Saako vanhemmat viettää lomaa ilman lapsia?
Miksi ei olisi ok, että vanhemmat viettäisivät osan lomastaan ilman lapsia? Minä en oikein ymmärrä, että miksi aina jankataan sitä, että "miksi sitten olet tehnyt lapsia, jos et halua viettää aikaa niiden kanssa?". Ei kai kyse ole siitä, etteikö lasten kanssa vietettäisi ollenkaan aikaa, vaan siitä, että halutaan JOSKUS viettää aikaa myös täysin ilman niitä lapsia.
Eihän kukaan oleta esimerkiksi, että jos "hankkii" puolison, niin hänen kanssaan pitäisi viettää aikansa 24/7. Miksi lasten kanssa sitten pitäisi? Miksi se koetaan niin vääräksi, että vanhemmat haluaisivat viettää vuodesta vaikka edes muutaman viikon ihan ilman lapsia? Ja erityisesti suuria tunteita tuntuu herättävän se, jos yksinhuoltajavenhempi tai etävanhempi haluaisi järjestellä tapaamiset niin, että esimerkiksi koko 4 viikon kesäloma ei kuluisi pelkästään lasten kanssa, vaan osan lomasta saisi viettää itsekseen tai muussa seurassa.
Täytyykö hyvän vanhemman haluta viettää KAIKKI vapaa-aikansa/lomansa lastensa kanssa?
Kommentit (75)
Kun olisikin joku jolle laittaisi lapsen mutta kun ei ole.
Jos on halunnut lisääntyä, niin sen tuomat velvollisuudetkin on hoidettava. Muissa tapauksissa piuhat poikki ja kakrut romanialaiseen koiratarhaan!!!
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän se ole jokaisen oma asia, miten lomansa viettää.
Kyllä mielestäni, mutta tämä ei tunnu olevan yleinen mielipide.
t.ap
Oikeammin kysymys on siitä , että vietätkö kaikki lomasi tai suurimman osan niistä ilman lapsia. Jos vastaus on kyllä niin aiheellinen kysymys kai kuuluu miksi olet hankkinut lapsia jos siihen perhe-elämään ei kuulu lomat lasten kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Varmaan näin, mutta onko se aina isovanhempien tehtävä hoitaa pettäneen ehkäisyn seurauksia?
En mä näe mitään väärää siinä, että kuukauden loman aikana lapset on viikon mummolassa tai leirillä. Ennen aikaan lapset laitettiin jopa kuudeksi-kahdeksaksi viikoksi kesäsiirtolaan. Mäkin olin ysärillä. Ja se oli nimenomaan siksi että vanhemmat saavat olla rauhassa ja lapsilla tekemistä.
Tähän verrattuna joku viikko ulkomailla ilman lapsia on melko kesyä :)
Mitäpä se kenellekään kuuluu! Antaa tuollaisten mielipiteiden mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan näin, mutta onko se aina isovanhempien tehtävä hoitaa pettäneen ehkäisyn seurauksia?
Onko sinulla käynyt niin, että ehkäisy on pettänyt? Mulla ei onneksi. Montako kertaa tämä on tapahtunut?
Saa.
Ja mikäli toisten mielipiteistä välittäminen ei tee sinua onnelliseksi, lopeta se.
Aikoinaan, kun lapset (kolme) olivat pieniä, ja olin pitkään kotona, niin tuli vaan se pää vetävän käteen ja olin kaksi viikkoa etelässä. Toki reissattiin lastenkin kanssa paljon. Mutta, olin kuin saatanasta seuraava, kun olin jättänyt lapset kahdeksi viikoksi isälleen ja muuten olin 50 viikkoa vuodessa heidän kanssaan, näin kärjistetysti. Heidän isä teki silloin paljon reissuhommia ja välillä meni viikkokin, kun kotona kävi. Nyt ovat nuoria aikuisia ja aivan normaaleita järjiltään, sitäkin epäiltiin, että kasvavat vinoon, kun olin huilaamassa sitä rumbaa palmun alla. Joten vastaus ap:n kysymykseen, saa viettää!
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei olisi ok, että vanhemmat viettäisivät osan lomastaan ilman lapsia?
...
Miksi se koetaan niin vääräksi, että vanhemmat haluaisivat viettää vuodesta vaikka edes muutaman viikon ihan ilman lapsia?
Olin samaa mieltä kunnes päästiin tuohon viimeiseen lauseeseen. Edes muutaman VIIKON! Muutama päivä tai max viikko vuodessa on varmaan monen mielestä ok, mutta muutaman viikon paheksumista en ihmettele.
Minun ex-puolisoni on sitä mieltä, että minulla ei ole oikeutta lomailla kesällä ilman lapsia. Lapset ovat luonani kerran tai kaksi kuussa (johtuen pitkästä välimatkasta). Hänen mielestään minun tulisi siis viettää koko neljän viikon kesälomani lasten kanssa. Itse kyllä tarvitsen ja haluan viettää sellaistakin loma-aikaa, että saan olla ihan rauhassa ja ladata akkuja. Lasten kanssa vietän tietysti osan lomastani.
Puolison kanssa ei vietetä aikaa 24/7, mutta hän onkin aikuinen ihminen. Jos lapsia hankkii, täytyy ajatella toisin, koska lapsi ei pärjää ilman aikuista, puoliso aikuisena ahmisenä voi.
En ymmärrä halua olla useita viikkoja erossa lapsista. Päivä-pari, ehkä muutama menee vielä, mutta että viikkoja. En todellakaan halunnut lapsia, että saisin olla heistä erossa. Kyllä lomatkin haluan viettää heidän kanssa, koska silloin päivät ovat erilaisia kuin tavallisessa arjessa, mm. ei ole niin kiire, yleensä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jestas sentään. Ei tietenkään ole, käytä järkeesi. Eiköhän isovanhemmat saa sanottua, ellei halua lapsia hoitaa.
Mä en tiedä miksi vanhemmat (yleensä äidit) edes kuvittelevat, että he ovat niin spesiaaleja, ettei lapsetkaan halua viettää hetkeäkään ilman äitiä tai isää. Ei muuten pidä paikkansa, kuin ehkä vauvoilla.
Lapsellekin on luksusta, jos saakin kesälomalla ollakin vaikka viikon mummolassa. Käydään papan kanssa ongella, mummun kanssa tehdään lettuja. Ehkä telttaillaa takapihalla. Entäpä kavereiden kanssa olo! Tietyssä vaiheessa lapset viettävät mieluummin aikaansa kavereiden kuin vanhempiensa kanssa. Se ei tarkoita sitä että vanhemmissa olisi jotain vikaa.
Miettikääpä omaa lapsuuttanne. Oikeastikko se ympäriinsä reissaaminen oli lomalla parasta? Ei minusta ainakaan ja tähän mielipiteeseen yhtyy melko moni muukin.
On täysin eri asia, jos lapsille ei ole järjestetty muuta kivaa tekemistä siksi aikaa, kun vanhemmat käyvät aikuisten kesken reissussa, tai nauttivat ihan vain hiljaisesta kodista lomalla. Tai jos kaikki lomat vietetään ilman lapsia.
Ihan ihme uhriutumista ja jeesustelua sellainen, että lapsien kanssa oltava joka ikinen hetki, ja ihme lapsia jos muka haluavat äitylin helmoissa viettää kaiken aikansa.
Vierailija kirjoitti:
Puolison kanssa ei vietetä aikaa 24/7, mutta hän onkin aikuinen ihminen. Jos lapsia hankkii, täytyy ajatella toisin, koska lapsi ei pärjää ilman aikuista, puoliso aikuisena ahmisenä voi.
En ymmärrä halua olla useita viikkoja erossa lapsista. Päivä-pari, ehkä muutama menee vielä, mutta että viikkoja. En todellakaan halunnut lapsia, että saisin olla heistä erossa. Kyllä lomatkin haluan viettää heidän kanssa, koska silloin päivät ovat erilaisia kuin tavallisessa arjessa, mm. ei ole niin kiire, yleensä.
En tarkoittanutkaan että ne lapset jätettäisiin yksin kotiin ja johonkin metsän reunalle odottelemaan. Ei tietenkään voi jättää jotain pientä vauvaa viikoksi hoitoon, mutta miten ihmeessä vaikka 10-vuotias ei pärjää mummolassa viikkoa, jos vanhemmat lähtevät vaikka reissuun?
En minäkään halunnut puolisoa sen vuoksi, että saisin olla hänestä erossa. Mutta niin vaan välillä käyn jossain ihan ilman hänen seuraansa.
t.ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei olisi ok, että vanhemmat viettäisivät osan lomastaan ilman lapsia?
...
Miksi se koetaan niin vääräksi, että vanhemmat haluaisivat viettää vuodesta vaikka edes muutaman viikon ihan ilman lapsia?Olin samaa mieltä kunnes päästiin tuohon viimeiseen lauseeseen. Edes muutaman VIIKON! Muutama päivä tai max viikko vuodessa on varmaan monen mielestä ok, mutta muutaman viikon paheksumista en ihmettele.
Mielestäni muutama viikko ei ole kovin paljoa, kun vuodessa on kuitenkin 52 viikkoa. Miksi pari päivää vuodessa on ok, mutta 14 päivää vuodessa ei enää ole ok? Oikeasti siis ihan haluan kuulla mielipiteesi tähän asiaan :)
ystävällisesti ap
Monet haluavat kuitenkin viettää lomansa rakkaitensa seurassa ja jakaa heidän kanssaan ilot ja elämykset yhdessä. Ja siihen kuuluu myös lapset.
Lapset ovat vain hetken aikaa pieniä ja se 10-15v menee tosi nopeasti ja voi olla, ettei perhelomat enää sen jälkeen kiinnosta tai heillä on omat menonsa.
Meillä kaikki lomat on vietetty lasten kanssa yhdesså ja olen siitä iloinen ja nyt kun nuorin on jo 16v yhteiset lomat ovat yhä vaikeampi järjestää.
En oikein ymmärrä, miksi pitäisi ottaa lomaa lapsista?
Vierailija kirjoitti:
Minun ex-puolisoni on sitä mieltä, että minulla ei ole oikeutta lomailla kesällä ilman lapsia. Lapset ovat luonani kerran tai kaksi kuussa (johtuen pitkästä välimatkasta). Hänen mielestään minun tulisi siis viettää koko neljän viikon kesälomani lasten kanssa. Itse kyllä tarvitsen ja haluan viettää sellaistakin loma-aikaa, että saan olla ihan rauhassa ja ladata akkuja. Lasten kanssa vietän tietysti osan lomastani.
Näät lapsia kerran tai jaksi kuussa ja vielä tarviit erikseen omaa lomaa. Lapset ovat sulle ilmeisesti taakka!!
Harvoin meillä ydinperheessä elävillä on mitään lapsivapaita, edes muutamaa päivää. Minäkin olen yrittäjän puoliso ja miehellä ei ole kesälomaa. Kaikki kesät olen viettänyt lasteni kanssa! Hui kamalaa! Nyt jo teinejä, joten heillä omat menot.