Ärsyttävyydet ruokaohjeissa?
"Maailman paras kanakastike" tehty hunajamaustetuista BROILERsuikaleista.
"Keitä lihaliemi ja lisää ruoan joukkoon" Sen lihaliemikuution ja nesteen voi kyllä lisätä siihen ruokaan erikseenkin. Kyllä se sinne sulaa.
Kommentit (317)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sellaiset ohjeet, missä on jauhelihan maustamiseen sen sun sata erilaista maustetta. Ite oon aina pärjänny perus- suolalla ja jauhelihamausteella. Jää kaappiin enemmän tilaakin.
Itse olen varttuneeseen keski-ikään asti pärjännyt ilman "jauhelihamaustetta", mitä se sitten lieneekään. Käsitteenä kyllä hyvin erikoinen, koska se sisältää ajatuksen, että jauheliharuokien tulee maistua kaikkien samalta olivat ne sitten chili con carnea tai makaronilaatikkoa tai bolognesea tai karitsanlihapullia. Eri jauheliharuokiin tulee tietenkin eri mausteet. Koko maustamisen idea on, että saa syödä erimakuisia ruokia!
Itse olen käyttänyt koko ikäni vain ja ainoastaan jauhelihamaustetta jauheliharuokia tehdessä. Paras mahdollinen mauste ja tulee ihan sairaan hyvää jauhelihaa! Tutut aina kehuvat ja kysyvät ”mitä maustetta käytät?”. Eikä makuun kyllästy.
Kukaan muu tutuistani ei käytä jauhelihamaustetta ja pakko sanoa, että jauheliha ei ole todellakaan niin hyvää ilman (monesti on tehnyt mieli jättää syömättä kun maistuu niin oudolta) Lapsenikin rakastavat minun tekemiä jauheliharuokia ja ovat sanoneet, että esim. mummun ja kummitädin jauheliha ei ole niin hyvää ja maistuu kummalliselta.
Kannattaa kokeilla :)
Perehdyin aiheeseen hieman googlen avulla. Ensinnäkin jokaisen valmistajan jauhelihamausteseos on erilainen. Osa sisältää varsin paljon suolaa, osassa mausteet on osin korvattu glukoosilla ja arominvahventeilla. Suolan ostaminen mausteen hinnalla on hölmöä. Vielä hölmömpää on korvata mausteet lisäaineilla. Osa seoksista on ihan asiallisia maustesekoituksia, jotka sisältävät niitä mausteita, joita muutenkin käytän. En vain näe mitään järkeä osaa mustapippuria, paprikaa ja basilikaa samassa pussissa.
Oikeasti sun piti googlata jauhelihamauste? Totta kai niissä on eroja. Kuten on eroja eri valmistajien pestoissa, ketsupeissa, sinapeissa, grillimausteissa, curry-mausteissa, majoneeseissa. ... Ihan kaikissa, joissa on sekoitettu useampaa kuin yhtä maustetta tai ainesosaa.
Itseäni yllättää joidenkin suomen kielen taito. "Jauhelihamauste? Mitä se on?" Tuota, se olisi aika helppoa päätellä olevan maustesekoitetta, jota käytetään jauhelihan maustamiseen. Ei sitä toki tarvitse käyttää eikä ostaa, mutta että ihan pitää googlettaa kun on niiiin vieras sana ettei sitä ymmärrä... Apua nyt.
Minusta on todella kummallista, että lihan jauhaminen jotenkin vaikuttaisi siihen, miten se maustetaan. Olisi loogista, jos olisi lampaanlihamauste tai porsaanlihamauste. Mutta ei, jos on jauheena, niin sama mauste niskaan. Sama jos olisi jokin laatikkoruokamauste; sama tökötti sekaan vaan, oli sitten lanttu- tai silakkalaatikko. Siksi koko konsepti tuntuu oudolta.
Enkä tosiaan tiennyt ennen, mitä moinen seos sisältää. Lapsuudenkodissa sitä ei käytetty, kukaan kaveri ei tietääkseni käytä. En ole koskaan pidellyt jauhelihamaustepurkkia.
Sen sijaan ihmetyttää, miten täällä jonkun mielestä tähtianis on niin eksoottinen aines tai ei osaa käyttää ylijäänyttä muscovadosokeria mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sellaiset ohjeet, missä on jauhelihan maustamiseen sen sun sata erilaista maustetta. Ite oon aina pärjänny perus- suolalla ja jauhelihamausteella. Jää kaappiin enemmän tilaakin.
Itse olen varttuneeseen keski-ikään asti pärjännyt ilman "jauhelihamaustetta", mitä se sitten lieneekään. Käsitteenä kyllä hyvin erikoinen, koska se sisältää ajatuksen, että jauheliharuokien tulee maistua kaikkien samalta olivat ne sitten chili con carnea tai makaronilaatikkoa tai bolognesea tai karitsanlihapullia. Eri jauheliharuokiin tulee tietenkin eri mausteet. Koko maustamisen idea on, että saa syödä erimakuisia ruokia!
Itse olen käyttänyt koko ikäni vain ja ainoastaan jauhelihamaustetta jauheliharuokia tehdessä. Paras mahdollinen mauste ja tulee ihan sairaan hyvää jauhelihaa! Tutut aina kehuvat ja kysyvät ”mitä maustetta käytät?”. Eikä makuun kyllästy.
Kukaan muu tutuistani ei käytä jauhelihamaustetta ja pakko sanoa, että jauheliha ei ole todellakaan niin hyvää ilman (monesti on tehnyt mieli jättää syömättä kun maistuu niin oudolta) Lapsenikin rakastavat minun tekemiä jauheliharuokia ja ovat sanoneet, että esim. mummun ja kummitädin jauheliha ei ole niin hyvää ja maistuu kummalliselta.
Perehdyin aiheeseen hieman googlen avulla. Ensinnäkin jokaisen valmistajan jauhelihamausteseos on erilainen. Osa sisältää varsin paljon suolaa, osassa mausteet on osin korvattu glukoosilla ja arominvahventeilla. Suolan ostaminen mausteen hinnalla on hölmöä. Vielä hölmömpää on korvata mausteet lisäaineilla. Osa seoksista on ihan asiallisia maustesekoituksia, jotka sisältävät niitä mausteita, joita muutenkin käytän. En vain näe mitään järkeä osaa mustapippuria, paprikaa ja basilikaa samassa pussissa.
Oikeasti sun piti googlata jauhelihamauste? Totta kai niissä on eroja. Kuten on eroja eri valmistajien pestoissa, ketsupeissa, sinapeissa, grillimausteissa, curry-mausteissa, majoneeseissa. ... Ihan kaikissa, joissa on sekoitettu useampaa kuin yhtä maustetta tai ainesosaa.
Itseäni yllättää joidenkin suomen kielen taito. "Jauhelihamauste? Mitä se on?" Tuota, se olisi aika helppoa päätellä olevan maustesekoitetta, jota käytetään jauhelihan maustamiseen. Ei sitä toki tarvitse käyttää eikä ostaa, mutta että ihan pitää googlettaa kun on niiiin vieras sana ettei sitä ymmärrä... Apua nyt.
Minusta on todella kummallista, että lihan jauhaminen jotenkin vaikuttaisi siihen, miten se maustetaan. Olisi loogista, jos olisi lampaanlihamauste tai porsaanlihamauste. Mutta ei, jos on jauheena, niin sama mauste niskaan. Sama jos olisi jokin laatikkoruokamauste; sama tökötti sekaan vaan, oli sitten lanttu- tai silakkalaatikko. Siksi koko konsepti tuntuu oudolta.
Enkä tosiaan tiennyt ennen, mitä moinen seos sisältää. Lapsuudenkodissa sitä ei käytetty, kukaan kaveri ei tietääkseni käytä. En ole koskaan pidellyt jauhelihamaustepurkkia.
Sen sijaan ihmetyttää, miten täällä jonkun mielestä tähtianis on niin eksoottinen aines tai ei osaa käyttää ylijäänyttä muscovadosokeria mihinkään.
Voi sinua. Et sitten kyennyt ymmärtämään, että normaalin ihmisen pitäisi osata päätellä ihan sanan perusteella mihin jauhelihamaustetta käytetään. Se ei ole vaikea sana, se ei ole eksoottinen. Vaikka elämässään ei olisi pitänyt kädessään kyseistä purkkia, niin sen ei pitäisi olla liian vaikeaa päätellä mihin kyseistä maustetta käytetään. Sehän kun on siinä nimessä. Jauhelihamauste on jauhelihan maustamiseen, ei normaalilla aivotoiminnalla varustetun pitäisi tarvita siihen googlea.
Ja voi sun muscovas :D pätemisenhalusi korotettiin juuri taivaisiin. Hipsterijumalat tanssii lambadaa. Tai mikä lie fitti nykyään onkaan in.
PS. Googleta myös porsaanlihamauste ja lampaanlihamauste. Aivan sata varmasti niitäkin löytyy. Näitä valmiita maustesekoitteita voi myös käyttää ristiin, kukaan ei vie sivua vankilaan vaikka maustaisit possun tai kanan jauhelihamausteella. Sehän on vain maustesekoitteita, jonka nimen pitäisi paljastaa mihin sen on ajateltu sopivan. On kuule ihanhan vain valittu ne mausteet ja maut, mitä monet käyttäisivät muutenkin jauhelihan kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi sinua. Et sitten kyennyt ymmärtämään, että normaalin ihmisen pitäisi osata päätellä ihan sanan perusteella mihin jauhelihamaustetta käytetään. Se ei ole vaikea sana, se ei ole eksoottinen. Vaikka elämässään ei olisi pitänyt kädessään kyseistä purkkia, niin sen ei pitäisi olla liian vaikeaa päätellä mihin kyseistä maustetta käytetään. Sehän kun on siinä nimessä. Jauhelihamauste on jauhelihan maustamiseen, ei normaalilla aivotoiminnalla varustetun pitäisi tarvita siihen googlea.
Ja voi sun muscovas :D pätemisenhalusi korotettiin juuri taivaisiin. Hipsterijumalat tanssii lambadaa. Tai mikä lie fitti nykyään onkaan in.
PS. Googleta myös porsaanlihamauste ja lampaanlihamauste. Aivan sata varmasti niitäkin löytyy. Näitä valmiita maustesekoitteita voi myös käyttää ristiin, kukaan ei vie sivua vankilaan vaikka maustaisit possun tai kanan jauhelihamausteella. Sehän on vain maustesekoitteita, jonka nimen pitäisi paljastaa mihin sen on ajateltu sopivan. On kuule ihanhan vain valittu ne mausteet ja maut, mitä monet käyttäisivät muutenkin jauhelihan kanssa.
No menipä sulla tunteisiin 😂. En ole silti alkamassa käyttää kyseistä tuotetta, koska eihän sitä tarvitse ihminen, joka maustaa ruokansa sen perusteella, mitä ruokalajia on valmistamassa.
Mutta kiitos tämän keskustelun, tiedän, että tämmöinen tuotekin on. Siellä se lienee hyllyssä grillimausteen ynnä muiden turhien tuotteiden vieressä ja saa puolestani jäädäkin sinne.
Niin, tämä keskustelu oli muuten resepteistä eikä jauhelihamaustetta mainita yhdessäkään reseptissä, jonka olen lukenut. Ja luen niitä paljon.
Ihan käsittämätöntä, että ihmiset rupevat väittelemään jauhelihamausteesta :D
Ymmärrän jos joku sitä käyttää, mutta en tajua ihmisten intoa väitellä asiasta. Jos sinä et sitä käytä/ymmärrä niin voit pitää suusi kiinni, koska ketään ei kiinnosta monen sivun pituinen lapsellinen väittely asiasta.
Se on h*lvetti sentään jauhelihamaustetta eikä mitään maailman mullistavaa!
Ps. itse sitä käytän, koska todettu paremmaksi kuin moni muu mauste, mutta en koe tarvetta väitellä asiasta tuntemattomien ihmisten kanssa vauva.fi:ssä
Vierailija kirjoitti:
"Pussi kuivahiivaa". -kele. Kun sitä myydään Suomessa ainakin 7, 11 ja 12g pusseissa. 11 ja 12g nyt ei ole merkittävä ero, mutta 7 ja 12 alkaa jo olla sellainen ero joka voi jo vaikuttaakin asiaan.
Ilmankos on välillä olleet likilaskuisia leivonnaisia. 😁 En ole ollenkaan kiinnittänyt tähän huomiota. Kiitti!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vitsi, mikä urpo :D:D:D
Millähän perusteella tuon viestin kirjoittaja on urpo? Siksikö, että käyttää maustetta josta et itse tykkää?
Jos on löytänyt omaan makuunsa sopivan/sopivat mausteet, niin sehän on hyvä juttu. Itsekkin olen maustanut kanan jo vuosia samoilla mausteilla, koska mielestäni se maistuu parhaimmalta juuri niin maustettuna.
Maailman paras/helpoin/mahtavin sörseli/kökkäre. Nämä Iltalehdessä olevat julkaisut, joita tutkiessa kyseessä ihan perussafka. Joku vaan muokannut pikkuisen ja saa sitten omalla naamalla keulia, kuinka huippu-ohje on. Toinen ääripää se "itse sukeltamat simpukat, itse valmistetun viinin kera, tarjoiltuna pikku kätösin koverretuista puukupeista". Eniten mulla rasahtelee ne lihan/juuston jne. vegekorvikkeet. Hitto vie, syö niitä kasviksia äläkä häpäise lihaa 😐
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen tomaattimurskan suurkuluttaja enkä ole törmännyt kuvailtuun purkin koko -ongelmaan. Siis tomaattimurskapurkki on se perussäilykepurkki, missä on myös hernekeittoa tai lihapullia tai vaikka papuja tomaattikastikkeessa. Enkä tarkoita etteikö muunkin kokoisia versioita olisi, mutta tuota tiettyä kokoa on hyllyt väärällään. Jos 98% tomaattimurskapurkeista on tiettyä kokoa, ottaisin sen enkä ihmettelisi.
Suosittelen lämpimästi itse valmistamaan tomaattimurskan aidoista tomaateista. Huomattavasti parempaa, kuin teolliset säilykemössöt.
Aidoista 😂 joo, kesällä itse asiassa teenkin, mutta talvella on kyllä valmismurska parempaa kuin raaoista ja mauttomista tehty. Tämä kai oli vitsi kuitenkin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jodioitu suola (35 %), glukoosi, sipuli, paprika, mustapippuri, valkosipuli, valkopippuri ja basilika.
Jos jonkun mielestä sipuli ja valkosipuli antaa jauheena paremman maun kuin tuoreena niin, no...mitä tähän nyt sanoisi. Kai sulla on Aromisuola myös ahkerassa käytössä?
Suolan määrä joskus. Ensin käsketään laittamaan pari lihaliemikuutiota, sitten lisäämään soijakastiketta tai muuta suolaista valmistetta ja sitten vielä näiden lisäksi ihan tavallista suolaa. Ihan älytöntä, kyllä vähempikin riittää.
Kasvissyöjänä ärsyttää feikkiruuat. Maailmassa on niin paljon hyviä rehellisiä kasvisruokia, että en ymmärrä miksi liharuuista pitää tehdä kasvisversioita. Kukkakaali ei paistiksi muutu mitenkään joten eikö olisi järkevämpi korostaa kukkakaalin makua ja tekstuuria kuin valella se sillä kuuluisalla jauhelihamausteella?
Sellaiset reseptit ärsyttää, ja jää kokeilematta, johon tulee pirusti erilaisia mausteita max 1/2 tl/mauste (suurin osa tietty jotain eksoottisia joita ei muuten tulisi käytettyä kuin se 1/2 tl tähän yhteen reseptiin).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monet ruokaohjeet vaikuttavat ainesosaluettelon perusteella päteviltä, ja monesti jo siitä voi päätellä miten ruoka kannattaa valmistaa.
Suurin ärsytyksenaihe itselleni on pastaresepteissä lähes järjestään oleva ensimmäinen vaihe: laita pasta kiehuvaan veteen. Tämän jälkeen kuoritaan ja pilkotaan sipuleita ja aletaan valmistaa kastiketta tms. Jos ohjeen mukaan keittelisi pastan, se olisi vallan ylikypsää. Keitoissa välillä samankaltainen ongelma ihmetyttää, vihannesten keittoaika ei ole lainkaan järkevässä järjestyksessä, osa jäisi ohjeen mukaan tehtynä raa'aksi ja osa kypsyy yli.
Monesti miettii, onko ohjeella toteutettu ruokaa alunperinkään. Itse toki käytän maalaisjärkeä ja lisäksi luen useampia ohjeita ja yhdistelen niistä mieluisan. Aloitteleville ruoanlaittajille voi varmasti tuottaa kuvaamani kaltaiset reseptit pettymyksiä.Mistä noin huonoja reseptejä löytää, toistuvasti vieläpä. Minulle on tullut vastaan vain sellaisia, joissa esim eri kypsymisajat on huomioitu. En kyllä lähtisi edes kokeilemaan reseptiä, jossa perusasiat ovat noin pahasti hukassa.
Se reseptihän on vain suuntaa-antava, eihän niihin nyt mitään eri kypsymisaikoja tarvitse laittaa, eikä joka asiaa erikseen mainita.
Jokainen, joka on koskaan laittanut ruokaa, tietää kyllä nuo muutenkin.
Leipomisessa on tärkeämpää pysyä ohjeessa ja mittasuhteissa.
Totta on. Leipominen on kemiaa, ruoanlaitto on taidetta.
Vierailija kirjoitti:
"Ruskista sipulit kullankeltaisiksi" - en ole ikinä saanut sipulisilpusta sen väristä paistinpannulla! Ensin sipulipalat ovat valkoisia ja sitten alkavat mustua. Mutta kullankeltainen, en osaa!
Liikaa lampöä.
Vierailija kirjoitti:
Mua ärsyttää se, miten kaikki aina "nostetaan" jääkaappiin. Miksei voi vain laittaa sitä vuokaa sinne?
Samaa sarjaa on ”heittäminen”. Tätä harrastavat erityisesti rentoutta tavoittelevat miespuoliset tv-kokit: aineksia heitetään pataan, vuoka heitetään uuniin jne.
Hämmästyttävää, miten paljon tunteita herättää se, että muut ihmiset saattavat käyttää valmiita maustesekoitteita.
Itse en tätä suurta tunnekuohua aiheuttavaa jauhelihamaustetta käytä, mutta pystyn elämään sen kanssa että mieheni omalla ruuanlaittovuorollaan käyttää. Jos se helpottaa hänen arkeaan, kun ei tarvitse kuin yhden maustepurkin tähän tarkoitukseen, niin käyttäkööt. Ei se ruoka silti ole monotomista mössöä, sillä ruuan makuun aika paljon voi vaikuttaa niillä vihanneksilla, juureksilla, juustoilla, kermoilla, sipuleilla ja kaikilla muilla raaka-aineilla. Ei meillä ainakaan syödä paljasta jauhelihaa.