Saako vanhemmat viettää lomaa ilman lapsia?
Miksi ei olisi ok, että vanhemmat viettäisivät osan lomastaan ilman lapsia? Minä en oikein ymmärrä, että miksi aina jankataan sitä, että "miksi sitten olet tehnyt lapsia, jos et halua viettää aikaa niiden kanssa?". Ei kai kyse ole siitä, etteikö lasten kanssa vietettäisi ollenkaan aikaa, vaan siitä, että halutaan JOSKUS viettää aikaa myös täysin ilman niitä lapsia.
Eihän kukaan oleta esimerkiksi, että jos "hankkii" puolison, niin hänen kanssaan pitäisi viettää aikansa 24/7. Miksi lasten kanssa sitten pitäisi? Miksi se koetaan niin vääräksi, että vanhemmat haluaisivat viettää vuodesta vaikka edes muutaman viikon ihan ilman lapsia? Ja erityisesti suuria tunteita tuntuu herättävän se, jos yksinhuoltajavenhempi tai etävanhempi haluaisi järjestellä tapaamiset niin, että esimerkiksi koko 4 viikon kesäloma ei kuluisi pelkästään lasten kanssa, vaan osan lomasta saisi viettää itsekseen tai muussa seurassa.
Täytyykö hyvän vanhemman haluta viettää KAIKKI vapaa-aikansa/lomansa lastensa kanssa?
Kommentit (75)
Onko lasten lomailtava sekä äidin että isän kanssa yhtäaikaa? Entä sitten yh?
Kun meidän lapset oli päiväkoti-ikäisiä, niin kesälomaa heillä oli pari kuukautta. Toiset isovanhemmat halusivat heidät viikoksi kerrallaan hoitoon ja miehen kanssa lomailtiin eri aikaan. Tuohon aikaan mahtui meille puolisoillekin omaa lomamatkaa omien ystävien kanssa, jolloin tietty kotiin jäävä puoliso hoiti lapset. Lapset teinejä, välillä reissataan yhdessä, välillä puolisot erillään ja edelleen lapset haluaa isovanhemmilleenkin.
Ei tietenkään tarvi haluta. Mies reissaa harrastuksen ja työn takia, mä reissaan lapsuudenystävien kanssa. Eli ei lomailla kaikkia lomia yhdessä. Lapset on tottuneet siihen vauvoista alkaen eikä tunneta siitä huonoa vanhemmuutta (kateutta kyllä joskus). Veikkaan, että kummallekin puolisolle ollut hyväksi hoitaa välillä koti ja lapset ilman toisen ohjeita 😀
Minä olen kyllä ihmetellyt juttuja, missä porukka valittaa lennoista jne ja käy ilmi, että toinen vanhempi ollut kap verdellä pari vk ja toinen vanhempi myös lähdössä matkalle ilman lapsia... tai toinen vanhempi ollut matkassa vain yhden lapsen kanssa (ja ryyppää sen viimeisen kerran).
Meillä mies lähtee perjantaina lasten kanssa vanhempiensa luokse ja minä olen viikon omalla lomalla, sisältäen myös muutaman päivän Tallinnassa ystävän kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Meillä mies lähtee perjantaina lasten kanssa vanhempiensa luokse ja minä olen viikon omalla lomalla, sisältäen myös muutaman päivän Tallinnassa ystävän kanssa.
Eikö miehesi kykene yksin hoitamaan lapsia? Luultavasti sinä olet pystynyt.... tai toisaalta, en mäkään anoppilaan yöksi halua jäädä eli onko win-win tilanne?
On tää jännää. Oot huono vanhempi jos et lomaile lastesi kanssa, mutta toisaalta niitä lapsia ei haluta nähdä esim lentokoneessa. Päättäkää nyt mikä oli ok ja mikä ei...
Heh, viime kesänä mieheni lähti lasten kanssa minun vanhempieni mökille, kun itse lähdin lomamatkalle. Kaikilla oli hauskaa!
Vierailija kirjoitti:
On tää jännää. Oot huono vanhempi jos et lomaile lastesi kanssa, mutta toisaalta niitä lapsia ei haluta nähdä esim lentokoneessa. Päättäkää nyt mikä oli ok ja mikä ei...
Ok lähteä eri paikkoihin lomalle aikuisseurassa kuin lasten kanssa. Onneksi on k18 hotelleja ja kohteita, mitkä soveltuu muutenkin vain aikuisille paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Monet haluavat kuitenkin viettää lomansa rakkaitensa seurassa ja jakaa heidän kanssaan ilot ja elämykset yhdessä. Ja siihen kuuluu myös lapset.
Lapset ovat vain hetken aikaa pieniä ja se 10-15v menee tosi nopeasti ja voi olla, ettei perhelomat enää sen jälkeen kiinnosta tai heillä on omat menonsa.
Meillä kaikki lomat on vietetty lasten kanssa yhdesså ja olen siitä iloinen ja nyt kun nuorin on jo 16v yhteiset lomat ovat yhä vaikeampi järjestää.
En oikein ymmärrä, miksi pitäisi ottaa lomaa lapsista?
Samaa mieltä ja näin meilläkin. Tosin ei meillä ole myöskään ollut lapsille mitään paikkaa, missä olisivat voineet vaikka viikon olla lomalla. Kaikki lomamatkat on tehty yhdessä ja kivaa on ollut. Nyt ovat 18- ja 16- vuotiaita ja mielellään matkustetaan vieläkin yhdessä vaikka nämä pärjäisi kotona keskenäänkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ok lähteä eri paikkoihin lomalle aikuisseurassa kuin lasten kanssa. Onneksi on k18 hotelleja ja kohteita, mitkä soveltuu muutenkin vain aikuisille paremmin.
Mutta kun lentokoneet eivät ole k18 :(
Vierailija kirjoitti:
Lentokoneessa ei haluta nähdä omaa showta vetäviä hemmoteltuja rääkyjiä, normaalit hyvinkäyttäytyvät lapset ei häiritse ketään.
Vierailija kirjoitti:
Puolison kanssa ei vietetä aikaa 24/7, mutta hän onkin aikuinen ihminen. Jos lapsia hankkii, täytyy ajatella toisin, koska lapsi ei pärjää ilman aikuista, puoliso aikuisena ahmisenä voi.
En ymmärrä halua olla useita viikkoja erossa lapsista. Päivä-pari, ehkä muutama menee vielä, mutta että viikkoja. En todellakaan halunnut lapsia, että saisin olla heistä erossa. Kyllä lomatkin haluan viettää heidän kanssa, koska silloin päivät ovat erilaisia kuin tavallisessa arjessa, mm. ei ole niin kiire, yleensä.
Etkö luota puolisosi lastenhoitotaitoon?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö miehesi kykene yksin hoitamaan lapsia? Luultavasti sinä olet pystynyt.... tai toisaalta, en mäkään anoppilaan yöksi halua jäädä eli onko win-win tilanne?
Kyse ei ole siitä, pystyykö mies hoitamaan lapsia yksin. Pystyy kyllä. Talviloma mummolassa vaan sattuu olemaan heille kaikille mieluisa vaihtoehto. Minulle taas - vaikka appivanhemmistani pidänkin - 9 päivää saman katon alla heidän kanssaan on liikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos matkustaisit enemmän, niin huomaisit eron. Vertaa vaikka Malediivit-Kanariat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lentokoneessa ei haluta nähdä omaa showta vetäviä hemmoteltuja rääkyjiä, normaalit hyvinkäyttäytyvät lapset ei häiritse ketään.
Tämä.
Yleensä ne, jotka tykkäävät viettää kaiken vapaa-aikansa ja lomansa lasten kanssa, ovat niitä, joiden lapset ovat mutkattomia ja hyvin käyttäytyviä muutenkin. Ne huutavat ja kirkuvat lapset ovat niitä, jotka työnnetään mummolaan tai päiväkotiin vanhempien loman ajaksi, jotta vanhemmat saisivat latautua. Jos on normaali ja terve lapsi, voi myös kokeilla sellaista kuin lasten kasvatus, joka yleensä viimeistään 2-3 -vuotiaan kohdalla alkaa tuottaa tulosta, jos sitä jaksaa riittävän kauan systemaattisesti noudattaa. Sitten on ne, jotka nostaa kädet pystyyn ja toteaa, että kasvattakoon joku muu nämä lapset, kun minä en jaksa.
Uhmavaiheet on erikseen. En minäkään halunnut matkustella temperamenttisen ja vahvatahtoisen uhmiksen kanssa, neljävuotiaana pääsi ekan kerran etelän lomalle, kun osasi jo vähän olla. Jotkut lomailee vauvojenkin kanssa etelän lomakohteissa, ja mikäs siinä, jos on tyytyväinen ja helppo vauva.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos matkustaisit enemmän, niin huomaisit eron. Vertaa vaikka Malediivit-Kanariat.
Molempiin menevissä koneissa on ollut lapsia. Matkustan 6x vuodessa....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, miksei saisi? Jos kaipaa sellaista, niin sehän on ihan ok.
Onko se myös lapselle ok?
Ei minun lapselleni ole sekään ok että käyn joskus vessassa yksin tai silloin kun juon kahvia hän ei pääse syliin. Voi ei?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä.
Yleensä ne, jotka tykkäävät viettää kaiken vapaa-aikansa ja lomansa lasten kanssa, ovat niitä, joiden lapset ovat mutkattomia ja hyvin käyttäytyviä muutenkin. Ne huutavat ja kirkuvat lapset ovat niitä, jotka työnnetään mummolaan tai päiväkotiin vanhempien loman ajaksi, jotta vanhemmat saisivat latautua. Jos on normaali ja terve lapsi, voi myös kokeilla sellaista kuin lasten kasvatus, joka yleensä viimeistään 2-3 -vuotiaan kohdalla alkaa tuottaa tulosta, jos sitä jaksaa riittävän kauan systemaattisesti noudattaa. Sitten on ne, jotka nostaa kädet pystyyn ja toteaa, että kasvattakoon joku muu nämä lapset, kun minä en jaksa.
Uhmavaiheet on erikseen. En minäkään halunnut matkustella temperamenttisen ja vahvatahtoisen uhmiksen kanssa, neljävuotiaana pääsi ekan kerran etelän lomalle, kun osasi jo vähän olla. Jotkut lomailee vauvojenkin kanssa etelän lomakohteissa, ja mikäs siinä, jos on tyytyväinen ja helppo vauva.
Jos olisi minun vallassani, olisi laitonta matkustaa alle teini-ikäisten kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, miksei saisi? Jos kaipaa sellaista, niin sehän on ihan ok.
Onko se myös lapselle ok?
Ei minun lapselleni ole sekään ok että käyn joskus vessassa yksin tai silloin kun juon kahvia hän ei pääse syliin. Voi ei?
Uskon. Onnea lapsesi elämään.
Alapeukuttajille tiedoksi että minä en lähde mihinkään alakoululaisen tai varsinkaan taaperon kanssa. Miten sitä ikinä pystyy rentoutumaan uima-altaalla tai ylipäätään missään muuallakaan kun täytyy vahtia ettei lapsi lähde hortoilemaan johonkin/ettei huku altaaseen/juokse tielle ynnä muuta... teinit ovat paljon vaivattomampia matkakumppaneita.