Työtön yksihuoltajaäiti HS:n mielipidepalstalla: poikani joutuu ottamaan yli 9 000 euroa opintolainaa lukion käymistä varten
http://www.iltalehti.fi/kotimaa/201803052200788310_u0.shtml
Mielipiteitänne kaipaan tähän kirjoitukseen.
Totean että lukio-opintojen aikana saa opiskelija rahaa myös toiselta vanhemmaltaan pienimmän elatusmaksun verran. Olen yh ja kaksi tytärtäni ovat ylioppilaita, hakivat ja saivat koulutusavustuksen isältään lukion ajaksi. Piti kääntyä oikeusaputoimiston puoleen että ex maksoi, ilmainen palvelu lukiolaiselle.
Moni ei tiedä tästä mahdollisuudesta mitään. Tästä on oikeuden ennakkotapaus ja satavarmasti saa etävanhemmalta maksut vaikka ulosoton kautta niin kuin kävi meidän tapauksessa. Kyseessä on iso raha opiskelijan budjettiin, sen saa myös kesäkuukausilta. Kun lapsi täyttää 18 lakkaa elatusmaksut ja se muuttuu koulutusrahaksi koko lukion ajaksi.
Kommentit (267)
Lukion suorittamisessahan on nykyisin joustoa, sen voi suorittaa 2-4 vuodessa. Jos taloustilanne on tiukka, voi yrittää puristaa sen lukion läpi kahdessa vuodessa, että ehtii valmistumaan ennen kuin täyttää 18. Jos onkin syntynyt alkuvuodesta, niin silloin joutuu opiskelemaan lainalla, mutta vain muutaman kuukauden. Toinen vaihtoehto on yrittää löytää niitä töitä ja venyttää opinnot sitten 3,5-4 vuoteen.
Tietenkin on surullista jos joku lukion vuoksi velkaantuu, mutta näkisin että vastuu on ennenkaikkea vanhemmilla. Heillä on kuitenkin 15 vuotta aikaa säästää ja varautua kalliisiin lukiovuosiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin itse samassa tilanteessa kun täytin 18. Yh-isäni sai toimeentulotukea ja kun täytin 18 niin lapsikorotus tai mikälie poistui. Opintolainaa oli pakko nostaa että saimme vuokran maksettua ja ruokaa ja lukiokirjat ostettua. Kesäksi pääsin töihin Mäkkäriin mutta eiköhän nekin pienet tulot sitten vaikuttaneet isäni toimeentulotukeen. Sossun näkemys oli että minun piti n. tonnin suuruisilla tienesteilläni elättää isänikin. Lopputulos oli se että keskeytin lukion ja muutin pois kotoa. Tein pari vuotta töitä minimipalkalla Mäkkärissä masentuneena ja lannistuneena, ja makselin opintolainavelat pois. Lukion sain päätökseen vasta 26-vuotiaana. Loistava tämä meidän systeemi.
Eikö laki sano, ettei ala-ikäistä voi velvoittaa elättämään vanhempansa? Olisi kannattanut vedota siihen.
18-vuotias ei ole alaikäinen.
Eikö vanhemmilla ole velvollisuus avustaa täysi-ikäisen lapsensa toisen asteen opiskelut loppuun? Vai onko se vaan kelan oma päätös, siellä ainakin näin väitettiin aiemmin...
Aiemmin on ajateltu, että 18-vuotta täytettyään ihminen on täysi-ikäinen ja kykenevä huolehtimaan itsestään. Monista kommenteista päätellen nykyihminen ei ole vielä 18-vuotiaana kykenevä ottamaan itsestään vastuuta? Mikä olisi sopiva uusi ikäraja?
Vierailija kirjoitti:
taas ihne vätystelyä. itse menin ilta- ja viikonlopputöihin 16-vuotiaana, maksoin siten lukion ja äidilleni vuokraa. samoin yliopiston suoritin työn ohessa. ei vaan aina jaksaisi näiden velliperseiden itkua... 10 vuoden päästå itketään kuinka opintolainaa on niin paljon ettei kannata mennä töihin ja porvarin vika kaikki.
Lukio on pikkuisen työläämpää tänäpäivänä kuin silloin 40v sitten
Vierailija kirjoitti:
Itse pidän tilannetta surullisena ja surullisena myös joitain kommentteja täällä.
Minusta hyvässä yhteiskunnassa, jossa ihmisten koulutuksen ja hyvinvoinnin ymmärretään hyödyttävän koko maan etua, olisi tärkeää pitää koulutus ja terveydenhuolto ilmaisena kansalle. Onhan se toki todella edullista yksilölle nytkin, kun vertaa johonkin muuhun maahan, mutta tämä ei ole todellakaan peruste sille, että "Joo kasvatetaan maksuja täälläkin kun muuallakin on".
On jopa harmillista, että töitä on otettava opiskelujen oheen pärjätäkseen. Jos opintonsa hoitaa hyvin, se on kovaa työtä! Opiskelu on jopa kovempaa kuin työnteko, koska pelkkä koulussa käynti ei riitä, vaan asioihin on paneuduttava kotonakin. Jos kaikki lomat joutuu tämän päälle olemaan töissä viikonloppuja myöden, missä ihmeen välissä ihminen saa levätä ja palautua?? Sitten tulee loppuunpalamisia, sairaslomia ja opintojen keskeyttämisiä, joka ei ole menetys vain yksilölle, vaan meille kaikille. Ja kallistakin vielä kaiken lisäksi!
Aivan he****in lyhytnäköistä kaiken kaikkiaan ajaa koko ajan opiskelijoita ahtaammalle.
Mikään ei ole ilmaista. Joku sen kuitenkin maksaa, yhteiskunnalla ei ole mitään taikaseinää, josta sitä rahaa tulisi.
Mun mielestä on ihan ok, että koulutus maksaa jonkin verran. Kaikista köyhimmille voisi olla paremmat tukipalvelut, esimerkiksi jonkinnäköinen stipendisysteemi tai opintotuen ulottaminen kaikkiin toisen asteen opiskelijoihin iästä riippumatta.
Onhan se hullua (mutta niin tyypillistä Suomessa), että jos poika keskeyttäsi lukion saisi hän täyden toimeentulotuen eikä siis tarvisi nostaa lainaa. Sairasta!
Vierailija kirjoitti:
Onhan se hullua (mutta niin tyypillistä Suomessa), että jos poika keskeyttäsi lukion saisi hän täyden toimeentulotuen eikä siis tarvisi nostaa lainaa. Sairasta!
Mitä sairasta tuossa on? Eihän tuossa ole kuin yksi järkevä vaihtoehto. Kuka nyt vaihtaisi opinnot siihen, että pääsisi elämään sossun tuella kouluttamattomana.
Itse tiedän monia täys-ikäisiä opiskelijoita, jotka ovat saaneet toimeentulotukea opiskellessaan ja asuessaan omassa asunnossa. Ei se täysin mahdotonta ole, mutta vaatii köyhät vanhemmat ja vuokra-asunnon.
Menee vähän ohi aiheen, mutta millä tavalla lukio on nykyään haastavampaa? Kysyn ihan puhtaasta mielenkiinnosta, kun käyn itse aikuislukiota osa-aikatyön rinnalla.
Vierailija kirjoitti:
Poika joutuu varmaan maksamaan omat ruokansa, osuuden vuokrasta sekä bussikyydit. Pelkkiin kirjoihin menee joku vähän päälle 1000e jos uutena ostaa.
Tässäkin voisi miettiä, olisiko mahdollista, että esimerkiksi tehtäväkirjoja/tehtäviä voisi kopioida kaverilta. Eihän tämä laillista ole, mutta onhan se toki epäreilua, jos joutuu valitsemaan ruuan ja oppikirjojen välillä.
Katoin muuten lukiokirjojen hintoja. On päässeet hieman pompsahtamaan omista lukioajoista. Onneksi niitä saa nykyään myös diginä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
taas ihne vätystelyä. itse menin ilta- ja viikonlopputöihin 16-vuotiaana, maksoin siten lukion ja äidilleni vuokraa. samoin yliopiston suoritin työn ohessa. ei vaan aina jaksaisi näiden velliperseiden itkua... 10 vuoden päästå itketään kuinka opintolainaa on niin paljon ettei kannata mennä töihin ja porvarin vika kaikki.
Et sitten ole kuullut mitään nuorisotyöttömyydestä? Ennen oli ennen, nykyisin noita osa-aikatöitä ei ole edes yliopisto-opiskelijoille, saati että joku lukiolainen sellaisen saisi.
itse kiersin pyörällä aikanaan lähes kaikki tampereen teollisuusyritykset läpi ensimmäistä kesätyöpaikkaa hakiessa. noin 30. tärppäsi ja siellä vietin seuraavat 3 vuotta.
Meilläkin hiihdettiin kouluun joka päivä 30 kilometriä ja vielä kaikki välitunnitkin kesät talvet. Sudenkin tapoin koulumatkalla ja nyljin omilla hampaillani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Poika joutuu varmaan maksamaan omat ruokansa, osuuden vuokrasta sekä bussikyydit. Pelkkiin kirjoihin menee joku vähän päälle 1000e jos uutena ostaa.
Tässäkin voisi miettiä, olisiko mahdollista, että esimerkiksi tehtäväkirjoja/tehtäviä voisi kopioida kaverilta. Eihän tämä laillista ole, mutta onhan se toki epäreilua, jos joutuu valitsemaan ruuan ja oppikirjojen välillä.
Katoin muuten lukiokirjojen hintoja. On päässeet hieman pompsahtamaan omista lukioajoista. Onneksi niitä saa nykyään myös diginä.
Digit on saman hintaisia tai kalliimpia, jos ottaa pidemmän lisenssin, että voi lukea kirjoituksiin.
Eikä ole jälleenmyyntiarvoa. En sanoisi että onneksi.
Härskeimmmät opettajat ostattavat digilisensit omiin kirjoihinsa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Digit on saman hintaisia tai kalliimpia, jos ottaa pidemmän lisenssin, että voi lukea kirjoituksiin.
Eikä ole jälleenmyyntiarvoa. En sanoisi että onneksi.
Härskeimmmät opettajat ostattavat digilisensit omiin kirjoihinsa...
Ai, no jos lisenssi, sitten ei toimi. Tosin, voisiko käyttäjätunnusta jaa parin kaverin kesken? Maksais lisenssin yhdessä?
On tämä hyvinvointiyhteiskunta mennyt alaspäin rytisten. Itse olin lukiossa silloin kun se oli lähes ilmasta ja kaikki lahjakkaat saattoivat opiskella. En tajunnutkaan että se on nykyään noin kallista, ihan oikeastiko? On aivan eri mittaluokan summista kyse kuin tuolloin.
Ja mikä pelottavinta: monien kommenttien perusteella on aivan ok että ihmiset syrjäytyvät jo toisella asteella koulutuksesta vanhempien tulojen perusteella. Olisit miettinyt ja varautunut 20 vuotta lapsen koulumaksuihin, just joo. Hommahan on kohta kuin jenkkilässä, ja minä en muuten ole mikään kommari.
Tällaisen politiikan ja asenteen sato korjataan vielä yhteiskunnassamme. Silloin näiden uuskokoomuslaisten kaikki pahat unet tulevat toteen. Minua voi kiittää tästä ennustuksesta myöhemmin.
Kyllähän tuo toisen asteen maksuttomuus olisi ihan järkevää verovarojen käyttöä ja sijoitus tulevaisuuteen.
Ehkä sitten tuo lukiokirjoilla rahastuskin loppuisi?Uusi painos parinvuoden välein ja kursseja joihin kirjat 100e, mutta käytetään ehkä 1/5 siitä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lukio on pikkuisen työläämpää tänäpäivänä kuin silloin 40v sitten
Niinkö??? Muistelisin uutista eräästä biologian yo-kysymyksestä, missä kokelaat eivät tunnistaneet voikukkaa,niittyleinikkiä,kuusi ja mäntykin meni monelta niin iloisesti sekaisin,että ylitti uutiskynnyksen.
Perustele miksi nyt on vaikeampaa???
Vierailija kirjoitti:
http://www.iltalehti.fi/kotimaa/201803052200788310_u0.shtml
Mielipiteitänne kaipaan tähän kirjoitukseen.
Totean että lukio-opintojen aikana saa opiskelija rahaa myös toiselta vanhemmaltaan pienimmän elatusmaksun verran. Olen yh ja kaksi tytärtäni ovat ylioppilaita, hakivat ja saivat koulutusavustuksen isältään lukion ajaksi. Piti kääntyä oikeusaputoimiston puoleen että ex maksoi, ilmainen palvelu lukiolaiselle.Moni ei tiedä tästä mahdollisuudesta mitään. Tästä on oikeuden ennakkotapaus ja satavarmasti saa etävanhemmalta maksut vaikka ulosoton kautta niin kuin kävi meidän tapauksessa. Kyseessä on iso raha opiskelijan budjettiin, sen saa myös kesäkuukausilta. Kun lapsi täyttää 18 lakkaa elatusmaksut ja se muuttuu koulutusrahaksi koko lukion ajaksi.
Tiedän, että etävanhemmalta olisi voinut saada rahallista apua koulunkäyntiin mutta lapsen olisi itse pitänyt oikeuden kautta hakea rahaa isältään, ellei tämä itse tarjoa tai suostu. Minusta se on vähän turhan rankkaa enkä missään nimessä olisi pistänyt lastani tekemään sellaista, että ulosoton kautta omalta isältään hakisi rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Mihin ihmeessä menee liki kymppitonni? T: lukiolaisen äiti
Ei kait siihen lukioon välttämättä menekään. Mutta toimeentulotukea ei opiskelija saa, vaan pitää nostaa laina, jota saa 650 e/kk.
Tosin pakkohan ei ole sitä kokonaan nostaa, vaan sen mitä elämiseen tarvitsee. Saanee opintotukeakin.
Eikö lukiokirjat maksa yhteensä vain noin 2000€? Miten lukio voi maksaa 9000€ ellei mukaan ole laskettu myös esim. vaatteita (joita käyttäisi joka tapauksessa)