Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko täällä ketään jolla ei ole koskaan ollut velkaa?

Vierailija
06.03.2018 |

Itse olen muuten elämästä ja opinnoista selvinnyt ottamatta velkoja mutta läppärit olen tavannut osamaksulla hankkia ja pikavippiä olen joskus parikymppiä ottanut ennen tilipäivää. Onko kukaan onnistunut elämään täysin ilman lainoja? Jos maks. parinsadan lainoja läheisiltä ei sentään lasketa :)

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
06.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä, mulla ei koskaan ole ollut velkaa. Paitsi tällä hetkellä on muutamia laskuja, johtuen työttömyydestä ja äärimmäisen pienistä tuloista=Kelan tuet. Jouduin uusimaan vaatekaappiani painonpudotuksen johdosta, kaikki vaatteet liian isoja. Heheh.

Vierailija
2/26 |
06.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole ollut koskaan velkaa. Asuntonikin ostin käteisellä.

- Nainen 56v -

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
06.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhelin- ja sähkölaskukin ovat velkaa. Jos ei ole prepaidia tai muuta etukäteismaksua.

Vierailija
4/26 |
06.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ollut ainoastaan opintolaina (2000 e muistaakseni) jonka maksoin heti ensimmäisistä palkoistani pois. Enää en lainoja tule ottamaan sillä asuntoa en aio koskaan hankkia. T. Ikuinen vuokralla asuja

Vierailija
5/26 |
06.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että pikavippejä ja lainoja läheisiltä ei lasketa? 

Vierailija
6/26 |
06.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh... Joillakin se asuntolaina on "ainoa" laina, joillakin ei ole koskaan sitä asuntolainaa, kun on aina vain maks. parin sadan lainoja läheisiltä tai pikavippinä...

Voisin sanoa käytännössä varmuudella, että maailmassa ei ole miljonääriä, jolla ei olisi ollut koskaan lainaa. Ei edes se Ikean perustaja...

Vierailija
7/26 |
06.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin perin persaukinen, jos olisin yrittänyt palkasta säästää asuntoni, sijoitusasunnoista puhumattakaan. Hinnat ovat nousseet nopeammin kuin ikinä olisin pystynyt säästämään.

Vierailija
8/26 |
06.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

On olemassa hyvää velkaa ja on olemassa huonoa velkaa. Hyviä velkoja ovat asuntolaina, opintolaina, jotkut sijoitus- tai investointilainat. Joskus jopa autolaina jos se on tuloihin suhteutettu, autoksi hankittu pitkäikäinen ja luotettava taloudellinen peli joka se mahdollistaa esim työssä käynnin.

Huonoa velkaa taas ovat kaikki osamaksu- ja vippivelat.

Velattomuus ei siis ole hyve, ja ap on ainakin valinnut ottamansa velat täysin väärin.

Vierailija
9/26 |
06.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Heh... Joillakin se asuntolaina on "ainoa" laina, joillakin ei ole koskaan sitä asuntolainaa, kun on aina vain maks. parin sadan lainoja läheisiltä tai pikavippinä...

Voisin sanoa käytännössä varmuudella, että maailmassa ei ole miljonääriä, jolla ei olisi ollut koskaan lainaa. Ei edes se Ikean perustaja...

Tämä voi suurelta osalta päteä niihin ihmisiin, jotka ovat tehneet rahansa alusta saakka itse. Sen sijaan perineitä miljonäärejä on jo Suomessakin paljon, eikä heillä useinkaan ole ollut tarvetta lainoille missään elämänsä vaiheessa. 

10/26 |
06.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkkä asuntolaina, ei muuta. En ole koskaan ostanut mitään osamaksulla, ei pikavippejä eikä muitakaan luottoja, en omista edes luottokorttia.

Ja olen 100% samaa mieltä siitä, että on hyvää ja huonoa lainaa. Hyvä laina on sijoitus, huono laina on pelkkää persnettoa.

🇺🇦🇮🇱

Vierailija
11/26 |
06.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei opintolainaa (opiskelin yliopistossa), ei autolainaa (kaksi autoa olen ostanut), en ole koskaan lainannut rahaa läheisiltä, en osta osamaksulla. Luottokortilla ostan, jos ostan jotain netistä tai ulkomailta, mutta maksan luottokorttivelan heti kokonaan pois ennen kuin korot alkavat juoksemaan. Puhelimen ostin kytkyllä, mutta maksoin senkin pois etuajassa könttäsummalla. Asuntovelkaa ei ole, mutta sellaista aion kyllä tulevaisuudessa ottaa, nyt asutaan miehen omistamassa talossa. Nainen 36v, 4 lasta.

Vierailija
12/26 |
06.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Että pikavippejä ja lainoja läheisiltä ei lasketa? 

Oma pikavippini oli esimerkki veloista joita minulla on ollut. Ja koska varmaan jokainen on joskus jonkun markan tutultaan lainannut, päätin ettei niitä juuri tässä kysymyksessä lasketa ja rajankin vedin pariinsataan, koska pystyn.

Eikä tämä nyt ole mikään hehkutus siitä kuinka täysin velaton elämä olisi tavoitteellista, vaan uteliaisuudesta kummunnut kysymys, armaat vinkuliisat.

Vierailija
13/26 |
06.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä voi suurelta osalta päteä niihin ihmisiin, jotka ovat tehneet rahansa alusta saakka itse. Sen sijaan perineitä miljonäärejä on jo Suomessakin paljon, eikä heillä useinkaan ole ollut tarvetta lainoille missään elämänsä vaiheessa. 

Miksei

Minulla asuntolainaa 0.25% marginaalilla.

Pelkkia osakkeita pari kertaa lainan verrran. Niista osinkoa noin 5% vuosi (En maksa veroja viella. Ainoastaan jos realisoin omaisuutta ja asun silloin Suomessa)

Vierailija
14/26 |
06.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On olemassa hyvää velkaa ja on olemassa huonoa velkaa. Hyviä velkoja ovat asuntolaina, opintolaina, jotkut sijoitus- tai investointilainat. Joskus jopa autolaina jos se on tuloihin suhteutettu, autoksi hankittu pitkäikäinen ja luotettava taloudellinen peli joka se mahdollistaa esim työssä käynnin.

Velattomuus ei siis ole hyve, ja ap on ainakin valinnut ottamansa velat täysin väärin.

En mä nyt sanoisi että ihan kaikki osamaksutkaan ovat huonoa velkaa. On tullut itsekin hankittua joitain kytkyvehkeitä, vaikka periaatteessa se rahakin olisi itsellä ollut, ei vain sitten olisi ollut vararahastoa ylläreiden varalle.

Vierailija
15/26 |
06.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikka olisikin perinyt miljoonansa, niin jossain vaiheessa mukaan tulee varainhoitaja, joka sijoittaa omaisuuden ja tässä sijoittamisessa käytetään velkavipua. Ap ei kuitenkaan puhunut nettovelkaantumisesta, vaan lainoista ylipäänsä.

Vierailija
16/26 |
06.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähdin persaukisena nuorena maailmalle, mutta en ottanut edes opintolainaa. Olen siis tehnyt töitä opintojen ohessa! Myöhemmin otin asuntolainan ja se onkin ainut velka, joka minulla on ollut, nyt jo maksettu. Sitten myin asunnon pois, muutin vuokralle ja sijoitin  asunnon myynnistä saadut varat. Nykyisin onkin sekä ansio- että pääomatuloja. Joka kuukausi sijoitan lisää. Mikä siinä on, kun ei kiinnosta velanotto, vaikka olisi ollut  järkeä hankkia esim. sijoitusasuntoja?  No, ei ole vain kiinnostava sijoitumuoto. Kukin tyylillään! Autonkin tyhmänä menin maksamaan käteisellä näinä matalan koron aikoina! Ehkä minulla on varaa?  Tämä tarina on muuten tosi.

Vierailija
17/26 |
06.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi itku, ikää vasta 23 ja olen elämäni jo väärillä valinnoillani pilannut. Ei auta ammatti ja työpaikkakaan takataskussa kun olen kerran 20 euroa pikavippiä ottanut ja ostanut 2 läppäriä osamaksuilla. Olisi pitänyt heti alussa ottaa auto, asunto ja kunnon opintolainat.

Vierailija
18/26 |
06.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole ollut koskaan velkaa. Asuntonikin ostin käteisellä.

- Nainen 56v -

Nostaisin hattua jossei olisi babba betalar case.

Vierailija
19/26 |
06.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikka olisikin perinyt miljoonansa, niin jossain vaiheessa mukaan tulee varainhoitaja, joka sijoittaa omaisuuden ja tässä sijoittamisessa käytetään velkavipua. Ap ei kuitenkaan puhunut nettovelkaantumisesta, vaan lainoista ylipäänsä.

Mistä "tulee varainhoitaja", taivaastako automaattisesti tipahtaa eteen jokaiselle, joka on perinyt enemmän rahaa? Älä nyt yleistä. :-)

Vierailija
20/26 |
06.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä "tulee varainhoitaja", taivaastako automaattisesti tipahtaa eteen jokaiselle, joka on perinyt enemmän rahaa? Älä nyt yleistä. :-)

Ne metsastaa kylla sunt jos sulla on varallisuutta

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän seitsemän