Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kotihoito jätti dementiavanhuksen pariksi päiväksi oman onnensa nojaan, sukulaiset löysivät huonossa kunnossa

Vierailija
01.03.2018 |

Kommentit (90)

Vierailija
81/90 |
01.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä ketjua kun lukee niin tulee niin vahva toive siitä että kuolisi suorilta jaloilta. En toivoisi pahimmallekaan vihamiehelle sellaista kohtaloa että jää kodinhoidon ja terveydenhuollon armoille kitumaan.

Vierailija
82/90 |
01.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mummullani käy kotihoito aamuisin antamassa lääkkeet. Eräänä yönä hän oli kaatunut vessassa käydessään, eikä päässyt ylös omin voimin. Kotihoitaja tuli klo 10 aikaan, antoi lääkkeet ja lähti jättäen mummun makaamaan ihmeissään lattialle. Omainen hänet samana päivänä sieltä löysi ja toimitti päivystykseen. Kyllä ihmettelin mihin narikkaan hoitaja jätti aivonsa.

Ja tämän kertoi sulle muistisairas omaisesi? Omaiset uskoo aina kaikki mitä asiakkaat sanoo. Vaikka olisi millainen muistisairaus tai mielenterveysongelma niin kaikki menee läpi kun hoitajista jauheutaan paskaa. Sitten soitellaan että kuka varasti mummom alushousut ja miksei kukaan ole viikkoon käynyt.

Tämäkin ihminen on varmaan kaatunut uudelleen hoitajan lähdön jälkeen. Kukaan ei anna kaatuneelle lääkkeitä ja jätä siihen.

Mummuni ei ole muistisairas. Asia selvitettiin kotihoidon kanssa kyllä ja siellä siihen suhtauduttiin vakavasti. Pidettiin palaveri asianosaisten kesken ja todettiin kokemattoman työntekijän inhimilliseksi virheeksi. Luottamus palautui. Hatunnosto kotihoidon esimiehen toiminalle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/90 |
01.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotihoitoa alettiin tarvita kun ihmiset jättivät omaisensa heitteille. Ennen näin ei ollut.

Vierailija
84/90 |
01.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mitä muuta ihmisryhmää kohdeltaisiin näin, seurauksena olisivat valtavat pöyristyminen- kampanjat ja some- maalitukset ja Flash mobit.

Mutta vanhuksista ei mukaan poliitikko piittaa. Nuorille ja lapsiperheille ja maaamuuille löytyy rahaa, ja pyöräilytunneliin. Silläkin rahalla saisi vanhusten asioita paljon kuntoon ja hoidon tason esim Tanskan tai Hollannin tasolle.

Vierailija
85/90 |
01.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kotihoitoa alettiin tarvita kun ihmiset jättivät omaisensa heitteille. Ennen näin ei ollut.

Tuo ei pidä paikkaansa.

Ennen asuttiin maalla ja mummut ja papat meni siinä pirtin nurkassa samalla, kun perhe eli elämäänsä. Nykyään ollaan työssä kodin ulkopuolella ja itse kultakin vaaditaan työskentelyä ainakin 65-vuotiaaksi. Vanhuksen hoito siinä ohella vaatii jo aika ihmeitä.

Ennen oli ennen ja nyt on nyt. Se hoito vaan täytyy järjestää vielä kerran perusteellisesti uudestaan ja palauttaa vanhainkodit ja palvelutalot käyttöön ja ensisijaisiksi vanhusten hoitopaikoiksi.

Vierailija
86/90 |
02.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimenomaan vika on rakenteessa. Hoitajia on aivan liian vähän, käyntejä liian paljon, johto on huonoa (pelkkiä naisjohtajia) , työt suunnitellaan epäloogisesti. Kannattaisi mennä kotihoidossa 10 vuotta taaksepäin. Silloin kotihoitajalla oli enemmän aikaa per vanhus, huonokuntoiset vanhukset pääsivät laitospaikalle tai palvelutaloon ja moni muu asia oli paremmin. Nykyään pahimmillaan asunnot ovat paskaisia ja vanhuksen avun tarve alimitoitettu, niin että  kotihoito piipahtaa lämmittämässä lounaan, vaikka henkilö tarvitsisi laitostasoisen ympärivuorokautisen hoitopaikan. Asiakas makaa omissa virtsoissa ja paskoissa likaisessa asunnossa, eikä kukaan välitä, jos asiakkaalla ei ole omaisia. Vihoviimeinen on tämä tietokone tabletti, kun ei se tabletti muistisairaan kotia siivoa tai tee ruokaa. Antaa vain harhaanjohtavan kuvan asioista, kun tabletin edessä vanhus ottaa "tablettinsa", niin voidaan kirjata, että asiakas otti lääkkeensä. Huonompaan suuntaan ollaan vanhustenhoidossa menty ja osaavat sekä eettisesti ajattelevat hoitajat painuvat muualle töihin, kun työolot kotihoidossa jatkuvasti vain pahenevat, eikä mitään posiitivista suuntaa ole edes näkyvissä, kun nykyinen hallitus ei pidä kotihoidon tilannetta kriisiytyneenä?!?!

Vierailija
87/90 |
02.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksityisen kotihoito yrityksen listoilla ollessani olen saanut huomautuksen ja haukut, kun soitin huoltoyhtiön avaamaan oven. Olin kuulemma ollut liian hätäinen ja koska hätää ei ollut yrittivät vierittää oven avausmaksun minun maksettavaksi. En ihmettele yhtään jos huoltoon ei soiteta vaikkei vanhuksen luo päästäkää.

Vierailija
88/90 |
02.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä tapauksessa on toimittu väärin ja epäammatillisesti. Mutta syyttävä sormi voisi osoittaa kieli vyön alla juoksevan hoitajan sijaan vanhuspalveluiden johtajia. He ovat luoneet olosuhteet, joissa näitä laiminlyöntejä tapahtuu. Liian vähän hoitajia. Liian paljon asiakkaita, hoitajat eivät opi tuntemaan heitä. Liian paljon asiakaskäyntejä per hoitaja. Liian tiukka aikataulutus, siirtymäaikoihin ei ole varattu aikaa. Asiakaskäynnit listoilla päällekkäin. Taukoihin ei ole aikaa. Jos ruokatunnille pääsee, se menee asiakkaiden asioita hoitaessa. Kotihoitajat yleensä pitävät työtään tärkeänä ja mielekkäänä, mutta moni ei jaksa tätä menoa.

Haluaisin hoitajana myös puuttua keskusteluun, vaikka en kotihoidossa työskentele.

Se on tosiasia, että surkeita hoitajiakin on. Eli palataan siihen johtoon. Olen omassa työpaikassani nähnyt, että ne tunnolliset ja hyvät hoitajat lähtevät, koska johto suosii ns. perseennuolijoita. Heille annetaan vuoden sopparit ja vakinaistetaan nopeaa. Tunnolliset puurtajat tekevät pätkää, pätkän jälkeen.

Lisäksi myös se, kuinka itse väsyy ja turhautuu siihen, että ottaa kokonaisvastuuta ja ilmoittaa johdolle epäkohdista ja jopa vaarallisista tilanteista, johto ei ota kantaa. Jos ilmoittaa työkaverin laiskuudesta ja tekemättömistä töistä, pääset itse vainon kohteeksi ja asia lakaistaan maton alle.

Kotihoidossa varmaan sama. Ne tunnolliset väsyy ja lähtee pois ja tilalle palkataan niitä imeliä hoitsuja, jotka osaa vedellä oikeasta narusta ja jättävät sitten kylmästi töitä tekemättä, mutta ovat johdon suosiossa.

Itse olen ainakin jo totaalisen romahtamisen edessä, kun olen tapellut tuulimyllyjä vastaan huonon hoidon vuoksi ja minua on simputettu sen vuoksi. Pitäisi olla hiljaa ja opetella peittelemään virheet ja laiminlyönnit ja osata makeilla johtoa, niin voisi saada henkilökohtaisia lisiä ja suopeaa kohtelua.

Tästäkin on uskallettava puhua, että on laiskoja hoitajia. Mutta miksi he tuntuvat olevan johdon suosiossa. Joten omaiset, puuttukaa vain huonoon hoitoon. Joskus voi omaisilta tulla ylilyöntejä, mutta ihan asiastakin rähisevät. Johto alkaa muuttaa asioita, kun oma penkki heillä heiluu alla.

Vierailija
89/90 |
02.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän takia pysyn siivousyrittäjänä, vaikka paremmalla koulutuksella ja laajemmilla palveluilla voisin veloittaa enemmän. En halua ottaa kenenkään terveyttä tai henkeä kontolleni : ( Tsemppiä kaikille kotipalvelun työntekijöille, arvostan!

Vierailija
90/90 |
02.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta vähän tuntuu että jos työntekijän mielestä tämä tilanne ei ole täysin pätevä syy sössiä vaikka niitä tiukkoja aikatauluja ja hälyttää apua niin tätä heitteillejättöä tapahtuu muidenkin kohdalla päivittäin. Ei kai tuohon muuten voi turtua noin pahasti (ja useat eri työntekijät). Ei nyt herranjumala ole mitenkään normaalia ajatuskulkua antaa vain olla tuollaisessa tilanteessa jossa on erittäin todennäköistä että vanhus on kuollut tai tekemässä kuolemaa siellä oven takana.

Ymmärrätkö, että kun pysähdyt yhteen paikkaan tunniksi, kun tarkoitus on viipyä vartti, kolme muuta jää heitteille, ajatus seuraavalle avaa oven, joka kerta eri ovikellon soittaja eli hoitaja, kiireisiä ihmisiä, jotka helposti unohtavat, että piti vielä poiketa soittamassa ovikelloa, tieto ei kulje kun ei nähdä seuraavaa hoitajaa.

Mutta tärkeintä on, että jokainen ihminen haluaa olla omassa kotona, vaikka sitten kuolleena vessanpytyllä kunnes naapurit ihmettelevät kalmon hajua vai miten se on? Soten tullessa odatan, ettei tuollaisia enää edes uutisoida, se on jokapäiväistä, viimeisetkin vanhusten hoitopaikat lopetetaan/yksityistetään ja niissä haahuilee muutama loppunpalanut hoitaja.

Mutta sitähän te olette halunneet kiitos kepun, kokoomuksen ja persusinisten, jokainen on oman onnensa tekijä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi seitsemän