Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Black face - ongelma

Vierailija
02.03.2018 |

https://areena.yle.fi/1-3624466

Tuota ohjelmaa kuunnellessani tajusin että myös suihkurusketus on yksi black facen ilmentymä.
Varmaan myös huulien suurentaminen on sitä.

Kommentit (25)

Vierailija
21/25 |
03.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Myös kaikenlainen valkoihoisten esittämä Rap-musiikki vaikuttaa erittäin kyseenalaiselta tätä ilmiötä vasten tarkasteltuna. Ikään kuin siinä pyrittäisiin kulttuurisesti omimaan afroamerikkalaisille tyypillistä käyttäytymistä, ja tekemään siitä karikatyyrimäistä.

Tuo on selvästi sitä kulttuurista omimista. Jotain sillekin pitäisi tehdä.

Mitä siis tarkemmin sanoen?

>Sitäkö ,että jaettaisiin sitten musiikkiosastot vaan entistä tiukemmin mustavalkoiseen tapaan  ja esittäjän ihonvärin mukaan ?

Mitä sitten  on 'kulttuurinen omiminen' ?

( jos sitä halutaan tuolla nimellä nimittää ) 

onko se sitten välttämättä paha asia ?

Entä miten  sijoittuvat esim. aasialaiset tai mongolit tai eskimot tai Australian tai etelä- ja väli-Amerikan alkuperäiskansat siis ihmiset jotka eivät ole geeneiltään afrikkalaisperäisiä, eivätkä valkoihoisiakaan ?)

Mitä siihen musiikin luomiseen ja esittämiseen (esimerkkinä) taas tulee, niin ainakaan puoleen vuosisataan ei ole ollut ainakaan yhtään sellaista etnomusikologia, joka olisi väittänyt, ettei mustaihoinen kykenisi  tulkitsemaan esim. Mozartia, tai Bachia, tai ettei valkoihoinen voisi soittaa vaikka maailman huipputasolla jazzia .

(Se tietysti musiikkipiirejä länsimaissa melkein jo alkaa huolettaa, kun  aasialaiset tulkitsevat länsimaista klassista musiikkia jo melkeinpä paremmin kuin eurooppalaiset ja muut länsimaiset klassisen alan muusikot ja että heitä on siellä  monin verroin enemmän, kuin vastaavia muusikkoja täällä. He alkavat siis olla jo aika lailla omineet ja sisäistäneetkin länsimaisen klassisen musiikin ja antavat siitä meille huipputulkintoja roppakaupalla esim. jo netissäkin youtube- esityksinä) 

Auto taas, (ideana ja tuotteena), syntyi ja kehittyi alkuunsa länsimaissa, mutta nykyisin täälläkin ostetaan ja on jo ollut pitkän aikaa  suuri osa koko autokannastamme lähtöisin niistä  kaukoidän tuontimaista.

Eli kyllä se on siellä tuoteideana täysin omaksuttu ja vielä paljon enemmänkin kuin VAIN omaksuttu (...eli siis vain  sellaisena kuin se täältä sinne saatiin, tai joskus vietiin).

Omiminen ja omaksuminen ja yleensä kyky siihen on kaiken inhimillisen kehityksen ehto ja edellytys kaikkialla .

(tosin siinäkin on ne hyvät ja pahat puolensa ,kuten tietysti melkeinpä kaikessa ja kaikissa asioissa maan päällä; ihmisten tekemässä ja ihmisten kesken on. )

Siis kuten Jing & Jang sen meille filosofiana ja oppina  kertoo.

Oppi siitä on kuitenkin peräisin niistä samoista kauko-idän vanhoista kulttuureista , jotka olivat eurooppalaista kulttuuria huomattavasti vanhempia, joten:syyllistynköhän nyt vain minulle länsimaisena ja valkoihoisena kuulumattomaan omimiseen, jos niiden teosten yli 50 vuotta vanhoja suomennoksia luen?

Sinä varmaan nolaisit meidät kaikki säestämällä räppiäsi saamelaisrummulla.

Ajattele nyt vähvähemmistöjä.än ja lakkaa loukkaamasta

Ketä nyt olen muka mielipiteelläni loukannut, sinuako ?

Sitäpaitsi miksi ihmeessä minä nyt alkaisin mitään 'räppäämään saamelaisrumpujen säestyksellä' ?

Ensinnäkään koko räppi ei kiinnosta minua minkään vertaa ja sitäpaitsi hehän siellä tekevät juuri  sitä sen tyyppistä (tai 'tekno'-ym.)fuusiota itse. (tai siis ovat ehkä 'city-saamelaisia' jotka asuvat ja opiskelevat Helsingissä ja levyttävät sitä siellä studioissa tai esittävät jollain radiokanavalla.

Jos siis itse olet saamelainen, niin kyllähän sinun pitäisi sitten esim. 'Angelin tytöt' niminen kokoonpano tietää ?

Hehän yhdistelivät juuri sillä tavalla joikua ja moderneja maailmanmusiikkiaineksia.

En tiedä, olinko edellisessä elämässäni sitten vaikka poro, mutta saamelaisuus joikuineen ja 'noitarumpuineen' ei ole tässä nykyisessä ollenkaan mikään  minun ns. 'juttuni', jätän sen ihan suosiolla heille itselleen.

Sinulla ei ole samaan taustaa tai varsinkaan kokemuspohjaa, joten sinulla ei tosiaankaan ole mitään käsitystä siitä mitä on olla minä. Et siis voi olettaa mitään minun puolestani, etkä työntää kuvittelemiasi motiiveja minun kannettavakseni. Tuo on juuri tyypillistä kaltaisiltasi henkilöiltä ja koen sen hyvin alistavaksi.

Ja tuo maailmanmusiikki on aina omittu joltain vähemmistöltä ja se on hyvin törkeää käytöstä.

Vierailija
22/25 |
04.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Myös kaikenlainen valkoihoisten esittämä Rap-musiikki vaikuttaa erittäin kyseenalaiselta tätä ilmiötä vasten tarkasteltuna. Ikään kuin siinä pyrittäisiin kulttuurisesti omimaan afroamerikkalaisille tyypillistä käyttäytymistä, ja tekemään siitä karikatyyrimäistä.

Tuo on selvästi sitä kulttuurista omimista. Jotain sillekin pitäisi tehdä.

Mitä siis tarkemmin sanoen?

>Sitäkö ,että jaettaisiin sitten musiikkiosastot vaan entistä tiukemmin mustavalkoiseen tapaan  ja esittäjän ihonvärin mukaan ?

Mitä sitten  on 'kulttuurinen omiminen' ?

( jos sitä halutaan tuolla nimellä nimittää ) 

onko se sitten välttämättä paha asia ?

Entä miten  sijoittuvat esim. aasialaiset tai mongolit tai eskimot tai Australian tai etelä- ja väli-Amerikan alkuperäiskansat siis ihmiset jotka eivät ole geeneiltään afrikkalaisperäisiä, eivätkä valkoihoisiakaan ?)

Mitä siihen musiikin luomiseen ja esittämiseen (esimerkkinä) taas tulee, niin ainakaan puoleen vuosisataan ei ole ollut ainakaan yhtään sellaista etnomusikologia, joka olisi väittänyt, ettei mustaihoinen kykenisi  tulkitsemaan esim. Mozartia, tai Bachia, tai ettei valkoihoinen voisi soittaa vaikka maailman huipputasolla jazzia .

(Se tietysti musiikkipiirejä länsimaissa melkein jo alkaa huolettaa, kun  aasialaiset tulkitsevat länsimaista klassista musiikkia jo melkeinpä paremmin kuin eurooppalaiset ja muut länsimaiset klassisen alan muusikot ja että heitä on siellä  monin verroin enemmän, kuin vastaavia muusikkoja täällä. He alkavat siis olla jo aika lailla omineet ja sisäistäneetkin länsimaisen klassisen musiikin ja antavat siitä meille huipputulkintoja roppakaupalla esim. jo netissäkin youtube- esityksinä) 

Auto taas, (ideana ja tuotteena), syntyi ja kehittyi alkuunsa länsimaissa, mutta nykyisin täälläkin ostetaan ja on jo ollut pitkän aikaa  suuri osa koko autokannastamme lähtöisin niistä  kaukoidän tuontimaista.

Eli kyllä se on siellä tuoteideana täysin omaksuttu ja vielä paljon enemmänkin kuin VAIN omaksuttu (...eli siis vain  sellaisena kuin se täältä sinne saatiin, tai joskus vietiin).

Omiminen ja omaksuminen ja yleensä kyky siihen on kaiken inhimillisen kehityksen ehto ja edellytys kaikkialla .

(tosin siinäkin on ne hyvät ja pahat puolensa ,kuten tietysti melkeinpä kaikessa ja kaikissa asioissa maan päällä; ihmisten tekemässä ja ihmisten kesken on. )

Siis kuten Jing & Jang sen meille filosofiana ja oppina  kertoo.

Oppi siitä on kuitenkin peräisin niistä samoista kauko-idän vanhoista kulttuureista , jotka olivat eurooppalaista kulttuuria huomattavasti vanhempia, joten:syyllistynköhän nyt vain minulle länsimaisena ja valkoihoisena kuulumattomaan omimiseen, jos niiden teosten yli 50 vuotta vanhoja suomennoksia luen?

Sinä varmaan nolaisit meidät kaikki säestämällä räppiäsi saamelaisrummulla.

Ajattele nyt vähvähemmistöjä.än ja lakkaa loukkaamasta

Ketä nyt olen muka mielipiteelläni loukannut, sinuako ?

Sitäpaitsi miksi ihmeessä minä nyt alkaisin mitään 'räppäämään saamelaisrumpujen säestyksellä' ?

Ensinnäkään koko räppi ei kiinnosta minua minkään vertaa ja sitäpaitsi hehän siellä tekevät juuri  sitä sen tyyppistä (tai 'tekno'-ym.)fuusiota itse. (tai siis ovat ehkä 'city-saamelaisia' jotka asuvat ja opiskelevat Helsingissä ja levyttävät sitä siellä studioissa tai esittävät jollain radiokanavalla.

Jos siis itse olet saamelainen, niin kyllähän sinun pitäisi sitten esim. 'Angelin tytöt' niminen kokoonpano tietää ?

Hehän yhdistelivät juuri sillä tavalla joikua ja moderneja maailmanmusiikkiaineksia.

En tiedä, olinko edellisessä elämässäni sitten vaikka poro, mutta saamelaisuus joikuineen ja 'noitarumpuineen' ei ole tässä nykyisessä ollenkaan mikään  minun ns. 'juttuni', jätän sen ihan suosiolla heille itselleen.

Sinulla ei ole samaan taustaa tai varsinkaan kokemuspohjaa, joten sinulla ei tosiaankaan ole mitään käsitystä siitä mitä on olla minä. Et siis voi olettaa mitään minun puolestani, etkä työntää kuvittelemiasi motiiveja minun kannettavakseni. Tuo on juuri tyypillistä kaltaisiltasi henkilöiltä ja koen sen hyvin alistavaksi.

Ja tuo maailmanmusiikki on aina omittu joltain vähemmistöltä ja se on hyvin törkeää käytöstä.

Maailmanmusiikki eli 'worldmusic'  on levykauppiaiden käyttöönsä ottama myynti-, ja luokittelunimike, jolla siis  myytiin levyjä.

Siis levyjä sellaisista maista ,joiden musiikkituotantoa ei yleensä kuultu länsimaissa (eikä Japanissa).

Siitä osastosta löytyi (esim. siitä kuuluisasta Digeliuksen levykaupasta ) vaikkapa meksikolaista tai kuubalaista, brasilialaista musiikkia, mutta myös levyjä sellaisistakin maista  ja kuin Madagaskarilta, Intiasta, Indonesiasta ja paikoista kuten Surabaja,  Sansibar,  ym. todella eksoottisista paikoista.

Ehkä länsimaisten (tai japanilaisten) levy-yhtiöiden tuottamina ja levyttäminä , mutta pääsääntöisesti niiden ihan aitojen, paikallisten muusikkojen ja laulajien esittämänä,omaa ,yleensä vielä  jotain varsin perinteistä musiikkiaan soittaen.

Aitoja paikallisia  levytyksiä siis suurin osa niistä (ehkä muutama prosentti niistä saaattoi olla jotain ns. maailmanmusiikkikokeiluja, fuusioita yms. yhteistyölevyjä eri maiden muusikoiden kesken.)

Esim. itse keräsin karibialaista musiikkia, esim. 1930-60 lukujen välillä julkaistua trinidadilaista calypsomusiikkia hyllyyni  kertyi n. parikymmentä levyllistä ja lisäksi muutamia kirjoja aiheesta myös.

Kyse oli siis lähinnä levykokoelman keräily- ja kuunteluharrastuksesta minulla. 

Yhtään saamelaismusiikkilevyä minulla ei ole, mutta silti sinä oletit minun  ostavan heti  pororummun ja lähtevän räppäämään radioon...

No, arvelin siitä , että kai sinä sitten olet joku yliherkästi nokkiisi ottava saamelainen, kun noin aloit heti saamelaismusiikin uhkaa näkemään siitä kun täällä maailmanmusiikista vain puhuttiinkin.

(joku syy sinulla  kai tuohon loukkaantumiseesi oli,sen kai nyt sitten voi olettaa, vai... onko se sallittua ?)

No sen ainakin voin sanoa (ihan tuon viestisi perusteella), että käsityksesi käsitteestä 'maailmanmusiikki' kertoo ainakin sen ,että kokemuksiisi ei kuulu ainakaan sen harrastaminen kuuntelemalla .

Mielesi pahoittaminen anonyymisti  sen puolesta etten minä ole sinä, tai ettei kukaan toinen voi olla kukaan toinen on kai tällä palstalla ymmärrettävää. Osanottoni nyt sen vuoksi - kuitenkin...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/25 |
04.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tää kulttuurista omimista? vaimikäseterminyt oli?

Suomalaiset naiset pukeutuneet intialaisittain.

Vierailija
24/25 |
05.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko tää kulttuurista omimista? vaimikäseterminyt oli?

Suomalaiset naiset pukeutuneet intialaisittain.

Ihan selvästi tuo on sitä. Samoin on myös vatsatanssi ja samba.

Samba ehkä pahemminkin kuin nuo muut.

Vierailija
25/25 |
06.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. miesten puku ja solmio(eli kravatti siis) ovat alunperin länsimaista lähtöisin olevaa pukeutumistyyliä edustavia molemmat ja kyllähän ne aika moneen länsimaiden ulkopuoliseenkin maahan on täältä omaksuttu ...