Elämän muuttaminen ihanaksi: hakekaa lääkikseen!
Yhteishaku lähestyy niin annan kaikille rahan arvoisen vinkin: hakekaa LÄÄKIKSEEN.
Lääkiksestä valmistuu 5-6 vuodessa riippuen opiskeletko hampaalla vai yleisellä. Ei väliä kummasta valmistut, tienestit tulevat olemaan tähtitieteelliset. Työajatkin voit itse sanella! Aloitteleva lääkäri tienaa työuran alussa mukavasti että saa asuntolainat kuitattua nopeasti. Työllistyminen on hyvää.
Te kaikki jotka mietittä näitä sote-aloja esim sairaanhoitajaa terveydenhoitajaa...niin unohtakaa ne!! Kumpi sinä haluaisit olla? Terveydenhoitaja 2000€/kk palkalla kirjoittamassa sairauslomalappusia tk:ssa vai 10 000€/kk tienaava lääkäri joka myös tekee samoja töitä? Vähän isommalla korvauksella vaan. Elämä on valintoja täynnä!
Kommentit (180)
Terveydenhoitajat ja lääkärit toimivat työpareina yleensä. Miksiköhän? No juuri siksi, koska heillä on eri työnkuvat! Täydentävät toisiaan. On naurettavaa vertailla terveydenhoitajaa ja lääkäriä keskenään. Minä esimerkiksi voisin oikein hyvin olla terveydenhoitaja, mutta lääkäri en olisi mistään hinnasta.
Olisin paljon mieluummin terveydenhoitaja kuin lääkäri tai sairaanhoitaja. Tiedän kyllä, että terkkarit ovat myös sairaanhoitajia, mutta siis jos mietitään sitä omaa työpaikkaa niin tekisin todella paljon mieluummin terveydenhoitajan töitä kuin sairaanhoitajan tai lääkärin.
Vierailija kirjoitti:
Ei noi lääkärin hommat nyt niin kummallisia ole. Tai on, jos olet terveyskeskuksessa tms ja ovesta saattaa tulla mitä vaan jolla voi olla mitä vaan. Se vaatii osaamista ja ammattitaitoa ja hermoja.
Mutta sitten nämä ortopedit, korvalääkärit ym erikoislääkärit, aamusta iltaan ja vuodesta toiseen samaa yksinkertaista duunia, leikkelet polvikierukoita, kurkistat korvaan ja puhaltelet sinne ilmaa, taikka pilluun. Onpas vaikeaa!
Tämä on totta. Esimerkiksi jotkut ortopedit vielä erikoistuvat polveen, olkapäähän tai muuhun rajalliseen kokonaisuuteen. Näitä on tuttavapiirissäni ja suvussani. ei voi olla kovin kummoista hommaa, aamusta iltaan, olkapää toisensa jälkeen, pelkkää varsin yksinkertaista tekniikkaa.
Esimerkiksi sosiaalityöntekijä, joka joutuu joka päivä kohtaamaan haastavia tilateita, tekee huomattavasti vaativampaa työtä.
On sairaanhoitajallakin hirvittävän iso vastuu ja virheillä voi olla vakavia seurauksia. Vastuu ei näy palkassa. Tienatakseni sen vajaa 3000€/kk joudun tekemään raskasta 3-vuoroa ja osa sairaanhoitajista määrää lääkkeitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Melkein kaikkiin rahakkaisiin ammatteihin vaaditaan matikan ymmärtämistä ja soveltamista. Vai olenko väärässä? Kielipäästäkään haittaa ole.
Kyllä ärsyttää olla lahjakas ainoastaan äidinkielessä. Ei lyö leiville, todellakaan.
Ai jaa? Minua taas harmittaa, kun matikkapäätä on, ja hieman alan opintojakin, mutta mitään käyttöä en ole niille keksinyt. Ohjelmointihommia olen tehnyt, mitä nyt taas olen työttömänä, mutta ei niissä matikkaa tarvittu (tosin ei ne olleet järin rahakkaitakaan).
Mikä nyt olisi esimerkki rahakkaasta hommasta, johon tarvitaan matikkapäätä?
Valtiovarainministeriksi ainakin pääsee matematiikkaa osaamatta. Ja aika päättömänä muutenkin.
Ei sitä matikkapäätä sellaisenaan palkata. Käytä sitä koulutukseen, sitten itsenäisesti tai työssä lisäilet oheen listaa kysytyistä taidoista, niin eiköhän susta työllistettävä tule. Raadantaahan se vaatii, jalostamaton pää itsessään ei ole oikein minkään arvoinen.
No mulla on maisterin paperit, ja sen päälle olen opiskellut vielä tietojenkäsittelyä lisää sellaiset 140 op. Ei auta. Tykkäisin "raataa" opintojen parissa vielä enemmän, mutta nyt työttömänä en ole saanut lupaa tehdä niin. Siis opiskeluhan on hauskaa ja helppoa.
Sillä nyt tässä mietin, että pitäiskö kouluttautua työllistävälle alalle eli sinne lääkikseen, kun en sitä it-alan huutavaa työvoimapulaa mistään ole löytänyt. Taitaa olla taruolento.
Ei se kyllä ole. Oon pari kertaa istunut iltaa kun it-alalla rekryä työkseen tekevät juopottelee vieressä ja avautuminen on ollut johdonmukaista ja ankaraa. Muitakin reittejä kantautuu korviin aika ylikuumentuneen oloisia juttuja.
Mutta oisko tässä nyt siitä kyse että sulla on niistä opinnoista teoreettisempaa se osaaminen? Näillä on aina jotkut tietyt tarkat tekniset hommat kunakin hetkenä joista pahin tappelu käy.
Vierailija kirjoitti:
Minun elämän pelastus oli päästä lääkikseen. En olisi muuten jaksanut tätä elämää jos en olisi päässyt
Taidat olla vielä siellä lääkiksessä, etkä ole nähnyt sitä oikeaa lääkärin elämää.
Raha ei tuo onnea ja alalla oikeasti pitää olla kiinnostusta. Perhe-elämä saattaa käydä hankalaksi ja äitiyslomat on vaikea sovittaa jos aikoo erikoistua. Verojen kohtuuton nyhtäminen tuntuu myös veemäiseltä, varsinkin jos olet vaikka tk:ssa hoitamassa niitä kiittämättömiä vapaamatkustajia joiden elämää maksat. Kannattaa miettiä minkä verran jaksaa kantaa. Elämässä saa arvostusta muullakin tapaa.
Aika rankka on lääkärin osa, ainakin sellaiselle täsmälliselle persoonalle, joka haluaa tehdä työnsä mahdollisimman hyvin. Täytyy sietää epävarmuutta. Vaikka koulussa opiskellaan mielenkiintoisia ihmiselimistön saloja, niin lopulta lääkäri arvioidaan hyväksi sosiaalisten taitojen perusteella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Melkein kaikkiin rahakkaisiin ammatteihin vaaditaan matikan ymmärtämistä ja soveltamista. Vai olenko väärässä? Kielipäästäkään haittaa ole.
Kyllä ärsyttää olla lahjakas ainoastaan äidinkielessä. Ei lyö leiville, todellakaan.
Ai jaa? Minua taas harmittaa, kun matikkapäätä on, ja hieman alan opintojakin, mutta mitään käyttöä en ole niille keksinyt. Ohjelmointihommia olen tehnyt, mitä nyt taas olen työttömänä, mutta ei niissä matikkaa tarvittu (tosin ei ne olleet järin rahakkaitakaan).
Valtiovarainministeriksi ainakin pääsee matematiikkaa osaamatta. Ja aika päättömänä muutenkin.
Ei sitä matikkapäätä sellaisenaan palkata. Käytä sitä koulutukseen, sitten itsenäisesti tai työssä lisäilet oheen listaa kysytyistä taidoista, niin eiköhän susta työllistettävä tule. Raadantaahan se vaatii, jalostamaton pää itsessään ei ole oikein minkään arvoinen.
No mulla on maisterin paperit, ja sen päälle olen opiskellut vielä tietojenkäsittelyä lisää sellaiset 140 op. Ei auta. Tykkäisin "raataa" opintojen parissa vielä enemmän, mutta nyt työttömänä en ole saanut lupaa tehdä niin. Siis opiskeluhan on hauskaa ja helppoa.
Sillä nyt tässä mietin, että pitäiskö kouluttautua työllistävälle alalle eli sinne lääkikseen, kun en sitä it-alan huutavaa työvoimapulaa mistään ole löytänyt. Taitaa olla taruolento.
Ei se kyllä ole. Oon pari kertaa istunut iltaa kun it-alalla rekryä työkseen tekevät juopottelee vieressä ja avautuminen on ollut johdonmukaista ja ankaraa. Muitakin reittejä kantautuu korviin aika ylikuumentuneen oloisia juttuja.
Mutta oisko tässä nyt siitä kyse että sulla on niistä opinnoista teoreettisempaa se osaaminen? Näillä on aina jotkut tietyt tarkat tekniset hommat kunakin hetkenä joista pahin tappelu käy.
Teoreetikkohan minä eniten olen, ts. mieluiten suunnittelen algoritmeja ja sellaista, mutta miten se estää hanskaamasta käytännön hommia?
Eihän firmat voi niin toimia, että kun tulee käyttöä jollekin yhdelle nimeomaiselle kaikista tsiljoonista teknologioista, niin sitten oletetaan, että voidaan jostakin poimia valmis osaaja! Kyllä sen pitäisi lähteä siltä pohjalta, että rekrytoidaan perus-oppimiskykyistä väkeä, joka sitten opiskelee sen mitä kulloinkin tarvitaan.
Vierailija kirjoitti:
Aika rankka on lääkärin osa, ainakin sellaiselle täsmälliselle persoonalle, joka haluaa tehdä työnsä mahdollisimman hyvin. Täytyy sietää epävarmuutta. Vaikka koulussa opiskellaan mielenkiintoisia ihmiselimistön saloja, niin lopulta lääkäri arvioidaan hyväksi sosiaalisten taitojen perusteella.
Amen! Mutta oletko joskus nähnyt hyvillä sosiaalisissa taidoilla varustettua lääkäriä.
Mun oma työterveyslääkäri on maailman empaattisin ja mukavin lääkäri jonka tiedän. Kuuntelee, on läsnä tilanteessa, osasi jopa selvittää oikean diagnoosin outojen oireideni pohjalta. Ei itsestäni olisi lääkäriksi. Sellainen kuva on että ammatti vaatii paljon omistautumista.
Juu ei,kyllä sitä tienaa mukavamminkin! Ktm,rahoitus (lentelee bisnesluokassa kallis puku päällä ympäri maita ja mantuja ja istuu pilvenpiirtäjissä samppanjalasi kourassa). Ei eritteitä tai sairaita ihmisiä.
Ja ei ehkä ekonominkaan elämä näin ruusuista ole (kuten ei lääkärinkään toisinkuin aloituksesta voisi päätellä..) mutta jos pelkät dollarit vilkkuu silmissä niin tähtäisin ehkä ennemmin kauppakorkean pääsykokeisiin kuin lääkiksen..
Minä pyörryn jo siihen, kun omaan sormeen tulee haava. Olisin loistava lääkäri. :)
Muutin virheellistä otsikkoasi:
Elämän muuttaminen ihanaksi: Lopettakaa Iltalehden ja Ilta-Sanomien lukeminen sekä televisiouutisten katsominen. Tai ainakin vähentäkää!
Vierailija kirjoitti:
Juu ei,kyllä sitä tienaa mukavamminkin! Ktm,rahoitus (lentelee bisnesluokassa kallis puku päällä ympäri maita ja mantuja ja istuu pilvenpiirtäjissä samppanjalasi kourassa). Ei eritteitä tai sairaita ihmisiä.
Olen luullut, että liike-elämän johtopaikoilla on paljon sairaita ihmisiä, siis mieleltään sellaisia. Narsisteja, psykopaatteja ym.
Minä lähdin kolmekymppisenä opiskelemaan lääkäriksi, aiempi ammatti oli hoitaja. Lääkärin hommat voi olla niin paljon erilaisia keskenään että niitä on vaikea vertailla. Osa hommista on todella rankkoja ja vaativia, ihan fyysisestikin ja osa sitten taas leppoisampaa. Valmistumisen jälkeen tein paljon päivystystä, paljon viikkotunteja (n. 50-60 vähintään) ja huonot työajat. Palkka n. 6000e/kk. Usein vuoro 24h putkeen, pisin 36h. Kyllä väsytti, lihoin ja migreeni rehotti. Sen jälkeen tein pakolliset terveyskeskuspalvelut, palkka 4500e/kk. Sitten lähdin erikoistumaan työterveyteen, yksityisellä puolella ammatinharjoittajana. Tällä hetkellä bruttoansiot n. 8500e/kk nelipäiväisellä viikolla (verot ja maksut hieman enemmän kuin jos saisin vastaavan summan palkkana). Ei päivystyksiä, ei pyhiä töissä. Jossain vaiheessa pitää mennä tekemään sairaalapalvelut, silloin palkka tulee olemaan n. 3300e/kk. Työ on nyt kohtuullisen leppoisaa, erilaisia vaivoja tulee vastaan ja yritysyhteistyö on mielenkiintoista, koen että valitsin oikean alan.
Hoitajan hommia en kaipaa. Vaikka itse työ olikin ihan mukavaa niin vähän yli 10e tuntipalkkaa ja huonoja työaikoja ei ole ikävä. En silti ikinä olisi pelkän rahan vuoksi lähtenyt lääkäriksi pyrkimään, koen että tämä ammatti on tietyllä tavalla myös kutsumus minulle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teoreetikkohan minä eniten olen, ts. mieluiten suunnittelen algoritmeja ja sellaista, mutta miten se estää hanskaamasta käytännön hommia?
Eihän firmat voi niin toimia, että kun tulee käyttöä jollekin yhdelle nimeomaiselle kaikista tsiljoonista teknologioista, niin sitten oletetaan, että voidaan jostakin poimia valmis osaaja! Kyllä sen pitäisi lähteä siltä pohjalta, että rekrytoidaan perus-oppimiskykyistä väkeä, joka sitten opiskelee sen mitä kulloinkin tarvitaan.
Ei ne ihan niin toimikaan, totuus on jostain tuosta väliltä. Useihin hommiin ei odoteta että mitään oikeeta rautaista osaamista löytyisi, mutta niitä perehdytettäviä napataan ennemmin niistä jotka mainitsee edes jotain tuttuutta sen haetun teknologian kanssa, tai tyyppejä jolla on jotain haettua ja arvokasta jo valmiiksi ja sitten tietenkin saavat opetella lisää. Toki kysytyimpiä rekryttäviä on ne joilla on valmiiksi oikeaa osaamista ja näyttöä. Eikö niissä ilmoituksissakin usein jo valmiiksi puhuta aika tarkallakin tasolla siitä minkä härpäkkeiden kanssa pitäisi olla tuttuutta?
Sua voi haitata sekin jos on paljon koulutusta ja sitä muodollista pätevyyttä, ei oteta yhtä mielellään kaikkiin hommiin kuin niitä joille voi maksaa vähemmän.
Asutko pk-seudulla, oletko nainen, ootko yrittänyt kontaktoitua mihinkään alan verkostoihin? Näihin juttuihin tuntuisi olevan kauhean paljon coachausta ja ihan konkreettisia vinkkejä tarjolla. Että tyyliin opettele tätä ja tätä asiaa, väsää tällainen ja tällainen projekti GitHubiin, ota tätä kautta yhteys tähän tyyppiin jne. Minä siis itse aktiivisesti vältän tota kaikkea koska se ahistaa ja pystyn, mutta luulisi että sillä on välillä vaikutusta jonkun työllistymiseenkin, tai että kaikki tieto mitä noiden kautta kulkee ei ole paskaa. Korostan, etten tiedä mitään paitsi sen mikä on tullut läpi kun olen tukkinut korvani ja jos sulla on kokemusta töiden etsimisestä alalla, niin vähän hölmöltä tuntuu edes puhua asiasta kanssasi niinkun mikään tästä edes koskisi mua, ja jos puhun aivan ilmeisesti tyhmiä niin pyydän anteeksi.
Vierailija kirjoitti:
Näin farmaseuttina olen tyytyväinen ettei minun tarvitse päättää mitä reseptilääkkeitä asiakas syö
Kovasti ne farmaseutit tuntuu kuitenkin päättävän potilaalle määrätyistä lääkkeistä. Kun määrään pitkittyneeseen migreenikohtaukseen triptaania, sitä ei myydä apteekista vaan kaupitellaan Panacodia, jota potilaalla on saamatta toisen lääkärin reseptillä selkäkipuun kirjoitettuna. Tai kun kirjoitan punkinpuremaan kolmen viikon kuurin ("amoksisilliinia kolme tablettia vuorokaudessa kuuri loppuun"), myydään määrätyistä kolmesta lääkepaketista vain yksi, kun farmaseutti ei ole tietoinen kuurin pituudesta. Tässä vain pari mainitakseni.
Vierailija kirjoitti:
Mutta jos ei ihmisistä niin piittaa, niin sehän voi melkein helpottaa vain sitä epävarmuuden sietämistä. Tulee tehtyä väärä diagnoosi ja joku delaa, niin kohauttaa vain olkiaan. Sellaista kokeilukulttuuria :)
Ei kaikista ole lääkäreiksi ja ei lääkikseen pääsekään kuka tahansa. Pitää olla hyvä kognitio.