Apua - haluan erota, mutta miten pärjäämme?
Lapsi on vähän alta vuoden vanha. Minä kht:lla ~300€ (+lapsilisä 94€). Siinä kaikki tuloni. Minulla on auto, kun asumme maalla. Tähän asti mies on kustantanut asumisen, minä olen hoitanut autoni kulut ja ruokahuollon. Ero on väistämättä edessä miehen pettämisen vuoksi. Nyt hän silti luulee, että jään tänne, kun olen niin peeaa!
Jos muutan, sanotaan 550€ arvoiseen vuokra-asuntoon, niin miten ihmeessä voimme lapsen kanssa pärjätä? Tein kyllä Kelan laskureilla selvitystä, mutta en ihan ymmärrä tt-tuen ja asumistuen perusteita, mihin olisin oikeutettu jne.. Yhteishuoltajuus olisi ratkaisu, oletettavasti.
Työpaikka on, jonne olen ilmoittanut olevani hoitovapaalla sen kolme vuotta. Työ on eri paikkakunnalla, muutimme kun lapsi syntyi. Realistisesti en ole tuonne ks paikkaan palaamassa, se ei vastaa koulutustani ja sopimukseni on 50% työaikaa.
Työhakemuksia tänne uudelle paikkakunnalle olen tänään laittanyt neljä. Mutta jollen saa töitä, niin miten pärjätä näillä tuloilla? Nyt KAIKKI vinkit otan vastaan! Mutta turha ehdottaa suhteeseen jäämistä, se ei onnistu mitenkään päin!!
Kommentit (38)
Hei, ikävä tilanne! Älä kuitenkaan tee turhan hätiköityjä taloudellisia päätöksiä. Oletteko naimisissa, onko avioehtoa -> miten paljon teillä on yhteistä omaisuutta? Onko sulla säästöjä, joita voit käyttää vaikka vuokratakuuseen ja arjen pyörittämiseen aluksi (Kelan päätökset voi kestää)? Vaikka teillä olisi yhteishuoltajuus, kummasta teistä tulee lapsen lähivanhempi ja miten ylipäätään sumplitte elatusavut yms? Ota asioista selvää, tee sen jälkeen päätöksiä. Yritä miettiä asioita kylmän rauhallisesti, vaikka kihisisit vihasta miestäsi kohtaan.
Kiitos viesteistänne. <3
Minulla on auto, N. 6000€ arvoinen nyt. Sen voisin päivittää edullisempaan. Muut säästöt on "syöty", kun vastikään oli auton huolto ja vauvavuonna sitä rahaa on palanyt. Emme ole aviossa (onneksi!) ja yhteistä omausuutta ei ole.
Minusta tulee lähivanhempi, elatusavut pitää vielä yhdessä puhua. Ylipäätään koko tilanne on vielä puhumatta, mies olettaa että jään. Viha häntä kohtaan on vaihtunut välinpitämättömyydeksi. Ero tapahtuu heti kun saan nämä asiat hoidettua.
Mitä tässä tulisi ottaa vielä huomioon? Laitanko ensin asuntohakemuksen, jonka jälkeen voi vasta hakea tukia? Toivon niin sydämeni pohjasta, että uusi työ natsaisi PIAN!!
Jos käy niin että saat tt-tukea, saa myöskin vuokravakuuden, avustusta muuttoon ja vättämättömiin kodin hankintoihin..muista
Vierailija kirjoitti:
Sossupummit ne lisääntyy, huoh.
Tekispä mieli vähän haistatella sulle!!! Minähän ETSIN TYÖTÄ, siksi minä olen käynyt korkeakoulun ja kituuttanut opinnot läpi, myös silloin TÖITÄ tehden! Minä kyllä veroni maksan vielä moninkertaisesti. Nyt on elämässä paska tilanne. Sossupummi sulla on kyllä sun Prseessä.
Ap
Asutteko vuokralla nytkin? Eli siitä nykyisestä asunnosta ei ole odotuksessa tulossa sulle mitään? Muuttaisin vuokralle alueelle, josta on hyvät kulkuyhteydet töihin ja päiväkodeille ilman autoa. Myisin auton ja hakisin toimeentulotukea siihen asti, kunnes saat työpaikan.
Vierailija kirjoitti:
Asutteko vuokralla nytkin? Eli siitä nykyisestä asunnosta ei ole odotuksessa tulossa sulle mitään? Muuttaisin vuokralle alueelle, josta on hyvät kulkuyhteydet töihin ja päiväkodeille ilman autoa. Myisin auton ja hakisin toimeentulotukea siihen asti, kunnes saat työpaikan.
Hei, asumme miehen omistamassa asunnossa, joten olen "tyhjän päällä". Ainoa realisoitava omaisuus siis tuo auto. Täällä päin vuokra-asunnot edullisempia, mutta yhteydet puolestaan surkeita. En tiedä kumpi olisi kannattavampaa - uusi alue, kalliimpi vuokra ja auto pois vai jäädä tänne, edullinen vuokra ja auton pito. Auto on täällä siis pakollinen. Lapsen kannalta olisi mukava kun isä asuisi lähempänä..
Ap
Tsemppiä! Älä välitä tämän palstan turhanhuutelijoista, koska kauhalla ei voi vaatia, jos on lusikalla annettu. Vaikutat oikein energiseltä ja päättäväiseltä ihmiseltä, joten olen täysin varma, että kun järjestelyistä selviät, pärjäät kyllä. Tuo välinpitämättömyyden tunne on eron kriisivaiheessa hyvä asia, koska silloin sinulla jää energiaa käytännön asioiden hoitoon. Ota suoraan yhteys kelaan ja mene sinne puhumaan asioista.
Vierailija kirjoitti:
Miehen lompakko ei enää aukea :'( ois kannattanu avata nahkalompsaa!
Voi kuule, kyllä se mies sitä lompsaansa auliisti raottelee yhä edelleen, mutta kun minua ei hänen rahat kiinnosta! Oman "nahkalompsani" avaan puolestani tästä eteenpäin vain sellaiselle miehelle, joka ei keppi ojossa hae vastaavaa tuotetta pitkin kyliä ja mantuja, vaan tyytyy yhteen. ":)"
Edelleen Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi kuule, kyllä se mies sitä lompsaansa auliisti raottelee yhä edelleen, mutta kun minua ei hänen rahat kiinnosta! Oman "nahkalompsani" avaan puolestani tästä eteenpäin vain sellaiselle miehelle, joka ei keppi ojossa hae vastaavaa tuotetta pitkin kyliä ja mantuja, vaan tyytyy yhteen. ":)"
Edelleen Ap
Se voi olla hankalaa koska kaikki miehet ovat sikoja!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Edelleen Ap
Se voi olla hankalaa koska kaikki miehet ovat sikoja!
:D piristi, tässä tilanteessa oikein oivaa mustahkoa huumoria! Ehkä alan katselee naisia..
Ap
Saat yksinhuoltajana niin paljon tukia ettet tiedä minne reikääsi ne laitat.
Vierailija kirjoitti:
Saat yksinhuoltajana niin paljon tukia ettet tiedä minne reikääsi ne laitat.
No hei, en halua alkaa porsastelemaan lapsen kustannuksella! Ja lisäksi, olen oppinut tulemaan toimeen vähällä. En tarvitse rahaa törsättäväksi, vaan ihan välttämättömyyksiin tässä tilanteessa.
Ap
Eivät kaikki ole syntyneet kultalusikka perseessä, tiedoksi vaan huutelijoille.
Ap:lle vielä rohkaisuksi, että jos joudut työssäkäymisestä huolimatta turvautumaan perustoimeentulotukeen, muista aina hakemuksessa mainita myös työmatkat. Kun saat asunnon ja sinne pääset muuttamaan, niin siitä se uusi elämänvaihe lähtee.
Miksi ostit ruuat jos mies omisti asunnon? Omistiko myös, vai maksoiko lyhennystä itselleen?
Vierailija kirjoitti:
Miksi ostit ruuat jos mies omisti asunnon? Omistiko myös, vai maksoiko lyhennystä itselleen?
Ostin ruuat, jotta pystyin osallistumaan perheen menoihin niiltä osin kuin se nyt oli taloudellisesti mahdollista. Maksoi lyhennystä. Maksoi sähköt, vakuutukset, vedet ym. Toki pian joutuu maksamaan noiden lisäksi MYÖS syömänsä ruuat, mutta väitän, että Minulla tulee kustannukset nousemaan huomattavasti miestä enemmän! Vaikka pettäjäpskasika onkin, niin tässä mielessä en voi osallistua lynkkaukseen :D
Ap
Eli jos olisit älynnyt osallistua lyhennyksiin, saisit nyt alkuun rahoituksen siitä, kun hän maksaisi nämä summat takaisin. Ihan samalla hinnalla, minkä nyt olet laittanut vessasta alas. Jumankauta naiset lakatkaa olemasta noin hölmöjä. Oikeasti.
Sen vielä ymmärtäisi, että ei ole tullut ajatelleeksi. Mutta että vielä kysyttynäkin vastaatte silmät suurina, että ihan oikein meni? No ei mennyt. On siinä taas naista kusetettu satanolla. Ja vielä tätä vääryyttä käytetään vipuna siinä toivossa, että nainen ei uskalla tai pysty köyhänä lähtemään.
Taloudellinen väkivalta. Mikä siinä on niin vaikea ymmärtää?
Vierailija kirjoitti:
Eli jos olisit älynnyt osallistua lyhennyksiin, saisit nyt alkuun rahoituksen siitä, kun hän maksaisi nämä summat takaisin. Ihan samalla hinnalla, minkä nyt olet laittanut vessasta alas. Jumankauta naiset lakatkaa olemasta noin hölmöjä. Oikeasti.
Sen vielä ymmärtäisi, että ei ole tullut ajatelleeksi. Mutta että vielä kysyttynäkin vastaatte silmät suurina, että ihan oikein meni? No ei mennyt. On siinä taas naista kusetettu satanolla. Ja vielä tätä vääryyttä käytetään vipuna siinä toivossa, että nainen ei uskalla tai pysty köyhänä lähtemään.
Taloudellinen väkivalta. Mikä siinä on niin vaikea ymmärtää?
"älynnyt osallistua lyhennyksiin"?? Ei Minulla ollut varaa osallistua, eikä toisekseen halua osallistua: Miehen laina, miehen asunto! Ei avioliittoa. Olen maksanut vain ruuista ja omasta autostani. Ei minua olla taloudellisesti kusetettu, hyvänen aika!
NYT mies yrittää tosin talouden varjolla estää eron, mutta sepäs ei onnistu. Hän ei vain tiedä minun mahdollisuuksistani :)
Ap
Auton kuluja ei hyväksitä ttt:ssä.
Tulonasi on kotihoidontuki, asumistuki, lapsilisä, mieheltä saatava elatusapu/Kelan elatustuki + toimeentulotuki. Asumismenojen jälkeen sinulle ja lapselle tulee jäädä 850 euroa elämiseen. Se on toimeentulotuen perusosa.