Ruokia joita ei enää syödä
Kommentit (27)
Veripalttu oli mun suosikkejani lapsena. Piimää ja veripalttua, nam. Mahtaako mistään saada enää.
Pullavanukas
Painosyltty
Erilaiset puurot/rokat, joissa on sekaisin ruisjauhoja, perunaa, papuja, kaalia (perinnekeittokirja jäi lapsuudenkotiin, joten en voi nyt luntata nimityksiä)
Pääpälli (no tätä en ole edes itse ikinä syönyt)
Vierailija kirjoitti:
Veripalttu oli mun suosikkejani lapsena. Piimää ja veripalttua, nam. Mahtaako mistään saada enää.
Piimää löytyy maitohyllystä, veripaltun joutuu itse tekemään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Piimää löytyy maitohyllystä, veripaltun joutuu itse tekemään.
Hehheh. Joku on noussut väärällä jalalla. Eiköhän kaikkea tässä ketjussa mainittua saa itse tekemällä. Veripalttua löytyy muuten ainakin Tapolan valmistamana.
On meidän työmaaruokalassa säännöllisen väliajoin maksapalakastiketta, ja se ON hyvää.
Läskisoosikin on hyvää, jos se tehdään oikein. On tärkeä ruskistaa lihat rapeiksi ja kaataa sulanut rasva pois.
Vierailija kirjoitti:
On meidän työmaaruokalassa säännöllisen väliajoin maksapalakastiketta, ja se ON hyvää.
Läskisoosikin on hyvää, jos se tehdään oikein. On tärkeä ruskistaa lihat rapeiksi ja kaataa sulanut rasva pois.
Älä hullujas puhu, ei sitä rasvaa pois kaadeta.
Mä luulin, että tämä keskustelun avaus tarkoittaa ruokia, jotka ovat jotenkin eettisesti sellaisia, joita ei pitäisi syödä, koska ne tuhoavat maapallon tai ihmisen terveyden.
Toki lyhyempi lista tulisi ruuista, joita voi hyvällä omalla tunnolla syödä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä hullujas puhu, ei sitä rasvaa pois kaadeta.
No ei. Jauhot rasvaan mutta älä liikaa ruskista niitä... Ihan vaan vähän.
Vierailija kirjoitti:
Mä luulin, että tämä keskustelun avaus tarkoittaa ruokia, jotka ovat jotenkin eettisesti sellaisia, joita ei pitäisi syödä, koska ne tuhoavat maapallon tai ihmisen terveyden.
Toki lyhyempi lista tulisi ruuista, joita voi hyvällä omalla tunnolla syödä.
Ydinaseet on so last season. Nykyään maapallo tuhotaan syömällä jotain asiaa 😂. Aikamoinen pelote... Miljardi kiinalaista syömään jotain maapallolle vaarallista, niin kohta kuuluu kaboom.
Vierailija kirjoitti:
Penkkivelli
Oi, joku muukin muistaa tämän. Olen syönyt penkkivelliä viimeksi lapsena 1970-luvulla.
Mitä on penkkivelli?
Veripalttua löytyy kaupasta, ja piimää sen seitsemää sorttia. Maksaruokia on, myös maksapalakastiketta.
Mutta milloin olette viimeksi syöneet kieltä, munuaisia, sydäntä, utareita ym? Entiseen aikaan kotona teurastetusta elukasta ei mennyt hukkaan muuta kuin henki, eikä hyvin paljon riistastakaan. Hirvestä otetaan vieläkin talteen maksa, sydän ja kieli, mutta munuaiset menee yleensä koirille.
Entä vanhanajan herkut karhunkämmen, hirventurpa ja mateenmaksa? Karhunkämmentä en ole koskaan nähnytkään, hirventurpavelliä olen maistanut enkä tykännyt, mutta mateenmaksaa kyllä söisin kun vaan saisi tervettä maksaa.
Meillä oli koulussa maksapalakastiketta (aloitin koulun 1987) silloin, kun meillä oli oma keittäjä. Kun siirryttiin keskuskeittiöön, sitä ei enää ollut. Mä tykkäsin tosi paljon, oli herkkua. Tillilihaa en koskaan ole nähnyt enkä maistanut! Pullavanukasta oli joskus tarjolla yliopiston ruokalassa. Läskisoosia olen syönyt kerran mökillä, kun täti laittoi, ja oli hyvää.
Yksi ruoka, jota en sitten lapsuuden ole nähnyt, saati syönyt, on verileipäkeitto. Varmasti sitä edelleen kuitenkin jossain tehdään, koska tätini sanojen mukaan verileipää saa edelleen. Verileipää leivotaan ainakin ruotsinkielisellä Pohjanmaalla ja keitto valmistetaan yksinkertaisesti musertamalla leipää maitoon - kai! En ole koskaan itse laittanut, mutta semmoista se oli. Tykkäsin kyllä siitä lapsena.
Klimppikeittoa oli kouluruokana. Ei enää löydy listalta.
Vierailija kirjoitti:
Mitä on penkkivelli?
Veripalttua löytyy kaupasta, ja piimää sen seitsemää sorttia. Maksaruokia on, myös maksapalakastiketta.
Mutta milloin olette viimeksi syöneet kieltä, munuaisia, sydäntä, utareita ym? Entiseen aikaan kotona teurastetusta elukasta ei mennyt hukkaan muuta kuin henki, eikä hyvin paljon riistastakaan. Hirvestä otetaan vieläkin talteen maksa, sydän ja kieli, mutta munuaiset menee yleensä koirille.
Entä vanhanajan herkut karhunkämmen, hirventurpa ja mateenmaksa? Karhunkämmentä en ole koskaan nähnytkään, hirventurpavelliä olen maistanut enkä tykännyt, mutta mateenmaksaa kyllä söisin kun vaan saisi tervettä maksaa.
Täällä kylän akat (enkä käytä sanaa akka nyt rumassa mielessä) tekee aina välillä perinneruokia, mm. sianpääsylttyä. Tuo munuaisten syönti taitaa Suomessa olla harvinaisempaa, mutta Brittein saarillahan se on tavallista. Kai sieltä vieläkin saa naudanpaisti-munuaispiirakkaa.
Veripalttu. Oli hyvää.