Työkaveri pitää "etäpäiviä", jolloin ei oikeasti tee töitä.
Ei oikeastaan pitäisi valittaa, koska työni on naurettavan helppoa. Meillä on mielestäni liikaa työntekijöitä työmäärään nähden, mutta paha siitä on mennä työntekijänä valittamaan kenellekään.
Minun työni on sidottu fyysisesti työpaikkaan, työkaverilla ei. Olen enemmän asiakkaiden kanssa tekemisissä, eli käytännössä minun on istuttava toimistolla aukioloaikaan. Työkaveri tekee enemmän vain paperihommia ja sähköposti ja puhelin nyt kulkevat ihan missä vain.
Minä halusin olla perheeni kanssa hiihtoloman, joten otin sen viikon lomaa. Tämä maksoi minulle viisi lomapäivää. Työkaveri taas ei ottanut lomaa, vaan teki koko viikon "etätöitä". Ei vaan tehnyt töitä ollenkaan, ellei nyt johonkin kahteen sähköpostiin vastannut loman aikana, vaan lähti perheineen maapallon toiselle puolelle. Ei menettänyt lomapäiviään ollenkaan, vaikka oikeasti oli lomalla.
Ärsyttää tosi paljon. Tällä hetkellä istun lähes tyhjän panttina töissä, kun ei ole mitään tekemistä ja työkaveri on jälleen "etätöissä" ja Facebookin mukaan lasten kanssa kotoilemassa kotona, ei vienyt lapsia edes päiväkotiin tänään..
Kommentit (114)
Itse roikut AVlla.
Teen mieluummin etätöitä, koska toimistolla on näitä ärsyttäviä aikasyöppöjä, jotka lähettelevät kissavideoita, parkkeeraavat ahterinsa huoneeseeni ja kertovat kaiken Pirkko-Petterin eilisestä koulupäivästä. Ja pelkkiin työmatkoihin kuluu 1,5 tuntia. Saan työni tehtyä kotona neljässä tunnissa, kun siihen muuten kuluu 9,5 tuntia.
No jo on taas ihmisillä ongelmat... AP voi vaikka katsoa hieman napaansa pidemmälle ja ujuttaa päätään ulos sieltä omasta pikku-pikku kuplastaan. Ensinnäkin, oletko koskaan tehnyt tämän työkaverisi duunia? Jos et ole, et voi todella tietää mitä työ pitää sisällään. Aika lapsellista sano, että työ on käytännössä samaa, jos ei kuitenkaan sitä työtä ole tehnyt. Sitten toinen asia, oletko itse koskaan oikeasti neuvotellut esimiehesi kanssa etätyö mahdollisuudesta? Jos et ole, kannattaisi ehkä kokeilla. Turha täällä itkeä. Vielä kolmas asia, hyvin monilla työpaikoilla kipuillaan kiireen, sijaiskiellon ja lisääntyvien työtehtävien alla, sinä Ap sanoit työsi olevan naurettavan helppoa... Eikö tunnu vähän väärältä märistä muutamasta vapaa-päivästä?
Jos ei helppo työ nappaa, niin etsi muuta duunia. Tilallesi on varmasti joukoittain tulijoita.
Etätyön saa tehdä ihan missä haluaa, joten turhaan poraat! Pääasia että ne työt tulee tehtyä mitkä on annettu. Ja näin on tässä tapauksessa tapahtunut. Ei ole työkaverisi vika se miten teillä on työtehtävät jaettu!
Minua ärsyttää töissä nämä toisten töiden kyttääjät. He ovat aina sitä mieltä, että joku muu pääsee helpommalla. Ihmetellään, että mitä sekin tekee ja onko sillä töitä. Se on esimiehen asia huolehtia.
Jokainen voisi keskittyä hoitamaan ne omat hommat hyvin ja jos on luppoaikaa, aina on kyllä jotain tekemistä. Munkin yksi työkaveri välillä valittaa kun ei ole töitä, niin keksin kyllä heti. Aina voi siivota vanhoja arkistoja ja papereita siinä samalla kun puhelinta tai asiakastiskiä päivystää tai tehdä jotain ohjeita koko tiimille pilveen, päivittää jotain vanhoja tai tehdä valmiiksi jotain excel-pohjia tms. Tai vaan jos miettii että mikä homma ei oikein toimi töissä (niitä on yleensä aina), voi miettiä miten se menisi paremmin, voitaisiinko jotenkin käytäntöjä muuttaa, saada kustannussäästöjä. Ja sitten tehdä aloitteita ja ehdotuksia.
PS olen lomapäivällä.
Missä töissä voi tehdä etäpäivän?
Vierailija kirjoitti:
Ottaisin asian puheeksi esimiehen kanssa. Vituttais kyllä huolella jos itseltä kuluu lomapäivät lomanviettoon (kuten toki pitääkin), mutta työkaverilta ei koska "etätyöt". Ei se ihan noin voi mennä.
Tehty työ on helppo tarkistaa esim. järjestelmälokeista ja puhelutiedoista.
Ison riskin ottaa, jos aiheettomasti kantelee.
Toisen työ näyttää aina helpommalta kuin oma, koska siitä näkee vain pienen osan.
Tuollaiset lusmut nyt vaan pilaa ne etätyöt muiltakin jotka rehellisesti tekee niitä töitä.
Etätyöpäivä on Suomessa monesti käsitetty väärin. Mennäänkin shoppailemaan tai lähdetään vaan mökille perjantaina.
En ihan usko että kahden sähköpostin löhettämisestä maksetaan viikon palkka mutta jos kerran muita töitä ei ole niin ei varmaan ole työkaverin vika. Hän hoitaa hommat jotka hänelle on anneet. Vaikka sitten Hawajilla, se ei kuulu sulle.
Hetken jo epäilin, että olet meillä töissä :D Tai ehkä oletkin, mutta ovelasti hieman muuntelit yksityiskohtia. Meillä on todella tarkat ohjeet ja kriteerit etäpäivien pidosta, mutta "luottamukseen" perustuen niitä voi johdon lemmikit pitää hyvinkin vapaasti. Esimerkiksi meillä on hyvin tarkka määräys siitä, että etäpäiviä EI käytetä esim lapsen sairastamisen tai omien terveysasioiden hoitamiseen, niin mitäs nää tekee. Yksi soitti aamulla ja sanoi, että lapsi on sairas, pidän etäpäivän. Ja toinen "luottamuksen arvoinen" kailotti yhtenä iltapäivänä, että pitää seuraavan päivän etänä, kun pitää viedä vanha äiti lääkäriin. Ja etäpäivät pitäisi tarkkaan sopia etukäteen tyyliin joka viikko yksi päivä tms. niin tämä äitinsä lääkärissäkäyttäjä voi soittaa aamulla (jos muistaa), että pitää tänään etäpäivän.
Ei siinä muuten mitään, sen kuin pitävät, mukavampaa meillä muilla on työpaikalla ilman näitä riivinrautoja, mutta kusetuksen makuahan tuossa on, ja vaikka työpaikkamme ylpeilee arvoillaan, joiden joukossa tasa-arvo ja oikeudenmukaisuus ovat oikein kulmakivinä, eivät nuo ainakaan täällä toteudu.
Vierailija kirjoitti:
En ihan usko että kahden sähköpostin löhettämisestä maksetaan viikon palkka mutta jos kerran muita töitä ei ole niin ei varmaan ole työkaverin vika. Hän hoitaa hommat jotka hänelle on anneet. Vaikka sitten Hawajilla, se ei kuulu sulle.
Jos töitä on vähän, niin kyllähän se vähän kärjistäen noinkin voi mennä :D ja siitä olen samaa mieltä, vähät työt eivät työkavereille kuulu, ne ovat työnjohdon ongelma.
Ilmeisesti tiedät aika tarkkaan, mitä työkaverisi tekee tai ei tee.
Tiedätkö miksi sinunlaisia kutsutaan?
En ole vielä ollut työpaikassa, jossa etäpäiviin ei liittyisi epäselvyyksiä.
Jos hän valitsee homman jota pystyy tehdä kotona, ja sä valitset homman joka täytyy tehdä toimistolla, niin tuohan on selvä ammatinvalintakysymys, joten turha olla katkera :)
Ja jos menet käräyttämään hänet, niin muiden silmissä olet katkeraakin katkerampi, ja sulle aletaan työntämään entistä enemmän hommia, ja muut luistavat. Ei reilua, mutta totuus.
Vierailija kirjoitti:
Jos oikein arvaan aloittaja on töissä julkisella sektorilla.
Hah, sinulla ei ole näköjään mitään käsitystä julkisen sektorin meiningistä. Siellä nimenomaan kytätätään työtunteja kellokortti kaulassa ja pääasia on työajan täyttyminen, ei se, tulevatko työt oikeasti tehtyä. Mitään etäpäiviä tai muita työskentelyä helpottavia tai nopeuttavia järjestelyjä ei todellakaan sallita.
Minä teen etähommia, ja täytyy sanoa että se on yritykselle parempaa ja tuottavampaa, sillä istun kotona koneella 7.00 aamusta ja aika rientää helposti yli 17.00 saakka, ilman että olen pitänyt kahvitunteja, unohdan jopa syödä tuona aikana. Toimistolla tekisin töitä 8.00-16.00 ja pitäisin ruoka- ja kahvitauot.
Etätyössä katoaa myös sosiaalinen puoli, putoat helposti pois paikallisesta face-to-face informaatiokierrosta, joita ei yrityksen nettisivulla tai sähköpostitiedotteissa välttämättä ole.
Joten ei kannata olla kamalan kateellinen etätyötä tekeville.
Vierailija kirjoitti:
Minä teen etähommia, ja täytyy sanoa että se on yritykselle parempaa ja tuottavampaa, sillä istun kotona koneella 7.00 aamusta ja aika rientää helposti yli 17.00 saakka, ilman että olen pitänyt kahvitunteja, unohdan jopa syödä tuona aikana. Toimistolla tekisin töitä 8.00-16.00 ja pitäisin ruoka- ja kahvitauot.
Etätyössä katoaa myös sosiaalinen puoli, putoat helposti pois paikallisesta face-to-face informaatiokierrosta, joita ei yrityksen nettisivulla tai sähköpostitiedotteissa välttämättä ole.
Joten ei kannata olla kamalan kateellinen etätyötä tekeville.
Mene låäkäriin.
Et voi oikein tehdä asialle mitään, sillä ilmeisesti työkaverisi hoitaa työnsä riittävän hyvin. Jos "kantelet" asiasta esimiehelle, olet kateellinen ja vaikka työkaverilta lähtisi etätyömahdollisuus pois, ei se hyödyntäisi mitään.
Oikeastaan ainoa asia, minkä voit tehdä, on pitää työkaveri työllistettynä etäpäivinään. Eli soita hänelle ja laittele sähköpostilla asioita. Jos hän on tosiaan lomailemassa perheensä kanssa, niin silloin hän ei vastaa ja tästä voit kertoa pomolle. Ja et tietenkään kerro, että "Jorma ei vastaa puhelimeen", vaan kysyt pomolta, että "mitäs nyt tehdään tämän jutun kanssa kun en saa Jormaa kiinni?"