Olen merkittävästi ylipainoinen ja hirveän ahdistunut siitä. Silti en saa laihdutettua, missä vika?
Otsikossa kysymys. Mikä avuksi? En taatusti ole ainoa asian kanssa kamppaileva, miten olette saaneet tsempattua ja laihdutettua?
Vihaan itseäni ja ulkomuotoani. En näytä hyvältä omissa tai muiden silmissä. Mitkään vaatteet eivät mahdu päälleni. En mahdu kävelemään vaatekaupan rekkien väliin paksuuttani. Kunto on huono, en saa laitettua kenkiä jalkaan hengästymättä.
Ongelmia on vaikka muille jakaa, mutta ei selvästikään riittävästi motivoimaan minua laihduttamaan. Auttakaa. Kaikki vinkit otetaan avosylin vastaan.
Kommentit (65)
Vierailija kirjoitti:
Yksi sana: karppaus.
Jos et ole kokeillut, niin anna sille mahdollisuus, voit yllättyä. Ja niin, että noudatat ohjeita ihan pilkuntarkasti, ei mitään ”syön vähemmän perunaa kun yleensä”.
Tärkeää on myös hankkia ne OIKEAT ohjeet, eikä naistenlehtien hömppäjuttuja.
Vierailija kirjoitti:
palkkaa personal traineri vaika alkuun. Ota joku joka antaa ruokavalio vinkkejä. Mene ravitsemusterapeutille, kunnaliseen, lääkärin lähetteellä. Tai painonvartijoihin. Sulla ei ole motivaatota, voi ollav vääristynyt kehonkuva. En itsekään suostunut näkemään itseäni ylipainoisena silloin kun olin. Ala nyt alkuun laskemaan kaloreita, ja pidä ne jossain 1400 kcal/päivä , siitä se lähtee. Ei sen ihmeempää. Matematiikkaa.
Painonvartijat lopetti Suomessa vuosia sitten.
ohis
Vierailija kirjoitti:
Yksi sana: karppaus.
Jos et ole kokeillut, niin anna sille mahdollisuus, voit yllättyä. Ja niin, että noudatat ohjeita ihan pilkuntarkasti, ei mitään ”syön vähemmän perunaa kun yleensä”.
Minäkin suosittelen tätä, koska alun painonpudotus on niin motivoivaa. Keskimäärin ihmisillä on hiilarivarastoihin sitoutuneena 4 kg vettä, joten ensimmäiset 5 kg menevät monilla viikossa-parissa, varsinkin jos on ylipainoa. Vaikka suuri osa painonpudotuksesta on nestettä, niin lähes heti keventyvä olo ja väljentyvät vaatteet ovat ainakin itselleni paras motivaattori. Harrastin koko ajan kävelyä, mutta painon karistessa aloin juoksemaan.
Karppaus oli minulle tietyllä tapaa dieetti, vaikka jollain tavalla hiilaritietoisesti syön yhä. Jos esim. syön ruisleipää aamupalalla, en ota lämpimän ruuan kanssa turhaa hiilarilisuketta. Tai jos tiedän tekeväni risottoa illalliseksi, syön aamiaisella kasviksia ja kananmunia. En tavallaan kiellä itseltäni mitään hiilareita, mutta koitan pitää määrät kohtuullisina. Ei saman päivän aikana aamiaisella leipää, lounaalla perunaa, illallisella riisiä ja välipaloilla sokeroitua jogurttia, vaikka kaikki itsessään ovat minulle "sallittuja". Pitkän hiihtolenkin jälkeen syön hyvällä omallatunnolla vaikkapa ison annoksen valkoista pastaa, jos siltä tuntuu. Ja viikonloppuna menee joskus koko levy Fazerin sinistä. Luulen kuitenkin, että jos en urheilisi, en voisi syödä hirveästi hiilareita, tai muutoin paino alkaisi taas nousta.
Tulipa pitkä jaarittelu. No, suositukseni siis on, että alussa tiukkaa karppausta, sitten kun jaksaa, lisää liikuntaa. Kilojen nopea kariseminen on supermotivoivaa. Lähellä tavoitepainoa hiilarit säädetään urheilun määrän mukaan. Jos ei urheile, syödään suht karpisti. Jos urheilee, saa nauttia kohtuudella taas elämästä, joskus jopa pullasta, sipseistä ja muusta. Liikunta tyhjentää elimistön hiilarivarastoja, jos ei mennä mahdottomuuksiin. Tosin mainitsen vielä, että moni kokee että karpatessakin urheilu sujuu, eikä ketoosissa tee enää hiilarimättöä mieli, mutta itse olen aina rakastanut valkoista leipää ja karkkia.
Tähän joku Sherlock varmaan kommentoi, että sama se miten laihtuu, kun se on vaan matematiikkaa, mutta tarkoitukseni oli korostaa karppauksen vaikutusta motivaation ylläpitoon.
Vierailija kirjoitti:
Alä aloita laihdutuskuuria, vaan ajattele, että pysyvä elintapojen muutos on parempi vaihtoehto.
Sillä tavoin paino tippuu hitaasti. esim 1kg/ kk. Kävele pieniä lenkkejä ja lähde vesijuoksee. Tee siitä arjen rutiini. Helli itseäsi muuten kuin ruualla. Käy kerran kuussa esim hierojalla. Hoida ihoasi. Nuku riittävästi. Opettele sterssin hallintaa. Keskity elämään hetkessä. Lopeta itsesi ruoskiminen. Syö säännöllisesti, jotta kova nälkä ei yllätä. Laita jääkaappiin vihannes ja hedelmän paloja valmiiksi. Pikkuherkku päivässä sallittu.
Smootiet ovat hyviä, Lautanenkin voi olla pieni. Tai taytä iso lautanen kokonaan vihanneksilla ja vihreällä ja päälle vähän lihaa , kalaa tai kanaa. Huolehdi, että saat riittävästi kuituja ja nesteitä. Kyllä se siitä kunha prossessoit itsellesi hyvät keinot ja löydät oman väylän elintapojen muutokseen. Tsemppiä
tällaset yleispätevät ohjeet ei kyllä toimi ollenkaan. Vakavasti lihavillla ei ole mitään käsitystä mitä "vähän" tarkoitaa hoikille. Se on heille se jätti annos.
Viidennen kerran: vain tarkka kalorien laskeminen antaa aloittavalle ylipainoiselle laihduttajalle raa'an käsityksen siitä mitkkä ne isoimmat ylipainoa kerryttävät syyt ruokavaliossa on. Joillekin se on alkoholi, joillekin coca cola, joillekin ihan "perus kotiruoka" lihalla, läskisoossilla, yms. "nesteet" voi tälle tarkoittaa 5 litraa cocacolaa päivässä. "lopeta ruoskinmienn" tarkoittaa tälle repsahtamista: hän tilaa sen iso perhepizzan, joka viikko. Siihen pääälle perhekokoinen annos jäätelöä kermavaahdolla, limpparia litra, karkkipussi päälle. Oon nähny facebookista kun nää läskit päivittää arki ruokiaan, joka aamu herkutellaan pannukakuila, kermavaahdolla, kaikemaailman lisukkeet siihen päälle.
Alä aloita laihdutuskuuria, vaan ajattele, että pysyvä elintapojen muutos on parempi vaihtoehto.
Sillä tavoin paino tippuu hitaasti. esim 1kg/ kk. Kävele pieniä lenkkejä ja lähde vesijuoksee. Tee siitä arjen rutiini. Helli itseäsi muuten kuin ruualla. Käy kerran kuussa esim hierojalla. Hoida ihoasi. Nuku riittävästi. Opettele sterssin hallintaa. Keskity elämään hetkessä. Lopeta itsesi ruoskiminen. Syö säännöllisesti, jotta kova nälkä ei yllätä. Laita jääkaappiin vihannes ja hedelmän paloja valmiiksi. Pikkuherkku päivässä sallittu.
Smootiet ovat hyviä, Lautanenkin voi olla pieni. Tai taytä iso lautanen kokonaan vihanneksilla ja vihreällä ja päälle vähän lihaa , kalaa tai kanaa. Huolehdi, että saat riittävästi kuituja ja nesteitä. Kyllä se siitä kunha prossessoit itsellesi hyvät keinot ja löydät oman väylän elintapojen muutokseen. Tsemppiä