SINÄ,joka leikkaat itse lapsesi tukan: MIKSI?!?
Miksi, täysin ammattitaidottomat äidit, ilmeisen tylsillä saksilla, tärisevillä käsillä ja huonossa valaistuksessa ?
Olimme sisäleikkipuistossa ja sinne saapui äiti kahden poikansa kanssa. Pojat olivat about päiväkoti-ikäisiä ja siinä juoksentelivat meidän lähellä.
Huomio kiinnittyi lasten aivan käsittämättömiin hiuksiin! Molemmilla oli polkkatukka ja jokin, mikä ilmeisesti oli ajateltu etutukaksi. Ne oli leikattu ilmeisesti silmät sidottuina. Miksi kukaan haluaa nolata lapsiaan julkisesti niin? Pojat näyttivät koomisilta hullu-professori hahmoilta. Hiukset oli niin epätasaisesti leikattu, että lapsia kävi sääliksi.
Luulin tämän olevan kuuluisa ”yksittäistapaus”, kunnes törmäsin lapseni päiväkodilla toiseen samanlaiseen. Tälläkin pojalla pitkä, olkapäiden yli ulottuva tukka. Eteen leikattu jotain, joka hämärästi muistutti otsista. Selvästi äiti/isä jossain kylpyhuoneessa saksinut sinne tänne ja lapsi päätyi näyttämään koomiselta, jopa surulliselta.
Herää vain kysymys: miksi ihmeessä? Ammattilaisella maksaa paljonko, 10-15€. Miksi oman lapsen ulkonäkö ei sen verran kiinnosta, että ei tekisi hänestä naurunalaista. Lapset ovat usein vielä itse niin pieniä etteivät voi sanoa omaa mielipidettään.
Ei tässä mitään lapsimissikisoja tarvitse järjestää, mutta minusta tämä on todella omituinen ilmiö.
Kommentit (61)
Hmm... mä leikkasin esikoisen tukan ihan muuten vain itse. Kihara tukka oli helppo leikata. Nyt hän on leikannut ihan itse omaa tukkaansa edestä, älkää panko sitä mun piikkiini. Ei näytä hyvältä. Kuopuksen tukkaa leikkasin, kun hän oli vauva ja tukka meni silmiin. En olisi viitsinyt viedä todella paljon vierastavaa vauvaa/taaperoa kampaajalle. Sitten ratkaisin ongelman antamalla tukan kasvaa. Ajattelin nyt kyllä leikata huonoja latvoja pois, kun "vauva" on jo kolme. Siihen en viitsi tuhlata vähiä rahojani. Olisikohan siis raha syynä? Esikoisen kyllä vien nykyään kampaajalle, mutta HARVOIN.
Kyse olikin heistä, jotka eivät osaa. Sama kuin minä alkaisin tekemään lapselle vaatteita, vaikka en erota neulaa puikoista.
Ap
Tukan leikkaaminen on HELPPOA.
SAKSIA saa kaupasta.
Kun OPETTELEE, oppii leikkaamaan HYVIN!
Leikkaan pojan tukan koneella, ei tule epätasaista. Aikaa ja rahaa säästyy.
Onko mitään ihanampaa kuin vahingossa liian lyhyeksi kynitty otsatukka <3
Olen leikannut myös omaa otsatukkaani.
Usein kampaajan jälkiä saa korjailla.
Vierailija kirjoitti:
Kyse olikin heistä, jotka eivät osaa. Sama kuin minä alkaisin tekemään lapselle vaatteita, vaikka en erota neulaa puikoista.
Ap
Älä selitä, idiootti. Sinä kysyit, me vastasimme.
Mun molemmilla lapsilla on kiharat hiukset. Noissa pörröpäissä ei näy ollenkaan vaikka ei olisi ihan suoraan tai tasaisesti leikattu :) Piikkisuoraa tukkaa en varmaan uskaltaisikaan leikata itse.
Vierailija kirjoitti:
Mun molemmilla lapsilla on kiharat hiukset. Noissa pörröpäissä ei näy ollenkaan vaikka ei olisi ihan suoraan tai tasaisesti leikattu :) Piikkisuoraa tukkaa en varmaan uskaltaisikaan leikata itse.
Joo, siinä on kyllä huima ero. Esikoisen tukka oli minusta ihan kivan näköinen, mutta se etutukka, jonka kuopukselle leikkasin, oli kyllä melko ruma. Muuta vaihtoehtoa ei kuitenkaan ollut. Leikkasin sen vielä lapsen nukkuessa :3
Helsingissä maksaa lastenkin hiusten leikkaus helposti 30€ ja jotain otsatukkaa tai pojan tukkaa ylipäätään sais olla koko ajan leikkaamassa. Minulla ei ole rahaa laitettavaksi edes omiin hiuksiini ja siksipä ajan pojan hiukset koneella hyvin lyhyiksi, tytön otsatukan leikkaan itse ja omiani ei leikata ollenkaan.Onneksi tytöllä on kiharat hiukset niin otsatukka asettuu kivasti vaikkei olisikaan ihan viivottimella vedetty.
Vierailija kirjoitti:
Ap
Tekemällä oppii.
No siksi, että siinä säästää aika paljon rahaa. Leikkaan sellaisen kampauksen, jonka osaan niin kauan kuin se kelpaa. Sitten on osoite parturi. 8-luokkalaisen pojan mielestä on helpompaa, että minä lyhennän ja siistin aina välistä, kun muistaa varailla parturiaikaa. Välistä käy sitten parturissa, joka maksaa muuten 30e. Minulla on kyllä myös kone ja ohennussakset ja ne tavan saksetkin on hiussakset ja terävät. Itsekään en ymmärrä sitä lookia, mikä näyttää siltä, että on laitettu pata päähän ja siitä reunaa myöten sitten leikelty. Tytön hiukset nyt on helppo leikata, kun riittää latvoja lyhentää. Jos ei käytä keittiö Fiskarsseja niin kyllä se suoraan leikkaaminen melko helppoa on. Varsinkin lapsilla, kun hiukset on usein melko ohuet.
Minä en päässyt lapsuudessani kertaakaan kampaajalle, koska turhaa rahanmenoa, vaan hiukset leikkasi isä. Yleensä ne leikattiin kiireellä koulukuvausta edeltävänä iltana ja lopputuloksenhan arvaa, kun aina piti leikata lisää ensin toiselta puolen ja sitten taas toiselta. Tämän toistuttua muutaman kerran isä tuskastui ja alkoi kiroamaan ja karjumaan ja yleensä antoi myös tukkapöllyä "koska tukka ei asetu mitenkään". Lopulta tukka oli taas nyrhitty ihan kamalannäköiseksi ja muutamassa kuvassa otsis onkin noin sentin pituinen ja edelleen vino. Näistä koulukuvista myös tuli yleensä jälkikäteen sanomista, kun en ollut istunut nätisti ja suorassa kun tukkaa leikattiin ja niin rumaa kuvaa ei sitten kehdannut edes mummolle lähettää. Pahinta oli se, että olisin aina halunnut pitkät hiukset, mutta äidilläni oli lapsuudessaan ollut pitkä tukka jota oli vihannut, joten minunkaan hiusten ei annettu kasvaa polkkaa pidemmäksi. Se pitkä tukka kun olisi ollut työläs ja shampootakin olisi mennyt enemmän.
Nyt aikuisenakin kammoan hiustenleikkausta, joten olen vihdoin kasvattanut pitkät hiukset jotka saan leikattua itse.
N40
Käytiin pari kertaa parturissa ja lopputulos oli aika kamala. Lasta jännitti ja pelotti kaikki mitä parturi teki niin vaikeahan siinä on työtänsä tehdä.
Aloin sitten itse leikkaamaan jonkun aikaa kunnes kasvoi sen verran että lakkasi jännittämästä vieraita. Kun kyse on kuitenkin vain hiusten leikkaamisesta muotoon eikä sen kummemmasta käsittelystä, niin riitti kyllä käsityöihmisenä taidot ilman ammattikoulua.
Poikani on sai jokinlaisen parturikammon. Inhosi myös hiustenpesua.
Minä (äiti) olin ensimmäinen joka sai leikata hiukset.
Nyt kyllä alkaa rohkeus riittää myös parturiinkin.
Just katselin kampaajan hintaa nelivuotiaalle. Lähikampaamoissa 32-27euroa. Jooei! Leikkaan itse ainakin niin kauan kunnes lapsi mene kouluun. Simppeli otsis ja latvojen tasaus. Aina on tullut ok.
En muutenkaan ymmärrä, tarviiko pienten lasten nyt olla niin tiptop, ettei joku mamma hoplopissa pahoita mieltään.
Lapsi ei suostu menemään kampaajalle, koska jännittää.
Leikkaan, koska sillä säästää ja osaan leikata hyvin. Leikkaan myös mieheni hiukset ja tadaa: omanikin!
Yksivuotiaasta meillä on käyty parturissa. Tunnustan, että pari kertaa sitä ennen ehdin jo itse lyhentää hiuksia