Ärsyttävyydet ruokaohjeissa?
"Maailman paras kanakastike" tehty hunajamaustetuista BROILERsuikaleista.
"Keitä lihaliemi ja lisää ruoan joukkoon" Sen lihaliemikuution ja nesteen voi kyllä lisätä siihen ruokaan erikseenkin. Kyllä se sinne sulaa.
Kommentit (317)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on varmasti täysin henkilökohtainen ongelmani, mutta ärsyttää ihan pirusti kun 99% resepteistä jossa käytetään juustokuminaa se kirjoitetaan "*määrä tähän* juustokuminaa (jeeraa)". Ihan hyvin voi käyttää vain toista nimeä, vaikka sitä juustokuminaa millä se löytyy maustehyllyiltä. Ei kukaan kirjoita vaikka "kanelia (cinnamonia)". Argh!
Tän mä jotenkin ymmärrän, juustokumina ei kuitenkaan ole ihan yleinen mauste ympäri Suomen ja on mulla yksi tuttukin joka melkein sen reseptiaineita hankkiessaan vaihtoi tavalliseen kuminaan (siemeniin), ja se nyt ei oikein kelpaa korvikkeeksi. Onneksi oli kysynyt myyjältä joka oli neuvonut ettei juustokumina ole sama kuin kumina. Jeeralla on tn. yritetty korostaa sitä ettei kyse ole tavallisesta kuminasta.
Mikä on jeera?
Eikä 😂
No kyllä vaan. Ihan tuntematon sana mulle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ärsyttää kun joissain ohjeissa on että minkä merkin tuotteita pitää käyttää. Esim. PIRKKA sokeria, PIRKKA kaakaojauhetta, PIRKKA vehnäjauhoja, PIRKKA kananmunia......
Ihankuin ruoka menisi pilalle jos siihen vahingossa sekottaisikin PIRKKA kaakaojauheen sijasta vaikka RAINBOW kaakaojauhetta.....noin niinkuin esimerkiksi...
:"""D Tiedätkö mikä on mainos?
Ja ap: varmasti se kuutio sulaa sinne sekaan, mutta järkeä voi käyttää. Kun se kuutio sulaa yhteen kohtaan, se myös maustaa yhden kohdan. Luuletko että lihaliemi- tmv. kuutio ajelehtii itsestään pitkin ruokaa maustaen sen tasaisesti XDDD id#ootit...
Jaa eikö mainonta saa ärsyttää?
Kuulostaa pikkukakaran vinkumiselta. Totta helvetissä Pirkka-lehtisessä mainostetaan omia tuotteita -.- se nyt on aivan päivänselvää. Ei Volvo-liikekään suosittele sinua ostamaan Audia.
No miksi sitä ohjetta ei voi laittaa ilman mitään tiettyä merkkiä. Esim. 5dl vehnäjauhoja, 2dl sokeria, 1dl kaakaojauhetta, 2 kananmunaa.......
Todellakin ärsyttää tuollainen tietyn merkin mainonta.
T: se alkuperäinen ärsyyntyjä.
Saan aina sairasta mielihyvää, kun käytän jotain muuta merkkiä, kun mainostettua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on varmasti täysin henkilökohtainen ongelmani, mutta ärsyttää ihan pirusti kun 99% resepteistä jossa käytetään juustokuminaa se kirjoitetaan "*määrä tähän* juustokuminaa (jeeraa)". Ihan hyvin voi käyttää vain toista nimeä, vaikka sitä juustokuminaa millä se löytyy maustehyllyiltä. Ei kukaan kirjoita vaikka "kanelia (cinnamonia)". Argh!
Tän mä jotenkin ymmärrän, juustokumina ei kuitenkaan ole ihan yleinen mauste ympäri Suomen ja on mulla yksi tuttukin joka melkein sen reseptiaineita hankkiessaan vaihtoi tavalliseen kuminaan (siemeniin), ja se nyt ei oikein kelpaa korvikkeeksi. Onneksi oli kysynyt myyjältä joka oli neuvonut ettei juustokumina ole sama kuin kumina. Jeeralla on tn. yritetty korostaa sitä ettei kyse ole tavallisesta kuminasta.
Mikä on jeera?
Eikä 😂
Ei oo ainut.
Sellaiset ohjeet, missä on jauhelihan maustamiseen sen sun sata erilaista maustetta. Ite oon aina pärjänny perus- suolalla ja jauhelihamausteella. Jää kaappiin enemmän tilaakin.
Ohjeet, missä alkupuolella neuvotaan sekoittamaan jotain sulatettua rasvaa tai öljyä taikinaan esim 1dl ja sitten heti perään että lisää taikinaan 3dl vehnäjauhoja tai sokeria tai mitä kuiva-ainetta nyt vaan.
Pitäisi olla useampi desilitramitta kun aina ärsyttää ruveta välissä pesemään sitä desilitramittaa ensin puhtaaksi siitä rasvasta ennenkuin pääsee jatkamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Epämääräiset määrät, esim. "loraus", "pieni loraus", "reilu loraus", "hieman", "reilusti" tai "oman maun mukaan".
Mä en kirjoita mitään määriä omiin ohjeisiini.
Paitsi leivontaresepteihin.Se on vähän eri asia kun itse tiedät ohjeesi ja miten ne kuuluu tehdä. Mutta jos annat täysin tumpelolle reseptin jossa ei ole mitään määriä niin HAHAHAHA hyvä vitsi.
Jos ohjeessa sanotaan loraus, se ei ole tarkka. On aika helppo kokeilla ja maistaa.
Miten avuttomia ihmiset oikein on?!
Erehdyksistä oppii.
Ja esim. suolan määrää kannattaa aina vähentää. Sitä kun voi lisätä, kuten kaikkea muutakin mutta pois on vaikeampi ottaa.
Jos tulee esim keittoon liikaa suolaa, heittää sekaan vaan ylimääräisen perunan. Se imee ylimääräiset suolat pois.
Vierailija kirjoitti:
Vähän ot, mutta jos uunin lämmittää 200 asteiseksi, niin eikö se uuni ole jokapuolelta sen 200? Siis onko väliä missä se vuoka siellä uunissa on🤔
Kiertoilmauunissa ei ole väliä, tavallisessa on aika paljonkin.
Itseä ärsyttää huonot leivontaohjeet. Teimme mokkapaloja viikonloppuna ja niistä tuli todella mauttomia. Myöhemmin tajusin, että taikinaan ja kuorrutteeseen ei tullut yhtään suolaa. Makeissa leivonnaisissa pitää aina olla pieni ripaus suolaa, muuten koko leivonnainen maistuu vain vedelle ja sokerille.
Usein olen tehnyt ohjeen mukaan, ja voi jehna miten keskinkertaista on tullut. Hyviä reseptejä kannattaa keräillä ja pistää talteen! Sen olen todellakin oppinut. Jos vieraita on tulossa, en ikinä enää kokeile mitään uutta, niin monta katastrofia on asian tiimoilta koettu jo.
🇺🇦🇮🇱
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on jeera?
Yksi nimitys juustokuminalle.
Ärsyttää, kun monissa suomalaisissa ruokaohjeissa ohjeistetaan laittamaan mausteita minimaalisia määriä. Esim. garam masalaa joku teelusikallinen padalliseen kastiketta. Mitä järkeä on laittaa olemattomia maustemääriä sellaisiin ruokiin, joiden tarkoitus on olla mausteisia? Sittenhän lopputulos on väkisinkin epäonnistunut. Olen toki oppinut maustamaan ohjeita reippaammin ja oman maun mukaan, mutta kun en ole itsekään mikään eksoottisten ruokien mestari, niin olisi kiva saada ohjeista jotain kunnollista osviittaa määriin varsinkin tuntemattomampien mausteiden kohdalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on jeera?
Yksi nimitys juustokuminalle.
... mikä lukee tämän ketjun sivulla yksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ärsyttää kun joissain ohjeissa on että minkä merkin tuotteita pitää käyttää. Esim. PIRKKA sokeria, PIRKKA kaakaojauhetta, PIRKKA vehnäjauhoja, PIRKKA kananmunia......
Ihankuin ruoka menisi pilalle jos siihen vahingossa sekottaisikin PIRKKA kaakaojauheen sijasta vaikka RAINBOW kaakaojauhetta.....noin niinkuin esimerkiksi...
Ja ap: varmasti se kuutio sulaa sinne sekaan, mutta järkeä voi käyttää. Kun se kuutio sulaa yhteen kohtaan, se myös maustaa yhden kohdan. Luuletko että lihaliemi- tmv. kuutio ajelehtii itsestään pitkin ruokaa maustaen sen tasaisesti XDDD id#ootit...
Kuulostaa pikkukakaran vinkumiselta. Totta helvetissä Pirkka-lehtisessä mainostetaan omia tuotteita -.- se nyt on aivan päivänselvää. Ei Volvo-liikekään suosittele sinua ostamaan Audia.
No miksi sitä ohjetta ei voi laittaa ilman mitään tiettyä merkkiä. Esim. 5dl vehnäjauhoja, 2dl sokeria, 1dl kaakaojauhetta, 2 kananmunaa.......
Lapsikulta!
Kun se ruokaohje on sepitetty ja k-kaupan julkaisema ihan Pirkka-tuotteiden myynnin lisäämiseksi.
Hanki keittokirja.
Siellä ei puhuta Pirkka-sokerista.
Suosittelen muutenkin keittokirjoja, jos haluaa kunnollisia ohjeita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua ärsyttää ohjeet joihin tulee paljon aineita/ mausteita joitcei juuri muuhun tule käytettyä. Nykyisin skippaan hyvältä vaikuttavan ohjeen, jos ainesoda luettelossa alkaa olla runsaasti sellaista mitä ei kaapussa ole.
Sieltä löytyy vanhenemasta kokkailujen perusteella esim. Muscavado sokeri, auringonkukansiemenet, maizena, vaniljatanko, ciansiemeniä, grahamjauhoja, kookosrasvaa, sekä lukematon määrä mausteita, kasvisosasto on tietenkin roskiksissa jo.
Inhoan myös ohjeita joihin tulee vain osa taaka- aineesta esim. Keltuainen tai sitruunankuoret. Loput säästä myöhempään käyttöön jota ei koskaan tule.Noiden aineiden käyttö on vain viitseliäisyydestä kiinni. Muscovadosokerilla voi maustaa mitä tahansa, mihin käyttäisi tavallista sokeria, vaikka kahvin. Siemenet voi heittää minkä tahansa sosekeiton tai salaatin päälle tai myslin sekaan. Kookosrasvalla voi paistaa mitä vain. Pussi jauhoja kuluu nopeasti pariin sämpyläsatsiin. Vaniljatanko käy käytännössä kaikkiin jälkiruokiin, vaikkapa kermavaahdon mausteeksi letun kylkeen.
Juuri näin! Jos ostaa yhtä ruokaa varten vaikkapa rakuunaa, ei kannata jäädä odottamaan seuraavaa reseptiä, johon sitä tarvitaan. Kyllä se käy muihinkin yrteillä maustettaviin ruokiin.
Voi jopa googlata rakuuna, ja selvittää mihin kaikkeen se sopii.
Vaikea uskoa, että ruokaa laittavalle ihmiselle niin perusyrtti kuin rakuuna on tuntematon.Ruokaa laittaessa voi käyttää myös luovuutta, tehdä kokeiluja. Ennen kaikkea voi turvautua makuaistiinsa.
Onko rakuuna se, mistä tulee sellaista "lakritsaista" makua?
Vierailija kirjoitti:
Ohjeet, missä alkupuolella neuvotaan sekoittamaan jotain sulatettua rasvaa tai öljyä taikinaan esim 1dl ja sitten heti perään että lisää taikinaan 3dl vehnäjauhoja tai sokeria tai mitä kuiva-ainetta nyt vaan.
Pitäisi olla useampi desilitramitta kun aina ärsyttää ruveta välissä pesemään sitä desilitramittaa ensin puhtaaksi siitä rasvasta ennenkuin pääsee jatkamaan.
Miksi pitäisi? Mä en omista yhtäkään mittaa, käytän kahvikuppia jos jotakin on pakko mitata. En mä pese sitä välissä, jos esim. yhteen taikinaan tulee öljyä, jauhoja ja sokeria, niin samalla kupilla vaan. Sinnehän ne menee samaan taikinaan eniveis.
Vierailija kirjoitti:
Ärsyttää, kun monissa suomalaisissa ruokaohjeissa ohjeistetaan laittamaan mausteita minimaalisia määriä. Esim. garam masalaa joku teelusikallinen padalliseen kastiketta. Mitä järkeä on laittaa olemattomia maustemääriä sellaisiin ruokiin, joiden tarkoitus on olla mausteisia? Sittenhän lopputulos on väkisinkin epäonnistunut. Olen toki oppinut maustamaan ohjeita reippaammin ja oman maun mukaan, mutta kun en ole itsekään mikään eksoottisten ruokien mestari, niin olisi kiva saada ohjeista jotain kunnollista osviittaa määriin varsinkin tuntemattomampien mausteiden kohdalla.
Varmaan siksi, että suomalaiset ei ole (vieläkään) tottuneet tosi mausteisiin ruokiin ja reseptejä yritetään saada sitten sopivaksi vähän laajemmalle yleisölle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on jeera?
Eikä 😂
Selvität sen parissa sekunnissa, jos haluat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan siksi, että suomalaiset ei ole (vieläkään) tottuneet tosi mausteisiin ruokiin ja reseptejä yritetään saada sitten sopivaksi vähän laajemmalle yleisölle.
Tiedän, mutta silti ärsyttää. Miksei ruokaohjeista voitaisi tehdä kunnollisia, ja ohjeistaa miedommasta tykkääviä maustamaan oman maun mukaan?
T. Mausteärsyyntyjä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saan aina sairasta mielihyvää, kun käytän jotain muuta merkkiä, kun mainostettua.
Samoin.
Mutta ylipäätään suhtaudun epäluuloisesti mainosresepteihin. Niitä ei itseään kunnioittavat kokit ole laatineet.
Vierailija kirjoitti:
Sellaiset ohjeet, missä on jauhelihan maustamiseen sen sun sata erilaista maustetta. Ite oon aina pärjänny perus- suolalla ja jauhelihamausteella. Jää kaappiin enemmän tilaakin.
Mikä ihmeen jauhelihamauste?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen nykyään sen verran kokenut kokki, että reseptit eivät enää tuota ongelmaa. Nuoruudesta muistan, että erään äitini vanhan keittokirjan kanssa koin ärsytyksen hetkiä, koska sen mukaan kaikki piti paistaa "hyvässä lämmössä" "kauniin värisiksi". Siinä oli silloin pohtimista.
Nykyään toisinaan ärsyttävät jotkut Yhteishyvän tai Pirkan reseptit tyyliin "paista valmiiksi marinoidut suikaleet ja lisää maustettua ruokakermaa ja tarjoa riisin kanssa". Tarvitaanko tuohon oikeasti erillistä ohjetta, johon pitää tuhlata kokonainen sivu lehdestä?
No just tää!
🙄
" Paista kakku hyvässä lämmössä täysin kypsäksi."Yhdessä keittokirjassani on seassa ikiaikaisia ohjeita, jotka alkaa "teurasta kana ja kyni se".
Se ärsyttää myös, jos samassa kirjassa puhutaan välillä hienosta sokerista ja välillä sirotesokerista. Tottakai lukija luulee niiden olevan eri asia!
Hieno sokeri ja siro(te)sokeri on muuten kaksi eri asiaa. Jälkimmäinen on hienommaksi jauhettua kuin se ns. tavallinen hieno sokeri. Mutta aika harvoin kotikokkailuissa ja -leivonnoissa on väliä kumpaa käyttää.
T: leipuri-kondiittori
En ole ikinä käyttänyt rakuunaa. Olen 49v kohta ja teen päivittäin ruokaa, kuuleman mukaan hyvää.