Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voiko ihmisen valita luottamustehtävään, vaikka ei ole antanut suostumusta?

Vierailija
11.03.2018 |

Sanotaan nyt vaikka tyyliin taloyhtiön tai yhdistyksen hallitukseen, kun on pula ehdokkaista? Jos näin tehdään, mitä voi tehdä estääkseen ja eihän tuo laillista ole?

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
11.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäi pois se oleellinen, että kokous on ajankohtana, jolloin ei pääse itse paikalle.

Vierailija
2/11 |
11.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi valita ilman suostumusta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
11.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis voi valita vaikka ei ole paikalla kokouksessa, mutta ilman suostumusta ei voi valita oli paikalla tai ei.

Vierailija
4/11 |
11.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokouksessa paikalla olevalle voit antaa kirjallisena paperin jossa ilmoitat ettet ole valittavissa mihinkään luottamustehtävään kyseisessä kokouksessa. Muista laittaa päivämäärä ja allekirjoitus.

Vierailija
5/11 |
11.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa käydä kokouksissa ja ehdottaa muita näihin tehtäviin.

Vierailija
6/11 |
11.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi. Esimerkiksi taloyhtiön hallituksessa on vastuussa muun muassa yhtiön rahankäytön valvonnasta, ja voi jopa joutua korvausvastuuseen. Se on harvinaista, mutta mahdollista. Siksi siihen tehtävään ei voi valita ketään vastoin tahtoa.

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000001560494.html

Vierailija
7/11 |
11.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketään ei voidavalita ja pakottaa ilman suostumusta.

Vierailija
8/11 |
11.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kokouksessa paikalla olevalle voit antaa kirjallisena paperin jossa ilmoitat ettet ole valittavissa mihinkään luottamustehtävään kyseisessä kokouksessa. Muista laittaa päivämäärä ja allekirjoitus.

Ei tarvitse.

Hallitukseen ei voi valita poissaolevaa ilman, että tämän suostumus on varmistettu. Joten kyllä se kirjallinen lupaus pitää olla sillä, joka ehdottaa poissaolevaa luottamustehtävään.

Vierailija
9/11 |
11.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhdistyksen ABC

Kenenkään ei ole pakko ottaa vastaan mitään luottamustehtävää

missään yhdistyksessä. Ehdokkuudesta voi aina

kieltäytyä eikä siihen lain mukaan vaadita edes mitään

perusteluja. Ketään ei saa myöskään valita tietämättään

mihinkään luottamustehtävään. Jos näin kuitenkin tapahtuu,

valittu voi asiasta kuultuaan ilmoittaa hallituksen puheenjohtajalle,

että ei ota tehtävää vastaan.

Vierailija
10/11 |
11.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua on useaan kertaan pyydetty, mutta olen toistuvasti kieltäytynyt. Sitten sanottiin, että jos et tule vuosikokoukseen niin valitaan ja tulemattomuus on kuulemma myöntymisen merkki. Kiva kun vuosikokous on just sellaiseen aikaan, ettei mulla ole mitään mahdollisuutta päästä. Mutta eikös ne tee maistaraattiin jonkun ilmoituksen ja pidä olla syntymäajat tai jotain? Mä en aio todellakaan ryhtyä, koska mulla on niin paljon jo kaikkea ja muistakin syistä. Jos tekevät noin likaisen tempun, mitä voin tehdä? Jäsenyyteni on tietysti entinen, vaikka olenkin tykännyt autella,mutta en halua vastuuta, kun ei ole aikaa.

Vierailija
11/11 |
11.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet asunto-osakeyhtiössä osakkeenomistaja, sinulla on oikeus nähdä yhtiökokouksesta tehty pöytäkirja. Kannattaa lukea pöytäkirja läpi huolella jos epäilet että sinut on valittu johonkin luottamustoimeen ilman suostumustasi. Jos näin on tapahtunut, teet valituksen jotta saat päätöksen mitätöityä.