Työkaveri pitää "etäpäiviä", jolloin ei oikeasti tee töitä.
Ei oikeastaan pitäisi valittaa, koska työni on naurettavan helppoa. Meillä on mielestäni liikaa työntekijöitä työmäärään nähden, mutta paha siitä on mennä työntekijänä valittamaan kenellekään.
Minun työni on sidottu fyysisesti työpaikkaan, työkaverilla ei. Olen enemmän asiakkaiden kanssa tekemisissä, eli käytännössä minun on istuttava toimistolla aukioloaikaan. Työkaveri tekee enemmän vain paperihommia ja sähköposti ja puhelin nyt kulkevat ihan missä vain.
Minä halusin olla perheeni kanssa hiihtoloman, joten otin sen viikon lomaa. Tämä maksoi minulle viisi lomapäivää. Työkaveri taas ei ottanut lomaa, vaan teki koko viikon "etätöitä". Ei vaan tehnyt töitä ollenkaan, ellei nyt johonkin kahteen sähköpostiin vastannut loman aikana, vaan lähti perheineen maapallon toiselle puolelle. Ei menettänyt lomapäiviään ollenkaan, vaikka oikeasti oli lomalla.
Ärsyttää tosi paljon. Tällä hetkellä istun lähes tyhjän panttina töissä, kun ei ole mitään tekemistä ja työkaveri on jälleen "etätöissä" ja Facebookin mukaan lasten kanssa kotoilemassa kotona, ei vienyt lapsia edes päiväkotiin tänään..
Kommentit (114)
Vierailija kirjoitti:
En tiedä millä alalla olet mutta ainakin näin tietokonealalla tuo toisen työn määrän mittaaminen on todella vaikeaa. Itse saatan välillä joutua odottelemaan 10-15 minuuttia jonkun projektin rakentamista jona aikana yritän kuluttaa aikaa parhaani mukaan lukiessani lehtiä tai vauvapalstaa. Mieluiten tekisin töitä tehokkaasti ja nopeasti alta pois mutta aina se ei ole mahdollista.
Myös päivystysillat ovat erikoisia. Voi olla että soitto tulee tai sitten ei. Siinä istut sitten kotona jännittyneenä odottamassa että soitetaanko vai ei. Kaljaa ei voi ottaa mutta leffan voi laittaa pyörimään siksi aikaa. Näistä saa palkkaa mutta mieluiten olisin itse iltaisin ja viikonloppuisin ihan vapaalla.
Tämä. Jatkuva työtuntien kyttääminen on typerää, lopputulos ja aikataulujen noudatus pitäisi olla se ratkaiseva tekijä. Joskus itsellänikin on tilanteita jolloin joudun odottamaan seuraavaan päivään jotta voin jatkaa töitäni, joten miksi turhaan napottaisin toimistolla neljä viimeistä tuntia selaamassa vauvapalstaa? Kunhan työt valmistuvat ajallaan eikä häiritse jumittamisellaan muiden työtahtia, niin aivan sama miten niitä tekee. Perinteinen 8-16-malli ei toimi joka alalla.
Vierailija kirjoitti:
Ap, oletko ajatellut että sille on varmasti syy, miksi sinä istut toimistolla ja työkaverillasi on vapaampi työnkuva. Yleensä etuuksia saavat henkilöt, jotka ovat parempia. Ehkä esimiehesi näkee sinut vähän autettavana tapauksena, ei sellaista voi päästää liikuskelemaan mihin sattuu. Opettele työsi paremmin.
Kiitos tästä. Eipä ole kyse mistään avuttomuudestakaan, kun olen useimmiten yksin toimistolla. Pomo tekee mieluiten iltatöitä, joten nähdään pikaisesti iltapäivällä, kun olen lähdössä.
Suosittelen myös, että kysyt esimieheltä, voisitte työkaverisi kanssa ruveta vuorottelemaan toimistolla päivystämisessä. Sanot suoraan, että haluaisit myös mahdollisuuden etätöihin. Jos toimenkuva on muuten sama, on outoa, jos tuo ei järjesty.
Ymmärrän hyvin, että tyhjän panttina toimistolla istuminen ärsyttää, mulla on samanlainen "työn"kuva. Viime viikolla mulle riitti töitä sen verran, että tein neljä sähköpostia... Ja kyllä, julkisella puolella ollaan ja Helsingin kaupunkihan ei irtisano.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on kanssa etäyhteys kotoa, mutta ihan jatkuvasti koko työpäivän ajan olen myös Slackissa reaaliaikaisessa kontaktissa esimiehen ja työkavereiden kanssa, ja todellakin, koko ajan teen töitä. Lusmuilu ei onnistuisi, koska tekemäni työn jälki on helposti työpäivän jälkeen tarkastettavissa, että mitä olen tehnyt ja tasan tarkkaan, että mihin kellonaikaan, koska töitä tehdään kotona ja töissä samaan järjestelmään, jossa tekijän nimi näkyy tehdyn työn perässä.
Joten ei mulla ainakaan onnistuis etätyöpäivän teko ja lusmuilu samaan aikaan :DNo työkaveri ei edes ollut tavoitettavissa etätyöviikollaan, kun aikaeron takia työaikaan oli nukkumassa.
Eli vaikka töitä on vähän ja niihin kahteen sähköpostiin voi vastata maapallon toiselta puolelta, niin on epäreilua, että minä joudun kuluttamaan viisi lomapäivää lomaan, kun työkaveri oli koko viikon "töissä" ja voi käyttää lomapäivät joskus toiste. Tällä tavalla voi pitää kesällä pitkät lomat, kun kaikki joulun välipäivät ja muut voi olla aina "töissä".
ap
Nallekarkit ei vain mene aina tasan. Suosittelen vaihtamaan työpaikkaa sillä tuskin pomoa kiinnostaa miten epäreilua asia on. Tulokset ainoastaan ja sinun pitäisi pystyä osoittamaan työkaverisi heikkous kun menet esimiehen puheille.
Ei asia aivan noinkaan ole. Yksi hyvän pomon merkeistä on tasapuolisuus. Saattaahan olla, että tämä etäpäivien avulla lomaileva työntekijä onkin jonkinlainen työnantajan lellikki tai muuten vaan on saanut aseman, joka ei ole oikeudenmukainen suhteessa muihin työtekijöihin. Kyllähän sellainen ärsyttää.
Vierailija kirjoitti:
Jos oikein arvaan aloittaja on töissä julkisella sektorilla.
Jos oikein arvaan, sinä et ole.
Ei tullut aloituksesta selväksi onko teillä sama koulutus ja kokemuspohja keskenään? Minulla sama tilanne työpaikalla, mutta minä olen se etäilijä. Koulutukseni on hieman korkeampi ja suuntautunut aivan eri alalle kuin tällä toimistolla istujalla. Minä teen etäpäivien vastapainoksi viikottain 2-3 työpäivää matkustaen eli joudun olemaan todella paljon öitä hotelleissa ja poissa perheeni luota. Tämä toimistolla istuja taas pääsee joka päivä kotiin perheensä luokse.
Olen aistinut pientä kateutta tästä ihmisestä, mutta en jaksa asialla enempää päätäni vaivata.
Vierailija kirjoitti:
Keksi mieluista tekemistä sinne töihin: lue kirjaa, kuuntele äänikirjaa jos ei onnistu kirjan pitäminen edessä tai lue näytöltä e-kirjaa jos pitää näyttää tärkeältä koneen edessä. Tee välillä jumppaa, pidä kunnostasi huolta niin se ei ole kotiajasta pois. Käytä se aika jota et voi käyttää työtehtäviin hyödyksi itsellesi.
Kannattaa varmasti myös nostaa työnantajan kanssa tuo ylimiehitys esiin. Jos hän saa säästöjä, voi se olla lisää sinun palkkaan. Olettaen, että juuri sinä et ole sitten irtisanottavien listalla...
Itse teen etätöitä ja aivan oikeasti saan enemmän aikaan kotona kuin toimistolla istuessa. On helpompi paneutua kehittämisprojektiin kun tietää ettei kotona kukaan keskeytä kuten töissä. Joillekin perheellisille puolestaan toimisto on se pakopaikka jossa saa olla ilman perhearkea ja keskittyä itseensä.
Kannattaa käyttää aikaa myös vauvapalstailuun!
Mikset ehdota työnkiertoa? Haluat itse puolet työkaverin töistä, hän saa puolet sinun. Kaikki voittavat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ketä kiinnostaa, jos tulosta tulee ja tavoitteet täyttyy?
Minua, joka voin pitää todellisuudessa vähemmän lomaa työpaikalta kuin työkaveri.
ap
Eli olet vain kateellinen ja asiahan ei loppujenlopuksi sulle kuulu pätkääkään jos työkaveri kerran työnsä asianmukaisesti hoitaa.
Vierailija kirjoitti:
Tuollaiset lusmut nyt vaan pilaa ne etätyöt muiltakin jotka rehellisesti tekee niitä töitä.
Mitkä ihmeen lusmut? AP:n työkaverihan ilmeisesti hoitaa työnsä ihan moitteettomasti kerran esimiehet homman antavat pyöriä. Etätyön idea nimenomaan on just se, että sen työn voi tehdä kotoaan tai vaikka sieltä palmupuun alta maailman toiselta puolelta.
Minulla ei ollut eräässä entisessä työpaikassa paljon mitään hommia sen kummemmin toimistossa kuin etätyöpäivänäkään. Mukava palkka juoksi kuitenkin. Joten en kokenut huonoa omaatuntoa siitä, että harrastelin omiani koko etätyöpäivän. Jos työnantaja ei hyödynnä palkkaa saavaa työntekijäänsä, ei se minun vika ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä millä alalla olet mutta ainakin näin tietokonealalla tuo toisen työn määrän mittaaminen on todella vaikeaa. Itse saatan välillä joutua odottelemaan 10-15 minuuttia jonkun projektin rakentamista jona aikana yritän kuluttaa aikaa parhaani mukaan lukiessani lehtiä tai vauvapalstaa. Mieluiten tekisin töitä tehokkaasti ja nopeasti alta pois mutta aina se ei ole mahdollista.
Myös päivystysillat ovat erikoisia. Voi olla että soitto tulee tai sitten ei. Siinä istut sitten kotona jännittyneenä odottamassa että soitetaanko vai ei. Kaljaa ei voi ottaa mutta leffan voi laittaa pyörimään siksi aikaa. Näistä saa palkkaa mutta mieluiten olisin itse iltaisin ja viikonloppuisin ihan vapaalla.
Tämä. Jatkuva työtuntien kyttääminen on typerää, lopputulos ja aikataulujen noudatus pitäisi olla se ratkaiseva tekijä. Joskus itsellänikin on tilanteita jolloin joudun odottamaan seuraavaan päivään jotta voin jatkaa töitäni, joten miksi turhaan napottaisin toimistolla neljä viimeistä tuntia selaamassa vauvapalstaa? Kunhan työt valmistuvat ajallaan eikä häiritse jumittamisellaan muiden työtahtia, niin aivan sama miten niitä tekee. Perinteinen 8-16-malli ei toimi joka alalla.
Tämä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä.
Tämä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä.
Tämä.
Tämä.
Vierailija kirjoitti:
Ei oikeastaan pitäisi valittaa, koska työni on naurettavan helppoa. Meillä on mielestäni liikaa työntekijöitä työmäärään nähden, mutta paha siitä on mennä työntekijänä valittamaan kenellekään.
Minun työni on sidottu fyysisesti työpaikkaan, työkaverilla ei. Olen enemmän asiakkaiden kanssa tekemisissä, eli käytännössä minun on istuttava toimistolla aukioloaikaan. Työkaveri tekee enemmän vain paperihommia ja sähköposti ja puhelin nyt kulkevat ihan missä vain.
Minä halusin olla perheeni kanssa hiihtoloman, joten otin sen viikon lomaa. Tämä maksoi minulle viisi lomapäivää. Työkaveri taas ei ottanut lomaa, vaan teki koko viikon "etätöitä". Ei vaan tehnyt töitä ollenkaan, ellei nyt johonkin kahteen sähköpostiin vastannut loman aikana, vaan lähti perheineen maapallon toiselle puolelle. Ei menettänyt lomapäiviään ollenkaan, vaikka oikeasti oli lomalla.
Ärsyttää tosi paljon. Tällä hetkellä istun lähes tyhjän panttina töissä, kun ei ole mitään tekemistä ja työkaveri on jälleen "etätöissä" ja Facebookin mukaan lasten kanssa kotoilemassa kotona, ei vienyt lapsia edes päiväkotiin tänään..
Pitäskö sun keskittyä omiin asioihin ja pitää huolta niistä.
Joka työpaikalle ja taloyhtiöön mahtuu aina näit jotka kyttää muita. Omaa elämää ei heillä yleensä ole.
Vierailija kirjoitti:
Mikset ehdota työnkiertoa? Haluat itse puolet työkaverin töistä, hän saa puolet sinun. Kaikki voittavat.
Heillähän on ihan eri työnkuva. Toinen on asiakaspalvelussa ja toinen tekee paperihommia. Itse ole paperihommissa ja kyllä vetäisin herneet nenään, jos työkuvaani yhtäkkiä muutettaisiin asiakaspalveluun, jota en ikinä ole halunnut tehdä, kateellisen työkaverini takia. No onneksi pomo ei tuollaisia vaihtoja tekisi vaan katsoo missä tehtävässä kukin on parhaimmillaan.
Vierailija kirjoitti:
Ikävää jos "huijailee" noita lomapäiviä tuolla etätyöllä. Mutta loppupeleissä sillä ei ole mitään väliä, että kuinka monta tuntia hän töitään tekee. Pääasia että asiat valmistuvat aikataulussa ja työn jälki miellyttää työnantajaa. Mutta tuo on kyllä väärin, että tekee muka töitä, ja pitääkin lomaa. Siihen pitäisi käyttää niitä kertyneitä lomia. Mutta mistä sä tosiaan tiedät varmaksi, että ei ole tehnyt etätöitä silloin kun on niin sanonut tekevänsä? Etätyötä voi tehdä vaikka 2h päivässä.
Ei voi, koska etätyötä koskevat aivan samat tyäaikavaatimukset kuin muutakin työtä. Viikkotyöajan on täytyttävä, muutoin on järjetöntä maksaa koko ajasta palkkaa.
Vierailija kirjoitti:
Jos tehtävänne ovat niin samankaltaisia, niin etkö voi ehdottaa pomolle, että laittaa teidät vuorottelemaan? Vai onko työsopimukseen jotenkin tarkasti rajattu työnkuva? Vaikka suurinta osaa täällä ei harmittaisi, niin minua kyllä harmittaisi käyttää lomapäiviä, kun toisen ei tarvitse niin tehdä, vaikka selkeästi lomailee.
Minä suosittelen myös ap:lle, että ottaa esimiehen kanssa puheeksi työkierron, sano että haluaisit nähdä myös sitä toisen työtä ja kehittää itseäsi. Jos työnne ovat muuten samaa, mutta toinen on face to face asiakaspalvelija ja toinen puhelinpalvelija, työkierron luulisi järjestyvän helposti. Toki se työkaveri saattaa vastustaa, yleensä saavutetuista eduista pidetään kiinni kynsin hampain.
Minä ymmärrän,että ap:ta ärsyttää, mutta en yllättynyt, että täällä sataa peetä niskaan. Yleensä tällaisissa keskusteluissa moni käy puolustuskannalle. Minulla on kokemusta työpaikasta, jossa myös oli liian vähän töitä ja käytännössä puolet väestä istuskeli kahvipöydässä monta tuntia päivässä. Tiesin myös heidän toimenkuvansa ja tehtävänsä hyvin tarkkaan, koska olin sijaistanut heitä saikut ja lomat ja virkavapaat ja teimme osittain samoja tehtäviä. Itse halusin vaativampia tehtäviä koska kyllästyin puolessa vuodessa tehtävien puutteeseen, mutta moni on ihan tyytyväinen siihen, että saa pari-kolme tonnia palkkaa siitä että lukee iltalehteä, facebookkaa ja pari kertaa viikossa hoitaa jonkun parinkymmenen minuutin jutun, varsinkin kun voi vielä pitää niitä etä''työ''päiviä. Tämä valtiolla, vaikka jotkut vetää herneen nenään, kun näin sanon. Tosiasia on, että valtiolla on vielä tehostamisen varaa monessa paikassa, ei ehkä juuri sinun, joka tunnet tekeväsi töitä jaksamisen äärirajoilla, mutta se ei tee meidän muiden kokemuksesta yhtään valheellisempaa.
Joku joka ei ole kokenut samaa, voi myös ajatella, että tämä on kyttäystä, mutta yrittäkää ymmärtää, että jos tehtävänkuvat ovat avoimia ja ne itse työtehtävät tulevat sähköiseen järjestelmään, jota seuraa muutama saman toimenkuvan omaava henkilö, niin ei se vaadi kummoistakaan huomiointikykyä tajuta, että toinen ei tee paljon mitään. Joskus jätin itsekin tahallaan niitä harvoja tehtäviä roikkumaan odottaessani mitä kollega tekee, kunnes oma pokka ei vaan kestänyt, vaan tartuin hommiin kun ei ne työt liikahtaneet yhtään eteenpäin. Vaatii myös kanttia mennä sanomaan esimiehelle, joka ei välttämättä ole ollenkaan perillä alaisten tilanteesta, että kuules pomo, meillä ei ole tarpeeksi työtehtäviä. Vielä kun ne toiset teeskentelevät kiireistä pomon edessä ja ovat sellaisia jotka sitten jäävät protestisaikulle jos alkaa liikaa kyseenalaistamaan vuosikymmeniä vanhoja toimintamalleja.
Sori jaarittelu, mutta itse tämän kokeneena oli pakko avautua. Lähdin lopulta opiskelemaan eri alaa, onneksi.
Siis teidän mielestä ei ole väärin tehdä "etätöitä" ja ollakin silloin reissussa? Epäreilua että muut menettävät lomapäivänsä jos haluavat matkustaa.
Mene kauneuskirurgille!