Kyllä on perheissä erilaiset ruokakulttuurit. Mut kutsuttiin syömään...
Vein viinipullon. Mulle tarjottiin sellaista vakuumissa kaupassa myytävä tuorepastaa, jossa oli juustoa sisällä. Piste. Ei muuta. Yksi paketti oli kolmelle hengelle. Sen pastan keittämiseen meni varmaan tunti, kun ensin laskettiin kymmenen litraa jääkylmää vettä jättimäiseen kattilaan ja lämmiteltiin sitä sitten liedellä kansi auki kiehuvaksi. Kansi laitettiin päälle siinä vaiheessa kun pastat heitettiin veteen. Kyseessä n. 35-vuotiaat korkeasti koulutetut varakkaat uraihmiset. Vau. En haluais olla m*****u, mutta siis huh huh.
Kommentit (115)
Jarkko Vicel kirjoitti:
Mitä vittu, jos saan kysyä. Itse olen ammatti kokki ja kokkaan joka päivä gurmee ruokaa. Viiniä litkin niikuin vettä ja syömme yleellisesti. Tienaan noin 10 000€/kuukausi ja olen muutenkin ylempi arvoisempi kuin keskiverto suomalainen. Siellä on siis ollut valmis ruokaa. Toisin sanoen myrkkyä lautasella. Etkai syönyt? Itse en koskisi pitkällä tikullakaan köyhien ruokaan. *huh huh*
Hassu teksti, mutta hyvä liksa.
"Yleellinen ja ylempi arvoisempi" voit olla nauttiessasi "valmis ruokaa".
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut kutsuttuna sunnuntailounaalle kahden akateemisen kotiin ja tarjolla oli valkosipuliperunoita ja karjalanpiirakka munavoilla. Hyvää oli, mutta yhdistelmä oli todella outo minun makuuni. Olivat kotoisin jostain itä-Suomen pikkukylästä, joten kaupunkilaisena nuorena laitoin sen maalaisuuden piikkiin.
Hieman outo yhdistelmä :D Eikös valkkariperunat ole lisäke? Ihmisille, jotka ei tajua mitään ruoanlaitosta käy joskus tällaisia mokia. Että jos joku on hyvää, sitten tehdään ja syödään ja tarjotaan muillekin sitä hahmottamatta yhtään esimerkiksi että mikä on pääruoka ja mikä on lisäke ja mikä on välipala.
Jarkko Vicel kirjoitti:
Mitä vittu, jos saan kysyä. Itse olen ammatti kokki ja kokkaan joka päivä gurmee ruokaa. Viiniä litkin niikuin vettä ja syömme yleellisesti. Tienaan noin 10 000€/kuukausi ja olen muutenkin ylempi arvoisempi kuin keskiverto suomalainen. Siellä on siis ollut valmis ruokaa. Toisin sanoen myrkkyä lautasella. Etkai syönyt? Itse en koskisi pitkällä tikullakaan köyhien ruokaan. *huh huh*
Älkää ruokkiko tätä provoajaa enää. Hys!
KAi yökkäilit ja mutristelit siihen malliin, että osaavat olla enää kutsumatta sinua.
Ruokaa oli vaikka kuinka paljon, mutta vegaanille ei kelvannut muu kuin pasta. Teki selväksi jo syödessä, että olemme huonoja ihmisiä ja hän parempi. En olisi kuitenkaan uskonut, että alkaa vielä somessa haukkumaan isäntäväkeä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jarkko Vicel kirjoitti:
Kuvittelet olevasi muita parempi vaikka teit juuri itsestäsi pellen, niin se on että moni on köyhä ja syödään sitä pastaa tai jotain muuta halpaa kuten meidän perheessä. Joten sinun on ihan turha tulla haukkumaan muiden ruokia tai muutakaan, jokainen syö miten haluaa.
Olen itsekin köyhä, mutta aina on ollut varaa syödä jotain muutakin kuin valmispastaa. Kannattaa opetella laittamaan ruokaa, einekset tulevat pitkän päälle kalliiksi. Ja jos on sekä rutiköyhä että täysin ruoanlaittotaidoton, niin ei ehkä kannata kutsua ruokavieraita.
Ne tortellinit ja raviolit on muuten sitten ihan sika kallista ruokaa. Siis käytännössä samaa makaronia mitä saa kuivahyllystä 4pussia/euro
Vierailija kirjoitti:
Mutta siis ap sanot itsekin, että tämä pariskunta ei perusta ruuanlaitosta. Silloin se taso on just tota ja se on riittävä. Pysytte kaikki hengissä ja saitte riittävästi kaloreita. Laskujeni mukaan 217kcal, joka on niukasti, mutta riittää vallan mainiosti, kun syöt päivässä kuitenkin noin 4 muutakin kertaa. Muuta merkitystä ruualla ei tuolle pariskunnalle ole.
Oliko teillä mukavat jutut ja viihdyitte yhdessä? -> se oli se ruokakutsun tarkoitus heille.
No kai meillä ihan mukavaa oli, mutta mulla oli kieltämättä vähän nälkä. Ilta loppui varmaan vähän lyhyempään kuin oli tarkoitus, kun mä lähdin kotiin syömään. Lähinnä oli hämmentynyt olo. Jos uskaltaisin, kertoisin mitä tämä pariskunta tarjoili häissään, mutta en taida viitsiä ettei kukaan tunnista. Sanotaan vaan että grillin kautta kotiin sieltäkin mentiin kaikki. Ja ehkä sen verran vielä kuitenkin, että mikrossa sulatetut pakastekasvikset eivät ole kovinkaan juhlavaa ruokaa. Ap
Vierailija kirjoitti:
KAi yökkäilit ja mutristelit siihen malliin, että osaavat olla enää kutsumatta sinua.
En todellakaan, raviolithan on hyviä! Seuraavaksi kun he tulevat kylään, ehkä tarjoan heille riisiä. Sekin on hyvää. Ap
Vierailija kirjoitti:
Ruokaa oli vaikka kuinka paljon, mutta vegaanille ei kelvannut muu kuin pasta. Teki selväksi jo syödessä, että olemme huonoja ihmisiä ja hän parempi. En olisi kuitenkaan uskonut, että alkaa vielä somessa haukkumaan isäntäväkeä.
Egosentrinen paranoia: Kaikki koskee MINUA.
En ole vegaani.
Ap
Tämän aloittaja surkuttelee käsittääkseni, että tämä pasta keitettiinkin väärin. Hän ei sitten saanut suutaan auki kertoakseen, miten se pitää keittää tai peräti avustanut keittäjää?
Pariskunnan häämenusta hän myös valitteli ja kertoi, että piti mennä grillin kautta kotiin. Hänellä itsellään ei siis ollut kotona mitään ruokaa ja päätti mennä häihin syöpöttelemään. Olen aina ihmetellyt näitä hääjuttuja, joita telkusta tulee; jokaisen pääasia on vaan mennä syömään oikein riskisti! Syökää ihmiset kotonanne, ei tarvitse valittaa.
syöpöttelijät kirjoitti:
Tämän aloittaja surkuttelee käsittääkseni, että tämä pasta keitettiinkin väärin. Hän ei sitten saanut suutaan auki kertoakseen, miten se pitää keittää tai peräti avustanut keittäjää?
Pariskunnan häämenusta hän myös valitteli ja kertoi, että piti mennä grillin kautta kotiin. Hänellä itsellään ei siis ollut kotona mitään ruokaa ja päätti mennä häihin syöpöttelemään. Olen aina ihmetellyt näitä hääjuttuja, joita telkusta tulee; jokaisen pääasia on vaan mennä syömään oikein riskisti! Syökää ihmiset kotonanne, ei tarvitse valittaa.
En minä ainakaan kehtaisi kylässä alkaa opastamaan isäntäväkeä ruoanlaitossa. Ja hääthän voivat kestää vaikka kuinka kauan, paha sieltä on kesken kaiken lähteä kotiin syömään. Yleensä häissä on tapana tarjota ruokaa, jos tällaista tarjoilua ei ole, siitä on hyvä ilmoittaa kutsun yhteydessä.
Olisit voinut kertoa tämän meille heti. Ikävä täältä lukea haukkumistamme :(
Haluaisin osata tehdä ruokaa. Minua ei koskaan opetettu ja äiti työnsä aina keittiöstä pois. Harmittaa kovin. Tahtoisin kutsua illallisvieraita mutta en edelleenkään ymmärrä ruokaa enkä halua tuottaa kenellekään pettymystä, kun joutuisivat maistamaan tekeleitäni... Näinkin voi olla :(
Minä ja mieheni emme laita ruokaa,
Kun kutsumme ihmisiä istumaan iltaa kyymme lempiruokia ja allergioita.
Yleensä tarjolla sushia (stockalta) pitsaa paloina eri täytteillä , mansikoita/juustoa/dippiä sekä popcornia.
Juomaksi pullo puna ja kuohuviiniä sekä kahvia.
Kukaan ei ole valittanut, ainakaan julkisesti
Vierailija kirjoitti:
syöpöttelijät kirjoitti:
En minä ainakaan kehtaisi kylässä alkaa opastamaan isäntäväkeä ruoanlaitossa. Ja hääthän voivat kestää vaikka kuinka kauan, paha sieltä on kesken kaiken lähteä kotiin syömään. Yleensä häissä on tapana tarjota ruokaa, jos tällaista tarjoilua ei ole, siitä on hyvä ilmoittaa kutsun yhteydessä.
Olen ollut häissä, jossa VEGAANINEN ruoka.
Tuli yllätyksenä..kaikki niin pahaa että jäi syömättä.
Juhliin menin suoraan töistä..nälkäisenä.60%vieraista oli sekasyöjiä.
Ruuat valmisti RAVINTOLA LAIVA VÄISKI, jossa juhlat olivat
Vierailija kirjoitti:
Minä ja mieheni emme laita ruokaa,
Kun kutsumme ihmisiä istumaan iltaa kyymme lempiruokia ja allergioita.
Yleensä tarjolla sushia (stockalta) pitsaa paloina eri täytteillä , mansikoita/juustoa/dippiä sekä popcornia.
Juomaksi pullo puna ja kuohuviiniä sekä kahvia.Kukaan ei ole valittanut, ainakaan julkisesti
No mutta toihan on ihan ok! Kuitenkin ihan asiallista ruokaa eikä vaan jotain pelkkää yhtä lisäkkeeksi tarkoitettua asiaa. Mutta kalliiksi kyllä tulee. En itse pystyisi tuohon. Ap
Vierailija kirjoitti:
Haluaisin osata tehdä ruokaa. Minua ei koskaan opetettu ja äiti työnsä aina keittiöstä pois. Harmittaa kovin. Tahtoisin kutsua illallisvieraita mutta en edelleenkään ymmärrä ruokaa enkä halua tuottaa kenellekään pettymystä, kun joutuisivat maistamaan tekeleitäni... Näinkin voi olla :(
Mä en ikinä arvostelisi ystävää joka yrittää opetella kokkaamaan! Pieleenhän sitä tuppaa alussa aina joku menemään, siihen hommaan pitää saada rutiini. Arvostaisin ihan sikana vaikka jotain puolivillaisesti kyhättyä helppoa soppaa, jos kokkaaja on kuitenkin yrittänyt tehdä ruokaa esim. sen sijaan että on keittänyt pelkkää makaronia!
Mulle on aivan käsittämätöntä ettei ihmiset osaa tehdä ruokaa. Se tuntuu musta melkein samalta kuin ettei osais käydä vessassa. Ihan perustoimintaa hengissä pysymiseksi. Jos sua harmittaa, mene ihmeessä jollekin työväenopiston tai Marttojen kurssille, eivät oo kalliita. Eihän sitä tarvitse aluksi osata kuin vaikka yksi resepti jota kehtaa tarjota vieraille, siitä se lähtee. Ruoanlaitto ei tosiaan ole mitään rakettitiedettä, sen oppii tekemällä eikä mokia tarvitse pelätä, kun niitä sattuu kaikille.
Ap
Minut kutsuttiin syömään kaverile. Ruoaksi ei ollut muuta, kuin juustomakaronia..inhoan juustoa ja makarooni ei kuulu mun ruokapöytään..söin toki kohteliaasti..
Aloin muisteleen omia parhaita kokkausmokiani. Viimeksi onnistuin tekemään aivan käsittämättömän huonon pitsapohjan reseptillä joka on aina ennen onnistunut hyvin. En vieläkään tajua mikä meni pieleen. Siitä tuli ihan kuin piirakkapohja. Kerran päätin tehdä keliaakikkokaverille gluteenitonta rieskaa josta tuli aivan kauhea sössö, joka oli pakko heittää roskiin. Ostin pakkasesta gluteenittomia karjalanpiirakoita sitten. Ja sitten on tietysti nää klassiset curryn sijaan kanelia ruokaan ja suolaa mustikkapiirakkaan -keissit. Kummallisesti nää pahimmat liittyy kyllä usein leipomiseen. Ei oo niin sanotusti ihan mun vahvuusalue. Ap
Pasta bolognesea tarjotaan varakkaissa kultturelli perheissä. Wt perheet sen sijaan syövät makaroonia jauheliha kastikkeella. Näissä on vissi ero =)