Työkaveri pitää "etäpäiviä", jolloin ei oikeasti tee töitä.
Ei oikeastaan pitäisi valittaa, koska työni on naurettavan helppoa. Meillä on mielestäni liikaa työntekijöitä työmäärään nähden, mutta paha siitä on mennä työntekijänä valittamaan kenellekään.
Minun työni on sidottu fyysisesti työpaikkaan, työkaverilla ei. Olen enemmän asiakkaiden kanssa tekemisissä, eli käytännössä minun on istuttava toimistolla aukioloaikaan. Työkaveri tekee enemmän vain paperihommia ja sähköposti ja puhelin nyt kulkevat ihan missä vain.
Minä halusin olla perheeni kanssa hiihtoloman, joten otin sen viikon lomaa. Tämä maksoi minulle viisi lomapäivää. Työkaveri taas ei ottanut lomaa, vaan teki koko viikon "etätöitä". Ei vaan tehnyt töitä ollenkaan, ellei nyt johonkin kahteen sähköpostiin vastannut loman aikana, vaan lähti perheineen maapallon toiselle puolelle. Ei menettänyt lomapäiviään ollenkaan, vaikka oikeasti oli lomalla.
Ärsyttää tosi paljon. Tällä hetkellä istun lähes tyhjän panttina töissä, kun ei ole mitään tekemistä ja työkaveri on jälleen "etätöissä" ja Facebookin mukaan lasten kanssa kotoilemassa kotona, ei vienyt lapsia edes päiväkotiin tänään..
Kommentit (114)
Meillä saa tehdä etätöitä ihan mistäpäin vain. Pääasia on, että hommat tulee hoidettua. Työkaverillani on toinen asunto ulkomailla ja hän tekeekin sieltä etätöitä kaksi viikkoa kuukaudessa. Hyvin hoitaa kaikki työtehtävänsä, joten eipä tuohon ole kellään mitään sanomista. Parempi näin, kun ottaisi ylimääräisiä lomia ja sitten meidän muiden pitäisi tehdä hänen työnsä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos oikein arvaan aloittaja on töissä julkisella sektorilla.
Hah, sinulla ei ole näköjään mitään käsitystä julkisen sektorin meiningistä. Siellä nimenomaan kytätätään työtunteja kellokortti kaulassa ja pääasia on työajan täyttyminen, ei se, tulevatko työt oikeasti tehtyä. Mitään etäpäiviä tai muita työskentelyä helpottavia tai nopeuttavia järjestelyjä ei todellakaan sallita.
No ei nyt ihan näinkään. Riippuu hommasta ja työpaikasta.
Meillä sai edellisessä työpaikassa julkisella sektorilla tehdä etäpäiviä esimiehen kanssa sovittaessa, mutta toistuvaa jokaviikkoista etätyöskentelyä varten olisi pitänyt tehdä sopimus putiikin johtajan kanssa ja hän ei kuulemma kenellekään moista ikinä suonut.
Olen kyllä kuullut vastaavia tarinoita, mitä tuossa kerroit, eli niitäkin paikkoja on, missä työpaikalla oleminen on ykkösjuttu ja aikaansaannoksista viis.
Ap hiljeni... eikö vastaukset miellytä? Voi luoja, nämä ap:n kaltaiset nurisijat osaa kyllä olla huvittavaa sakkia. Mussutetaan kaikista "epäkohdista", mutta mitään oikeaa keskustelua ei sitten osatakaan käydä. Usein ovat vielä jossain vaiheessa omasta mielestään kokeneet vääryyttä tehtäviä jaettaessa, todellisuudessa ei taidot riitä niihin parempiin, eli heidän mukaan "käytännössä saman tason" tehtäviin.
Olisiko parempi, että se työntekijä, jonka lapsi on sairas, pitää sitten kokonaan sen tilapäisen hoitovapaan mihin hänellä on oikeus? Puhelin ja kone kiinni. Varmaan kivampi teille työkavereille ja pomolle ja asiakkaillekin että vastailee puhelimeen ja tsekkaa sähköpostit ja mahdollisuuksien mukaan tekee työt kotona.
Itse käyn jumpassa ja lenkillä kesken etäpäivän ja olen sen sanonutkin ja se on ihan ok. Pomo myös yllyttää menemään tekemään töitä kahvilaan, on kuulemma niin kivaa kun näkee samalla ihmisiä. Itse en osaa keskittyä sellaisessa paikassa. Paikka on vapaa, aika on vapaa. Työpuhelinta koitan pitää mukana myös lenkkeillessä, jos on jotain kiireellistä.
Ja olen julkisella sektorilla ja meillä tehdään ihan yleisesti toimistohommia etänä. On ilmeisestikin todettu, että homma pelaa, työtekijöihin voi luottaa ja käytäntöä on laajennettu. Lusmuille tämä ei sovi eikä niille joilla on työmoraali hukassa. Kuten ap, joka istuu tekemättä mitään. Mene kysymään joltakin olisiko sulla mitään hommia mulle. Tai kudo sukkaa.
Teillä on eri työtehtävät, eli ei voi valittaa. Kannattaa hakeutua samanlaisiin hommiin.
Vierailija kirjoitti:
Ap hiljeni... eikö vastaukset miellytä? Voi luoja, nämä ap:n kaltaiset nurisijat osaa kyllä olla huvittavaa sakkia. Mussutetaan kaikista "epäkohdista", mutta mitään oikeaa keskustelua ei sitten osatakaan käydä. Usein ovat vielä jossain vaiheessa omasta mielestään kokeneet vääryyttä tehtäviä jaettaessa, todellisuudessa ei taidot riitä niihin parempiin, eli heidän mukaan "käytännössä saman tason" tehtäviin.
Hiljenin, kun keskustelin kaverin kanssa Messengerissä.
No. En voi tälle tilanteelle mitään, koska minun työtehtäväksi on määrätty tämä face-to-face-asiakaspalvelu, työkaverilla se hoituu puhelimitse. Paitsi ettei KUKAAN ikinä soita puhelimella tänne. Tänäänkin pelästyin, kun puhelin soi. Se soi siis ensin täällä ja menee sitten etätyöpäivää pitävän työkaverin puhelimeen, eli eipä niitä puheluja montaa kuukaudessa tule.
Työni on tappotylsää, mutta haluaisin hoitaa elämääni tehokkaasti. Voisin tässä työajalla hoitaa kaikki kotityöt pyykinpesusta ruoanlaittoon, auttaa lapsia läksyissä ja viedä äidin hammaslääkäriin. Tykkäisin näistä, mutta en voi tehdä niitä työajalla, kun pitää istua tyhjän panttina toimistossa. Voisin illat käyttää perheen kanssa olemiseen paremmin, jos olisin saanut kaikki arkiset juoksevat asiat tehtyä työajalla "etätyöpäivän" aikana.
ap
Sehän on etätyön tarkoitus, että saa lepäillä kotona tai tehdä kotitöitä. Viisaammat osaavat näköjään viettää etäpäivät ulkomailla. Voisin itsekin lukea muutaman raportin lentokoneessa, niin olisi sen viikon työt hoidettu. Sitten vaan rannalle aurinkoa ottamaan
Sinun pitää yrittää vaihtaa työkuvaasi, jotta pääset etätyöpäivänä tekemään kotitöitä pyykinpesusta ruoanlaittoon ja auttamaan lapsia läksyissä ja viemään äidin hammaslääkäriin.
Jos tehtävänne ovat niin samankaltaisia, niin etkö voi ehdottaa pomolle, että laittaa teidät vuorottelemaan? Vai onko työsopimukseen jotenkin tarkasti rajattu työnkuva? Vaikka suurinta osaa täällä ei harmittaisi, niin minua kyllä harmittaisi käyttää lomapäiviä, kun toisen ei tarvitse niin tehdä, vaikka selkeästi lomailee.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on kanssa etäyhteys kotoa, mutta ihan jatkuvasti koko työpäivän ajan olen myös Slackissa reaaliaikaisessa kontaktissa esimiehen ja työkavereiden kanssa, ja todellakin, koko ajan teen töitä. Lusmuilu ei onnistuisi, koska tekemäni työn jälki on helposti työpäivän jälkeen tarkastettavissa, että mitä olen tehnyt ja tasan tarkkaan, että mihin kellonaikaan, koska töitä tehdään kotona ja töissä samaan järjestelmään, jossa tekijän nimi näkyy tehdyn työn perässä.
Joten ei mulla ainakaan onnistuis etätyöpäivän teko ja lusmuilu samaan aikaan :D
Mulla sama. Jos tulostavoite (sanelujen purkua, tavoite tietty määrä tekstejä päivässä) ei täyty se on hyvin äkkiä heippa etäpäiville ja pahimmillaan potkut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No. En voi tälle tilanteelle mitään, koska minun työtehtäväksi on määrätty tämä face-to-face-asiakaspalvelu, työkaverilla se hoituu puhelimitse. Paitsi ettei KUKAAN ikinä soita puhelimella tänne. Tänäänkin pelästyin, kun puhelin soi. Se soi siis ensin täällä ja menee sitten etätyöpäivää pitävän työkaverin puhelimeen, eli eipä niitä puheluja montaa kuukaudessa tule.
Työni on tappotylsää, mutta haluaisin hoitaa elämääni tehokkaasti. Voisin tässä työajalla hoitaa kaikki kotityöt pyykinpesusta ruoanlaittoon, auttaa lapsia läksyissä ja viedä äidin hammaslääkäriin. Tykkäisin näistä, mutta en voi tehdä niitä työajalla, kun pitää istua tyhjän panttina toimistossa. Voisin illat käyttää perheen kanssa olemiseen paremmin, jos olisin saanut kaikki arkiset juoksevat asiat tehtyä työajalla "etätyöpäivän" aikana.
ap
No ei se nyt ensin siellä sun pöydällä puhelin soi, jos ne tavoittelee suoraan työkaverias. Nyt meni taas hyvä provo pieleen. Ei tarvitse yrittää selittää, en tule uskomaan selitystäsi.
Ehkäpä kollegasi piti ylityövapaita tai päivystyksestä kertyneitä tunteja pois ns. lomaviikollaan ja esimiehen kanssa oli sovittu, että oli tavoitettavissa. Vaikka tilanne ärsyttää, älä puutu siihen. Asua ei sinulke kuulu vaan on esimiehesi ja kollegasi välinen asia. Jos puutut asiaan, sinä kärsit. Tiesitkö, että palstailu työaikana näkyy serverien logeissa konetunnuksia myöten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Illat voit käyttää perheen kanssa myös niin, että alat työttömäksi. Jos työsi kerran on niin tappotylsää ja työtehtävät jaettu epäreilusti, niin lähde lätkimään. Tuskin kukaan siellä pakottaa tylsistymään
Ap, oletko ajatellut että sille on varmasti syy, miksi sinä istut toimistolla ja työkaverillasi on vapaampi työnkuva. Yleensä etuuksia saavat henkilöt, jotka ovat parempia. Ehkä esimiehesi näkee sinut vähän autettavana tapauksena, ei sellaista voi päästää liikuskelemaan mihin sattuu. Opettele työsi paremmin.
Ap:n kertomaa:
- ap:n puhelin ei soi koskaan
- viikkoon ei käynyt yhtään asiakasta
- ei töitä
En usko yhtään ap:n jorinoihin mutta jos pitäisi paikkansa niin olet täysin turha. Toivo hartaasti ettei pomo huomaa sinua sillä olet heikoin lenkki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap roikkuu keskustelupalstalla työpäivät ja poraa muiden tekemisistä. Olet fyysisesti työpaikalla mutta annat nollapanoksen työlle. Mitä tulee työkaveriisi niin eihän lomamatkakaan ole este etätöihin. Töitä voi tehdä muuallakin kuin kotona. Vaikka siellä palmupuun juurella vaikka se kateellista kuinka sieppaisi.
No nimenomaan. Meillä on liian vähän töitä ja liian monta työntekijää, kun minäkin voin kirjoitella tänne ihan rauhassa.
Epäreilua tästä tekee vain se, että minä joudun istumaan toimistolla turhaan, kun työkaveri voi lomailla kotona "etätöissä".
ap
mieti, teitä on kaksi tekemässä työtä, josta riittää työtä nipin napin yhdelle. Toinen on selvästi reservi esimiehen näkökulmasta.Esimiehelle riittää, että yksi on paikalla. Jos asiakaspalvelun laatu alkaa sinulla heikkenemään kollegan touhuja seuratessa, se olet sinä, joka saa potkut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
mitäs, jos valittamisen sijaan panostaisit uraasi ja ylenet haastavampiin hommiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ketä kiinnostaa, jos tulosta tulee ja tavoitteet täyttyy?
Minua, joka voin pitää todellisuudessa vähemmän lomaa työpaikalta kuin työkaveri.
ap
No eikös se ero ole pikemminkin työnkuvassa kuin työkaverin tekemisessä? Pitäiskö rekkakuskin suuttua, kun graafinen suunnittelija voi tehdä töitä kotona?
Teillä on vaan liian vähän töitä siellä työpaikalla. Mutta ollos huoleti, kyllä ne luvut jossakin vaiheessa sattuu jonkun tuotantokonsultin silmiin ja pääsette nauttimaan YT:stä. Sulla on asiat hyvin, mutta koska työkaverilla on asiat vieläkin paremmin, niin et ole tyytyväinen.