Työtön yksihuoltajaäiti HS:n mielipidepalstalla: poikani joutuu ottamaan yli 9 000 euroa opintolainaa lukion käymistä varten
http://www.iltalehti.fi/kotimaa/201803052200788310_u0.shtml
Mielipiteitänne kaipaan tähän kirjoitukseen.
Totean että lukio-opintojen aikana saa opiskelija rahaa myös toiselta vanhemmaltaan pienimmän elatusmaksun verran. Olen yh ja kaksi tytärtäni ovat ylioppilaita, hakivat ja saivat koulutusavustuksen isältään lukion ajaksi. Piti kääntyä oikeusaputoimiston puoleen että ex maksoi, ilmainen palvelu lukiolaiselle.
Moni ei tiedä tästä mahdollisuudesta mitään. Tästä on oikeuden ennakkotapaus ja satavarmasti saa etävanhemmalta maksut vaikka ulosoton kautta niin kuin kävi meidän tapauksessa. Kyseessä on iso raha opiskelijan budjettiin, sen saa myös kesäkuukausilta. Kun lapsi täyttää 18 lakkaa elatusmaksut ja se muuttuu koulutusrahaksi koko lukion ajaksi.
Kommentit (267)
Ratkaisu, joskaan ei tätä nuorta ehdi auttamaan:
Kouluun 5-vuotiaana. Siellähän lapset ovat jo ntkin varhaiskasvatuksessa.
Oppivelvollisuuteen lisätään lukio tai ammattikoulu kuten Usassa ja Ruotsissa. Silloin kaiken ehtii tehdä alaikäisenä.
Yhteiskunnan on huolehdittava peruskoulutuksesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin itse samassa tilanteessa kun täytin 18. Yh-isäni sai toimeentulotukea ja kun täytin 18 niin lapsikorotus tai mikälie poistui. Opintolainaa oli pakko nostaa että saimme vuokran maksettua ja ruokaa ja lukiokirjat ostettua. Kesäksi pääsin töihin Mäkkäriin mutta eiköhän nekin pienet tulot sitten vaikuttaneet isäni toimeentulotukeen. Sossun näkemys oli että minun piti n. tonnin suuruisilla tienesteilläni elättää isänikin. Lopputulos oli se että keskeytin lukion ja muutin pois kotoa. Tein pari vuotta töitä minimipalkalla Mäkkärissä masentuneena ja lannistuneena, ja makselin opintolainavelat pois. Lukion sain päätökseen vasta 26-vuotiaana. Loistava tämä meidän systeemi.
Eikö laki sano, ettei ala-ikäistä voi velvoittaa elättämään vanhempansa? Olisi kannattanut vedota siihen.
Kuten kirjoituksestani käy ilmi niin tuossa vaiheessa olin jo täyttänyt 18.
No mikä sitten oli ongelma? Tuliko se aikuisuus yllätyksenä vai? Omaa vuokra-asuntoa vaan alle sitten, vaikka vanhemman naapurista jos ei muuten pärjää. Ja voihan sitä silti viettää paljon aikaa äitin/isin kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Koulutusavustus toiselta vanhemmalta on vapaaehtoinen. Sitä ei saa mikäli toinen vanhempi ei halua sitä maksaa. Minulla oli tilanne, että mies ei suostunut allekirjoittamaan lomaketta, jossa olisi sitoutunut maksamaan sen lapsille lukio-opiskelun aikana. Ihmettelen vähän miksi pitää ottaa lainaa (ainakaan noin paljoa). Voihan sitä käydä lukio-opiskelun ohessa töissä ja ostaa kirjat jne. käytettyinä.
Voi käydä töissä mutta se taas entisestään pienentää yh-vanhemman toimeentulotukea. Kokemusta on. Ojasta allikkoon.
Itse pidän tilannetta surullisena ja surullisena myös joitain kommentteja täällä.
Minusta hyvässä yhteiskunnassa, jossa ihmisten koulutuksen ja hyvinvoinnin ymmärretään hyödyttävän koko maan etua, olisi tärkeää pitää koulutus ja terveydenhuolto ilmaisena kansalle. Onhan se toki todella edullista yksilölle nytkin, kun vertaa johonkin muuhun maahan, mutta tämä ei ole todellakaan peruste sille, että "Joo kasvatetaan maksuja täälläkin kun muuallakin on".
On jopa harmillista, että töitä on otettava opiskelujen oheen pärjätäkseen. Jos opintonsa hoitaa hyvin, se on kovaa työtä! Opiskelu on jopa kovempaa kuin työnteko, koska pelkkä koulussa käynti ei riitä, vaan asioihin on paneuduttava kotonakin. Jos kaikki lomat joutuu tämän päälle olemaan töissä viikonloppuja myöden, missä ihmeen välissä ihminen saa levätä ja palautua?? Sitten tulee loppuunpalamisia, sairaslomia ja opintojen keskeyttämisiä, joka ei ole menetys vain yksilölle, vaan meille kaikille. Ja kallistakin vielä kaiken lisäksi!
Aivan he****in lyhytnäköistä kaiken kaikkiaan ajaa koko ajan opiskelijoita ahtaammalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin itse samassa tilanteessa kun täytin 18. Yh-isäni sai toimeentulotukea ja kun täytin 18 niin lapsikorotus tai mikälie poistui. Opintolainaa oli pakko nostaa että saimme vuokran maksettua ja ruokaa ja lukiokirjat ostettua. Kesäksi pääsin töihin Mäkkäriin mutta eiköhän nekin pienet tulot sitten vaikuttaneet isäni toimeentulotukeen. Sossun näkemys oli että minun piti n. tonnin suuruisilla tienesteilläni elättää isänikin. Lopputulos oli se että keskeytin lukion ja muutin pois kotoa. Tein pari vuotta töitä minimipalkalla Mäkkärissä masentuneena ja lannistuneena, ja makselin opintolainavelat pois. Lukion sain päätökseen vasta 26-vuotiaana. Loistava tämä meidän systeemi.
Tämä. Ensinnäkin ikävää, että jouduit kokemaan tällaista. Ajatella, että kuitenkin kävit lukion loppuun!! Sisua :)
Toivottavasti ne rikkaat, joiden mielestä jokaisella on samat mahdollisuudet, lukevat tämän ajatuksella. Ei todellakaan ole kaikilla samoja mahdollisuuksia opiskeluun.
Kyllä on, jos haluaa ja on jonkinlaista tolkkua rahankäytössä ja elämänhallinnassa. Monenkin köyhän yh:n lapsi on käynyt lukion ilman valittamista lehdissä ja jopa ilman lainoja.
T. Köyhä itsekin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö laki sano, ettei ala-ikäistä voi velvoittaa elättämään vanhempansa? Olisi kannattanut vedota siihen.
No mikä sitten oli ongelma? Tuliko se aikuisuus yllätyksenä vai? Omaa vuokra-asuntoa vaan alle sitten, vaikka vanhemman naapurista jos ei muuten pärjää. Ja voihan sitä silti viettää paljon aikaa äitin/isin kanssa.
Niin että lukion kolmasluokkalainen, juuri ja juuri 18- vuotias on mielestäsi jo niin aikuinen että pitäisi pystyä elättänään itsensä ja isänsä? Eikä voi tulla yllätyksenä että onkin pakko ottaa lainaa eikä sossu auta? Millä elämänkokemuksella tämä olisi pitänyt tietää? Siinä vaiheessa olin yrittänyt keskittyä yo-kirjoituksista kunnialla selviämiseen ja yhtäkkiä joudunkin miettimään onko varaa edes jatkaa lukiota. Vähän empatiakykyä hei.
Vierailija kirjoitti:
Osa-aikatyö onnistuu kyllä lukion ohella.
Näinpä. Mä pidin kerhoja syksystä kevääseen ja kävin kesällä kahdessa työpaikassa. Maksoin itse koko lukion kirjoineen, matkoineen ja vanhojentansseineen jne.
Ja tämä siis Etelä-Pohjanmaalla. Pyöräilin, eikä kukaan kuljetellut. Miten tämä voi olla vaikeaa? Mun vanhemmat ihan ok-tuloisia, mutta opettivat samalla rahan arvon.
Pakko puolustaa sen verran, että lukioissa vaaditaan nykyään tietokone ja vasta uudistuneen opetussuunnitelman takia käytettyjä kirjoja on huonosti tarjolla ja ne on kalliita.
Niihin osa-aikatöihinkään ei niin vaan mennä. Kävin itse ammattikoulun 10 vuotta sitten. Hain grillille, jonne kylläkin pääsin mutta hakijoita yhteen paikkaan oli melkein 40.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä sellaisen nykyisin saa?
Voi veetu. Hakemalla.
Vierailija kirjoitti:
Itse pidän tilannetta surullisena ja surullisena myös joitain kommentteja täällä.
Minusta hyvässä yhteiskunnassa, jossa ihmisten koulutuksen ja hyvinvoinnin ymmärretään hyödyttävän koko maan etua, olisi tärkeää pitää koulutus ja terveydenhuolto ilmaisena kansalle. Onhan se toki todella edullista yksilölle nytkin, kun vertaa johonkin muuhun maahan, mutta tämä ei ole todellakaan peruste sille, että "Joo kasvatetaan maksuja täälläkin kun muuallakin on".
On jopa harmillista, että töitä on otettava opiskelujen oheen pärjätäkseen. Jos opintonsa hoitaa hyvin, se on kovaa työtä! Opiskelu on jopa kovempaa kuin työnteko, koska pelkkä koulussa käynti ei riitä, vaan asioihin on paneuduttava kotonakin. Jos kaikki lomat joutuu tämän päälle olemaan töissä viikonloppuja myöden, missä ihmeen välissä ihminen saa levätä ja palautua?? Sitten tulee loppuunpalamisia, sairaslomia ja opintojen keskeyttämisiä, joka ei ole menetys vain yksilölle, vaan meille kaikille. Ja kallistakin vielä kaiken lisäksi!
Aivan he****in lyhytnäköistä kaiken kaikkiaan ajaa koko ajan opiskelijoita ahtaammalle.
Juuri näin! Lukio on muutenkin nykyään niin raskas, että moni ei kyllä jaksa käydä sitä jos pitäisi vielä käydä ilta- ja viikonlopputöissä. Arvosanat ainakin olisivat surkeita! Vain hyväosaisillako on oikeus käydä lukio kunnialla loppuun ja saada arvosanat, jotka takaavat jatko-opinnot. Ja huom. te jotka muistelette omaa lukioaikaanne, lukio on nykyään paaaljon rankempaa!!
Vierailija kirjoitti:
taas ihne vätystelyä. itse menin ilta- ja viikonlopputöihin 16-vuotiaana, maksoin siten lukion ja äidilleni vuokraa. samoin yliopiston suoritin työn ohessa. ei vaan aina jaksaisi näiden velliperseiden itkua... 10 vuoden päästå itketään kuinka opintolainaa on niin paljon ettei kannata mennä töihin ja porvarin vika kaikki.
Menit töihin? Ehkä se onnistui vielä joskus 70-80 luvuilla, mutta nyt eletään 2000 lukua ja tilanne on vähän erilainen, sillä millekään työpaikalle ei voi enää vain mennä ja tehdä (paitsi jos työnantaja on äiti tai isä tai muu läheinen sukulainen). Tai voi, mutta saa poliisit seurakseen kuten se bussikuski tässä taannoin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin että lukion kolmasluokkalainen, juuri ja juuri 18- vuotias on mielestäsi jo niin aikuinen että pitäisi pystyä elättänään itsensä ja isänsä? Eikä voi tulla yllätyksenä että onkin pakko ottaa lainaa eikä sossu auta? Millä elämänkokemuksella tämä olisi pitänyt tietää? Siinä vaiheessa olin yrittänyt keskittyä yo-kirjoituksista kunnialla selviämiseen ja yhtäkkiä joudunkin miettimään onko varaa edes jatkaa lukiota. Vähän empatiakykyä hei.
Lisään vielä että yh-isäni ei ollut siihen mennessä edes puhunut minulle juurikaan siitä miten ala-ikäisyyteni vaikutti hänen saamaansa toimeentulotukeen. Joten kyllä se tuli vähän niinkuin pommina kun hän yhtenä päivänä ilmoitti että nyt muuten ei enää rahat riitäkään elämiseen, mitäs tehdään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tarkoittanut syyttää sinua. Isällesi ei ainakaan olisi pitänyt tulla yllätyksenä. Hän olisi voinut halutessaan yrittää miettiä parempaa ratkaisua koko tilanteen kannalta.
Mutta ymmärrän kyllä, ettei kaikista vanhemmista ole siihen. Oma äitinikin "heitti" minut ulos kotoa 16-17-vuotiaana ja jouduin itse etsimään asunnon sekä huolehtimaan koulusta ja kustannuksista (tapahtui n. 15v sitten). Äitini oli juuri tällainen valittava "köyhä", jolla elämänhallinta hukassa. Monen kaverin fiksummat köyhät vanhemmat kyllä onnistuivat siinä, missä omani ei. On se tietysti surullista, kun lapsen opiskelu kärsii vanhempien tyhmyyden/rahankäytön takia.
Vierailija kirjoitti:
Oppivelvollisuuteen lisätään lukio tai ammattikoulu kuten Usassa ja Ruotsissa. Silloin kaiken ehtii tehdä alaikäisenä.
Yhteiskunnan on huolehdittava peruskoulutuksesta.
Todennäköisesti pelleilet, mutta tämäkin vaihtoehto maksaa. Koulun voi aloittaa tietyin edellytyksin jo vuotta ennen oppivelvollisuusiän täyttymistä. Tähän kuitenkin tarvitaan useita käyntejä koulukypsyysarvioinnin tekevän psykologin luona (n. 500 €) sekä psykologin lausunto (n. 100 €). Hinnat ovat siksi tuollaiset, koska julkisen terveydenhuollon piirissä arviointeja ei tehdä, vaan on pakko mennä yksityiselle. Lisäksi puoltavaa lausuntoa aloittaa koulu etuajassa ei anneta ihan heppoisin perustein.
Tiedän perheen jolla on omakotitalo, uusi kesämökki ja ulkomaillekin pitää päästä vähintään kerran vuodessa. Lapsen lukiokirjoihin haettiin rahaa Pelastakaa lapset ry:ltä ja tuettu kylpylälomakin kelpasi, edes omavastuuosuutta ei tarvinnut maksaa kun sossu kustansi senkin.
Tälläisten esimerkkien takia en anna rahaa hyväntekeväisyyteen, väärinkäytöksiä on niin paljon. Valehtelemalla saa etuuksia joista rehelliset voivat vain haaveilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhteiskunnan on huolehdittava peruskoulutuksesta.Todennäköisesti pelleilet, mutta tämäkin vaihtoehto maksaa. Koulun voi aloittaa tietyin edellytyksin jo vuotta ennen oppivelvollisuusiän täyttymistä. Tähän kuitenkin tarvitaan useita käyntejä koulukypsyysarvioinnin tekevän psykologin luona (n. 500 €) sekä psykologin lausunto (n. 100 €). Hinnat ovat siksi tuollaiset, koska julkisen terveydenhuollon piirissä arviointeja ei tehdä, vaan on pakko mennä yksityiselle. Lisäksi puoltavaa lausuntoa aloittaa koulu etuajassa ei anneta ihan heppoisin perustein.
Luin viestisi huolimattomasti, sori. Tarkoititkin sitä, että KAIKKI lapset aloittaisivat koulunsa jo 5-vuotiaina. T. lainatun veistin kirjoittaja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näinpä. Mä pidin kerhoja syksystä kevääseen ja kävin kesällä kahdessa työpaikassa. Maksoin itse koko lukion kirjoineen, matkoineen ja vanhojentansseineen jne.
Ja tämä siis Etelä-Pohjanmaalla. Pyöräilin, eikä kukaan kuljetellut. Miten tämä voi olla vaikeaa? Mun vanhemmat ihan ok-tuloisia, mutta opettivat samalla rahan arvon.
Minä vuonna tämä oli?
Mulla on 17-vuotias ja 15-vuotias ja kesätyötkin on kiven alla. Alle 18-vuotiaille on tarjolla lähinnä 2 viikon "tutustu työelämään ja tienaa" pätkiä, joista maksetaan 200 €. Hakijoita on joka vuosi nelinkertainen määrä paikkoihin nähden, kokeilupaikan saajat arvotaan. Ylivoimaisesti suurin osa paikoista on aioastaan 18 v. täyttäneille.
Me vanhemmat maksetaan lukio jne. nuorilla on muuhun extraan työpaikat. Esikoinen jakaa mainoksia (tuntipalkka työstä jää jonnekin 3 € tienoille) ja nuorempi vetää apuopena luistelukoulua. Pääsi tuonne koska lopetti juuri kilpailemisen taitoluistelussa, kukaan random nuori ei noihin pääse, vaan vetäjät otetaan lajin harrastajista. Ainakin täällä on esim. 4H-kerhojen vetäjiksi ikäraja 18 vuotta.
Lisätään nyt vielä tähän ennen sitä ja ennen tätä, että OPS uudistui vuosi sitten ja lukiokirjoja on todella, todella vaikea löytää käytettynä noin isommassa määrin, jotain kyllä löytyy. Lisäksi opettajat ovat alkaneet vaatia digikirjoja, joilla ei ole jälleenmyyntiarvoa, mutta ovat lähes saman hintaisia kuin paperikirjat.
Vierailija kirjoitti:
Johan on taas turhaa "köyhän" nillitystä? 9000e? Kerrallako se täytyy maksaa? Ja yllätyksenäkö tuo lukion aloittaminen tuli?
Kirjat voi hankkia käytettyinä eikä läppärikään maltaita maksa. Kyse taitaa olla enemmän muiden elämänvalintojen/huonon ostokäyttäytymisen ongelmista. Tiedän monta köyhää yh:ta, jotka onnistuneet, osa jopa parillekin lapselle, lukion kustantamaan. Ei se mahdotonta ole, jos halua ja kykyä löytyy.
Kirjat tuppaavat vaihtumaan vuosittain, joten vanhoista ei ole paljon iloa. Kenen intresseissä jatkuva kirjojen vaihtaminen on, siitä voisi aloittaa ihan oman keskustelunsa.
Tuo onkin monissa tällaisissa perheissä ratkaisu eli lapset muuttavat heti 18 vuotta täytettyään omilleen. Yhteiskunnalle tämä kuitenkin tulee kalliimmaksi kuin jos lukiolainen laskettaisiin vielä vanhempiensa kanssa samaan talouteen kuuluvaksi, mutta ei elatusvelvolliseksi.