Onko täällä ketään jolla ei ole koskaan ollut velkaa?
Itse olen muuten elämästä ja opinnoista selvinnyt ottamatta velkoja mutta läppärit olen tavannut osamaksulla hankkia ja pikavippiä olen joskus parikymppiä ottanut ennen tilipäivää. Onko kukaan onnistunut elämään täysin ilman lainoja? Jos maks. parinsadan lainoja läheisiltä ei sentään lasketa :)
Kommentit (26)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On olemassa hyvää velkaa ja on olemassa huonoa velkaa. Hyviä velkoja ovat asuntolaina, opintolaina, jotkut sijoitus- tai investointilainat. Joskus jopa autolaina jos se on tuloihin suhteutettu, autoksi hankittu pitkäikäinen ja luotettava taloudellinen peli joka se mahdollistaa esim työssä käynnin.
Huonoa velkaa taas ovat kaikki osamaksu- ja vippivelat.
Velattomuus ei siis ole hyve, ja ap on ainakin valinnut ottamansa velat täysin väärin.
Voi itku, ikää vasta 23 ja olen elämäni jo väärillä valinnoillani pilannut. Ei auta ammatti ja työpaikkakaan takataskussa kun olen kerran 20 euroa pikavippiä ottanut ja ostanut 2 läppäriä osamaksuilla. Olisi pitänyt heti alussa ottaa auto, asunto ja kunnon opintolainat.
En tiedä mitä alaa olet opiskellut, mutta onnea työpaikasta! Nyt äkkiä sitten tuota asennetta korjaamaan ennen kuin sinulla on koti täynnä vimpaimia osamaksulla :)
Vierailija kirjoitti:
On olemassa hyvää velkaa ja on olemassa huonoa velkaa. Hyviä velkoja ovat asuntolaina, opintolaina, jotkut sijoitus- tai investointilainat. Joskus jopa autolaina jos se on tuloihin suhteutettu, autoksi hankittu pitkäikäinen ja luotettava taloudellinen peli joka se mahdollistaa esim työssä käynnin.
Velattomuus ei siis ole hyve, ja ap on ainakin valinnut ottamansa velat täysin väärin.
Ei ole ihan noin mustavalkoista. Esimerkiksi osamaksut voivat olla erittäinkin järjeviä ja "hyvää velkaa" mikäli osamaksun todellinen vuosikorko on pienempi kuin sijoituksista saatava tuotto ja osamaksun kohde tulee tarpeeseen. Ostan kaiken osamaksulla, jos sen saan tolkun kustannuksilla. Minulla on tästä syystä ollut vino pino luottokortteja jotka olen heti kotiin saapuessa silpunnut, olen vain tämän "sisäänveto" tarjouksen esim "ensimmäinen ostos 12 erässä ilman korkoa ja kuluja". Kun luotto on maksettu ilmoitan vain lakkauttavani tämän kortin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi itku, ikää vasta 23 ja olen elämäni jo väärillä valinnoillani pilannut. Ei auta ammatti ja työpaikkakaan takataskussa kun olen kerran 20 euroa pikavippiä ottanut ja ostanut 2 läppäriä osamaksuilla. Olisi pitänyt heti alussa ottaa auto, asunto ja kunnon opintolainat.
Järkevä ja aikuinen olisi kommentoinut tuota hiukan toisella tavalla. Joskus on esim opiskeluiden vuoksi pakko ostaa se läppäri osamaksulla (vaikka toki opintolaina olisi ollut fiksumpi), mutta virheistä oppii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole ihan noin mustavalkoista. Esimerkiksi osamaksut voivat olla erittäinkin järjeviä ja "hyvää velkaa" mikäli osamaksun todellinen vuosikorko on pienempi kuin sijoituksista saatava tuotto ja osamaksun kohde tulee tarpeeseen. Ostan kaiken osamaksulla, jos sen saan tolkun kustannuksilla. Minulla on tästä syystä ollut vino pino luottokortteja jotka olen heti kotiin saapuessa silpunnut, olen vain tämän "sisäänveto" tarjouksen esim "ensimmäinen ostos 12 erässä ilman korkoa ja kuluja". Kun luotto on maksettu ilmoitan vain lakkauttavani tämän kortin.
Kyllä, tämäkin varsin ok kiitos tarkennuksesta! Itsekin mietin aina vaihtoehtoistuoton tai -kustannuksen :)
T. Tuo hyvästä velasta puhunut
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos tuollaiselle kommentointilinjalle lähdetään, niin järkevää toki olisi ollut nostaa täydet opitolainat (korko nyt noin 0,5% ja maksuaika 25v) ja jättää jemmaan. Jolaisella kuitenkin jossain välissä niitä hankintoja tulossa. Esim korkorahastossa 1-5% tuotto ja suht riskitön, tuottaa siis jo sielläkin verrattuna lainan korkoon. Eikä olisi tarvinnut ottaa niitä pikavippejä ja osamaksuja.
Ja jos vielä väännetään veistä haavassa niin 23-vuotiaana ostin oman ekan asunnon ja siksi nyt 30-vuotiaana sitä on jo aika kivasti maksettu.
Jokainen tietysti valitsee itse (ja mahdollisuuksiensa mukaan, tietenkään kaikki ei voi nuorina ottaa asuntolainaa) miten sitä velkaa käyttää, vai käyttääkö ollenkaan.
Ja jos osamaksujen ja pikavippien korot ja kulut ei sua haittaa, niin sinun asiasihan se on.
Pikavippini korko oli 0 euroa, koska jossain firmassa oli tuollainen ensimmäisen lainan tarjous jonka ajattelin opiskelijana ottaa kun rahat olivat siinä kuussa hyvin vähissä. Maksoin pois 4 päivän päästä kun tili tuli. Läppärini maksoivat n. 300-400 euroa ja tarvitsin ne opiskeluihin välittömästi, makselin pois alle puolessa vuodessa pienellä korolla. Ja tähän asti olen elänyt hyvin palkkatuloillani kaipaamatta mitään mitä minulla ei ole, miksi olisin ottanut lainaa makaamaan tilille vain siksi että sitä olisi minulle annettu? Hienoa sinulle että sait hankittua asunnon noin nuorena. Itsehän en edes tiedä, mille paikkakunnille elämä minut vielä vie, eikä asuntojen ostelu/myyminen/vuokraaminen ole mielestäni asia, jota kaikkien tulisi automaattisesti harrastaa ilman mielenkiintoa asiaan.
Mutta sitä kyllä kummastelen, kun vaikka kuinka etsin niin en huomaa missä vaiheessa kysyin arvosteluja ihmisistä jotka eivät ole velkaa ottaneet.
No jos tuollaiselle kommentointilinjalle lähdetään, niin järkevää toki olisi ollut nostaa täydet opitolainat (korko nyt noin 0,5% ja maksuaika 25v) ja jättää jemmaan. Jolaisella kuitenkin jossain välissä niitä hankintoja tulossa. Esim korkorahastossa 1-5% tuotto ja suht riskitön, tuottaa siis jo sielläkin verrattuna lainan korkoon. Eikä olisi tarvinnut ottaa niitä pikavippejä ja osamaksuja.
Ja jos vielä väännetään veistä haavassa niin 23-vuotiaana ostin oman ekan asunnon ja siksi nyt 30-vuotiaana sitä on jo aika kivasti maksettu.
Jokainen tietysti valitsee itse (ja mahdollisuuksiensa mukaan, tietenkään kaikki ei voi nuorina ottaa asuntolainaa) miten sitä velkaa käyttää, vai käyttääkö ollenkaan.
Ja jos osamaksujen ja pikavippien korot ja kulut ei sua haittaa, niin sinun asiasihan se on.