Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kotihoito jätti dementiavanhuksen pariksi päiväksi oman onnensa nojaan, sukulaiset löysivät huonossa kunnossa

Vierailija
01.03.2018 |

Kommentit (90)

Vierailija
61/90 |
01.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en jätä ikinä käymättä ja olenkin saanut tästä haukut, koska tuhlaan aikaa ja rahaa selvittämällä missä asiakas on ja tarvittaessa soittanut kiinteistö huollon ovea avaamaan. Me hoitajathan tälle ei voida mitään, mutta omaiset voisivat vaatia enemmän ja tarkkailla aikaa ja tehtäviä joka vanhuksen luona vietetään. Meillä nimittäin matkatkin otetaan nykyisin asiakkaan ajasta ilman asiakkaan suostumusta eli mummo saa puolen tunnin hinnalla 20 minuuttia jos sitäkään.

Vierailija
62/90 |
01.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitten on myös niitä omaisia jotka ovat aina paikalla ja vahtivat että kotihoidon työntekijä lämmittää ruoan, antaa lääkkeet, huolehtii hygieniasta jne.

Itse eivät osallistu, vahtivat vain.

Osuin kerran anopille, kun kotihoito oli siellä. Ajattelin keittää anopille kahvit jälkiruuaksi, mutta pöytäänpä istahti kotihoitaja rupattelemaan kanssani sillä aikaa, kun anoppi istui yksin suihkussa. Huomautin, että hänen pitäisi mennä auttamaan, mutta nainenpa totesi, että kahvi on kesken, minä voi mennä.

No mikä ettei. Ilmoitin kuitenkin hoitajalle, että luonnollisesti laitan eteenpäin tietoa siitä, että käynnistä ei voi laskuttaa täyttä hintaa, koska hän ei tehnyt työtään.

Miksi et voi itse auttaa anoppiasi suihkussa, kun kerran olet siellä?

Varmaan siksi, että meni anopille kesken hoitajan käynnin, suihkutus oli menossa ja ruoka mikrossa. Toinen syy on se, että hoitosopimuksen mukaan kotipalvelu huolehtii ko. asiasta enkä minä esimerkiksi neuvolassa tee terveydenhoitajan töitä tai sano työmatkalla bussikuskille, että ota kuule kahvia välillä, minä voin hyvin ajaa vartin verran. Jos työntekijälle maksetaan tietystä työstä, niin oletusarvoisesti hän sen tekee eikä odota, että maksaja huolehtii hänen velvollisuuksistaan.

Varmasti olisi anopillekin mieluisampaa, jos sen tekisi tuttu ihminen. Normaali ihminen auttaa, kun on itse paikalla. Esim. itse soitan kohoon ettei tarvitse tulla, jos olen mummoni luona.

Varmaan olisi anopille yhtä mieluisaa, jos paikalla oltaisiin suunnilleen silloin, kun on sovittu. Olin hakemassa anoppia lääkäriin, hoitajan käynnin piti olla aamulla klo 9 tienoilla ja aika lääkäriin oli klo 13. Kuvittelin olevani hyvissä ajoin, kun menin sinne noin klo 11.30, joten laitoin ne kahvit tippumaan. Hoitajahan ne joi ja kyllä, minä autoin anoppia pukemaan ja sen jälkeen syömään ja sitten mentiinkin jo kohti sovittua lääkärikäyntiä.

Normaali ihminen tekee työnsä eikä oleta, että omaiset huolehtivat maksetuista palveluista. Samalla tavalla voisi sanoa monesta lapsesta, että varmaan olisi mieluisampaa, jos hoitajana olisi tuttu ihminen kuten vaikka äiti. Silti lapsen saa viedä päiväkotiin, vaikka itse ei ole töissä.

Et näe omaa napaasi pidemmälle. Aamuvuoron listassa on ainakin noin 15 asiakasta, ei kaikkien luona voi olla klo 9 paikalla. Jos sinä olet sinne aamulla mennyt ja saanut vielä kävelevän anopin lääkäriinkin, niin miten ihmeessä et saa aamutoimua itse hoidettua? Julkinen hoiva ei olisi niin kuormitettua, jos omaisetkin tekisivät minkä pystyisivät. Mutta ei, lasketaan pennejä ja tulevia perintöjä.

Tähän on pakko sanoa, että toinen kommentoija (tämä jonka omainen on asiakas), on provo, tai sitten törmännyt todella erikoiseen hoitajaan. Tuollaisesta toiminnasta kannattaa ilmoittaa esimiehelle eikä aihe vapaa palstalle. Asiakkaita ei todellakaan jätetä yksin suihkuun, ellei ole erikseen sovittu, että asiakas peseytyy itse ja kotihoito on vain paikalla. Hoitajalle ikävä kyllä on turhaa valittaa siitä, että hän on käynnillä klo 11.30 vaikka suunniteltu aika paperilla oli 9. Ensinnäkin, arvioitu käyntiaika on vain arvio, 2-3 tunnin aikaikkuna jonka välillä käynti tehdään. Toisekseen, koko sen 9-11.30 välisen ajan se hoitaja on ollut asiakaskäynneillä.

5 aamukäyntiä, jotka on hoidettava välillä 8-12, olettaen että selviydyt toimistolta ensimmäisen asiakkaan oven taakse kahdeksaksi. Yksi käynti on kestoltaan tunnin mittainen, ja se on lääkehoidon takia (insuliini tms.) tehtävä ensimmäisenä. Klo 9.05 kun lähdet ensimmäiseltä, on vielä 4 asiakasta jäljellä, klo 9.15 olet seuraavalla asiakkaalla, teet 30 minuutin käynnin jossa voisi olla tehtävinä esim. asiakkaan käyttö vessassa, sielä kaikki aamupesut ja vaatteiden vaihto, sitten aamupala, aamulääkkeet, silmätipat, varmista onko turvaranneke ranteessa, avaa tv, jätä asiakkaalle juotavaa tarjolle, kirjaa, pue,  sano hyvästi, ja poistu. Olet valmis 9.45 jos suoriudut tehokkaasti, ja seuraavalla, aamun kolmannella, asiakkaalla olet suunnilleen kymmeneltä, ja sillon usein jo kuulee siitä, että hoitaja tulee myöhässä "kun oltiin sovittu kello yhdeksän!"

Käyntiajat on liian lyhyitä, käyntejä on liian paljon.

Asiasta saa, ja mielestäni täytyy, valittaa jos on syytä, esim. aamulääkkeet annetaan toistuvasti liian myöhään. Palaute pitäisi vaan suunnata oikein, eli korkeammille tahoille, siten johtokin saa suoraa palautetta kentän tilanteesta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/90 |
01.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitten on myös niitä omaisia jotka ovat aina paikalla ja vahtivat että kotihoidon työntekijä lämmittää ruoan, antaa lääkkeet, huolehtii hygieniasta jne.

Osuin kerran anopille, kun kotihoito oli siellä. Ajattelin keittää anopille kahvit jälkiruuaksi, mutta pöytäänpä istahti kotihoitaja rupattelemaan kanssani sillä aikaa, kun anoppi istui yksin suihkussa. Huomautin, että hänen pitäisi mennä auttamaan, mutta nainenpa totesi, että kahvi on kesken, minä voi mennä.

No mikä ettei. Ilmoitin kuitenkin hoitajalle, että luonnollisesti laitan eteenpäin tietoa siitä, että käynnistä ei voi laskuttaa täyttä hintaa, koska hän ei tehnyt työtään.

Varmaan siksi, että meni anopille kesken hoitajan käynnin, suihkutus oli menossa ja ruoka mikrossa. Toinen syy on se, että hoitosopimuksen mukaan kotipalvelu huolehtii ko. asiasta enkä minä esimerkiksi neuvolassa tee terveydenhoitajan töitä tai sano työmatkalla bussikuskille, että ota kuule kahvia välillä, minä voin hyvin ajaa vartin verran. Jos työntekijälle maksetaan tietystä työstä, niin oletusarvoisesti hän sen tekee eikä odota, että maksaja huolehtii hänen velvollisuuksistaan.

Varmasti olisi anopillekin mieluisampaa, jos sen tekisi tuttu ihminen. Normaali ihminen auttaa, kun on itse paikalla. Esim. itse soitan kohoon ettei tarvitse tulla, jos olen mummoni luona.

Varmaan olisi anopille yhtä mieluisaa, jos paikalla oltaisiin suunnilleen silloin, kun on sovittu. Olin hakemassa anoppia lääkäriin, hoitajan käynnin piti olla aamulla klo 9 tienoilla ja aika lääkäriin oli klo 13. Kuvittelin olevani hyvissä ajoin, kun menin sinne noin klo 11.30, joten laitoin ne kahvit tippumaan. Hoitajahan ne joi ja kyllä, minä autoin anoppia pukemaan ja sen jälkeen syömään ja sitten mentiinkin jo kohti sovittua lääkärikäyntiä.

Normaali ihminen tekee työnsä eikä oleta, että omaiset huolehtivat maksetuista palveluista. Samalla tavalla voisi sanoa monesta lapsesta, että varmaan olisi mieluisampaa, jos hoitajana olisi tuttu ihminen kuten vaikka äiti. Silti lapsen saa viedä päiväkotiin, vaikka itse ei ole töissä.

Et näe omaa napaasi pidemmälle. Aamuvuoron listassa on ainakin noin 15 asiakasta, ei kaikkien luona voi olla klo 9 paikalla. Jos sinä olet sinne aamulla mennyt ja saanut vielä kävelevän anopin lääkäriinkin, niin miten ihmeessä et saa aamutoimua itse hoidettua? Julkinen hoiva ei olisi niin kuormitettua, jos omaisetkin tekisivät minkä pystyisivät. Mutta ei, lasketaan pennejä ja tulevia perintöjä.

Minusta klo 11.30 ei ole enää aamulla, se on kutakuinkin keskipäivällä. Aamulla olin palkkatöissä,iltapäivän palkattomalla vapaalla. Jokaisen luokse ei ehditä klo 9, mutta jos siihen asti on joka toinen viikko vastaavana viikonpäivänä tultu tuohon aikaan suihkuttamaan, niin miksi ihmeessä se olisi juuri nimenomaisena päivänä ehdoin tahdoin siirretty keskipäivään. Etenkin kun anopin eteisen "muistitaulussa" oli kissankokoisin kirjaimin jo toista viikkoa tieto siitä, että kyseessä on lääkäripäivä.

Käly on muutaman kerran ilmoittanut, että ei tarvitse tulla, hän hoitaa suihkutukset, vähentäkää käynti ko. viikon laskutuksesta. Hän on saanut kuulla, että noin ei pidä toimia, omainen ei osaa katsoa ihon kuntoa jne. samalla tavalla kuin ammattilainen ja vähennysten tekeminen on kamalan hankalaa. Samoin tulee ongelmaksi se, että jos anoppia ei tulla aamulla suihkuttamaan, niin siihen ei saada tilalle ketään muutakaan asiakasta, joten työntekijän tilistä viedään osa palkasta.

Vierailija
64/90 |
01.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua mietityttää asiakkaan turvallisuuden lisäksi "kuluttajansuoja". Kaupunki laskuttaa asiakasta käyntimäärän mukaan x prosenttia eläkkeestä. Sitten jätetään käyntejä välistä, saatetaan olla paikalla vajaita minuutteja tai hoidetaan vasurilla nekin minuutit, jotka ollaan paikalla, kun hoitajalla ei ole mahdollista revetä kaikkeen. 

Ei niitä käyntejä jätetä välistä. Kuten huomaat niin nyt on jostain syystä jäänyt ja se on valtakunnan uutisotsikko. Tarttiskohan tehdä jotain muuta kuin syyttää hoitajia? Kotihoidossa oli jo v.2014 iltavuorossa yhdellä kävellen liikkuvalla hoitajalla jopa 25 asiakasta välillä klo 16-21.30. Miten kuvittelet, että siinä jäädään odottelemaan yhtään mitään? Kyse on rakenteellisesta heitteillejätöstä, jonka Suomen hallitus kansaa myöten mahdollistaa hiljaisuudella ja puuttumattomuudella. Ei se auta hoitajaa syyttää, katse ylemmäs.

Mutta jos käynti on 15 min, ollaanko paikalla aina vähintään tuo 15 minuuttia vai tehdäänkö asiat mahdollisimman nopeasti ja lähdetään vaikka jo 10 min jälkeen seuraavaan paikkaan?

Pakko lähteä että ehtii kiertää kaikki paikat. Ei useinkaan ole järjestelmissä otettu huomioon välimatkoja. Ja se kun et aina heti edes löydä sitä asiakasta, jos on tuntematon paikka.

Mutta tuohan on ihan väärin, koska asiakas maksaa siitä käynnistä. En siis tarkoita kritisoida kenenkään työtä vaan systeemiä. Muistan, kun mietittiin äidille kotihoitoa ja se maksoi maltaita. Sitten ei saisi edes vastinetta sille, mitä olisi ostavinaan. 

Yritä nyt ymmärtää, että jos listassa on 15min niin siellä ihmisen luona ollaan tarvittava aika. Joskus se on 10min, joskus 48min. Ei sieltä myöskään lähdetä kelloa tuijottaen kesken toimien tai veloiteta yliajasta.

Kyllähän siellä asiakkaan luona pitäisi olla se aika mikä hänelle on varattu!?!

Yksityisellä ainakin veloitetaan joka minuutista mikä menee yli ja asiakkaan ajasta viedään 10 minuuttia matkoihinkin.

Vierailija
65/90 |
01.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vähennetään tuo myös sitten hinnasta?

Vierailija
66/90 |
01.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vähennetään tuo myös sitten hinnasta?

Meillä ei vähennetä, varattu aika laskutetaan,jos sitä ei ole erikseen edellisenä päivänä peruttu.

Vierailija
67/90 |
01.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua mietityttää asiakkaan turvallisuuden lisäksi "kuluttajansuoja". Kaupunki laskuttaa asiakasta käyntimäärän mukaan x prosenttia eläkkeestä. Sitten jätetään käyntejä välistä, saatetaan olla paikalla vajaita minuutteja tai hoidetaan vasurilla nekin minuutit, jotka ollaan paikalla, kun hoitajalla ei ole mahdollista revetä kaikkeen. 

Ei niitä käyntejä jätetä välistä. Kuten huomaat niin nyt on jostain syystä jäänyt ja se on valtakunnan uutisotsikko. Tarttiskohan tehdä jotain muuta kuin syyttää hoitajia? Kotihoidossa oli jo v.2014 iltavuorossa yhdellä kävellen liikkuvalla hoitajalla jopa 25 asiakasta välillä klo 16-21.30. Miten kuvittelet, että siinä jäädään odottelemaan yhtään mitään? Kyse on rakenteellisesta heitteillejätöstä, jonka Suomen hallitus kansaa myöten mahdollistaa hiljaisuudella ja puuttumattomuudella. Ei se auta hoitajaa syyttää, katse ylemmäs.

Mutta jos käynti on 15 min, ollaanko paikalla aina vähintään tuo 15 minuuttia vai tehdäänkö asiat mahdollisimman nopeasti ja lähdetään vaikka jo 10 min jälkeen seuraavaan paikkaan?

Pakko lähteä että ehtii kiertää kaikki paikat. Ei useinkaan ole järjestelmissä otettu huomioon välimatkoja. Ja se kun et aina heti edes löydä sitä asiakasta, jos on tuntematon paikka.

Mutta tuohan on ihan väärin, koska asiakas maksaa siitä käynnistä. En siis tarkoita kritisoida kenenkään työtä vaan systeemiä. Muistan, kun mietittiin äidille kotihoitoa ja se maksoi maltaita. Sitten ei saisi edes vastinetta sille, mitä olisi ostavinaan. 

Yritä nyt ymmärtää, että jos listassa on 15min niin siellä ihmisen luona ollaan tarvittava aika. Joskus se on 10min, joskus 48min. Ei sieltä myöskään lähdetä kelloa tuijottaen kesken toimien tai veloiteta yliajasta.

Yksityisellä ainakin veloitetaan joka minuutista mikä menee yli ja asiakkaan ajasta viedään 10 minuuttia matkoihinkin.

Pitäisikö sinun opetella ymmärtämään lukemaasi... Tai kysy sellaiselta ihmiseltä joka osaisi vääntää rautalangasta tuon edellisen vastauksen. Ei ihme, että keskustelut ovat pelkkää hoitajien haukkumista kun ymmärrys asioista joillakin on tuolla tasolla. Huh huh!

Vierailija
68/90 |
01.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta klo 11.30 ei ole enää aamulla, se on kutakuinkin keskipäivällä. Aamulla olin palkkatöissä,iltapäivän palkattomalla vapaalla. Jokaisen luokse ei ehditä klo 9, mutta jos siihen asti on joka toinen viikko vastaavana viikonpäivänä tultu tuohon aikaan suihkuttamaan, niin miksi ihmeessä se olisi juuri nimenomaisena päivänä ehdoin tahdoin siirretty keskipäivään. Etenkin kun anopin eteisen "muistitaulussa" oli kissankokoisin kirjaimin jo toista viikkoa tieto siitä, että kyseessä on lääkäripäivä.

Käly on muutaman kerran ilmoittanut, että ei tarvitse tulla, hän hoitaa suihkutukset, vähentäkää käynti ko. viikon laskutuksesta. Hän on saanut kuulla, että noin ei pidä toimia, omainen ei osaa katsoa ihon kuntoa jne. samalla tavalla kuin ammattilainen ja vähennysten tekeminen on kamalan hankalaa. Samoin tulee ongelmaksi se, että jos anoppia ei tulla aamulla suihkuttamaan, niin siihen ei saada tilalle ketään muutakaan asiakasta, joten työntekijän tilistä viedään osa palkasta.

Ihan hölynpölyä. Kunnan koho ei toimi näin. Yksityisellä ehkä tai vedit hatusta.

Vierailija
69/90 |
01.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitäisikö sinun opetella ymmärtämään lukemaasi... Tai kysy sellaiselta ihmiseltä joka osaisi vääntää rautalangasta tuon edellisen vastauksen. Ei ihme, että keskustelut ovat pelkkää hoitajien haukkumista kun ymmärrys asioista joillakin on tuolla tasolla. Huh huh!

Vai pitäisikö sittenkin sinun oppia ymmärtämään lukemaasi? Jos edellinen sanoo että asiakkaan luona ollaan miten sattuu ja ylimääräistä ei laskuteta ja seuraava kertoo että heillä laskutetaan ja asiakkaan luona pitäisi olla varattu aika niin ymmärtämisen vaikeus lienee sinulla.

Vierailija
70/90 |
01.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummullani käy kotihoito aamuisin antamassa lääkkeet. Eräänä yönä hän oli kaatunut vessassa käydessään, eikä päässyt ylös omin voimin. Kotihoitaja tuli klo 10 aikaan, antoi lääkkeet ja lähti jättäen mummun makaamaan ihmeissään lattialle. Omainen hänet samana päivänä sieltä löysi ja toimitti päivystykseen. Kyllä ihmettelin mihin narikkaan hoitaja jätti aivonsa.

Vierailija
71/90 |
01.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä tapauksessa on toimittu väärin ja epäammatillisesti. Mutta syyttävä sormi voisi osoittaa kieli vyön alla juoksevan hoitajan sijaan vanhuspalveluiden johtajia. He ovat luoneet olosuhteet, joissa näitä laiminlyöntejä tapahtuu. Liian vähän hoitajia. Liian paljon asiakkaita, hoitajat eivät opi tuntemaan heitä. Liian paljon asiakaskäyntejä per hoitaja. Liian tiukka aikataulutus, siirtymäaikoihin ei ole varattu aikaa. Asiakaskäynnit listoilla päällekkäin. Taukoihin ei ole aikaa. Jos ruokatunnille pääsee, se menee asiakkaiden asioita hoitaessa. Kotihoitajat yleensä pitävät työtään tärkeänä ja mielekkäänä, mutta moni ei jaksa tätä menoa.

Vierailija
72/90 |
01.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mummullani käy kotihoito aamuisin antamassa lääkkeet. Eräänä yönä hän oli kaatunut vessassa käydessään, eikä päässyt ylös omin voimin. Kotihoitaja tuli klo 10 aikaan, antoi lääkkeet ja lähti jättäen mummun makaamaan ihmeissään lattialle. Omainen hänet samana päivänä sieltä löysi ja toimitti päivystykseen. Kyllä ihmettelin mihin narikkaan hoitaja jätti aivonsa.

Höpö höpö

Vierailija
73/90 |
01.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpö höpö

Kumpa olisikin höpöä. Työntekijä orjallisesti ilmeisesti noudatti saamaansa ohjetta, että tälle rouvalle annetaan lääkkeet. Unohtui kiireessä tsekata tilanne noin niin kuin muutoin ja mummo on anteeksi, en tahdo vaivata -tyyppiä.

Vierailija
74/90 |
01.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten voi tuollaisessa paikassa työskennellä noin avuttomia ja tyhmiä työntekijöitä ?????

Itse työskentelen kotihoidossa, enkä voi kuvitella tuollaista pääsevän tapahtumaan kuin yhdenlaisessa tilanteessa. Se vaatisi sitä, että työntekijät vaihtuvat jatkuvasti, valtaosa on keikkalaisia ja kukaan hoitajista ei oikeasti tunne asiakkaita yhtään pidemmältä ajalta. Jos joka käynnille menee aina eri hoitaja, niin missä vaiheessa joku ymmärtää, että tälle asiakkaalle ei muuten ole päässyt sisään viisi edellistäkään kävijää. Kaikki ajattelevat vain, että "jaa, mummo ei ole kotona, eihän tämä yhdestä käynnistä varmaan ole kiinni". Tieto ei kulje, asiakkaiden tapoja ja tilanteita ei tunneta lainkaan, mitä vain voi sattua.

Vierailija
75/90 |
01.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisiko joku alalla työskentelevä/työskennellyt kertoa että ihan oikeastiko ohjeistuksessa sanotaan että merkitään käynnit tehdyiksi jos ovea ei avata? Jos tuota ei tehtäisi niin nämä huomattaisiin nopeammin vaikka aikatauluista kiinni pitäminen olisikin asiakkaan henkiinjäämistä tärkeämpää.

Meillä ainankin tehdään kaikki käynnit. Jos asiakas ei avaa ovea tai ole paikalla soitellaan omaisille/naapureille. Jos kukaan ei pääse avaamaan soitetaan huoltoyhtiöön. Omakotitaloihin sitten onkin hankalampi päästä. Mutta ei ketään jätetä niin että en päässyt sisään en tee käyntiä. Jos asiakas ei avaa niin lähtökohtaisesti ajatellaan että jotain on sattunut.

Meillä tosin on melkein kaikille avaimet tai sähkölukot jotka aukeaa puhelinsovelluksella.

Joku tiedonkulun ongelma tuossa on ollut. Ja näin flunssa kaudella on meillä ainankin ollut sellaisia sijaisia että huhhuh.

Kotihoidossa työskenteleminen ei todellakaan sovi kaikille.

Vierailija
76/90 |
01.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja tämän kertoi sulle muistisairas omaisesi? Omaiset uskoo aina kaikki mitä asiakkaat sanoo. Vaikka olisi millainen muistisairaus tai mielenterveysongelma niin kaikki menee läpi kun hoitajista jauheutaan paskaa. Sitten soitellaan että kuka varasti mummom alushousut ja miksei kukaan ole viikkoon käynyt.

Tämäkin ihminen on varmaan kaatunut uudelleen hoitajan lähdön jälkeen. Kukaan ei anna kaatuneelle lääkkeitä ja jätä siihen.

Vierailija
77/90 |
01.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisiko joku alalla työskentelevä/työskennellyt kertoa että ihan oikeastiko ohjeistuksessa sanotaan että merkitään käynnit tehdyiksi jos ovea ei avata? Jos tuota ei tehtäisi niin nämä huomattaisiin nopeammin vaikka aikatauluista kiinni pitäminen olisikin asiakkaan henkiinjäämistä tärkeämpää.

Meillä ainankin tehdään kaikki käynnit. Jos asiakas ei avaa ovea tai ole paikalla soitellaan omaisille/naapureille. Jos kukaan ei pääse avaamaan soitetaan huoltoyhtiöön. Omakotitaloihin sitten onkin hankalampi päästä. Mutta ei ketään jätetä niin että en päässyt sisään en tee käyntiä. Jos asiakas ei avaa niin lähtökohtaisesti ajatellaan että jotain on sattunut.

Meillä tosin on melkein kaikille avaimet tai sähkölukot jotka aukeaa puhelinsovelluksella.

Joku tiedonkulun ongelma tuossa on ollut. Ja näin flunssa kaudella on meillä ainankin ollut sellaisia sijaisia että huhhuh.

Kotihoidossa työskenteleminen ei todellakaan sovi kaikille.

Täälläkin kaikki käynnit tehdään. Jos asiakas on itsenäisesti ulkona liikkuva, voidaan esimerkiksi päivällä koettaa soittaa asiakkaan puhelimeen ja todeta, että ilmeisesti on liikkeellä eikä pääse vastaamaan, mutta illalla aletaan jo ihmetellä ja soitella omaisille ja omaisten puuttuessa virallisemmille tahoille. Jos avain katoaa, mitä valitettavasti joskus tapahtuu, kutsutaan omainen tai huoltomies avaamaan, mutta käymättä käyntejä ei todellakaan jätetä.

Vierailija
78/90 |
01.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuolla joku mainitsi, että heti kun vanhuksella muistiongelmia niin palvelutaloon vaan. Nykyään sinne palvelutaloon ei nuin vain mennä, niin kuin ennen vanhaa- paitsi jos sulla on paljon rahaa ja voit mennä omakustantaisena. Paljon asuu vanhuksia kodeissaan, jotka eivät siellä pärjää, mutta kriteerit palvelupaikan saantiin on oikeasti aika tiukat. Suomessa tähdätään siihen, että vanhukset pidetään kodeissaan niin pitkään kuin mahdollista. Meillä kotihoidossa oli esim. vanhus, joka karkaili useasti kotoaan, mutta hoitopaikan sai vasta, kun talvella lähti harhailemaan ja toinen jalka paleltui ja lopulta meni kuolioon. Toisella vanhuksella taas muistitestistä 5/30, mutta koska ei kotoaan lähtenyt mihinkään harhailemaan yms, sai odotella palvelupaikkaa yli vuoden. Kyllä täällä on vanhusten hoito aivan kuralla, pelottaa ihan minkälaista on, kun itse on vanhus ja tarvitsee apua.

Vierailija
79/90 |
01.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpö höpö

Kumpa olisikin höpöä. Työntekijä orjallisesti ilmeisesti noudatti saamaansa ohjetta, että tälle rouvalle annetaan lääkkeet. Unohtui kiireessä tsekata tilanne noin niin kuin muutoin ja mummo on anteeksi, en tahdo vaivata -tyyppiä.

Nykyinen mobiilien käyttö on yks syy tähän. Olen seurannut, kun uusia hoitajia perehdytetään kotihoitoon. "Teet sen mitä mobiilissa lukee, ja vain sen." Saattaa aiheuttaa näitä ylilyöntejä. Tässäkin joku kauhistelee, että jos asiakkaalle on varattu 15min niin kai se annetaan asiakkaalle eikä esim. 10min. Tuo puhe kuuluu ihan siihen samaan sarjaan missä vain mobiilia tuijotetaan. Miten mikään mobiili voisi määritellä sen, noin tarkkaan, viiden minuutin tarkkuudella, mitä ihminen tarvitsee?! Aika on hyvä, että laskutus perustuu johonkin ja että listat olisi suurinpiirtein realistisia, jokaisella meillä on joku keskiarvo olemassa, mutta viidestä minuutista on turha kauhistua puoleen tai toiseen kun ollaan ihmisten kanssa tekemisissä ja toiminta lähtee asiakkaasta. Monellako teillä on joka aamu minuutilleen samanlainen? 5min menee aamulla ihan siihen onko Mummu herännyt jo, meneekö se aika heräilyyn, pitääkö käydä vessassa, toimiiko vatsa tänään vai ei, onko päivävaatteet valmiina vai pitääkö niitä etsiä, jne... Jos käynti sujuu nopeammin niin en mä huvikseni jää peukaloita pyörittämään vain että aika täyttyisi. Toisaalta jos Mummu on kaatunut niin 15min aika voi venyä kahteen tuntiin kun odotellaan ambulanssia. Käynneistä otetaan aina välillä toteumat ja aika hyvin ne pitkällä aikavälillä tasaantuu. Tästä pitäisi myös uusia hoitajia muistuttaa, ei näytä olevan itsestäänselvää, että vaikka mobiilissa olisi mikä aika niin asiakkaalle annetaan se mitä hän tarvitsee! 

Kuitenkin on ihan käsittämätöntä että noin monta päivää ja noin monta käyntiä on voitu mennä noin?! Varsinkin jos tiedoissa on, että asiakas avaa oven ja hän ei sitä teekään niin pitäisi herätä huoli. Eikö edes omaiselle ole soitettu? Tiedän yli 10v kotihoitoa tehneenä sen kiireen, mutta pitäähän se selvittää missä asiakas on. Soitto omaiselle tietääkö hän jotain ja kiireessä voi pyytää apua heiltäkin, kysyä voivatko soitella sinne huoltoyhtiöön yms, ei sinne itse tarvitse jäädä oven taakse seisomaan vaan puhelimella soitella samaan aikaan kun jatkaa listaa.

Vierailija
80/90 |
01.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alapeukkua pukkaa, mutta kukaan ei asiallisesti vastaa tehdäänkö käynti aina kelloa katsoen vai ei. 

Itse teen käynnin sisällöksi sovitut asiat rauhassa ja asiakkaan omassa tahdissa, ja käynnin kesto on suunniteltu sen mukaan, mitä noihin toimiin kyseisen asiakkaan kanssa keskimäärin menee. En katso kelloa, paitsi jos tapahtuu jotakin odottamatonta tai on oikeasti kiire johonkin tarkasti aikataulutettuun paikkaan. Jos käynnin kestoksi on suunniteltu 15 minuuttia ja asiat tekee rauhassa, niin saatan joskus poistua käynniltä jo 10 minuutin kuluttua, kun hommat on hoidettu ja hetki vielä rupateltu ovensuussa, yleensä vilkaisen ajan kulumisen vasta sulkiessani oven ja ihmettelen, että sepäs kävi äkkiä. Jos taas ei ole kiire minnekään, rupattelen mielelläni pidempään ja teen jotakin ylimääräistä. Joulun aikaan esimerkiksi ripusteltiin asiakkaiden kanssa joulukoristeita ja sen sellaista, kun sattui päiviä, jolloin ei ollut niin kiirettä. Jos taas on henkilöstövajetta, niin joskus joutuu kyllä vähän painamaan kaasua toimissa ja jättämään rupattelut vähemmälle, ja silloin voi tulla kirittyä asiakasajoissa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän seitsemän