Mikä ihmisten yleinen väärinkäsitys ärsyttää?
Mua esimerkiksi se kun niin pirun tietäväisinä muka puhutaan botoxilla täytetyistä huulista.
Kommentit (2597)
Että norjan lohi olisi parempaa kuin kotimainen.
Että mielenterveyden sairaus kuten masennus ei olisi fyysinen sairaus.
Ymmärrän käsityksen vielä uskovaisten kohdalla, jotka uskovat että on olemassa sielu, henki yms. fyysisestä maailmasta irrallista, koska siihen maailmankuvaan se vielä ihan loogisesti istuu että on myös sairauksia, joiden perusta on jossain muualla kuin fyysisissä elimissämme. Mutta että ihan maallistuneetkin ihmiset kuvittelevat että masentuneen oireet, tunteet, ajatukset ja toiminta olisivat seurausta jostain ei-fyysisestä, saa kyllä neuropsykologin leuan loksahtamaan aina vaan.
Vierailija kirjoitti:
Sterilisaation ei pitäisi vaikuttaa, mutta kohdunpoisto yleensä aikaistaa vaihdevuosia, ainakin vanhempana. Minulta poistettiin kohtu 47 v., vaihdevuodet alkoivat 50 vuotiaana.
Mulle on tehty steri 30-vuotiaana, olen nyt 48, vaihdevuosista ei vielä tietoakaan.
Että rikkaiden ja hyvin toimeentulevien elämä olisi helppoa.
Vierailija kirjoitti:
Että rikkaiden ja hyvin toimeentulevien elämä olisi helppoa.
Tämäpä juuri. Ei sillä, että mitään kurjuutta kannattaisi mitenkään romantisoida. Voi olla hyvä toimeentulo, mutta ei vaikkapa terveyttä. Tai voi olla kiusattu työpaikalla. Mitä vaan. Ei vaikuta varallisuus näihin.
Se, kun lastensuojelua ja sossuja aina parjataan, sattui yhteiskunnassa mitä tahansa. Voisiko olla niin, että suurin osa sossuista on ammattitaitoisia ja tekevät töitä suurella sydämellä?
Se, että jos on mielenterveysongelmainen, on automaattisesti ilkeä netissä huuteleva ja säälittävä ihmisraunio, joka ei muuhun pysty.
Vierailija kirjoitti:
Että norjan lohi olisi parempaa kuin kotimainen.
Että kotimaiset hedelmät ja vihannekset olisivat parempia kuin ulkomaalaiset.
Vierailija kirjoitti:
Svedupelle kirjoitti:
Se, että suomenruotsalaisuus tarkoittaisi että olisin jotenkin kallellani Ruotsiin. Ei pidä lainkaan paikkaansa. Olen ihan tavallinen suomalainen, satun vaan puhumaan äidinkielenäni ruotsin kielen murretta, jota ei Ruotsissa edes ymmärrettäisi.
Toinen väärinkäsitys on että olisimme kaikki aatelisia ja varakkaita. Itse en ole kumpaakaan, vaan tavallinen työläinen, kuten kaikki tunnetut esi-isäni niin pitkälle kun kirkonkirjat heitä valaisevat. Isäni oli sähkömies ja äiti lastentarhanopettaja, itse olen turvallisuusalalla.Olen suomenkielinen, sukuni on aina ollut suomenkielistä suomenkieliseltä paikkakunnalta. Jostain on syntynyt käsitys että olemme alunperin ruotsalaisia tai ainakin ruotsinkielisiä. Meillä nyt vaan sattuu olemaan ruotsinkielinen sukunimi. Tästä saa aina vääntää, jopa omien sukulaisten kanssa. Koulussa minut jopa nakitettiin edustamaan ruotsinkielisiä johonkin suvaitsuuspäivän paneelikeskusteluun. Huoh mun ruotsintaidoilla (8P
Onhan tuo melkoinen virhepäätelmä tietysti. Mutta monethan kyllä suomalaistivat nimensä noin sata vuotta sitten, esimerkiksi isovanhemmistani kolmen neljästä suvussa oli tehty näin (ja yksi oli jo valmiiksi Lahtinen :)) ja siksi vanhemmillani oli suomenkieliset sukunimet.
Että sosialistisessa valtiolla olisi kansalla hyvä olla...
Historia ei tunne yhtään sosialistista valtiota joka ei olisi menny "v..uiksi"
Se, että ihmiset luulevat kokoomuksen olevan työväen asialla.
Ekimato kirjoitti:
Se, että ihmiset luulevat kokoomuksen olevan työväen asialla.
Keskusta onkin köyhän asialla. Revi siitä.
Että ikä olisi vain umero. Kuinka joku voi uskoa tähän? Junttiuden pohjanoteeraus.
Prosenttien ilmaisu ja käsittäminen. Ei eroteta prosenttia prosenttiyksiköstä 200% kalliimpi on muka kaksinkertainen, on kolminkertainen!
Että on jonkinlainen saavutus tai hieno asia saada paljon veronpalautuksia. Se kertoo vain siitä, ettei ole osannut laskea vuoden tuloja oikein. Myös suuren osan vähennyksistä voi laskea valmiiksi verokorttiin, eikä tarvitse odottaa seuraavan vuoden palautuksia. Järkevämpää olisi ottaa enemmän rahaa käteen ja sijoittaa nuo rahat eikä antaa valtiolle korotonta lainaa.
Tai no, mikäs siinä, jos haluaa mieluummin yhden könttäsumman, jos se sopii omaan talouteen paremmin. Silti en ymmärrä ihmisiä, jotka kailottavat ympäriinsä saaneensa niin ja niin paljon veronpalautuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Svedupelle kirjoitti:
Se, että suomenruotsalaisuus tarkoittaisi että olisin jotenkin kallellani Ruotsiin. Ei pidä lainkaan paikkaansa. Olen ihan tavallinen suomalainen, satun vaan puhumaan äidinkielenäni ruotsin kielen murretta, jota ei Ruotsissa edes ymmärrettäisi.
Toinen väärinkäsitys on että olisimme kaikki aatelisia ja varakkaita. Itse en ole kumpaakaan, vaan tavallinen työläinen, kuten kaikki tunnetut esi-isäni niin pitkälle kun kirkonkirjat heitä valaisevat. Isäni oli sähkömies ja äiti lastentarhanopettaja, itse olen turvallisuusalalla.Olen suomenkielinen, sukuni on aina ollut suomenkielistä suomenkieliseltä paikkakunnalta. Jostain on syntynyt käsitys että olemme alunperin ruotsalaisia tai ainakin ruotsinkielisiä. Meillä nyt vaan sattuu olemaan ruotsinkielinen sukunimi. Tästä saa aina vääntää, jopa omien sukulaisten kanssa. Koulussa minut jopa nakitettiin edustamaan ruotsinkielisiä johonkin suvaitsuuspäivän paneelikeskusteluun. Huoh mun ruotsintaidoilla (8P
Onhan tuo melkoinen virhepäätelmä tietysti. Mutta monethan kyllä suomalaistivat nimensä noin sata vuotta sitten, esimerkiksi isovanhemmistani kolmen neljästä suvussa oli tehty näin (ja yksi oli jo valmiiksi Lahtinen :)) ja siksi vanhemmillani oli suomenkieliset sukunimet.
Sukututkimuksen harrastajana tiedän jutun. En vain tiedä muita suomalaisia joilla olisi ruotsinkieliset nimet ja joille olisi tuputettu ruotsalaista alkuperää. Nettisukupuussakin isänisääni on yritetty "ruotsalaistaa" useampaan otteeseen. Kuitenkin hänen vanhempansa on jätetty rauhaan.
Se, ettei ymmärretä ollenkaan tutkimuksia ja niistä vedettyjä todennäköisyyksiä. Samalla oletetaan, että laajojen, jopa tuhansien ihmisten otannalla tehtyjen tutkimusten tulokset voitaan mitätöidä oman elämän yksittäiskokemuksella. Eli jos vaikka uutisessa kerrotaan, että matalasti koulutettujen vanhempien lapset eivät keskimäärin kouluttaudu pitkälle, niin eikös joku ala väittää vastaan, että kyllä hänen tuttavansa on tohtori, vaikka vanhemmat oli käyneet vain kansakoulun. Yritä siinä sitten selittää, ettei missään vaiheessa väitettykään, että tuo koskisi aivan kaikkia maailman ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Se, ettei ymmärretä ollenkaan tutkimuksia ja niistä vedettyjä todennäköisyyksiä. Samalla oletetaan, että laajojen, jopa tuhansien ihmisten otannalla tehtyjen tutkimusten tulokset voitaan mitätöidä oman elämän yksittäiskokemuksella. Eli jos vaikka uutisessa kerrotaan, että matalasti koulutettujen vanhempien lapset eivät keskimäärin kouluttaudu pitkälle, niin eikös joku ala väittää vastaan, että kyllä hänen tuttavansa on tohtori, vaikka vanhemmat oli käyneet vain kansakoulun. Yritä siinä sitten selittää, ettei missään vaiheessa väitettykään, että tuo koskisi aivan kaikkia maailman ihmisiä.
Keskivertoihminen on aivan saatanan tyhmä ja puolet on sitä vielä tyhmempiä
Se ettei tajuta kelan palkan koostuvan veroista ja velasta. Luulaan että se on jokin oikeus.
Että, julkinen terveydenhuolto on kaikille sama.