Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Millaisia asioita kaipaat "menneestä maailmasta"?

Vierailija
02.03.2018 |

Itse kaipaan sitä että tiesin näyttelijöiden nimet. Leffassa oli joko Nicole Kidman, Mel Gibson tai Julia Roberts. Radiossa soitettavat hitit ei olleet paljon parempia mutta jotenkin niille sai nauraa, nykyään otetaan kauhean vakavasti. Puhelin ei piipannut joka some- tai sähköpostiviestistä joten joskus sai olla vaikka ihan hiljaisuudessa ilman että kukaan odotti saavansa kiinni. Kommunikaatio oli suorempaa eikä miehet tai kaverit voineet kuitata välien ylläpitoa tekstarilla tai muulla viestittelyllä. Telkkarista katsottiin uutiset. Mökillä ei ollut sähköä ilman generaattoria.

En siis väitä että ennen oli paremmin, itselläni ainakin on nykyään paremmin. Nuo on vain asioita joita kaipaan.

Kommentit (74)

Vierailija
1/74 |
02.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä että sä voit eksyä metsään. Ei ollut kännyköitä, ei ollut natsisääntöjä että mihinkään et saa mennä. Itestä oli kiinni löydätkö ulos metsästä.

Vierailija
2/74 |
02.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun veljeä. Mun täytyy osata rakentaa maailmani uudelleen ilman häntä, koska hän ei ole enää tässä elämässä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/74 |
02.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työpaikan tietotekniikka oli yksinkertaisempaa. Esimiehet tunsivat alaistensa töitä ja heiltä saattoi kysyä neuvoa ja he osasivat vastata. Ei tarvinnut esittää pirteää, virkeää ja sievää.

Vierailija
4/74 |
02.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun veljeä. Mun täytyy osata rakentaa maailmani uudelleen ilman häntä, koska hän ei ole enää tässä elämässä. 

Olen todella pahoillani. :(

Ihanaa että sulla oli veli jota rakastat. Paljon voimia, pidä hänet sydämessä.

Vierailija
5/74 |
02.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Synnyin 90-luvulla, mutta haluaisin elää esim. 50 -luvulla.

Ei ollut kännykät kourassa jokaisella, mitään some-hössötystä. Naiset pukeutui ihaniin mekkoihin ja hiukset oli aina tiptop, miehet käyttivät komeita vaatteita, eikä ollut mitään ihme man buneja ja kaduilla ei kuljettu joissain roikkuvissa pyjamien näkösissä rääsyissä. Hiuksissa ei ollut shokkivärejä ja puolikaljuja.

Jotenkin tuntuu, että silloin oltiin vielä paremmin käyttäytyviä, ja paljasta pintaa ei näkynyt jokapaikassa.

Ehkä olen jotenkin vanhus sisäisesti. :D

Vierailija
6/74 |
02.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaipaan romantiikkaa ja sitä kutkuttavaa, ujoa silmäpeliä ihastuksen kanssa. Nykyään en viitsi käydä edes harvoin baareissa, koska niin monet olettaa että kaikki on etsimässä siellä seksiseuraa. Kiva jutella pahaa-aavistamatta miehen kanssa, on mukavaa ja hetken päästä kysytäänkin "millos lähetää panee, mulla ois taksi tulossa jo?". Eikä siinä mitään jos tykkää sellaisesta, mut on vaan rakennettu erilailla. Lämpenen hitaasti ja sitten roihahtaa kunnolla :-D

Vierailija
7/74 |
02.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. Miehet olivat herrasmiehiä

2. Naiset eivät olleet räyhääviä siideripissiksiä

3. Naiset olivat tyylikkäitä leidejä, nykyisten tatuoitujen puolikaljujen sijaan

4. Elokuvat olivat viihdyttäviä nykyisten raakaadulla ja väkivaltaisella seksillä mässäilevien sijaan

5. Ihmiset osasivat hävetä, kun nukyään kaikesta ollaan ylpeitä

6. Maassamme oli turvallista

7. Tv-ohjelmien katsomisesta tuli hyvälle mielelle

8. Missit näyttivät viattomille

9. Ennen osattiin auttaa ja arvostaa muita ihmisiä, nykyään mietitään vain mihin minulla on oikeus

10. Kertakäyttökultturi ei vielä ollut vallalla

11. Lasi materiaalina muovin sijaan

9.

Vierailija
8/74 |
02.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen todella pahoillani. :(

Ihanaa että sulla oli veli jota rakastat. Paljon voimia, pidä hänet sydämessä.

Kyllä. Se vaan on mun sydämessä puuttuva palanen, kuten Robin biisissään laulaa. Ei ole kivaa jättää hyvästejä velipojalle. 

Vierailija
9/74 |
02.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä että edes kouluasiat sai tehdä ilman tietotekniikkaa. Olen jostain hullusta päähänpistosta päättänyt 30-vuotiaana käydä iltalukion ja hajoo naama noihin moodleihin ja wilmoihin eikä läksyjäkään saa tehdä kynällä ja paperilla vaan pitää käyttää jotain rakkinetta joka joko toimii tai ei toimi. Ekat kokeet jännittää koska pitää viedä LÄPPÄRI enkä tiedä miten tää mun kone "tikkukäynnistetään". Ei helvetti. Sit vingutaan kun lapset ei osaa olla ilman älylaitteita.

Vierailija
10/74 |
02.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

10. Ennen osattiin huomioida muitakin, nykyisin mietitään vain, että:"Mitä MÄ tästä hyödyn?"

Vierailija
11/74 |
02.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Synnyin 90-luvulla, mutta haluaisin elää esim. 50 -luvulla.

Ei ollut kännykät kourassa jokaisella, mitään some-hössötystä. Naiset pukeutui ihaniin mekkoihin ja hiukset oli aina tiptop, miehet käyttivät komeita vaatteita, eikä ollut mitään ihme man buneja ja kaduilla ei kuljettu joissain roikkuvissa pyjamien näkösissä rääsyissä. Hiuksissa ei ollut shokkivärejä ja puolikaljuja.

Jotenkin tuntuu, että silloin oltiin vielä paremmin käyttäytyviä, ja paljasta pintaa ei näkynyt jokapaikassa.

Ehkä olen jotenkin vanhus sisäisesti. :D

Ja vielä lisäksi:

Koulut käytiin oikeasti opiskellen ja päntäten kirjoista, kun googlettaa ei voinut ja kopioida wikipediasta.

Lapset leikkivät ulkona.

Ihmiset osasivat kirjoittaa ja artikuloida itseään paremmin, eikä puhuttu kaikenmaailman lyhenteillä.

Romantiikka oli täysin erilaista :)

t. sama vanhus

Vierailija
12/74 |
02.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isoja perheitä joissa paljon lapsia. Muitakin sukulaisia asui lähellä ja kyläiltiin päivittäin.

Vierailija
13/74 |
02.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinalainen muovikrääsä ei ollut yleistä. Muoti ei vaihtunut joka kolmas viikko. Ihmiset ei odottaneet kehuja ja yläpeukkuja kiinnittäessään klemmarin. "Kyllä se tapahtuu kun oikein visualisoit"-idea ei ollut niin vallalla, eikä toisten tallominen täysin häikäilemättä. Musavideoita piti odottaa viikko, ja ne olivat hyviä. Isot tekoperseet - aivan absurdi ajatus. Eikä itseään täytynyt teennäisesti brändätä pärjätäkseen työmarkkinoilla.

Vierailija
14/74 |
02.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisläheisempää työelämää.

Kaikille riitti töitä. Irtisanomiset olivat harvinaisia, sesonkiluontoisissa töissä ja vaikka raksalla/telakalla lyötiin kyllä lomautuslappua kouraan, mutta takaisin pääsi heti kun hommia oli ja sen lomautusajan sai muitakin töitä.

Konttoritöissä eri ihmiset vastasivat eri vaiheista ja työntekijöitä oli tarpeeksi. Minäkin olen ollut kesätöissä esim. pankin tilipalvelussa, jossa ainoa homma oli vastata puhelimeen ja ottaa vastaan osoitteenmuutoksia. Siinä ohessa syötettiin manuaalisesti ATK-listoilta jotain tililopetuksia koneelle. Samoin Autorekisterikeskuksella oli oma tietopalvelu, jossa kymmenen ihmistä vastasi puhelimeen ja vastasi kysymykseen kuka omistaa auton XYZ-123. Pankissa oli omat lähetit. Ei 5 kpl koko pääkonttorissa vaan 5 kpl yhdessä rakennuksessa jne.

No, en väitä ettei tossa tehostamisen varaa olisi ollut, mutta nykymeininkikin on ihan älytön, kun joutuu painamaan hommia yötä myöden jotta pystyy pitämään hikisen viikon loman. Kukaan ei tee sun hommia loman aikana ja seuraava viikko on taas ihan kaaosta. Kaikki tuollaiset puhelinpalvelut on ulkoistettu tai siirretty nettiin. Pankkikonttoriin kun menet, joudut suunnilleen etukäteen ilmoittamaan jos meinaat nostaa rahaa muutamaa satasta enemmän - heillä ei ole. 

Yritin saada koulun bileisiin pohjakassaa, hikiset 220 € kolikoina. Ne olis pitänyt tilata neljä pankkipäivää aiemmin. heiltä löytyi sitten 190 € oikein kaivamalla. Ihmisiähän siellä konttorissa on töissä tyyliin kolme.

Vierailija
15/74 |
02.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaatteet ja tavarat tehtiin kestämään.

Vierailija
16/74 |
02.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiinalainen muovikrääsä ei ollut yleistä.

Helsingissä oli muuten vielä 80-luvun lopulla, varmaan sen jälkeenkin ihan erillinen Kiina-shop, Annankadulla. Mutta ei siellä myyty muovikrääsää sun muuta mitä Taobaosta tilataan, vaan siellä myytiin kankaita (ei silkkiä, mutta "kiinalaisia kuviokankaita", kaikenlaisia bambujuttuja, pieniä vihkoja ja muuta krääsää mitä hankittiin vaikka synttäreille ongintapalkinnoiksi jne. Meille äiti osti sieltä aina "kiinatossuja"

https://www.tori.fi/keski-suomi/Mustat_Kiina_tossut___ballerinat__38_43…

Näitä käytettiin juhlissa.

Siinä kaupassa tuoksui ihanalta!

Vierailija
17/74 |
02.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. Lääkkeitä ei ollut kaikkeen, vahvimmat selviytyivät

2. Luokkajako oli selkeämpi, syntyperän perusteella tiesit heti, mihin rahkeesi riittävät.

3. Työttömyyskorvaus oli vastikkeellista

4. Naisten ei tarvinnut kouluttautua, riitti että näytti tarpeeksi hyvältä ja pääsi naimisiin elätettäväksi

Vierailija
18/74 |
02.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hjjj kirjoitti:

1. Miehet olivat herrasmiehiä

2. Naiset eivät olleet räyhääviä siideripissiksiä

3. Naiset olivat tyylikkäitä leidejä, nykyisten tatuoitujen puolikaljujen sijaan

4. Elokuvat olivat viihdyttäviä nykyisten raakaadulla ja väkivaltaisella seksillä mässäilevien sijaan

5. Ihmiset osasivat hävetä, kun nukyään kaikesta ollaan ylpeitä

6. Maassamme oli turvallista

7. Tv-ohjelmien katsomisesta tuli hyvälle mielelle

8. Missit näyttivät viattomille

9. Ennen osattiin auttaa ja arvostaa muita ihmisiä, nykyään mietitään vain mihin minulla on oikeus

10. Kertakäyttökultturi ei vielä ollut vallalla

11. Lasi materiaalina muovin sijaan

9.

ja sitten se totuus :  1. Naiset käveli silmä mustana kaupungilla kun mies hakkasi .

2. 70luvun alussa vauvoja annettiin adoptioon lehdissä kun ei ollut varaa pitää

3. Pultsarit kusi rappukäytäviin.

4. Homous oli rikos

5. naiset kuoli laittomiin abortteihin

6. Inflaatio vei rahat

7. Isännät nussi piikoja minkä kerkesi. Huorapiika paksuna pistettiin kadulle

.

Vierailija
19/74 |
02.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisiä oli vähemmän, oli mahdollista esim. kävellä talvi-iltana lähiön kaduilla ilman, että vastaan tulee koko ajan nuorisojengejä, puliukkoja ja narkkareita (eli siis näitä ikäviä marginaaliryhmiäkin oli absoluuttisesti vähemmän).

Pururadalla saattoi kävellä ilman, että pitää koko ajan vilkuilla olkansa yli jopa päivällä.

Lapset olivat hiljaisempia ja rauhallisempia, kun jatkuva digisaasteyliviritys ei ollut käräyttänyt aivoja.

Vierailija
20/74 |
02.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

yksityisyyttä