itse aiheutettu pieni kolmannen asteen palovamma
olin idiootti ja tumppasin ahdistuksessani tupakan käteen n. 3 viikkoa sitten. nyt epäilen että voisi olla 3. asteen palovamma. ei ole vielä juuri paranemisen merkkejä, rupi siihen kyllä tuli. paraneeko tuo itsekseen, tarvitseeko noin pienen (tupakan halkaisija) palovamman takia mennä lääkäriin? muutenkin hävettää niin toivon ettette haukkuisi minua. sairastan masennusta ja epävakaata persoonallisuutta joten joskus tällä tavalla impulsiivisesti käyttäydyn itseäni kohtaan. erityisesti toivoisin vastauksia ihmisiltä, joilla on omaa kokemusta tai jotka ovat terveysalalla töissä.
Kommentit (14)
Noh, menisin toki tilanteessasi ahdistuksen vuoksi hakemaan lääkärin vastaanotolta apua, en suinkaan mitättömän pienen palohaavan vuoksi...
Vierailija kirjoitti:
No en menis ton takia lääkäriin. Itse oon aiheuttanut vastaavan vahingossa nuorempana, kun käsi osui uunin yläosan rautoihin. Se parani ajan kanssa, mutta jätti arven. Käy apteekissa kysymässä.
kiitos viestistä, se auttoi vähän. aloin jo kuvitella asioita kuoliosta tms. voisin käydä
apteekissa jos sieltä löytyisi vaikka jotain voidetta?
AP
Vierailija kirjoitti:
Noh, menisin toki tilanteessasi ahdistuksen vuoksi hakemaan lääkärin vastaanotolta apua, en suinkaan mitättömän pienen palohaavan vuoksi...
olen jo avohoidossa ja tapaan hoitajaa viikottain. mutta kiitos palovamman mitättömäksi sanomisesta, se vähän lohdutti :D ehkä tämä ei sitten niin paha olekaan
AP
Kai olet hoitanut sitä näinä 3 viikon aikana. Pitänyt puhtaana ja käyttäny sopivaa voidetta.
Hyvin itsekseen siitä parantuu. Ei tarvitse mennä lääkäriin. Itse laittelin bebanthenia päälle ja annoin hengittää eli en laittanut laastaria. Meni ehkä joku vähän yli kuukausi niin oli ummessa ja nyt melkein vuosi mennyt ja vaalentunut jo paljon.
Vierailija kirjoitti:
Hyvin itsekseen siitä parantuu. Ei tarvitse mennä lääkäriin. Itse laittelin bebanthenia päälle ja annoin hengittää eli en laittanut laastaria. Meni ehkä joku vähän yli kuukausi niin oli ummessa ja nyt melkein vuosi mennyt ja vaalentunut jo paljon.
Ja vielä se, että pidin haavan myös tietenkin puhtaana. Huuhtelin pari kertaa päivässä viileällä vedellä.
Mene lääkäriin jos näyttää tulehtuvan.
Palovammoihin sopivaa voidetta ja ilmaa ja pidä puhtaana.
Toivon sydämestäni että saat asiat ja ittes kuntoon.
Vierailija kirjoitti:
Mulle jäi sellainen tumma jälki vastaavasta, kesti vuosia ennenkuin hävisi näkyvistä.
AP, jos se tulehtuu, menet lääkäriin, kyllä se muutoin paranee ihan itsekseen.
kiitos kovasti viesteistä. menen siis lääkäriin jos tulehtuu. alan hoitaa nyt voiteella ja olen tämän koko ajan yrittänyt pitää puhtaana.
AP
Vierailija kirjoitti:
Palovammoihin sopivaa voidetta ja ilmaa ja pidä puhtaana.
Toivon sydämestäni että saat asiat ja ittes kuntoon.
kiitos toiveestasi. yritän kyllä kovasti.
AP
Kaikki 3. asteen palovammat pitäisi käyttää lääkärissä mutta en enää tossa vaiheessa lähtisi, paitsi tietty jos arpi tulehtuu. Ja eikös se juurikin ole paranemassa kun kerta rupea muodostuu. Tärkeintä on nyt olla räveltämättä sitä rupea, rasvata sitä vähän että reunat ei ole niin kovia ja alttiita takertunaan ja repeilemään ja suojata arpi hanskan/vaatteiden hankaamielta. Mullakin on kädessä 1x3 cm palovamma-arpi, ollut jo 10v ja edelleen punainen keskeltä :( se paloi aika syvälle mutta en käynyt lääkärissä. Oli pitkään kivulias, parani aikanaan.
No en menis ton takia lääkäriin. Itse oon aiheuttanut vastaavan vahingossa nuorempana, kun käsi osui uunin yläosan rautoihin. Se parani ajan kanssa, mutta jätti arven. Käy apteekissa kysymässä.