Apua - haluan erota, mutta miten pärjäämme?
Lapsi on vähän alta vuoden vanha. Minä kht:lla ~300€ (+lapsilisä 94€). Siinä kaikki tuloni. Minulla on auto, kun asumme maalla. Tähän asti mies on kustantanut asumisen, minä olen hoitanut autoni kulut ja ruokahuollon. Ero on väistämättä edessä miehen pettämisen vuoksi. Nyt hän silti luulee, että jään tänne, kun olen niin peeaa!
Jos muutan, sanotaan 550€ arvoiseen vuokra-asuntoon, niin miten ihmeessä voimme lapsen kanssa pärjätä? Tein kyllä Kelan laskureilla selvitystä, mutta en ihan ymmärrä tt-tuen ja asumistuen perusteita, mihin olisin oikeutettu jne.. Yhteishuoltajuus olisi ratkaisu, oletettavasti.
Työpaikka on, jonne olen ilmoittanut olevani hoitovapaalla sen kolme vuotta. Työ on eri paikkakunnalla, muutimme kun lapsi syntyi. Realistisesti en ole tuonne ks paikkaan palaamassa, se ei vastaa koulutustani ja sopimukseni on 50% työaikaa.
Työhakemuksia tänne uudelle paikkakunnalle olen tänään laittanyt neljä. Mutta jollen saa töitä, niin miten pärjätä näillä tuloilla? Nyt KAIKKI vinkit otan vastaan! Mutta turha ehdottaa suhteeseen jäämistä, se ei onnistu mitenkään päin!!
Kommentit (38)
Vierailija kirjoitti:
Saat yksinhuoltajana niin paljon tukia ettet tiedä minne reikääsi ne laitat.
Kukaan ei saa mitään tukia yksinhuoltajuuden perusteella, paitsi yh-korotuksen lapsilisään (n. 50e/kk/lapsi), jos on talouden ainoa aikuinen.
Millä perusteella olet viemässä lapsen mukanasi?
Vierailija kirjoitti:
Siis mitkä ttt:n saannin perusteet ovat? Miten on mahdollista, että asumismenojen jälkeen käteen jää ttt:n avulla muka 840€/kk?! Käteen jika kuukausi yli kahdeksansataa euroa? Eihän tässä kannata töitä enää tehdäkään!!! Eli veronmaksajien rahoilla kustannetaan SEKÄ asuminen ETTÄ eläminen!
Miksi opiskelijat joutuvat elää velaksi?
Miksi ihminen, joka ei tee mitään, saa noin järkyttävästi ilmaista rahaa?
Rauhoitu. Siksi kun eletään sivistyneessä yhteiskunnassa, Luojan kiitos.
Opiskelu on itseensä sijoittamista, siksi. Asumista ja elämistä tuetaan, koska asuminen on kallista täällä. Vain haluatko nähdä kodittomia ja nälkäisiä lapsia kaduilla Dickensin tapaan?
Pidä tuo auto, mikä sulla on, toistaiseksi. Hae heti jotain asuntoa. Laita heti toimeentulotukihakemus vireille myös,täydennät sitä sitten, kun sulla on lisää tietoja.
Varaa aika sos.työntekijälle. Lapsesi on niin pieni, että kukaan ei oleta sun menevän töihin vielä vuoteen. Olet nyt just juuri se ihminen, jonka takia mun kaltaiset veroja maksaa.
Lapsiperheiden sosiaalityöntekijän puhelinnumero olisi eka minkä lselvittäisin. Hän auttaa toimeentuloasiouden selvittelyssä. Siinä ei mitenkään siis ole kyse lastensuojelusta, näitä ei pidä sekottaa.
Lähde mahdollisimman pian, vaikka ns tyhjän päälle, ja hae tuota akuuttia apua. Jos lähtö venyy, voidaan kyseenalaistaa, että ovatko välit rikkoutuneet.
Ap, en lähtisi niin pikaisesti pois eläämään tukien varaan. Pitää ajatella vauvaa ja hänen tulevaisuutta. Puhu miehesi kanssa ensin ja jos ero on väistämätön, hänen on osallistuttava ja autettava teidät aloilleen uudessa paikassa vauvan kanssa. Sovussa asiat järjestyy paljon helpommin ja järkevämmin.
Vierailija kirjoitti:
Ap, en lähtisi niin pikaisesti pois eläämään tukien varaan. Pitää ajatella vauvaa ja hänen tulevaisuutta. Puhu miehesi kanssa ensin ja jos ero on väistämätön, hänen on osallistuttava ja autettava teidät aloilleen uudessa paikassa vauvan kanssa. Sovussa asiat järjestyy paljon helpommin ja järkevämmin.
Onko se sen vauvan etu olla tulehtuneessa ilmapiirissä? Eikä toi äijän kuvatus mitään auta alkuun, kun kerran kiristää jäämään raha verukkeenaan.
Hei, mitenkä nopeasti tämmöisessä tilanteessa saa esim kaupungin asunnon? Olen laitellut sekä kaupungille että yksityisille hakemuksia, mutta mistään ei kuulu. :( liittyneekö tulot-kohtaan, kun tuloina nuo kht ja ll. Niillähän ei kateta mitään vuokria, ymmärtääkö vuokranantajat, että anoisin sitten muita tukia ja vuokra tulisi kyllä säntillisesti maksettua!
Mies on niin täynnä itseään. Oikein kuvottaa miten voikaan olla noin kpää!! Olevinaan pahoillaan pettämisestä, mutta erokeskusteluissa nousee tuo itseriittoinen asenne siitä, etten mitenkään pärjää taloudellisesti, että "näin se nyt vain menee"! Olen niin raivon partaalla, mutten voi oikein vielä tuuletellakaan, että tämä paska suhde oli muuten tässä.
Pitkää pinnaa, T.
Ap
Onko sillä väliä vuokraako yksityiseltä vai kaupungilta? Miten takuuvuokran laita, esim.yksit voi olla kaksinkertainen, kun taas kpglla esim. 250€
Vierailija kirjoitti:
Onko sillä väliä vuokraako yksityiseltä vai kaupungilta? Miten takuuvuokran laita, esim.yksit voi olla kaksinkertainen, kun taas kpglla esim. 250€
Ei ole väliä, mutta tosiaan yksityiset vaativat usein n. kahden kuukauden vuokran suuruista takuuvuokraa. Laita hakemuksia kaikkiin vuokra-asuntofirmoihin. Itse yksinhuoltajana saanut jo parissa päivässä vuokra-asunnon.
Hei! Arvatkaa, SAIN ASUNNON! Ja kävin myös jo hoitamassa asiat Kelan suhteen!! Kiitos kiitos kiitos kaikiöle neuvoista ja tiedoista, oikeadto sydämestäni kiitän teitä! <3 :')
Tänään on edessä ilmoitusluontoinen asia krpäjooseppi miehelle, voi että kun haluan nähdä hänen ilmeensä ja mikä lässytys sieltä alkaa toimeentulon suhteen. Miettikää, mies kiristänyt todellakin rahasta jäämään suhteeseen :D
Mulla on niin voimaantunut olo just nyt, hyvä tunne!
Ap
Vierailija kirjoitti:
Meillä tuo kaupungin vuokravakuus on myöskin vuokrax2, eli iso on. Mutta onnea ap:lle asunnon saannista. Kyllä ne asiat hoituvat.
Onnea ap:lle asunnon saannista! ❤️ ❤️ ❤️ Tästä se lähtee, uljas uusi elämä ilman kypärä-äijää! Uteliaisuuttani haluaisin olla kärpäsenä katossa kun miehelle iskeytyy tajuntaan että olet todellakin lähdössä... 😉
Mä en voi erota, koska en pärjäisi taloudellisesti tai muutenkaan. Tässä sitä sitten ollaan hamaan hautaan saakka.
Vierailija kirjoitti:
Hei! Arvatkaa, SAIN ASUNNON! Ja kävin myös jo hoitamassa asiat Kelan suhteen!! Kiitos kiitos kiitos kaikiöle neuvoista ja tiedoista, oikeadto sydämestäni kiitän teitä! <3 :')
Tänään on edessä ilmoitusluontoinen asia krpäjooseppi miehelle, voi että kun haluan nähdä hänen ilmeensä ja mikä lässytys sieltä alkaa toimeentulon suhteen. Miettikää, mies kiristänyt todellakin rahasta jäämään suhteeseen :D
Mulla on niin voimaantunut olo just nyt, hyvä tunne!
Ap
Tosi hienoa! Onnea, siitä ne asiat nyt lähtee lutviutumaan yksi kerrallaan :)
Siis mitkä ttt:n saannin perusteet ovat? Miten on mahdollista, että asumismenojen jälkeen käteen jää ttt:n avulla muka 840€/kk?! Käteen jika kuukausi yli kahdeksansataa euroa? Eihän tässä kannata töitä enää tehdäkään!!! Eli veronmaksajien rahoilla kustannetaan SEKÄ asuminen ETTÄ eläminen!
Miksi opiskelijat joutuvat elää velaksi?
Miksi ihminen, joka ei tee mitään, saa noin järkyttävästi ilmaista rahaa?