Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olen merkittävästi ylipainoinen ja hirveän ahdistunut siitä. Silti en saa laihdutettua, missä vika?

Vierailija
06.03.2018 |

Otsikossa kysymys. Mikä avuksi? En taatusti ole ainoa asian kanssa kamppaileva, miten olette saaneet tsempattua ja laihdutettua?

Vihaan itseäni ja ulkomuotoani. En näytä hyvältä omissa tai muiden silmissä. Mitkään vaatteet eivät mahdu päälleni. En mahdu kävelemään vaatekaupan rekkien väliin paksuuttani. Kunto on huono, en saa laitettua kenkiä jalkaan hengästymättä.

Ongelmia on vaikka muille jakaa, mutta ei selvästikään riittävästi motivoimaan minua laihduttamaan. Auttakaa. Kaikki vinkit otetaan avosylin vastaan.

Kommentit (65)

Vierailija
41/65 |
06.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet nyt jo matkalla kohti tavoitetta!

Itse aloitin soittamalla terveyskeskukseen ja sain ajan hoitajalle, joka veti jotain laihdutustiimiä. Kuulostaa tylsältä, mutta sain käyntejä mittauksiin ja verkkoympäristön jossa oli ohjeita yms. Sitä en juurikaan käyttänyt, hoitajan kanssa tapaamiset oli tosi motivoivia.

Sitten on muutettava ajatusmaailmaa. Itse voin suositella yhtä valmentajaa jolla on nettivalmennustakin, mutta täällä ei kai saa mainita nimeltä. :D

Ota asia puheeksi niin siitä se lähtee. Ei heti, mutta kun teet sen eteen töitä pienillä valinnoilla, voit huomata vuoden päästä painavasti 5 kiloa vähemmän.

Muista! Alkuun tuntuu että vain syöminen tuo nautintoa, mutta vähitellen alat saamaan kiksejä laihtumisesta, paremmasta olosta ja liikunnasta. Olet nyt opettelemassa uutta elämäntapaa, et varsinaisesti laihtumassa.

Vierailija
42/65 |
06.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä syö lihaa tai muita eläinperäisiä tuotteita. Eläimiin injektoidaan mm. kasvuhormoneja ja antibiootteja.

Anna kasvisruoalle edes mahdollisuus, anna sun elimistöllesi edes mahdollisuus. Ekan vuoden kun pudotin painon pois niin en syönyt mitään vegeherkkuja. Päivän kaikista syömisistä oli 80% hevi-osastolta, loput oli tyyliin riisit, linssit, kookoskermat, tomaattipyreet, soojakastike...

Ja en rajoittanut syömisiä yhtään!! Ja mä söin ja syön ku hevonen! Ja silti laihduin 40 kiloa!

Nykyään syön välillä kaikkia vegeherkkujakin, mutta pääosin just paljon hedelmiä, kasviksia, perunaa, riisiä...

Ei ihmisen täydy mitään syömisiä laskea, on epänormaalia lihoa.

Sä himoitset sokereita varmaan, koska et saa niitä hyvistä lähteistä -> joka pv joku 4-5 banaania(tai muita mistä pidät). Juo aamulla heti vaikka smoothiena muutama niin ei illalla tuu hälytysvalot päähän, pakko saada sokeria.

Syöt niin paljon kun lystää perunaa, riisiä, kasviksia (ei öljyssä paistettuja), bataattia, linssejä, juureksia..

Ja juo paljon vettä! Vaikka iltapäivällä vielä vihersmoothie.

Sun pitää saada sun koneisto käyntiin, päästä eroon kouluttavista kemikaaleista/hormoneista jne. Tottakai susta tuntuu, ettet pysty laihduttaa, kun oot tietämättäsi syönyt erittäin addiktoivaa ruokaa. Joka EI ole hyväksi sulle, eikä muillekaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/65 |
06.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen tutustumaan Patrik Borgin ajatuksiin! EI jojolaihdutukselle, sen sijaan pysyvää painonhallintaa luopumatta mistään. :)

Vierailija
44/65 |
06.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää syödä ruokaa. Syöt lounaalla reilusti salaatti , vihanneksia ja pari ruokalusikallista riisiä ja esim kanafile. Tästä on hyvä aloittaa. Ei mitään Nutriletteja. Kunnon lounas ehkäisee iltamässäilyjä.

Vierailija
45/65 |
06.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alat vaan noudattamaan vähäkalorista ruokavaliota. Vähän niin kuin tupakoitsijat lopettavat tupakanpolton.

Mietit, miksi syöt, mihin tarpeeseen.

Mitään muutosta ei tapahdu heti, älä luovuta. Muutaman viikon kuluttua huomaat laihtuneesi. Ajattele, kuinka hyvältä se tuntuu. Laihtuminen jatkuu, yhä paremmat fiilikset. Huomaat ja opit, että kestät elämää ilman roskaruoan suomaa lohtua.

Mä olen lopettanut tupakanpolton eikä se ollut oikeasti edes hankalaa, mutta laihdutus ei onnistukaan. Joko lihon hitaasti ja varmasti tai sitten paino pysyy ennallaan kun oikein skarppaan syömisen kanssa, mutta laihtuminen on ilmeisesti mahdotonta. 

161/84

Vierailija
46/65 |
06.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alat vaan noudattamaan vähäkalorista ruokavaliota. Vähän niin kuin tupakoitsijat lopettavat tupakanpolton.

Mietit, miksi syöt, mihin tarpeeseen.

Mitään muutosta ei tapahdu heti, älä luovuta. Muutaman viikon kuluttua huomaat laihtuneesi. Ajattele, kuinka hyvältä se tuntuu. Laihtuminen jatkuu, yhä paremmat fiilikset. Huomaat ja opit, että kestät elämää ilman roskaruoan suomaa lohtua.

Mä olen lopettanut tupakanpolton eikä se ollut oikeasti edes hankalaa, mutta laihdutus ei onnistukaan. Joko lihon hitaasti ja varmasti tai sitten paino pysyy ennallaan kun oikein skarppaan syömisen kanssa, mutta laihtuminen on ilmeisesti mahdotonta. 

161/84

Samaa mieltä. Olin todella paha ketjupolttaja 15 vuotta. Päivässä meni helposti lähes kaksi askia röökiä. Lopettaminen tapahtui sormia napsauttamalla (oli todella kova motivaatio), mutta oli helvetin tuskaisaa. Hammasta purren onnistuin ja nykyään tupakointi on muisto vain.

Sen sijaan laihduttaminen ja ruokavalion muutos - todella vaikeaa. En saa samanlaista motivaatiota laihduttamiseen kuin tupakoinnin lopettamiseen. En, vaikka olen hyvin tyytymätön ja onneton nykytilaan.

Teille, jotka vinkkailitte kasvisruokavaliosta. Sekin on hallussa jo, nimittäin olen ollut kasvissyöjä miltei 20 vuotta. Pääosa ruokavaliostani on vegaanista, vaikka syön maito- ja munatuotteita. Ei mitään apua. Yhtä lihottavia ruokia löytyy kasvis- kuin sekaruokavaliosta.

ap

Vierailija
47/65 |
06.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

5 krt viikossa tunnin kävelylenkki n 5 km. Syö tasaisin väliajoin. Joka pv joku herkku, esim suklaapatukka tai jätski, muttei koko levyä suklaata!

Tällä reseptillä oon ollu viimeiset 20 v hoikka.

Vierailija
48/65 |
06.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinnitin huomiota tuohon sanaan "ahdistunut". Minkätasoisia juttuja ja päämääriä voi saavuttaa ahdistuksen vallassa? Tuskin mitään kovin huippua. Ja vaikka jotain saavuttaisikin, onko se sen arvoista, jos matka sinne on kulunut ahdistuneena? Ei se ilo välttämättä tule noin vain simsalabim siellä määränpäässä ahdistuksen tilalle, vaan sen matkan itsessään olisi oltava sitä iloa. Että ilo olisi se matkan käyttövoima eikä ahdistus.

Tuota ahdistusta olisi minusta tärkeä tutkia. Soimaatko itseäsi? Harmitteletko tekemiäsi valintoja? Vai pystytkö lempeydellä itseäsi kohtaan hyväksymään, että olet tehnyt tähän asti parhaasi, sen mukaan mihin olet kyennyt? Kukin pystyy kunakin hetkenä juuri siihen, mihin kyvyt juuri sinä hetkenä riittävät. Tätä tosiasiaa on turha harmitella. Hyvä uutinen on kuitenkin se, että sinulla on suunnaton potentiaali kasvattaa kykyjäsi ja oppia. Niin kauan kuin käytät energiaa harmitteluun ja soimaamiseen (ahdistus), sitä ei valitettavasti riitä oppimiseen. Eli ahdistus käsittelyyn ja tätä kautta voimavarat käyttöön!

Vierailija
49/65 |
06.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sanoisin, että ravinto on tärkeämpi kuin liikunta. Molemmat toki tärkeitä terveyden kannalta.

Suosittelen lopettamaan valkoisen sokerin syömisen. Sitä laitetaan ihan joka paikkaan: leipään, leikkeleeseen, sinappiin, sipseihin, tomaattisäilykkeeseen... You name it. Ihan älyttömiin asioihin sitä laitetaan, monesta ei uskoisikaan. Huomioi, että alkoholissa on paljon sokeria.

Suosittelen syömään mahdollisimman puhdasta ja pelkistettyä ruokaa eli mahdollisimman lyhyt ainesosalista. Tee siis mieluiten ruoka itse. Syö oikeaa ruokaa äläkä korvikkeita. Jos tarvitset nopeaa ”välipalaa”, syö pähkinöitä, omena tms.

Useampi hedelmä tai paljon marjoja herkuksi on sata kertaa parempi kuin suklaalevy ja pussi sipsejä.

Syö aamulla ja päivällä itsesi kylläiseksi, niin illalla ei tee mieli herkutella ja on tasaisempi ja virkeämpi olo. Aamullakin voi syödä leivän (tai muun perinteisen aamupalan) sijaan oikeaa täyttävää ruokaa.

Älä vaadi itseltäsi liikoja. Tee sen verran kuin tuntuu sopivalta. Muuta yksi asia terveellisemmäksi ja kun se on jo tapa ja itsestäänselvyys, muuta seuraava asia. Pysyvä muutoshan tässä on haussa, joten itselle sopivan muutostahdin löytyminen on mielestäni tärkeää. Jollekin voi sopia täyskäännös, toinen ottaa rauhallisemmin.

”Repsahdukset” eivät haittaa. Välillä on ok syödä epäterveellisiä asioita niin paljon kuin napa vetää eikä se vaikuta yhtään mihinkään. Ehkä hetken ummettaa, turvottaa tai särkee pää.

Kokonaisuus ja näiden asioiden sisäistäminen sekä oma ajattelutapa ja sen muutos ratkaisee. Ruokaa ja ravintoa sekä omaa kehoa alkaa arvostaa ihan eri tavalla kun pohtii näitä asioita ja miettii mikä itselleen on tärkeää.

Vierailija
50/65 |
07.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Painoalas kirjoitti:

Ihan yksinkertaisesti älä syö lihottavia herkkuja, vaan tavallista ruokaa kohtuulliset määrät.

Se on juuri näin yksinkertaista. Pitää vaan tehdä päätös.

Vierailija
51/65 |
07.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katso onnistumistarinoita Cambridge ohjelma

Vierailija
52/65 |
07.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en nyt lukenut koko.ketjua läpi, mutta rasva kehossa ruokkii synnyttämään lisää rasvaa, siis lihominen tietyn pisteen jälkeen ylläpitää ja ruokkii itseään, siitä se fetma syntyy -ei liikunnan vähyydestä eikä sinänsä väärästä ravinnosta. Suosittelen lukemaan pari kirjaa sokerikoukusta, ehkä myös karppauksesta. Ja liittymään laihdutusryhmään, ryhmästä saat voimaa ja kenties uusia huipputyyppejä elämääsi. Kovasti tsemppiä!! <3

Vierailija
53/65 |
07.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

palkkaa personal traineri vaika alkuun. Ota joku joka antaa ruokavalio vinkkejä. Mene ravitsemusterapeutille, kunnaliseen, lääkärin lähetteellä. Tai painonvartijoihin. Sulla ei ole motivaatota, voi ollav vääristynyt kehonkuva. En itsekään suostunut näkemään itseäni ylipainoisena silloin kun olin. Ala nyt alkuun laskemaan kaloreita, ja pidä ne jossain 1400 kcal/päivä , siitä se lähtee. Ei sen ihmeempää. Matematiikkaa.

Vierailija
54/65 |
07.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

palkkaa personal traineri vaika alkuun. Ota joku joka antaa ruokavalio vinkkejä. Mene ravitsemusterapeutille, kunnaliseen, lääkärin lähetteellä. Tai painonvartijoihin. Sulla ei ole motivaatota, voi ollav vääristynyt kehonkuva. En itsekään suostunut näkemään itseäni ylipainoisena silloin kun olin. Ala nyt alkuun laskemaan kaloreita, ja pidä ne jossain 1400 kcal/päivä , siitä se lähtee. Ei sen ihmeempää. Matematiikkaa.

Ei ole matematiikkaa. Keho ei toimi matemaattisesti.

Vierailija
55/65 |
07.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmaan sama kuin anoreetkoilla, mielen ongelmat (ahdistus tms) pitäisi alkaa hoitaa jollain terapialla. Liikalihavuus/ylensyönti on pohjimmiltaan oman elämän ongelmista johtuvaa tunnesyömistä joka on karkaa käsistä ja josta saa hetkellisen hyvänolon tunteen. Jotenkin tuo kierre olisi saatava katkaistua ennen kuin fyysinen terveys menee lopullisesti.

Höpsis. Minä syön (paljon) ruokaa vain siksi, että pidän siitä. Pidän syömieni ruokien mausta ja pidän kylläisyyden tunteesta. Syöminen ei herätä mitään muita tunteita, kuin nautintoa. Riippumatta olenko iloinen vai surullinen (tietysti jonkun läheisen kuollessa suru on niin suurta, että ei pysty syömään, mutta puhun normaaleista arjen harmituksista), syön samalla lailla. 

Vierailija
56/65 |
07.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole mitään poppaskonsteja joilla saavuttaisit pysyviä tuloksia. Laihduttaminen on matemattiikkaa. Sinulla ei vain ole tarpeeksi itsekuria ja motivaatiota. Kaikki tieto mitä laihtumiseen tervitset on netissä helposti saatavilla.

Vierailija
57/65 |
07.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi sana: karppaus.

Jos et ole kokeillut, niin anna sille mahdollisuus, voit yllättyä. Ja niin, että noudatat ohjeita ihan pilkuntarkasti, ei mitään ”syön vähemmän perunaa kun yleensä”.

Vierailija
58/65 |
07.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmaan sama kuin anoreetkoilla, mielen ongelmat (ahdistus tms) pitäisi alkaa hoitaa jollain terapialla. Liikalihavuus/ylensyönti on pohjimmiltaan oman elämän ongelmista johtuvaa tunnesyömistä joka on karkaa käsistä ja josta saa hetkellisen hyvänolon tunteen. Jotenkin tuo kierre olisi saatava katkaistua ennen kuin fyysinen terveys menee lopullisesti.

Höpsis. Minä syön (paljon) ruokaa vain siksi, että pidän siitä. Pidän syömieni ruokien mausta ja pidän kylläisyyden tunteesta. Syöminen ei herätä mitään muita tunteita, kuin nautintoa. Riippumatta olenko iloinen vai surullinen (tietysti jonkun läheisen kuollessa suru on niin suurta, että ei pysty syömään, mutta puhun normaaleista arjen harmituksista), syön samalla lailla. 

Nimenomaan, sinä saat siitä ruuan mausta ja kylläisyyden tunteesta hyvän mielen, nautintoa. Jokaisella ihmisellä on asia/asioita joita tekee lääkitäkseen eli hoitaakseen pahaa mieltä. Jotkut shoppailee, jotkut juoksee pitkiä matkoja, jotkut polttavat tupakkaa (hermosauhut), jotkut juovat alkoholia (viinilasillinen kun lapset on vihdoin nukkumassa), joillekin se on jopa irtosuhteet. Kaikilla on joku addiktoiva asia josta tulee nautintoa.

Jokaisella huomattavasti siis kymmeniä kiloja ylipainoisella on taustalla joku henkinen taakka, joku asia joka aiheuttaa masennusta ja ahdistusta, sitä ei välttämättä itse edes huomaa kun sen saa pidettyä kurissa sillä omalla hoitokeinolla. Menneisyyden käsittelemättömät/vaivaavat asiat voivat olla hylkäämisen tunne, hyväksikäyttö, menetys, kiusaaminen, pahoinpitely jne. Joskus ihminen luulee että on sinut menneisyyden kanssa ja käsitellyt asian, mutta jos se oma lääke otetaan pois, tulee alitajuinen paniikki ja se aiheuttaa se että se paha tunne alkaakin nousta taas pintaan, eikä sitä haluaisi ajatella.

Vierailija
59/65 |
07.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse laihdun aina, kun ihastun.

Tai on suurta surua.

Nyt on neutraali vaihe, joten paino on vähän nousussa.

Tämä rauhallinen perhe-elämä lihottaa eniten, mutta toisaalta, onhan tämäkin kivaa.

Hyvä kuvaus tunnesyöjästä.

Vierailija
60/65 |
07.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole mitään poppaskonsteja joilla saavuttaisit pysyviä tuloksia. Laihduttaminen on matemattiikkaa. Sinulla ei vain ole tarpeeksi itsekuria ja motivaatiota. Kaikki tieto mitä laihtumiseen tervitset on netissä helposti saatavilla.

Laihduttaminen ei ole matematiikkaa eikä siihen tarvita itsekuria.