Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ärsyttävyydet ruokaohjeissa?

Vierailija
06.03.2018 |

"Maailman paras kanakastike" tehty hunajamaustetuista BROILERsuikaleista.
"Keitä lihaliemi ja lisää ruoan joukkoon" Sen lihaliemikuution ja nesteen voi kyllä lisätä siihen ruokaan erikseenkin. Kyllä se sinne sulaa.

Kommentit (317)

Vierailija
101/317 |
06.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ärsyttää älytön koneiden käyttö resepteissä, yhtä pullataikinaa muka voi vaivata ilman yleiskonetta ja perus juustokakkuun tarvitaan viisi eri vatkainta, murskainta ja muuta härveliä. Esiintyy erityisesti amerikkalaisissa resepteissä. Toinen ärsyttävä piirre niissä on kaiken maailman cake/muffin/bread mixit ym. Siis kaikki ainekset tulee suoraan paketista tai purkista, jotenkin niin kädetön meininki kun mitään ei tehdä itse. Ja ne kommentit reseptien alla, kristus sitä uusavuttomuutta. "Apua mulla ei oo soijamaitoa voinko tehdä tavallisella maidolla!!!" "Oon allerginen (reseptissä oleva helposti vastaavalla tuotteella korvattava tuote tähän), mitä voin laittaa sen tilalle????" Siis ei mitään soveltamiskykyä, ei yhtään...

Vierailija
102/317 |
06.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

ROUHAISE sekaan pippuria/ suolaa!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/317 |
06.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet ruokaohjeet vaikuttavat ainesosaluettelon perusteella päteviltä, ja monesti jo siitä voi päätellä miten ruoka kannattaa valmistaa.

Suurin ärsytyksenaihe itselleni on pastaresepteissä lähes järjestään oleva ensimmäinen vaihe: laita pasta kiehuvaan veteen. Tämän jälkeen kuoritaan ja pilkotaan sipuleita ja aletaan valmistaa kastiketta tms. Jos ohjeen mukaan keittelisi pastan, se olisi vallan ylikypsää. Keitoissa välillä samankaltainen ongelma ihmetyttää, vihannesten keittoaika ei ole lainkaan järkevässä järjestyksessä, osa jäisi ohjeen mukaan tehtynä raa'aksi ja osa kypsyy yli.

Monesti miettii, onko ohjeella toteutettu ruokaa alunperinkään. Itse toki käytän maalaisjärkeä ja lisäksi luen useampia ohjeita ja yhdistelen niistä mieluisan. Aloitteleville ruoanlaittajille voi varmasti tuottaa kuvaamani kaltaiset reseptit pettymyksiä.

Vierailija
104/317 |
06.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vähän ot, mutta jos uunin lämmittää 200 asteiseksi, niin eikö se uuni ole jokapuolelta sen 200? Siis onko väliä missä se vuoka siellä uunissa on🤔

Olettaen että olet paistanut piimälimppuja, tiedät että ne palavat jos et aseta alatasolle. (180 astetta).

Vierailija
105/317 |
06.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja ne kommentit reseptien alla, kristus sitä uusavuttomuutta. "Apua mulla ei oo soijamaitoa voinko tehdä tavallisella maidolla!!!" "Oon allerginen (reseptissä oleva helposti vastaavalla tuotteella korvattava tuote tähän), mitä voin laittaa sen tilalle????" Siis ei mitään soveltamiskykyä, ei yhtään...

Näitä näkee myös suomalaisten blogien yms. kommenttiosioissa joskus. "Olen kasvissyöjä. Millähän tässä reseptissä voisi korvata kanan/lihan?" "Onko tämä resepti laktoositon?"

Vierailija
106/317 |
06.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Gluteenittomat ohjeet ovat sietämättömiä. Niillä menee gluteeniton leipomus helposti pilalle. Missään tavallisessa ohjeessa taas ei kerrota, että ohjeen voi näppärästi itse muuttaa gluttenittomaksi vaihtamalla venhäjauhot gluteenittomiin jauhoihin 1:1

Viljattomuusintoilu ja vaikea refluksi sai harkitsemaan gluteenittoman kokeilua.

Mutta ei! Leivontaohjeet on kilometrin pituisia, ja 4 5.stä ainesosasta on sellainen mistä ei ole ikinä kuullutkaan.

Kuvassa lösöttää epäilyttävän näköinen kökkö.

Eli ei sittenkään.

Vierailija
107/317 |
06.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epälooginen työjärjestys. Ensin käsketään sekoittaa kuivat aineet keskenään ja sitten vaahdottaa munat ja sokeri... se sokeri on kuiva-aine ja tuossa kohtaa jo jauhojen ja muiden joukossa.

Ja kyllä, tältä välttyy kun lukee koko ohjeen ensin, mutta silti ärsyttää.

Vierailija
108/317 |
06.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän opiskelijoiden keittokirjan kaikki ohjeet alkavat sanoilla "Lainaa opiskelutoveriltasi..."

Vierailija
109/317 |
06.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohjeissa on liian vähän suolaa. Maitotuotteet tavallaan syö suolan makua pois, joten silloin reilummin suolaa jos esim. kastikkeessa kermaa.

Vierailija
110/317 |
06.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ohjeet, missä alkupuolella neuvotaan sekoittamaan jotain sulatettua rasvaa tai öljyä taikinaan esim 1dl ja sitten heti perään että lisää taikinaan 3dl vehnäjauhoja tai sokeria tai mitä kuiva-ainetta nyt vaan.

Pitäisi olla useampi desilitramitta kun aina ärsyttää ruveta välissä pesemään sitä desilitramittaa ensin puhtaaksi siitä rasvasta ennenkuin pääsee jatkamaan.

Miksi pitäisi? Mä en omista yhtäkään mittaa, käytän kahvikuppia jos jotakin on pakko mitata. En mä pese sitä välissä, jos esim. yhteen taikinaan tulee öljyä, jauhoja ja sokeria, niin samalla kupilla vaan. Sinnehän ne menee samaan taikinaan eniveis.

Laitan jauhot desin mitalla, mutta öljyn kahvikupilla.

Arviolla kaikki.

Vierailija
111/317 |
06.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua hämmästyttää kuinka kääntäjät vieläkin lähes poikkeuksetta sekoittavat juustokuminan/jeeran ja kuminan toisiinsa. Ties kuinka monessa keittokirjassa on cumin käännetty kuminaksi. Aikanaan aloittelevana kokkailijana tämä aiheutti monesti hämmennystä, onneksi en kuitenkaan pitkällisen pohdinnan jälkeen koskaan päätynyt tunkemaan ruokaani kuminaa. Nykyisin osaa sivuuttaa jo nuo älyttömyydet automaattisesti.

Vierailija
112/317 |
06.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Gluteenittomat ohjeet ovat sietämättömiä. Niillä menee gluteeniton leipomus helposti pilalle. Missään tavallisessa ohjeessa taas ei kerrota, että ohjeen voi näppärästi itse muuttaa gluttenittomaksi vaihtamalla venhäjauhot gluteenittomiin jauhoihin 1:1

Viljattomuusintoilu ja vaikea refluksi sai harkitsemaan gluteenittoman kokeilua.

Mutta ei! Leivontaohjeet on kilometrin pituisia, ja 4 5.stä ainesosasta on sellainen mistä ei ole ikinä kuullutkaan.

Eli ei sittenkään.

Kai ymmärrät, että viljattomuus ei ole sama kuin gluteeniton?

Vierailija
113/317 |
06.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli ei sittenkään.

En tiennyt. Asia ei kiinnosta niin paljon, että olisin perehtynyt.

Tuttuni, jotka ovat poistaneet viljat ruokavaliostaan, kertovat noudattavansa gluteenitonta dieettiä.

Vierailija
114/317 |
06.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua vituttaa jos tarvikelista on yhden A4 pituinen ja pienellä präntillä. Jää resepti testaamatta.

Vierailija
115/317 |
06.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli ei sittenkään.

En tiennyt. Asia ei kiinnosta niin paljon, että olisin perehtynyt.

Tuttuni, jotka ovat poistaneet viljat ruokavaliostaan, kertovat noudattavansa gluteenitonta dieettiä.

Ei kannata sitten kommentoida asiaa, josta ei edes tiedä.

Vierailija
116/317 |
06.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylipäätään kaikki parempi, paras. "Mummon parempi mustikkapiirakka". No, millainen se huonompi sitten on? Miksi sitä tehdään, kun parempaakin voisi? Miksei niiden huonompien versioiden reseptejä ole koskaan jaossa?

Vierailija
117/317 |
06.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen nykyään sen verran kokenut kokki, että reseptit eivät enää tuota ongelmaa. Nuoruudesta muistan, että erään äitini vanhan keittokirjan kanssa koin ärsytyksen hetkiä, koska sen mukaan kaikki piti paistaa "hyvässä lämmössä" "kauniin värisiksi". Siinä oli silloin pohtimista.

Nykyään toisinaan ärsyttävät jotkut Yhteishyvän tai Pirkan reseptit tyyliin "paista valmiiksi marinoidut suikaleet ja lisää maustettua ruokakermaa ja tarjoa riisin kanssa". Tarvitaanko tuohon oikeasti erillistä ohjetta, johon pitää tuhlata kokonainen sivu lehdestä?

No just tää!

🙄

" Paista kakku hyvässä lämmössä täysin kypsäksi."

Yhdessä keittokirjassani on seassa ikiaikaisia ohjeita, jotka alkaa "teurasta kana ja kyni se".

Se ärsyttää myös, jos samassa kirjassa puhutaan välillä hienosta sokerista ja välillä sirotesokerista. Tottakai lukija luulee niiden olevan eri asia!

Joo, tai "paista kakku hyvässä lämmössä kauniin kullanruskeaksi". Ja ohje alkaa "pese voi" :-)

Entisaikaan voi oli todella suolaista jotta se säilyi, joten vedellä huuhtelu vähensi suolaisuutta makeisiin leivonnaisiin. Pitäisi tosiaan olla tieto millä vuosisadalla/ kymmenellä ohje on kotoisin.

itsellä on 1800-luvulta keittokirja kotona, siinä täytyy ensin oppia lukemaan fraktuuraa, t näyttää siinä k kirjaimelta.

Vierailija
118/317 |
06.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Värikkäät sanavalinnat, yleensä verbit. Sipaise pannu voilla. Nakkaa sekaan siivuttelemasi sipulit, muheuttele vartin verran.

Haluan saada reseptistä mahdollisimman helpolla selvää. Runokirjat on erikseen. Ärsyttää kanssa blogien reseptit, joissa alkuun, välillä ja lopuksi harhaudutaan ihan jonnekin muualle kuin itse siihen kokkaamiseen.

Vierailija
119/317 |
06.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun ohjeessa pyydetään lisäämään 1 gramma maustetta, jota ei saa kuin apteekista ja hinta 100E per gramma..juu,jää kyllä ainakin mulla lisäämättä..

Vierailija
120/317 |
06.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aiemmissa viesteissä mainittiinkin jo kuivahiivan sekä säilykkeiden vaihteleva koko; ei ole olemassa mitään järkevää standardia. Yhden tuotteen lisäisin tähän listaan vielä, nimittäin LIIVATELEHDET! Dr.Oetkerilla voi riittää viisi lehteä, mutta jos ostitkin liivatelehtesi Lidlistä, niitä menee silloin kahdeksan. Noin esimerkiksi. Todella turhauttavaa kun reseptissä ei mainita liivatelehtien grammamäärää.

Toinen ärsyttävä asia on suomalaistetut etniset ohjeet, joita etenkin Yhteishyvä ym. pursuavat. Vaikkapa japanilainen ruokalaji, joka on tehty aineksista, jotka eivät ole siellä yleisesti käytössä. Kas kun ei somalialainen pitsa. :D