Kyllä on perheissä erilaiset ruokakulttuurit. Mut kutsuttiin syömään...
Vein viinipullon. Mulle tarjottiin sellaista vakuumissa kaupassa myytävä tuorepastaa, jossa oli juustoa sisällä. Piste. Ei muuta. Yksi paketti oli kolmelle hengelle. Sen pastan keittämiseen meni varmaan tunti, kun ensin laskettiin kymmenen litraa jääkylmää vettä jättimäiseen kattilaan ja lämmiteltiin sitä sitten liedellä kansi auki kiehuvaksi. Kansi laitettiin päälle siinä vaiheessa kun pastat heitettiin veteen. Kyseessä n. 35-vuotiaat korkeasti koulutetut varakkaat uraihmiset. Vau. En haluais olla m*****u, mutta siis huh huh.
Kommentit (115)
Jarkko Vicel kirjoitti:
Mitä vittu, jos saan kysyä. Itse olen ammatti kokki ja kokkaan joka päivä gurmee ruokaa. Viiniä litkin niikuin vettä ja syömme yleellisesti. Tienaan noin 10 000€/kuukausi ja olen muutenkin ylempi arvoisempi kuin keskiverto suomalainen. Siellä on siis ollut valmis ruokaa. Toisin sanoen myrkkyä lautasella. Etkai syönyt? Itse en koskisi pitkällä tikullakaan köyhien ruokaan. *huh huh*
Yritäpä sinä "ylempi arvoinen" opetella ensin vaikka yhdyssanat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut kutsuttuna sunnuntailounaalle kahden akateemisen kotiin ja tarjolla oli valkosipuliperunoita ja karjalanpiirakka munavoilla. Hyvää oli, mutta yhdistelmä oli todella outo minun makuuni. Olivat kotoisin jostain itä-Suomen pikkukylästä, joten kaupunkilaisena nuorena laitoin sen maalaisuuden piikkiin.
Hieman outo yhdistelmä :D Eikös valkkariperunat ole lisäke? Ihmisille, jotka ei tajua mitään ruoanlaitosta käy joskus tällaisia mokia. Että jos joku on hyvää, sitten tehdään ja syödään ja tarjotaan muillekin sitä hahmottamatta yhtään esimerkiksi että mikä on pääruoka ja mikä on lisäke ja mikä on välipala.
Helsingin kouluruokailussa on erikoinen yhdistelmä myös:
einespinaattilettuja ja valmisperunamuusia.
Minusta aivan järkyttävän omituinen ruoka. Tuonkin on joku ravinnetietoinen ihan suunnitellut.
Jotkut perheet vielä elävät ihan normaaleilla ruoka-annoksilla ja se voi joskus tehdä tepposia vieraille.
Meilläkin alkaa olla amerikkalaistuneet jättimäiset annoskoot, että on ihme, kun ei olla vieläkin lihavampia.
Aikoinaan välimeren maissa sai terveellsitä ja hyvää ruokaa, mutta nyt joka annokseen tupataan vielä hirmuinen keko ranskalaisia perunoita, kun turistien mahat ei muuten täyty-
Vierailija kirjoitti:
Jotkut perheet vielä elävät ihan normaaleilla ruoka-annoksilla ja se voi joskus tehdä tepposia vieraille.
Meilläkin alkaa olla amerikkalaistuneet jättimäiset annoskoot, että on ihme, kun ei olla vieläkin lihavampia.
Aikoinaan välimeren maissa sai terveellsitä ja hyvää ruokaa, mutta nyt joka annokseen tupataan vielä hirmuinen keko ranskalaisia perunoita, kun turistien mahat ei muuten täyty-
Varmasti totta tämäkin mutta aika paljon näkee myös sitä että ihmiset syövät pääaterioilla ihan liian pieniä ja yksipuolisia annoksia ja sitten sitä pikkunälkää kompensoidaan pikku välipaloilla pitkin päivää. Esim. kolmasosapussi valmispastaa ei ole riittävä annos määrällisesti eikä laadullisesti illalliseksi.
Heh, opiskeluaikoina mäkin oon syönyt noita tutulla kaveripariskunnalla. Eikä tosiaan mitään sooseja. Nyt kun mainitsit, niin pitääpä itsekin ostaa niitä lähiaikoina. :D Maukkaita, vaikka ei minullekaan en ensiksi oikein auenneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta siis ap sanot itsekin, että tämä pariskunta ei perusta ruuanlaitosta. Silloin se taso on just tota ja se on riittävä. Pysytte kaikki hengissä ja saitte riittävästi kaloreita. Laskujeni mukaan 217kcal, joka on niukasti, mutta riittää vallan mainiosti, kun syöt päivässä kuitenkin noin 4 muutakin kertaa. Muuta merkitystä ruualla ei tuolle pariskunnalle ole.
Oliko teillä mukavat jutut ja viihdyitte yhdessä? -> se oli se ruokakutsun tarkoitus heille.
No kai meillä ihan mukavaa oli, mutta mulla oli kieltämättä vähän nälkä. Ilta loppui varmaan vähän lyhyempään kuin oli tarkoitus, kun mä lähdin kotiin syömään. Lähinnä oli hämmentynyt olo. Jos uskaltaisin, kertoisin mitä tämä pariskunta tarjoili häissään, mutta en taida viitsiä ettei kukaan tunnista. Sanotaan vaan että grillin kautta kotiin sieltäkin mentiin kaikki. Ja ehkä sen verran vielä kuitenkin, että mikrossa sulatetut pakastekasvikset eivät ole kovinkaan juhlavaa ruokaa. Ap
Kun häissä pääruoka on kasvissosekeitto, niin silloinkin mennään ravintolan kautta kotiin ;) Tiedän tunteen ja tilanteen!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta siis ap sanot itsekin, että tämä pariskunta ei perusta ruuanlaitosta. Silloin se taso on just tota ja se on riittävä. Pysytte kaikki hengissä ja saitte riittävästi kaloreita. Laskujeni mukaan 217kcal, joka on niukasti, mutta riittää vallan mainiosti, kun syöt päivässä kuitenkin noin 4 muutakin kertaa. Muuta merkitystä ruualla ei tuolle pariskunnalle ole.
Oliko teillä mukavat jutut ja viihdyitte yhdessä? -> se oli se ruokakutsun tarkoitus heille.
No kai meillä ihan mukavaa oli, mutta mulla oli kieltämättä vähän nälkä. Ilta loppui varmaan vähän lyhyempään kuin oli tarkoitus, kun mä lähdin kotiin syömään. Lähinnä oli hämmentynyt olo. Jos uskaltaisin, kertoisin mitä tämä pariskunta tarjoili häissään, mutta en taida viitsiä ettei kukaan tunnista. Sanotaan vaan että grillin kautta kotiin sieltäkin mentiin kaikki. Ja ehkä sen verran vielä kuitenkin, että mikrossa sulatetut pakastekasvikset eivät ole kovinkaan juhlavaa ruokaa. Ap
Kun häissä pääruoka on kasvissosekeitto, niin silloinkin mennään ravintolan kautta kotiin ;) Tiedän tunteen ja tilanteen!
En tajua miten ihmiset kehtaa... :D Edellytetään laittautumaan viimeisen päälle ja kalliit lahjat pitää ostaa ja sitten tarjotaan jotain häämakaronilaatikkoa tai kasvissosekeittoa. Joiltain vissiin puuttuu päästä semmoinen koodisto, että mitkä ruoat ovat mihinkin tilanteisiin sopivia. Ja jos itse elää minimikaloireilla mitä tahansa, ei kai sitä sitten ymmärrä, että useimmat kuitenkin odottavat juhlissa juhlaruokaa. Vieraille ei ehkä ole ihan sama mitä syövät kuitenkaan. Mulle ainakin tuli aiemmin mainitsemissani häissä tosi kusetettu olo, koska niissä vaadittiin todella ison luokan panostuksia vierailta mm. pukukoodin muodossa. Ei olisi suoraan sanottuna ollut varaa osallistua ollenkaan mutta tein aika isoja uhrauksia voidakseni olla paikalla. Sitten tarjotaan vettä ja mikrotettuja pakastekasviksia.
Vegaaninen ruoka on ihan paskaa.
Lounaaksi tuo olisi ollut ihan sopiva annos, mutta jos illalliselle kutsuttiin niin olisin odottanut vähän enemmän. Oppia ikä kaikki - seuraavan kerran jos kutsuvat illalliselle, niin sano että voit vaikka tuoda pihvit tai salaatit.. :) On näitä kokkausmokia varmaan nuorempana sattunut minullekin mutta en ehkä ole tajunnut sitä.
Nyt vanhempana varsinkin kun on isompi porukka tulossa joilla on kaikilla vähän omat ruokailutottumuksensa, niin erikoisruokavalio-kaverit tuo omansa ja lopuille tilataan sitten intialaista tai kiinalaista jne.. Sitten jos on vain pari kaveria kylässä niin sovitaan etukäteen mitä syödään ja joskus käydään kaupassa yhdessä ostamassa tarvikkeet.. Tosin tuo on viikonloppuvieraita ajatellen.
Jos pyydän kaverin pelkästään illalliselle, niin alkuruoaksi laitan yleensä keittoa, liha/kana/kala -pääruoka ja jälkiruokana joku leivos kahvin kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noh, eikös toi ollut jo italialaista ruokakulttuuria ;) ?
Ei ollut.
Italialainen olisi uittanut kypsät pastat esim voisulassa ja salvianlehdissä tai kermassa ja mustapippurissa. Siis alkupalana. Pääruokana olisi ollut vaikka joku pieni lihapala ja maukas salaatti, jälkiruokana esso ja tuoreita hedelmiä tai joku pieni leivos.
Hyviin fiiliksiin varmaan menee, jos vetää esson jälkiruoaksi.
Kuinka hirveesti ihmiset syö??? Illalla nimenomaan syön vähän ja nautiskellen. En päivälläkään hirveästi, jotta jaksan syödä vielä illalla. Joillain tuntuu olevan tapana syödä niin paljon kuin napa vetää.
No ainakin enemmän kuin jonkun väsyneen 70 grammaa pastaa tarvitsen minä voidakseni hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluaisin osata tehdä ruokaa. Minua ei koskaan opetettu ja äiti työnsä aina keittiöstä pois. Harmittaa kovin. Tahtoisin kutsua illallisvieraita mutta en edelleenkään ymmärrä ruokaa enkä halua tuottaa kenellekään pettymystä, kun joutuisivat maistamaan tekeleitäni... Näinkin voi olla :(
Mä en ikinä arvostelisi ystävää joka yrittää opetella kokkaamaan! Pieleenhän sitä tuppaa alussa aina joku menemään, siihen hommaan pitää saada rutiini. Arvostaisin ihan sikana vaikka jotain puolivillaisesti kyhättyä helppoa soppaa, jos kokkaaja on kuitenkin yrittänyt tehdä ruokaa esim. sen sijaan että on keittänyt pelkkää makaronia!
Mulle on aivan käsittämätöntä ettei ihmiset osaa tehdä ruokaa. Se tuntuu musta melkein samalta kuin ettei osais käydä vessassa. Ihan perustoimintaa hengissä pysymiseksi. Jos sua harmittaa, mene ihmeessä jollekin työväenopiston tai Marttojen kurssille, eivät oo kalliita. Eihän sitä tarvitse aluksi osata kuin vaikka yksi resepti jota kehtaa tarjota vieraille, siitä se lähtee. Ruoanlaitto ei tosiaan ole mitään rakettitiedettä, sen oppii tekemällä eikä mokia tarvitse pelätä, kun niitä sattuu kaikille.
Ap
Raaka-aineista tehty ruoka on ravitsevampaa ja paljon halvempaakin kuin "valmisruoka". Mikä lie tekee ihmisistä niin uusavuttomia nykyään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut kutsuttuna sunnuntailounaalle kahden akateemisen kotiin ja tarjolla oli valkosipuliperunoita ja karjalanpiirakka munavoilla. Hyvää oli, mutta yhdistelmä oli todella outo minun makuuni. Olivat kotoisin jostain itä-Suomen pikkukylästä, joten kaupunkilaisena nuorena laitoin sen maalaisuuden piikkiin.
Hieman outo yhdistelmä :D Eikös valkkariperunat ole lisäke? Ihmisille, jotka ei tajua mitään ruoanlaitosta käy joskus tällaisia mokia. Että jos joku on hyvää, sitten tehdään ja syödään ja tarjotaan muillekin sitä hahmottamatta yhtään esimerkiksi että mikä on pääruoka ja mikä on lisäke ja mikä on välipala.
Helsingin kouluruokailussa on erikoinen yhdistelmä myös:
einespinaattilettuja ja valmisperunamuusia.
Minusta aivan järkyttävän omituinen ruoka. Tuonkin on joku ravinnetietoinen ihan suunnitellut.
No huh huh ,itä skeidaa lapsille syötetään. "Vankilaruokaa"
Kohtuus kirjoitti:
Kuinka hirveesti ihmiset syö??? Illalla nimenomaan syön vähän ja nautiskellen. En päivälläkään hirveästi, jotta jaksan syödä vielä illalla. Joillain tuntuu olevan tapana syödä niin paljon kuin napa vetää.
Monesti liian pieniä annoksia syövillä on ylipainoa ja nornaali nälän tunne hukassa.
oletko varma, että pastan sisällä oli vain juustoa? ehkä olivat tryffelitäytteisiä?
Kuulostaa siltä, että olet persaukinen vanhapiika, joka on kateellinen rikkaalle ystäväpariskunnalleen, jolla on vielä terve ja iloinen lapsikin.
Olen aina saanut hyvää ruokaa korkeakoulutettujen vieraana sen sijaan ammattikorkeakoulun käynyt pariskunta tarjosi pelkkää spaghettia parmesanraasteen kera ja hitsaajan kouluttamaton kotirouva tarjosi kanakeittoa tölkistä ja paahtoleipää. Yliopiston käyneiden kanssa ruokaa tehdään yleensä yhdessä sitä viiniä siemaillen...
Vierailija kirjoitti:
Olisit voinut kertoa tämän meille heti. Ikävä täältä lukea haukkumistamme :(
Juu, suurin osahan ei tosiaan nykypäivänä taida itse ymmärtää, mikä on ok kattaus ja mikä ei..
Mäkin sain kerran päivällis kutsun ruokana kaupan valmislasagne veikkaan x-tra ja kaupan kreikkalaista salaattia ja täytekakkua ja kahvia jälkkäriks, lasagne oli nostettu tarjoiluvadille ja salaatti kipattu kulhoon mutta silti huomas ettei kotitekoista :(
Itse jos kutsun jonkun syömään teen kyllä ruuat itse vaikkei aina niin hyvin onnistuiskaan.