Työtön yksihuoltajaäiti HS:n mielipidepalstalla: poikani joutuu ottamaan yli 9 000 euroa opintolainaa lukion käymistä varten
http://www.iltalehti.fi/kotimaa/201803052200788310_u0.shtml
Mielipiteitänne kaipaan tähän kirjoitukseen.
Totean että lukio-opintojen aikana saa opiskelija rahaa myös toiselta vanhemmaltaan pienimmän elatusmaksun verran. Olen yh ja kaksi tytärtäni ovat ylioppilaita, hakivat ja saivat koulutusavustuksen isältään lukion ajaksi. Piti kääntyä oikeusaputoimiston puoleen että ex maksoi, ilmainen palvelu lukiolaiselle.
Moni ei tiedä tästä mahdollisuudesta mitään. Tästä on oikeuden ennakkotapaus ja satavarmasti saa etävanhemmalta maksut vaikka ulosoton kautta niin kuin kävi meidän tapauksessa. Kyseessä on iso raha opiskelijan budjettiin, sen saa myös kesäkuukausilta. Kun lapsi täyttää 18 lakkaa elatusmaksut ja se muuttuu koulutusrahaksi koko lukion ajaksi.
Kommentit (267)
Miten tuohon saa menemään sen 9000?
Vai onko mukana sitten koko eläminen?(osuus vuokrasta, ruoka, ihan kaikki)
Vierailija kirjoitti:
Vai onko mukana sitten koko eläminen?(osuus vuokrasta, ruoka, ihan kaikki)
Todennäköisesti, koska äitikin on ttt-asiakas ja sen vuoksi nuoren tulee maksaa itse osuutensa vuokrasta, omat ruokansa jne. Yleensähän vanhemmat maksavat vielä lukiolaisensa elämän, mutta ttt-asiakkaat eivät saa enää 18-vuotiaasta lapsestaan toimeentulotukea eikä mitään muitakaan tukia.
Vierailija kirjoitti:
taas ihne vätystelyä. itse menin ilta- ja viikonlopputöihin 16-vuotiaana, maksoin siten lukion ja äidilleni vuokraa. samoin yliopiston suoritin työn ohessa. ei vaan aina jaksaisi näiden velliperseiden itkua... 10 vuoden päästå itketään kuinka opintolainaa on niin paljon ettei kannata mennä töihin ja porvarin vika kaikki.
Ai joskus 20-30 vuotta sitten? Ja mä kävin kokoaika töissä, illat lukiossa ja samalla hoidin kodin ja elätin perheemme, mikäs velliperse se sinä oikein olet?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vai onko mukana sitten koko eläminen?(osuus vuokrasta, ruoka, ihan kaikki)Todennäköisesti, koska äitikin on ttt-asiakas ja sen vuoksi nuoren tulee maksaa itse osuutensa vuokrasta, omat ruokansa jne. Yleensähän vanhemmat maksavat vielä lukiolaisensa elämän, mutta ttt-asiakkaat eivät saa enää 18-vuotiaasta lapsestaan toimeentulotukea eikä mitään muitakaan tukia.
Ja tämä siis siksi, että työsskäyvän vanhemman palkka ei pienene, vaikka lapsi täyttääkin 18. Toimeentulotuella elävän tulot taas pienenevät ja sen vuoksi nuoren on itse maksettava oma elämisensä ja asumisensa, koska vanhemmilla ei ole enää tulojen pienenemisen vuoksi varaa elättää lastaan.
Vierailija kirjoitti:
taas ihne vätystelyä. itse menin ilta- ja viikonlopputöihin 16-vuotiaana, maksoin siten lukion ja äidilleni vuokraa. samoin yliopiston suoritin työn ohessa. ei vaan aina jaksaisi näiden velliperseiden itkua... 10 vuoden päästå itketään kuinka opintolainaa on niin paljon ettei kannata mennä töihin ja porvarin vika kaikki.
Menehän vanhus siitä niitä muita vaippaikäisiä kiusaamaan. Maailma on muuttunut ja täällä puhutaan nuorten tilanteesta nyt vuonna 2018, ei joskus ennen ajanlaskun alkua.
Eihän sitä opintolainaa ole pakko kaikkea käyttää, vaikka joutuukin sen nostamaan.
Johan on taas turhaa "köyhän" nillitystä? 9000e? Kerrallako se täytyy maksaa? Ja yllätyksenäkö tuo lukion aloittaminen tuli?
Kirjat voi hankkia käytettyinä eikä läppärikään maltaita maksa. Kyse taitaa olla enemmän muiden elämänvalintojen/huonon ostokäyttäytymisen ongelmista. Tiedän monta köyhää yh:ta, jotka onnistuneet, osa jopa parillekin lapselle, lukion kustantamaan. Ei se mahdotonta ole, jos halua ja kykyä löytyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai joskus 20-30 vuotta sitten? Ja mä kävin kokoaika töissä, illat lukiossa ja samalla hoidin kodin ja elätin perheemme, mikäs velliperse se sinä oikein olet?
20 vuotta sitten juu. hienoa että olet tuollaisesta suoriutunut, arvostan.
Vierailija kirjoitti:
Eihän sitä opintolainaa ole pakko kaikkea käyttää, vaikka joutuukin sen nostamaan.
Eikä sitä ole pakko kaikkea edes nostaa. Lainapäätös riitää ja jos pärjää pienemmällä lainamäärällä, nostaa vain tarvitsemansa määrän. Tässä tapauksessa kyse oli kuitenkin siitä, että tämän yh-äidin oma toimeentulotuki pieneni ja sen vuoksi nuoren on maksettava asumisestaan, ruuistaan yms äidilleen.
Vierailija kirjoitti:
Näinpä. Tässä tapauksessa varmaan silti on käytetty, kun "sen kuitenkin joutuu ottamaan" ja "ettei tarvitse liikaa pihistellä kun muutenkin vaikeaa". Tuohan se tavaroiden ja turhan kalliin ruoan ostelu lohtua monen köyhyyteen...
Olin itse samassa tilanteessa kun täytin 18. Yh-isäni sai toimeentulotukea ja kun täytin 18 niin lapsikorotus tai mikälie poistui. Opintolainaa oli pakko nostaa että saimme vuokran maksettua ja ruokaa ja lukiokirjat ostettua. Kesäksi pääsin töihin Mäkkäriin mutta eiköhän nekin pienet tulot sitten vaikuttaneet isäni toimeentulotukeen. Sossun näkemys oli että minun piti n. tonnin suuruisilla tienesteilläni elättää isänikin. Lopputulos oli se että keskeytin lukion ja muutin pois kotoa. Tein pari vuotta töitä minimipalkalla Mäkkärissä masentuneena ja lannistuneena, ja makselin opintolainavelat pois. Lukion sain päätökseen vasta 26-vuotiaana. Loistava tämä meidän systeemi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osa-aikatyö onnistuu kyllä lukion ohella.
Mistä sellaisen nykyisin saa?
riippuu tietysti missä sattuu asumaan, mutta kaupungeissa kyllä reipas tyyppi saa työtä kun vain hakee. ravintolat, kaupat, yms. edellyttää toki oma-aloitteisuutta, kuten elämä ylipäätään.
Tarkoitat varmaan tällaista tyyppiä jonka isä maksaa bensat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikä sitä ole pakko kaikkea edes nostaa. Lainapäätös riitää ja jos pärjää pienemmällä lainamäärällä, nostaa vain tarvitsemansa määrän. Tässä tapauksessa kyse oli kuitenkin siitä, että tämän yh-äidin oma toimeentulotuki pieneni ja sen vuoksi nuoren on maksettava asumisestaan, ruuistaan yms äidilleen.
Ratkaisu: poika muuttaa omaan vuokra-asuntoon, vaikka sitten äidin lähelle, jos ei muuten ilman äidin apua pärjää (ruoanlaitto,pyykit jne).
Vierailija kirjoitti:
Eikö nimenomaan osa-aika töitä ole hyvin tarjolla?Kaupanala, varasto, ravintolat yms.
Sellaisia kokoaikaisia jolla oikeasti eläisi sitten perhe niin huonommin...
Tässä välissä pakko huomauttaa että kaupat eivät enää ota alle 18-vuotiaita.
Vierailija kirjoitti:
Olin itse samassa tilanteessa kun täytin 18. Yh-isäni sai toimeentulotukea ja kun täytin 18 niin lapsikorotus tai mikälie poistui. Opintolainaa oli pakko nostaa että saimme vuokran maksettua ja ruokaa ja lukiokirjat ostettua. Kesäksi pääsin töihin Mäkkäriin mutta eiköhän nekin pienet tulot sitten vaikuttaneet isäni toimeentulotukeen. Sossun näkemys oli että minun piti n. tonnin suuruisilla tienesteilläni elättää isänikin. Lopputulos oli se että keskeytin lukion ja muutin pois kotoa. Tein pari vuotta töitä minimipalkalla Mäkkärissä masentuneena ja lannistuneena, ja makselin opintolainavelat pois. Lukion sain päätökseen vasta 26-vuotiaana. Loistava tämä meidän systeemi.
Eikö laki sano, ettei ala-ikäistä voi velvoittaa elättämään vanhempansa? Olisi kannattanut vedota siihen.
Edelleen löytyy osa-aikatöitä lukiolaiselle. Omassa tuttavapiirissä on vain yksi joka ei ole mistään töitä löytänyt, mutta en ihmettele. En itsekään häntä palkkaisi.
Monesti köyhät vain eivät näe vaivaa. Kaikki pitäisi tuoda suoraan ovelle eikä työt saisi olla liian rankkoja. Valitetaan lehdissä, kun on tehty 20 työhakemusta vuodessa eikä mistään saa töitä. Itse valmistuin 2 vuotta sitten ja tein talvella reilu 200 työhakemusta kesätöitä varten. Aina jostain tärppää, kun jaksaa olla aktiivinen. Lisäksi opiskelut ja osa-aikatyöt, joten ehtii sitä jos oikeasti haluaa pärjätä.
Vierailija kirjoitti:
Tämä. Ensinnäkin ikävää, että jouduit kokemaan tällaista. Ajatella, että kuitenkin kävit lukion loppuun!! Sisua :)
Toivottavasti ne rikkaat, joiden mielestä jokaisella on samat mahdollisuudet, lukevat tämän ajatuksella. Ei todellakaan ole kaikilla samoja mahdollisuuksia opiskeluun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö laki sano, ettei ala-ikäistä voi velvoittaa elättämään vanhempansa? Olisi kannattanut vedota siihen.
Kuten kirjoituksestani käy ilmi niin tuossa vaiheessa olin jo täyttänyt 18.
Koulutusavustus toiselta vanhemmalta on vapaaehtoinen. Sitä ei saa mikäli toinen vanhempi ei halua sitä maksaa. Minulla oli tilanne, että mies ei suostunut allekirjoittamaan lomaketta, jossa olisi sitoutunut maksamaan sen lapsille lukio-opiskelun aikana. Ihmettelen vähän miksi pitää ottaa lainaa (ainakaan noin paljoa). Voihan sitä käydä lukio-opiskelun ohessa töissä ja ostaa kirjat jne. käytettyinä.
Mihin ihmeessä menee liki kymppitonni? T: lukiolaisen äiti