valmiiksi koottuja legojuttuja. Pitääkö meidän vaan jatkaa tätä samaa ja toivoa, että jossian vaiheessa poika tottuu siihen, että legot tosiaan täytyy välillä laittaa laatikoihin?
Sanot sille että vaihtoehdot on seuraavat: joko legot siivotaan laatikkoihin tai sitten ne siivotan pihan roskikseen. PIkkuherra saa itse päättää. Sinä määräät, ei se pikkup*rkele.
Sinä et sen enempää neuvottele vaan kerrot miten asiat ovat ja lapsi vastaa oman päätöksensa seurauksista. On toiminut meillä, lelut menevät laatikkoon.
Hassuintahan lapsissa on se, että ne ovat niin oppivaisia. Kuin pieniä apinanpoikasia. Erityisen hyvin ne oppivat mallista, ja jonakin päivänä isop*rkele saa samalla mitalla.
Ja mikä tässä on reaalinen vaihtoehto? 7-vuotias päättää tältä osalta miten huushollia pyöritetään?
Reaalinen vaihtoehto on, että miettii, miten iso ongelma ne legot lattialla ovat, ja onko ongelman ratkaisemiseksi valmis siihen, että lapsen verkkokalvoille palaa lopullisesti kuva raivohullusta vanhemmasta mättämässä rakkaita legoja roskikseen. Jos se tuntuu hyvältä ajatukselta, niin sitten ilman muuta.
Meillä on iso rakentelumatto, jolta legot siivotaan kerran viikossa. Autan lapsia vetämällä legot siivouslastalla kasaan, ja sitten lajittelemme niitä kilpaa väreittäin. Lapset taas auttavat minua muun kodin siivouksessa. Siivouspäivistä tuli suorastaan mukavia, kun aloimme tehdä huoneen kerrallaan koko porukalla.
Taisi aloitus olla enemmän siitä että lapsi raivoaa, ei vanhempi. Edelleenkin pidän lapsen raivoa tällaisesta asiasta täysin epäsopivana käytöksenä. Ja vielä ihmeellisempänä että joku voi ottaa tuollaisen käytöksen annettuna, mutta meitä on joka junaan...
Itse täällä riittää kun asiallisesti kertoo lapselle mitä seuraavaksi tapahtuu. Ei tarvitse kummankaan raivota. Mutta jos oma lapsi vetäisi herneen nenään *siivoamisesta*, ihmettelisin kyllä tilannetta suuresti.
Itsellänikin on 7-vuotias poika, ja juuri hänen eskariopensa totesi, että silloin kun lapsi raivoaa kotona ja käyttäytyy hyvin eskarissa, on kaikki mallillaan. Uskon kyllä, että sinun perheessäsi käyttäydytään aina mallikelpoisesti, mutta kehityspsykologia tuntee myös "epäsopivan käytöksen" ja siihen liittyvät kehitystehtävät.
Kannatan itse noita ajatuksia jossa lapsen kanssa etsitään nyt ensin yhdessä ratkaisu. Aikuinen on kuitenkin se joka määrää ja sanoo viimeisen sanan eikä anna vaihtoehtoja sille että legot voivat jäädä lattialle. Niille etsitään hyvä paikka. Keskeneräiset jonnekin hyllylle ja ne irtolegot, jotka ovat ajankohtaisia, lajitellaan paremmin omaan lattikooon. Loput isompaan laatikkoon sekaisin ja pois jaloista.
En aikuisena kyllä uhkaisi niiden roskiin viemisellä, koska vanhempi kuitenkin ne legot on ostanut ja arvostaa sitä, että ne pysyvät järjestyksessä ja tallella, eivätkä mene imuriin. Roskiin viemisen sijaan voi kyseeseen tulla takavarikko vähäksi aikaa, jos lapsi ei suostu yhteistyöhön. Nyt on oikea aika näyttää että aikuinen on se joka käskee ja sanoo viimeisen sanan, ei ollakseen ärsyttävä vaan siksi että lapsella olisi hyvä ja turvallinen koti. Lapsi käsittää kyllä sen kaiken, kun kiukku ja vihoittelu legoista on käyty ja koittaa se päivä, jolloin ne ovat jälleen esillä ja niistä voi rakentaa jälleen jotain kivaa. Ja silloin aikuinen voi muistuttaa että onhan näin paljon mukavampi. Legot ovat tallella, eivät roskiksessa eikä imurissa.
N42
Jos minun keskeneräinen remontti pitäisi keskeyttää (ja purkaa kaikki remonttiin liittyvät järjestelyt) siksi että joku muu haluaa, käyttäytyisi varmasti huonosti ja raivoaisin.
Te ette selvästi ymmärrä mistä legoissa on kyse. Ei niiden idea ole pelkkä yksittäisten esineiden kokoaminen.
Niillä on tarkoitus luoda uutta.