Äitiysvaatteita ompelemalla?
Voisiko joku käsitöiden harrastaja ja käsityölehtien lukija kertoa, mistä lehdistä (ja numeroista) löytyisi äitiysvaatteiden ompeluohjeita ?! Kaipailisin erityisesti kauniin kesämekon kaavoja.
Kommentit (7)
Minä kun olen kanssa mietiskellyt ihan samaa. Sulta tuli monta hyvää neuvoa!
Äitiysvaatteiden kaavoja
Suuri käsityölehti
10 Lokakuu 2005
Sisältää kaavat: Empireleikkaus paitaan,silkkipaitaan ja housuihin.
Nuorekkaat mallit
Suuri käsityölehti
5 Toukokuu 2002
Kaavat:Äitiysjakku,tunika,bermudat ja uimapuku
Kannattaa käydä lainaamassa kirjastosta. Kirjastossa on muuten kaavakirjojakin mitä voi lainata. Mä ostin ainakin kirjaston poistomyynnistä äitiysvaatekaavakirjan maksoi huikeat 2 euroa. Kannattaa kysyä kassalta niitä kirjoja.
Toivottavasti helpotti vähän etsintää!
Lilli81 rv34
Kävin ensin tutkimassa KappAhlissa ja Lindexillä äitiysvaatteita ja tulin siihen tulokseen että tämä onnistunee itseltäkin :)
Kävin ostamassa resoreita: valkoista, mustaa ja punaista. Ratkoin lempparityöhousuistani irti vyötärökaiteleen ja avasin sisäänotot vyötäröltä - ompelin sitten sopivan pituisen resorin palasen taitettuna (15-25 cm) vyötärölle ja mielestäni lopputulos oli hyvä - sitten kun vielä prässää ompeleet ja saumat niin menee ihan täydestä. Housut istuvat hyvin ja " vanha housuosa" eli vyötärökaitaleesta alaspäin jää näkyville ja kasvavan mahan alle joten se ei ei varmaan ala ahdistamaan ja uusi resorivyötärö peittyy kokonaan paidan alle.
Resorin leveyttä (ympäryysmittaa) voi kaventaa ennen paikalleen ompelua jos se tuntuu hölskyvän vyötäröllä. Uudelleenmuotoilin samalla tekniikalla yhdet valkoiset pellavahousut : niihin laitoin valkoisen tosi korkean resorin jonka saa taitettua reilusti mahan päälle näkösälle - voi vielä lisätä vaikka simpukkavyön siihen päälle koristeeksi, sitten tein punaisista pellavahousuista caprit lahkeet lyhentämällä. Vielä olisi pari hametta työn alla. Ajattelin mahtua ainakin kesän ajan näihin " äitiysvaatteisiin" niin ei tarvi kaikkea ostaa uutena ja saa jatkettua lempparivaatteiden käyttöikää. Muoti varmaan muuttuu vuoden sisällä niin että näitä ei tule enää pidettyä raskauden jälkeen tai sitten voi kavennella ja lyhennellä resoreita jos haluaa.
Paitoja en lähde muokkaamaan mutta varmaan teen sitten niin että ostan esim H&M:ltä pitkiä venyviä trikoopaitoja (musta, valkoinen) ja voi sitten käyttää samanväristen housujen kanssa ja paitapusero siihen päälle.
Resori maksoi EuroKankaassa jotain 16 e / kg ja kilohinnalla saa 2-3
metriä resoria josta kyllä riittää vaikka ja mihin :)
Mullakin oli resori-putkimekko edellisessä raskaudessa pikkujouluasuna. Ihan vaan putkilona, ei tarvinnut edes kavennella. Näkymättömästi kiinnitin rintsikoihin hakaneuloilla varmuuden vuoksi (samanvärisiin, lisäksi oli huivi olkapäillä). Rypytin resoria (hyvin pysyivät rypyt läpi juhlan, kun putkilo oli aika napakasti ympärillä kuitenkin), mekko oli about polvimittaisena. Hieno oli ja sai kehuja sekin!
Lisäksi olen käyttänyt resoripaloja paitojen jatkeina: jos muuten sopiva paita jää lyhyeksi, saa resorista näpsän peiton masulle, vähän kuin aluspaidan tai vaihtoehtoisesti vaikka trikoisen paidan päälle. Eikös samantapaisia myydä kalliilla rahalla nimikkeellä mahatuubi tms? Minäkin tein juhlatopin yhdestä resoripalasta, paljettinauhaa vain yläreunaan (taakse jätin venymisvaraa ilman nauhaa), ja käytin jakun kanssa.
Tilpehööri
Aion ommella äitiysvaatteita, lähinnä yläosia. Olen ostanut kankaita jo useammanlaisia. Vielä kun saisi inspiraation ryhtyä puuhaan... Erivärisistä resoreista ajattelin tehdä muutamia masutuubeja, hinta on varmasti alle 1/10 siitä mitä tuubit maksavat kaupassa. Itse ommellen saa vähän vaihtelua valmisvaatteisiin verrattuna. Halvimmat valmisvaatteet ovat niin yksinkertaisia että itse ompelemalla saa istuvuudeltaan varmasti samantasoisia asuja!
Ainakin vuonna 2001 löytyi Eurokankaasta kirjoja joissa paljon äitiysvaatteita !
Tein kaksi mekkoa ja parit housut,kaavat sai tilaustavarana n.viikon
tilausajalla.
Jos läheltä löytyy kannattaa käydä kurkkimassa !
Suuren käsityölehden numeroissa on vuosittain useampiakin äitiysvaatejuttuja. Kannattaa käydä kirjastosta ja nostaa kerralla koko lehden vuosikerta pöydälle. Viimeisessä lehdessä on koko vuoden kaikki ohjeet yhdessä listassa. siletä voi sitten katsella tarvitsemansa. Äläkä jää viime vuosikertaan: Mulla on jossain vuosikertoja useammankin vuoden takaa. Mallit on oikein käyttökelpoisia perusmalleja, joihin saa säpinää erilaisilla kankailla, napeilla, nauhoilla, lisäämällä/poistamalla yksityiskohtia oman mielen mukaan. Käytä mielikuvitusta ja " tuunaa" ! ;))
En itse juurikaan ostanut äitiysvaatteita tälle masulle, enkä juuri aiemmissakaan raskauksissa. Sen verran mukavaa ja helppoa on ommella itse!
Ja kesäksi heitän superhelpon ja -mukavan hameidean kotioloihin:
Osta mieluisen värinen ja pituinen pätkä puuvillatrikooresoria, päärmää helma ja tee ylös kuminauhakuja - Ja mukava kotihame on valmis! Kuulostaa hassulta, mutta t-paitojen ja toppien kanssa tosi kiva ja masukin pääsee kauniisti esiin. Helmaanhan voit tietysti laitella koristenauhaa, röyhelöä tms aivan oman mielen mukaan.
Sisko teki aikanaan hoikalle ja kurvikkaalle kropalleen samalla idealla tosi näyttävän äitiys-kotelomekon:
Kainaloista nilkkoihin ulottuva pätkä kimaltelevaa lurex-resoria ja olkapäille leveät suorat resorinpalat putkiloiksi ommeltuna. Helmaan halkio, mistä pilkisti pala kimaltelvaa kangasta ja hartioille kevyt huivi. Asu on kieltämättä rohkea, mutta sai paljon kehuja! (Ja valmistui todella nopeasti ilman sivusaumoja ja istutusleikkauksia!)
Rentoja ompeluhetkiä
Miona (rv33)