OCD oireita vai ADD vai muuten vain typerä?
Löytyisikö tältä ihmisiä, joilla olisi kokemusta aiheesta... ?
En ymmärrä itseäni, sen verran tiedän etten ole ihan terve, mutta mitä tämä on. Tiedän että oikea osoite olisi psykologi ja olen työn puolesta käymässäkin vastaanotolla. Näistä en pysty puhumaan, häpeän itseäni aivan pohjattomasti. En ole kertonut tarkalleen tästä kenellekkään, vähän miesystävälle/parhaalle ystävälle mutta olen jättänyt suuren osan pois.
Kehitän ajoittain jonkinlaisen ehkäpä pakkomielteen puoli tuntemattomiin ihmisiin. Kyllä minulla on heihin aina jokin kytkös ja he vaikuttavat elämääni, eli ihan "randomeista" ei ole kyse. En muista koska ensimmäiset tällaiset jutut ovat alkaneet, ehkä ylä-asteella. Olen nyt lähes 30v.
Olen aina stalkannut poikaystävieni/miesystävieni eksät netistä. Facebookin katsominen ei riitä, selaan koko googlehaun, kuvahaun yms, ihan kaiken. En voi lopettaa. Tuntuu ettei tämä ole tahdonalaista, kun tajusin että tämä ei ole normaalia päätin etten tee näin. Pystyn jonkin aikaa olla katsomatta menneisyyteen esim aloittaessani suhteen mutta viimeistään kuukauden jälkeen etsin kaiken mahdollisen tiedon. En tiedä onko tällainen yleistä tai normaalia mutta ainakin ahdistaa niin paljon, ettei siltä tunnu... Voihan tämä olla ihan tavallistakin ja kuvittelen sen pakko-oireeksi.
Ensimmäinen jumiutuminen, mikä vaikutti oikeasti omaan hyvinvointiini tuli kuitenkin 20-21 vuotiaana ja kesti n. 6 vuotta. Tämä alkoi siitä, että silloisen avopuolisoni paras ystävä, jonka kanssa oltiin paljon tekemisissä lyttäsi minua jatkuvasti eikä poikaystäväni tukenut minua yhtän ja väitti minun kuvittelevan. Tällä kaverilla oli tyttöystävä, joka oli hyvin hyvin ujo ja sulkeutunut. Itse olen ulospäinsuutautunut ja haluan aina päästä hyviin väleihin ihmisten kanssa. En oikein päässyt tuon tyttöystävän lähelle, hän ei juuri puhunut eikä hänestä saanut mitään irti. Kun hän istui hiljaa porukassa meitin pakonomaisesti mitä hän ajattelee. Aloin kaivaa tietoa, hänen ystävät, mielenkiinnonkohteet ja kaiken mahdollisen.Tyttöystävä asui muualla ja kävi viikonloppuisin kaupungissamme. Tuo poikaystäväni kaveri asui kanssamme samassa talossa. Saatoin katsoa netistä junien aikataulut, ja päätellä millä junalla tuo pakkomielteeni kohde tulee, istuin parvekkeella ja odotin jopa 3h että näin hänen kävelevän asuintaloomme. Saatoin myöhästyä tärkeistäkin jutuista koska en voinut lähteä ennenkuin tiesin että hän on tullut. En olisi ikinä päässyt tilanteesta irti jos tämä pariskunta ei olisi muuttanut toiselle puolen suomea. Yhteydet heihin katkesivat lähes täysin. Kesti monta kuukautta että jokapäiväinen levottomuus siältäni hävisi. Mutta lopulta se katosi kyllä.
Nyt olen alannut seurustella miehen kanssa, jonka kanssa olen ollut ystävä vuosikaudet. Luonnollisesti tiedän KAIKKI hänen eksänsä. Tiesin että tämä asetelma on hankala ja minun täytyy pitää itseni "kurissa". Kuitenkin hänen viimeinen oikeasti vakava pidempi suhde ( oli kihloissa) tuottaa tuskaa. En oikein tiedä onko tämä mustasukkaisuutta vai onko tämä joku ocd muoto. Jos en olisi ennen jumittanut ihmisiin ajattelisin olevani vain tosi mustasukkainen mutta en tiedä onko minulla joku pakko-oire juttu...
En ole mustasukkainen, pikemminkin kehitän jonkin ihailun ja uteliaisuuden henkilöihin, haluan tietää heidän mielipiteensä, unelmansa ja ihan kaiken. Kumppanin eksän kohdalla tietysti liittyy vertailua itseeni, mutta tästä huolimatta pidän tätä erillisenä asiana kumppanistani. Luotan häneen enkä tunne pelkoa että hän kiinnostuisi muista. Silti tämä eksän tarkkailu vaivaa.
Kommentit (50)
Minulla on ADD ja myös lapsellani, ja ap:n oireilu lapsena kuulosta kyllä ihan tismalleen siltä, vaan pahemmalta versiolta. Voin hyvin kuvitella että jos oman lapseni tilanne olisi vähän pahempi, hän myöhäistyisi joka tunnilta tai unohtaisi vaihtaa vaatteet kouluun. Nykyään vanhemmat ovat vain niin valveutuneita ja pitävät huolta etteivät lapset myöhästy, ettei sitä pääse tapahtumaan niin paljon.
Tuo toinen ongelma saattaa liittyä siihen että kun mikään elämässä ei pysy kontrollissa ADD:n takia, ap on kehittänyt tapoja kontrolloida edes jotain. Tai kun vanhemmat ovat pitäneet mykkäkoulua ja salanneet tilanteensa lapsilta, aikuisena ap haluaa tietää muiden tilanteista kaiken.
Muutamat kommentit tässä ketjussa kuulostavat omituisilta. Älytöntä jankkaamista siitä että ap:lla on oltava persoonallisuushäiriö koska ei ADD voi olla niin paha. Omasta mielestäni vaikea ADD yhdistettynä haastaviin olosuhteisiin lapsuudessa voi hyvin saada aikaan sellaisia liitännäisoireita joista ap puhuu.
Olisiko sen ADD kanssa voinut oppia elämään näin "hyvin"? Tunnistan itseni joissain ADD kuvauksen kohdissa, mutta kun luen tarinoita joissa ADD omaavat henkilöt kertovat miten ei pysty pysymään työssä, tekemään mitään loppuun ja kaikki elämänhallinta on kateissa, niin en minä kyllä niin paha ole. Asiat on hankalia ja asioiden loppuun vieminen vaatii erillistä tiedostamista ja keskittymistä. Elämäni on kyllä kaaosta, mutta jotenkin onnistun pitämään kaiken siten hallinnassa että ehdin ajoissa töihin, löydän avaimeni ja maksan laskuni. Siivoankin nykyään ennenkun tiskipöytä on homeessa ( no, vähän liioittelua kyllä, ei tilanne nyt ihan niin paha ole ollut :P ). Yleensä en silti saa siivousta aloitettua ennenkuin tilanne on se että 30 neliön siivoukseen kuluu 4-6 tuntia. Mutta pystyn siihen, ja pystyn siivoamaan kaiken kerralla. Kun asuin isommassa asunnossa en kyennyt tähän kun kaikki jotenkin vain levisi. Ne kaikki kerrat kun istun keskiyöllä rätin kanssa lattialla itkemässä kun on niin väsynyt eikä tätä voi saada valmiiksi. Vielä parikymppisenä kun olin avoliitossa olin tosi raskas kumppani kun miehen piti huolehtia kaikesta, mutta erottuamme oli pakkko ottaa vastuu itsestään ja pikkuhiljaa olen kehitellyt itseleni systeemejä joilla arki pelittää. Harrastuksiin olen omistautunut ja pitkäjänteisyydessä ei kyllä ole puutetta. Isoissa linjoissa siis homma pelittää ja pystyn sitoutumaan mutta kun katsoo tarkemmin elämääni se on täynnä ylimääräistä poukkoilua, olen se jolle aina sattuu kaikkea. Lapsena olin ihan täysin irti ympäristöstä ja se on numero itsessään, paljon hauskoja juttuja on :D En kyllä tiedä, ehkä pyydän päästä joihinkin tutkimuksiin.
Simppeliä: olet lapsena kokenut usein toistuvaa syyllistämistä ja muihin vertailua, joka on aiheuttanut huonommuuden tunnetta ja nyt aikuisena haet omalla käytökselläsi sitä itsellesi tutuinta ja turvallista olotilaa eli kroonista syyllistä oloa. Yritä selvittää kasvatuksen aiheuttamat traumat psykologin kanssa!!
Ap tarinasi lapsuudesta on kuin minun suustani! Minulla on add. Add henkilö voi kehittää selviytymiskeinoja elämän varrella. Minulle tutkimusten yhteydessä sanottiin, että korkea älykkyys on kohdallani ollut avaimena elämässä selviämiseen näinkin pitkälle ilman tukitoimia/lääkitystä. Työelämään en kuitenkaan sopeudu vaan uuvun aina ennemmin tai myöhemmin täysin. Kirjoitit, että sullakin on uupumusta töissä ja se voi johtua add:stä. Mulla vaatii ihan hirveästi ponnistelua kaikki normaalit asiat elämässä. Omiin mielenkiinnonkohteisiin taas jään jumittamaan ja unohdan syödä ja käydä vessassa kun uppoudun niihin.
Mun sängystä muuten löytyi lapsena ruuasta ompeluneuloihin...
Tuosta pakkomielle jutusta en osaa sanoa mitään.
Ap. Sinulla on selkeästi add-oireita. Oletko miettinyt, että sinulla voisi olla myös muita neurologisia häiriöitä, kuten esimerkiksi Asperger? Olet viihtynyt yksin lapsena ja muistakin Aspergeriin viittaavista piirtesitä kerrot tässä ketjussa. En epäile hetkeäkään, että sinulla olisi persoonallisuushäiriö vaan tosiaankin Asperger tai jokin muu neurologinen oireyhtymä. :)
Naisten Asperger ilmenee hieman eri tavalla kuin miesten, vaikka oireet ovatkin samanlaisia. As-ihmisethän kiinnostuvat lähes pakonomaisesti jostakin, ja he tutkivat sitä läpikotaisin. Siinä missä as-mies on kiinnostunut postimerkkeilystä tai juna-aikatauluista, as-nainen saattaa kehittää kiinnostuksenkohteeksi esimerkiksi jonkun ihmisen - ihan niin kuin sinä.
Toisinaan as-nainen voi kehittää ihastumisen tunteita kiinnostuksen kohteiksi joutuneita ihmisiä kohtaan. Minulla on ollut tällaisia ihastuksia, ja toisaalta se tuntuu kiusalliselta, toisaalta on kiva olla ihastunut. Sinä olet kiinnostunut seurustelukumppanisi entisistä tyttöystävistä.
Sinuna menisin nyt sinne psykologin puheille, kuten oli suunnitelmakin. Pyydä, että sinulle tehdään add-testin lisäksi myös Asperger-testi.
Voit testata itsekin itsesi nettitesteillä. Tutustu myös Autismi- ja Aspergerliiton sivuihin. Voit yllättäen löytää hyvinkin tutun oloisia asioita sieltä. https://www.autismiliitto.fi/
Netistä löytyy myös tietoa siitä, millaisena Asperger ilmenee naisilla. Asperger-kuvauksethan on tehty poikien ja miesten piirteiden mukaan. Aikaisemmin uskottiin jopa, että naisilla ei esiinny juurikaan Aspergeria. Nykyään on tutkittu naisten Aspergeria enemmän ja diagnoosien tekeminenkin on tarkentunut.
Minä olen löytänyt paljon itseäni myös YouTube-videoista. Pidän erityisesti Milona Sadekallion videoista. Ne olivat ensimmäiset näkemäni suomenkieliset as-naisen tekemät videot, joihin pystyin samaistumaan. Myös minulla, kuten Milonallakin, on diagnosoitu Aspergerin lisäksi myös add.
https://www.youtube.com/channel/UCEFfZY_IrME0uLA13XltfKg
Tsemppiä!
P.S. Tulethan kertomaan, miten tutkimusmatkasi itseesi etenee. Ja ne tutkimukset. Olisi kiva kuulla, että tällä tarinalla olisi sittenkin ihan onnellinen loppu. :)
Tuo ihmisten stalkkaus ei ainakaan ole ADD-tyyppistä käytöstä, ja kuulostaa hyvin ikävältä ja myös pelottavalta. Pakko sanoa, ettei kukaan nyt saa päähänsä olettaa, että me ADD:t olisimme tuollaisia. Muutenkin törmää ikäviin ja virheellisiin ennakko-oletuksiin keskittymishäiriöisistä.
Ap, objektiivisesti tarkasteltuna sinä seuraat näitä ihmisiä yhtä tarkkaan kuin Asperger-pojat junia tai lentokoneita.
Ymmärrän kuitenkin jollakin tasolla myös näitä addeja, jotka kauhistelevat, miten sinä stalkkaat ihmisiä. Kannattaisi varmaan keksiä jokin uusi harrastus, vaikka lintuharrastus. :) Tai rupea keräämään kasvistoa. Ota kasveista digikuvia ja tee niistä kiva kansio.
Mutta, kuten tuolla ylhäälläkin todettiin, kannattaa mennä niihin neurologisiin testeihin. Sinussa on niin paljon Asperger-piirteitä, että olisi ihme, jos et saisi diagnoosia.
Heipä hei taas.
Ei ollut mitään merkitystä psykologilla käynnillä. Ei ehditty lyhyen ajan sisällä käydä läpi kuin päällimmäisiä haasteita elämässä ( lähinnä työssä, työssä jaksamisen vuoksihan sinne meninkin oikeastaan). Lopuksi psykologi totesi ettei työn kannalta katso tarpeelliseksi varata uutta aikaa, koska selviydyn tällä hetkellä työssä. Ymmärrän kyllä ettei työpaikkapsykologilla kuulukaan alkaa käydä läpi kaikkia elämän haasteita, pitäisi varmaan varata aikaa jonnekin työterveyden ulkopuolelle.... Lisäksi olen niin pidättyväinen vieraiden ihmisten ja tuttujenkin kanssa, että vaikka yritin kyllä kertoa avoimesti kaikesta niin ehkä ei saanut sitä kuvaa että ongelmat olisivat isoja. Kaikesta ei vain ehditty puhua, ja en kyllä osaa tuollaisessa tilanteessa näyttää tunteitani joten ehkä saa vähän eri kuvan kun miltä pään sisällä tuntuu.
Ymmärrän miksi ADD ihmiset tässä ketjussa ovat vähän varpaillaan. Ihmisellä voi olla eri piirteitä, ja päällekkäisiä ongelmia. En itenkään usko tuon stalkkaamisen olevan ADD tyypillistä. Lähinnä minulla on lapsuudessa varsinkin ollut vahvasti muita ominaisuuksia siihen keskittymishäiriöön viitaten ja ilmeisesti yhä on kun työkaverit ja kaverit niin sanovat. En usko sen stalkkaamisen sinänsä olevan siis keskittymishäiriöstä johtuvaa, mutta se että ihminen menee tällälailla solmuun voi olla alkujaan sieltä lapsuuden haasteista jotka liittyvät keskittymisen puutteeseen. En tiedä ymmärsikö kukaan tätä :D Toki ADD kuvataan että jää johonkin asiaan "jumiin" mutta sekään ei kuulosta tältä.
Harrastuksiin jään jumiin. Olen aina rakastanut aivan yli kaiken eläimiä. Pienenä olin mielummin eläinten kun ihmisten kanssa. Olen koko elämäni omistanut eläimille, niiden opiskelulle. Kaikki on rytmitetty ja tehty sen mukaan että omistan lemmikkejä. kaikki raha ja aika menee niihin, ja monesti olen kuullut kommentteja että aikuisella ihmisellä pitää olla muutakin.
Hyvällä ystävälläni on asperger, hän on kylläkin mies. Olemme tunteneet 20 vuotta, en tunnista kyllä itseäni niissä aperger piirteissä. Toki siinä jumittamisessa ja ylikiinnostumisessa mutta muuten. Minulla on aivan järjetön kasvomuisti. Muistan kaikki kauppojen kassat, muistan ihmiset joita olen tavannut vaikka koulutuksessa 5 vuotta sitten. Minulla on ainakin omasta mielestäni ihan hyvät sosiaaliset taidot ja työskentelen haastavasti käyttäytyvien asiakkaiden kanssa, joiden kanssa pitää osata käyttää omaa persoonaa ja sosiaalisia taitoja. Ihmiset kiinnostavat ylipäätään minua ja kaveritkin kehuvat että olen se jolle kerrotaan asioita joita ei muille voi kertoa. En oikein tiedä muuten sanoa tuohon, ei ole minkäänlaista kuvaa aspergerista yleensä, vain tuosta hyvästä ystävästäni. Toisaalta lapsena olin sosiaalisesti aika kyvytön, vaikka nykyään tosiaan omasta mielestäni ainakin hyvinkin kykenevä.
En tiedä yhtään. Voi olla ettei minulla ole muuta kuin käsittelemättömiä asioita. Tällä hetkellä tuo pakkomielteinen stalkkaus on vähän helpottanut ainakin joksikin aikaa. Puhuin asiasta mieheni kanssa, ja se tuntui vähän rauhoittavan. Olen yhä uupunut. Minulla on edessä iso elämänmuutos mistä seuraa paljon stressiä. Psykologilla käsiteltiin lähinnä tätä ja muut oireet johtuvat stressistä, esimerkiksi korkeammat masennusseulan pisteet.
Olen jonkin verran tuosta ADD lukenut enkä koe täydellistä samaistumista. Jotkin osat ovat tuttuja ja jotkin ei. Ja olen muuttunut niin reilusti aikuisena tuon keskittymisen suhteen, että sekin vähän kyseenalaistaa. Mukava kuulla ajatuksiasi tästä, voit olla oikeassa. Ehkä osa tuosta haaveilusta ja poissa-olevuudesta on ihan vain persoonaakin, onhan ihmiset erilaisia. Ja osa voi varsinkin kokemuksista koulussa olla sitä hahmottamisen ongelmaa, se näkyy yllättävän monessa kohdassa kun ei ensinnäkään löydä mitään eikä osaa suunnistaa mihinkään, tai tiedä miten päin asiat pitää laittaa :D Elämäni ei paperilla ole ollut kyllä epävakaata, siis toimintani on hyvinkin "pysyvää". Tunne-elämä on kyllä hyvinkin ailahtelevaa.