HS Mielipide: Taustanauhojen kasvava käyttö konserteissa tuntuu huijaukselta
"Olen pitkän linjan livemusiikin kuluttaja. Viime vuosina yksi asia on alkanut häiritä minua yhä enemmän: valmiiksi äänitettyjen taustaraitojen runsas käyttö konserteissa ja keikoilla. Playbackista on tullut niin yleistä, että aidon live-esityksen ja studiotarkkuudella tuotetun show’n raja hämärtyy.
Monille konserttiin tuleville tärkeintä on nähdä tähti ja kuulla täydellinen soundi. Mutta minulle livemusiikin ydin on inhimillisyydessä: pienissä virheissä, hengityksessä, epätäydellisyydessä. Ne ovat kadonneet, kun taustanauhat hoitavat stemmat, syntikat ja jopa osan instrumenteista. Autotune on korjannut laulua jo kauan, mutta nyt koko esityksen luonne on muuttunut.
Olen viime aikoina ollut konserteissa, joissa taustanauhojen määrä on ollut niin suuri, että olen tuntenut itseni petetyksi. Miksi maksaa live-esityksestä, jos suuri osa kuullusta on valmiiksi tuotettua? Onneksi aitoja luomukeikkoja löytyy edelleen pieniltä lavoilta ja esimerkiksi Coitus Intin, Steve ’n’ Seagullsin ja Letz Zepin kaltaisilta esiintyjiltä.
Ehdotan, että musiikkitapahtumien markkinointiin lisätään selkeät tuotetiedot: kuinka suuri osa esityksestä on taustanauhaa. Tuotetiedoissa voisi lukea esimerkiksi ”taustalaulu 70 prosenttia”, ”komppikitarat 50 prosenttia” tai parhaimmillaan ”100-prosenttisesti live”. Kuluttajalla on oikeus tietää, mitä hän on ostamassa.
Ilman kuulijoiden kriittisyyttä ja painetta playbackin käyttö tuskin vähenee. Nyt olisi aika keskustella avoimesti siitä, mitä livemusiikki tarkoittaa.
Jouko Alinen"
Olen samaa mieltä Alisen kanssa ja mielestäni idea tuoteselosteesta on loistava. Itse olen myös täysin kyllästynyt taustatanssijoihin ja muihin kliseisiin. Mitä mieltä palstailijat?
Kommentit (13)
Voihan tässä mennä vieläkin pidemmälle, hommataan Suomeenkin hologrammiartistit ja soitetaan studioalbumeilta vaan kappaleet sellaisenaan. Taylor Swiftkään ei oikeasti laula livekeikoillaan vaan se esitys on hiottu sellaiseksi että se kuulostaa hieman livekeikalta, miksi ei sitten samantien poisteta artistia koko keikalta kun ei musiikkikaan ole totta?
Semmoisia artisteja ja bändejä arvostaa enemmän, jotka osaavat esittää omat kappaleensa tarvittaessa vain akustisen kitaran tai pianon avulla ilman sen suurempia tehokeinoja. Usein ns. poika- ja tyttöyhtyeet ovat enemmänkin laulu- ja tanssiryhmiä eikä niiden jäsenillä ole klassista työnjakoa instrumenttien osalta kuten kuka on kitaristi, basisti, kosketinsoittaja, rumpali tai päälaulaja bändissä.
Jos kyseessä ei ole aito live-esitys, niin tulee halvemmaksi ja vaivattomammaksi kuunnella samaa musiikkia kotona omista stereoista tai katsoa konsertti tietokoneen tai television välityksellä.
Ei mua kaikkien laulajien kohdalla häiritse. Kävin suosikkiartistini keikalla ja näyttävät tanssinumerot ovat iso osa showta, ihan hyvä että taustanauha tukee esitystä. Ei siinä ääni kanna koko aikaa kun vetää 120 min aerobisen treenin lavalla. Eri asia jos nimenomaan ääni ja laulu on se ainoa kiinnostava asia esityksessä.
Älä mene katsomaan bändejä jotka käyttää playbackkia. Niin yksinkertaista.
Maksa 150 € lippu nähdäksesi 70-vuotias Madonna heilumassa lavalla taustanauhan pyöriessä taustalla. Jee!
Amerikassa live-esityksen tärkein elementti on perseenheilutus. Ja täällähän kopioidaan se varauksetta. Jos artistilla on vähän köhää, niin se ei estä keikkaa, kun voi lip-syncata. Ottaa vaan riittävästi särkylääkettä niin kuumeessakin jaksaa, jaksaa, ja voi kääriä rahat. Keikan peruminen on niin ikävää, sieltä ne artistin ja levy-yhtiön rahat nykyään tulee.
Jos fanitat Ariana Grandeja ja Taylor Swiftejä, niin hyväksyt myös heidän livekäytännöt. Jos taas suosit autenttista livemusiikkikokemusta, niin fanitat varmaan jotain muita artisteja.
Vierailija kirjoitti:
Maksa 150 € lippu nähdäksesi 70-vuotias Madonna heilumassa lavalla taustanauhan pyöriessä taustalla. Jee!
Madonna voisi tehdä pätäkkää hologrammikeikoilla. Ei tarvita edes aitoa Madonnaa sinne lavalle kompuroimaan korkokengissä.
Vierailija kirjoitti:
Älä mene katsomaan bändejä jotka käyttää playbackkia. Niin yksinkertaista.
Eikä ole kun et tiedä että käytetäänkö niitä vai ei. Idea oli että olisi pakko kertoa etukäteen tarkkaan missä käytetään ja missä ei.
Olipa laivan ohjelmaravintolassa ja mittasin ammattimittarilla 60 min keskiäänenpaineeksi 115 dB. Terveysviranomaisilla olisi tehtävää koska äänenpaineet ovat karanneet käsistä.
Vierailija kirjoitti:
Olipa laivan ohjelmaravintolassa ja mittasin ammattimittarilla 60 min keskiäänenpaineeksi 115 dB. Terveysviranomaisilla olisi tehtävää koska äänenpaineet ovat karanneet käsistä.
Sama muuten elokuvissa, filmiaikaan maksimi oli 85 desibeliä. En ymmärrä miksi mutta liittyi ilmeisesti jotenkin siihen tekniikkaan, tieto siis Brad Fiedeliltä joka on elokuvasäveltäjä.
Kun Euroviisut olivat vielä pääosin laulukilpailu, niin vuosina 1956-1998 voimassa sääntö, jonka mukaan kilpailukappaleet tuli esittää sekä laulun että säestyksen osalta suorana eikä nauhalta. Niinpä vuoteen 1998 asti Eurovision laulukilpailussa laulujaa säesti suuri viihdeorkesteri jousineen, puhaltimineen ja komppiryhmineen. Jokainen maa lähetti kilpailuun oman kapellimestarin, joka vastasi laulun sovituksesta ison orkesterin säestämänä. Vuodesta 1999 orkesteri on korvattu aina taustanauhoilla, muttta nauhat eivät saa missään nimessä sisältää mitään lauluosuuksia.
Vierailija kirjoitti:
Kun Euroviisut olivat vielä pääosin laulukilpailu, niin vuosina 1956-1998 voimassa sääntö, jonka mukaan kilpailukappaleet tuli esittää sekä laulun että säestyksen osalta suorana eikä nauhalta. Niinpä vuoteen 1998 asti Eurovision laulukilpailussa laulujaa säesti suuri viihdeorkesteri jousineen, puhaltimineen ja komppiryhmineen. Jokainen maa lähetti kilpailuun oman kapellimestarin, joka vastasi laulun sovituksesta ison orkesterin säestämänä. Vuodesta 1999 orkesteri on korvattu aina taustanauhoilla, muttta nauhat eivät saa missään nimessä sisältää mitään lauluosuuksia.
Toi on kyllä todella naurettava asia, siis sillein huonolla tavalla, vaikka ymmärränkin, miten käytäntö helpottaa shown pyörittämistä ja televisiointia.
Itse avaukseen totean aiheen olevan kiinnostava ja tärkeä ja kaikki keskustelu musiikin esittämisestä elävänä versus taustanauhojen käyttö on hyväksi.
Tiedän joidenkin vanhojen suosikkibändien käyttävän myös tekniikkaa tukemaan livesoittoa, ja sen käytön helpottuminen toki auttaa tuottamaan paremman esityksen, joskin karsii ikävästi aidon liven tunnelmia, kun kappaleisiin voidaan jamitella kappaleen loppu pidemmäksi tai muuten esim. levyversioita, nopeammaksi, kiihkeämmäksi tai mitä nyt kyseisenä iltana bändi haluaisi. Vaaran tunne alkaa puuttumaan, vaikken varsinaisesti kaipaa konsertteja, joissa yksi tuittupää jäsen voi keskeyttää konsertin alkuunsa.
Haloo Helsinki tulee liikaa taustalta. No, eipä se musakaan sytytä.